토론은 어떤 논제에 대해 상호 대립적 의견을 가진 사람들이 논증을 통해 주지 주장을 논리적으로 의사 결정을 하는 상호적인 의사소통 행위이다. 토론은 어떤 논제에 대하여 찬성자, 반대자가 각기 논거를 들어 자신의 주장이 옳음을 내세우고, 상대의 주장과 논거가 부담함을 명백히 하는 담화의 한 형태라고 했다. 토론 활동에 참여할 때 학습자는 토론 주제에 대한 의견을 교환하고, 논쟁을 조직하고, 실제 생활에서 한국어를 사용하여 문제를 해결하거나 한국 ...
토론은 어떤 논제에 대해 상호 대립적 의견을 가진 사람들이 논증을 통해 주지 주장을 논리적으로 의사 결정을 하는 상호적인 의사소통 행위이다. 토론은 어떤 논제에 대하여 찬성자, 반대자가 각기 논거를 들어 자신의 주장이 옳음을 내세우고, 상대의 주장과 논거가 부담함을 명백히 하는 담화의 한 형태라고 했다. 토론 활동에 참여할 때 학습자는 토론 주제에 대한 의견을 교환하고, 논쟁을 조직하고, 실제 생활에서 한국어를 사용하여 문제를 해결하거나 한국 문화를 이해할 수 있다. 또한 한국인들은 일상적으로 어휘, 문법, 표현을 자연스럽게 습득하게 된다. 이는 학습자들에게 자유롭게 자신의 주장과 견해를 한국어로 표현하여 다양한 어휘와 문법을 활용할 기회를 제공한다. 토론은 외국인 학습자에게 학문적 능력을 향상시키기 위해 최선의 방법이 될 수 있다고 한다. 따라서 본 연구는 중국인 구급 학습자를 대상으로 효율적인 토론 중심 말하기 수업 방안을 연구 하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 선행 연구에 제시한 토론 수업 모형을 검토하고 토론 모형을 참고로 토론 준비 단계, 토론 전 단계, 토론 단계, 토론 후 단계로 구성되어 제시한다. 토론 준비 단계는 사가 토론에 규칙을 안내하고 논제를 선정한다. 이는 학습자가 토론 수업에 관한 기본 지식을 파악하는 중요한 과정이다. 마지막 마무리 단계는 청종 질문을 통해 토론 실행 과정에서 미처 언급하지 못했거나 놓쳐버린 쟁점에 대해 다시 생각해 볼 수 있는 기회를 제공한다. 그리고 토론 총평에서 [표-16] 한국어 토론 평가지를 이용하여 스스로 자신에 대한 평가를 할 때 어떤 점이 부족했는지 흥미로웠던 활동은 무엇이었는지 등에 대해 평가한다. 본 연구는 중국인 고급 학습자의 한국어 말하기 능력 향상시키기 위해 효과적인 토론 수업 방안을 제시했지만 이 교육 방안은 실제 교육 현장에서 실행하지 못하기 때문에 교육 방안에 관한 부족함과 한계점을 알게 되지 못한다. 따라서 이 교육 방안은 어떤 효과가 나타날 수 있을 지에 대해 현장 사례도 필요하다고 생각한다. 그리고 잎으로 한국어 교실에서 중국인 고급 학습자를 대상으로 더 효율적인 수업 방안을 개발하기 위해 많은 후속 연구들이 등장하기 바란다.
토론은 어떤 논제에 대해 상호 대립적 의견을 가진 사람들이 논증을 통해 주지 주장을 논리적으로 의사 결정을 하는 상호적인 의사소통 행위이다. 토론은 어떤 논제에 대하여 찬성자, 반대자가 각기 논거를 들어 자신의 주장이 옳음을 내세우고, 상대의 주장과 논거가 부담함을 명백히 하는 담화의 한 형태라고 했다. 토론 활동에 참여할 때 학습자는 토론 주제에 대한 의견을 교환하고, 논쟁을 조직하고, 실제 생활에서 한국어를 사용하여 문제를 해결하거나 한국 문화를 이해할 수 있다. 또한 한국인들은 일상적으로 어휘, 문법, 표현을 자연스럽게 습득하게 된다. 이는 학습자들에게 자유롭게 자신의 주장과 견해를 한국어로 표현하여 다양한 어휘와 문법을 활용할 기회를 제공한다. 토론은 외국인 학습자에게 학문적 능력을 향상시키기 위해 최선의 방법이 될 수 있다고 한다. 따라서 본 연구는 중국인 구급 학습자를 대상으로 효율적인 토론 중심 말하기 수업 방안을 연구 하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 선행 연구에 제시한 토론 수업 모형을 검토하고 토론 모형을 참고로 토론 준비 단계, 토론 전 단계, 토론 단계, 토론 후