20세기 말 정보화와 탈산업화가 가속화됨에 따라 제 기능을 상실한 공간과 폐산업시설과 유휴공간이 크게 증가하였다. 이러한 유휴공간의 지속적인 재생에 성공하기 위해선 지역주민과 방문객이 잊혔던 공간의 새로운 역할과 의의를 이해하고 수용할 수 있도록 하는 것이 중요하며, 그중 한 방법이 유휴공간을 문화로 채우는 창작자와의 협력을 통한 문화적 재생이다. 이처럼 유휴공간의 문화적 재생의 실질적인 방안 모색과 창작자들을 위한 활동 전반의 지원이 필요한 시점임에도 불구하고, 아직까지 유휴공간의 가치와 창작활동 지원의 가치사슬 구조를 활성화하는 방안에 대한 선행연구가 많지 않은 실정이다. 이에 따라, 본 연구는 창작자들의 창작활동 지원을 통해 유휴공간이 어떻게 문화적 재생될 수 있는지 그 상관관계를 모색하였다. 그리고 이를 통해 유휴공간의 가치를 되살려 창작과 향유가 공존하는 문화플랫폼으로 구축되는 방안을 연구하고자 하였다. 이러한 연구를 위해 연구방법으로는 문헌연구조사와 사례조사, 심층면접 세 가지를 병행한 ...
20세기 말 정보화와 탈산업화가 가속화됨에 따라 제 기능을 상실한 공간과 폐산업시설과 유휴공간이 크게 증가하였다. 이러한 유휴공간의 지속적인 재생에 성공하기 위해선 지역주민과 방문객이 잊혔던 공간의 새로운 역할과 의의를 이해하고 수용할 수 있도록 하는 것이 중요하며, 그중 한 방법이 유휴공간을 문화로 채우는 창작자와의 협력을 통한 문화적 재생이다. 이처럼 유휴공간의 문화적 재생의 실질적인 방안 모색과 창작자들을 위한 활동 전반의 지원이 필요한 시점임에도 불구하고, 아직까지 유휴공간의 가치와 창작활동 지원의 가치사슬 구조를 활성화하는 방안에 대한 선행연구가 많지 않은 실정이다. 이에 따라, 본 연구는 창작자들의 창작활동 지원을 통해 유휴공간이 어떻게 문화적 재생될 수 있는지 그 상관관계를 모색하였다. 그리고 이를 통해 유휴공간의 가치를 되살려 창작과 향유가 공존하는 문화플랫폼으로 구축되는 방안을 연구하고자 하였다. 이러한 연구를 위해 연구방법으로는 문헌연구조사와 사례조사, 심층면접 세 가지를 병행한 질적 연구로 진행하였다. 문헌연구는 유휴공간, 문화적 재생, 창작활동 지원과 관련된 선행연구 및 학술지, 관련 기관 홈페이지와 단행본 자료를 수집, 분석하여 이론과 구성요소를 고찰하였다. 사례조사는 심층면접 전에 사전지식과 좀 더 심도 있는 시각을 갖추고자 국내외 창작활동 지원을 실행하는 재생공간 사례를 조사하였다. 심층면접으로는 국내 문화적 재생 공간의 창작활동 지원 시혜자 입장인 기관 및 센터 담당자와 수혜자 입장인 창작자를 각 6명씩 두 그룹으로 나눠 반구조화 된 심층면접을 진행하였다. 국내 문화적 재생 공간의 창작활동 지원 시혜자와 수혜자 입장을 반구조화된 인터뷰(Semi-Structured Interview)방식의 심층면접을 통한 연구 결과 및 시사점 요약은 다음과 같다. 첫 번째, 창작자와 협력해 유휴공간만의 본질을 갖춘 테마를 만들어야 이를 중심으로 창작자의 자생력과 유휴공간의 문화적 재생 구축을 동시에 이룰 수 있다. 두 번째, 창작활동 지원을 시행하는 공간 담당자는 창작자에게 아트디렉터 등 창작활동 영역의 전문인력 지원체제를 마련해줌으로써 공간의 정체성을 확립해야 한다. 세 번째, 이를 이루기 위해 공간 담당자와 창작자 뿐 아니라, 지역공동체와 전문가도 함께 소통 및 협력하는 주기적인 네트워킹 체제를 마련해 창작자의 탤런트와 지원방향성, 지역과 공간의 성격을 공유해야 성공적인 문화적 재생을 도모할 수 있다. 본 연구는 선행연구에서 실질적으로 다루지 못한 유휴공간의 지속적이고 유기적인 재생방안에 대해 창작자와 기관담당자 입장에서 현실적인 방안을 제시했다는 데 실용적 의의가 있으며, 이를 통해 유휴공간의 지속적이고 유기적인 재생방안의 정책마련을 제시했다는 것에 학문적 의의가 있다. 그러나 향유자인 지역주민입장을 인터뷰하지 못했다는 점과 연구한 공간의 형태가 방대하여 보다 집중된 연구결과를 도출하지 못했다는 점과 국내 사례 중 테마를 살린 창작활동 지원의 성격을 띠는 공간을 조사하지 못해 세부자료를 제시하지 못했다는 한계가 있다. 창작활동 지원을 통한 유휴공간의 복합문화 공간화 사업이 점차 늘어나는 상황에서 이러한 한계점을 개선하여 창작활동 지원과 문화적 재생 간의 상관관계에 대한 추가적인 연구를 통해 유휴공간의 지속적인 문화적 재생 방안이 마련되길 기대한다.
20세기 말 정보화와 탈산업화가 가속화됨에 따라 제 기능을 상실한 공간과 폐산업시설과 유휴공간이 크게 증가하였다. 이러한 유휴공간의 지속적인 재생에 성공하기 위해선 지역주민과 방문객이 잊혔던 공간의 새로운 역할과 의의를 이해하고 수용할 수 있도록 하는 것이 중요하며, 그중 한 방법이 유휴공간을 문화로 채우는 창작자와의 협력을 통한 문화적 재생이다. 이처럼 유휴공간의 문화적 재생의 실질적인 방안 모색과 창작자들을 위한 활동 전반의 지원이 필요한 시점임에도 불구하고, 아직까지 유휴공간의 가치와 창작활동 지원의 가치사슬 구조를 활성화하는 방안에 대한 선행연구가 많지 않은 실정이다. 이에 따라, 본 연구는 창작자들의 창작활동 지원을 통해 유휴공간이 어떻게 문화적 재생될 수 있는지 그 상관관계를 모색하였다. 그리고 이를 통해 유휴공간의 가치를 되살려 창작과 향유가 공존하는 문화플랫폼으로 구축되는 방안을 연구하고자 하였다. 이러한 연구를 위해 연구방법으로는 문헌연구조사와 사례조사, 심층면접 세 가지를 병행한 질적 연구로 진행하였다. 문헌연구는 유휴공간, 문화적 재생, 창작활동 지원과 관련된 선행연구 및 학술지, 관련 기관 홈페이지와 단행본 자료를 수집, 분석하여 이론과 구성요소를 고찰하였다. 사례조사는 심층면접 전에 사전지식과 좀 더 심도 있는 시각을 갖추고자 국내외 창작활동 지원을 실행하는 재생공간 사례를 조사하였다. 심층면접으로는 국내 문화적 재생 공간의 창작활동 지원 시혜자 입장인 기관 및 센터 담당자와 수혜자 입장인 창작자를 각 6명씩 두 그룹으로 나눠 반구조화 된 심층면접을 진행하였다. 국내 문화적 재생 공간의 창작활동 지원 시혜자와 수혜자 입장을 반구조화된 인터뷰(Semi-Structured Interview)방식의 심층면접을 통한 연구 결과 및 시사점 요약은 다음과 같다. 첫 번째, 창작자와 협력해 유휴공간만의 본질을 갖춘 테마를 만들어야 이를 중심으로 창작자의 자생력과 유휴공간의 문화적 재생 구축을 동시에 이룰 수 있다. 두 번째, 창작활동 지원을 시행하는 공간 담당자는 창작자에게 아트디렉터 등 창작활동 영역의 전문인력 지원체제를 마련해줌으로써 공간의 정체성을 확립해야 한다. 세 번째, 이를 이루기 위해 공간 담당자와 창작자 뿐 아니라, 지역공동체와 전문가도 함께 소통 및 협력하는 주기적인 네트워킹 체제를 마련해 창작자의 탤런트와 지원방향성, 지역과 공간의 성격을 공유해야 성공적인 문화적 재생을 도모할 수 있다. 본 연구는 선행연구에서 실질적으로 다루지 못한 유휴공간의 지속적이고 유기적인 재생방안에 대해 창작자와 기관담당자 입장에서 현실적인 방안을 제시했다는 데 실용적 의의가 있으며, 이를 통해 유휴공간의 지속적이고 유기적인 재생방안의 정책마련을 제시했다는 것에 학문적 의의가 있다. 그러나 향유자인 지역주민입장을 인터뷰하지 못했다는 점과 연구한 공간의 형태가 방대하여 보다 집중된 연구결과를 도출하지 못했다는 점과 국내 사례 중 테마를 살린 창작활동 지원의 성격을 띠는 공간을 조사하지 못해 세부자료를 제시하지 못했다는 한계가 있다. 창작활동 지원을 통한 유휴공간의 복합문화 공간화 사업이 점차 늘어나는 상황에서 이러한 한계점을 개선하여 창작활동 지원과 문화적 재생 간의 상관관계에 대한 추가적인 연구를 통해 유휴공간의 지속적인 문화적 재생 방안이 마련되길 기대한다.
As information and de-industrialization of society accelerated at the end of the 20th century, the number of lost function and abandoned industrial facilities and idle spaces increased significantly. In order to succeed in the continuous regeneration of idle spaces, it is important for local residen...
As information and de-industrialization of society accelerated at the end of the 20th century, the number of lost function and abandoned industrial facilities and idle spaces increased significantly. In order to succeed in the continuous regeneration of idle spaces, it is important for local residents and visitors to understand and accept the new role and significance of forgotten spaces, and one of the methods is cultural regeneration through cooperation with creators who fill idle spaces with culture. In spite of the fact that it is time to find a practical measures for cultural regeneration of idle spaces and support overall activities for creators, there are not many prior studies yet on how to activate the value of idle spaces and the value chain structure of supporting creative activities. Accordingly, this study explored the correlation of how the idle space can be culturally reproduced by supporting creators' creative activities. And through this, the purpose of this study is to study the plan to restore the value of the idle space and make the idle space into a cultural platform where creativity and enjoyment coexist. For this study, the research method was carried out as a qualitative study in which three kinds of literature research, case study, and in-depth interview were conducted. For the study of literature, the theory and components were considered by collecting and analyzing the prior research literature and journals related to idle space, cultural regeneration, and support for creative activities, the website of the relevant institutions, and publications. The case study was conducted in a way that investigated cases of renewable space that provided support for creative activities at home and foreign in order to have a more in-depth perspective and prior knowledge before an in-depth interview. In-depth semi-structured interviews were conducted by dividing the person in charge of institutions and centers supporting the creative activities of domestic cultural regeneration spaces and the creators who were the beneficiaries into two groups. A summary of research results and implications through in-depth interviews with semi-structured interview methods for supporting creative activities of domestic cultural regeneration spaces and beneficiaries is as follows. First, it is necessary to cooperate with creators around themes with the essence of idle spaces in order to achieve the creator's self-sustaining power and cultural reproduction of idle spaces at the same time. Second, the space manager who implements support for creative activities should establish the identity of the space by providing the creator with a support system for professionals in the field of creative activities such as art directors. Third, in order to achieve this goal, not only space managers and creators, but also local communities and experts should establish a regular networking system that communicates and cooperates together to promote successful cultural regeneration by sharing creators' talents, direction of support, and characteristics of regions and spaces. It is of practical significance that this study presented realistic measures from the perspective of creators and institutional managers for continuous and organic regeneration of idle spaces, which were not actually addressed in prior research, and it is of academic significance that this study suggested policy development for continuous and organic regeneration measures of idle spaces. However, there are limitations that detailed information could not be presented due to the failure to interview local residents who enjoy culture, the concentrated results of the study were not derived due to the vast amount of spatial patterns studied, and the space supporting creative activities centered on themes in domestic cases could not be investigated. As the number of projects for complex cultural spatialization of idle spaces through support for creative activities is increasing, it is hoped that such limitations will be improved so that further research on the correlation between support of creative activities and cultural regeneration will be prepared to ensure continued cultural regeneration of idle spaces.
As information and de-industrialization of society accelerated at the end of the 20th century, the number of lost function and abandoned industrial facilities and idle spaces increased significantly. In order to succeed in the continuous regeneration of idle spaces, it is important for local residents and visitors to understand and accept the new role and significance of forgotten spaces, and one of the methods is cultural regeneration through cooperation with creators who fill idle spaces with culture. In spite of the fact that it is time to find a practical measures for cultural regeneration of idle spaces and support overall activities for creators, there are not many prior studies yet on how to activate the value of idle spaces and the value chain structure of supporting creative activities. Accordingly, this study explored the correlation of how the idle space can be culturally reproduced by supporting creators' creative activities. And through this, the purpose of this study is to study the plan to restore the value of the idle space and make the idle space into a cultural platform where creativity and enjoyment coexist. For this study, the research method was carried out as a qualitative study in which three kinds of literature research, case study, and in-depth interview were conducted. For the study of literature, the theory and components were considered by collecting and analyzing the prior research literature and journals related to idle space, cultural regeneration, and support for creative activities, the website of the relevant institutions, and publications. The case study was conducted in a way that investigated cases of renewable space that provided support for creative activities at home and foreign in order to have a more in-depth perspective and prior knowledge before an in-depth interview. In-depth semi-structured interviews were conducted by dividing the person in charge of institutions and centers supporting the creative activities of domestic cultural regeneration spaces and the creators who were the beneficiaries into two groups. A summary of research results and implications through in-depth interviews with semi-structured interview methods for supporting creative activities of domestic cultural regeneration spaces and beneficiaries is as follows. First, it is necessary to cooperate with creators around themes with the essence of idle spaces in order to achieve the creator's self-sustaining power and cultural reproduction of idle spaces at the same time. Second, the space manager who implements support for creative activities should establish the identity of the space by providing the creator with a support system for professionals in the field of creative activities such as art directors. Third, in order to achieve this goal, not only space managers and creators, but also local communities and experts should establish a regular networking system that communicates and cooperates together to promote successful cultural regeneration by sharing creators' talents, direction of support, and characteristics of regions and spaces. It is of practical significance that this study presented realistic measures from the perspective of creators and institutional managers for continuous and organic regeneration of idle spaces, which were not actually addressed in prior research, and it is of academic significance that this study suggested policy development for continuous and organic regeneration measures of idle spaces. However, there are limitations that detailed information could not be presented due to the failure to interview local residents who enjoy culture, the concentrated results of the study were not derived due to the vast amount of spatial patterns studied, and the space supporting creative activities centered on themes in domestic cases could not be investigated. As the number of projects for complex cultural spatialization of idle spaces through support for creative activities is increasing, it is hoped that such limitations will be improved so that further research on the correlation between support of creative activities and cultural regeneration will be prepared to ensure continued cultural regeneration of idle spaces.
주제어
#유휴공간 문화적 재생 창작활동 지원 창작자 Idle spaces Cultural regeneration Supporting creative activities Creator
학위논문 정보
저자
김유빈
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
조혜정,나종민
발행연도
2020
총페이지
iv, 148 p.
키워드
유휴공간 문화적 재생 창작활동 지원 창작자 Idle spaces Cultural regeneration Supporting creative activities Creator
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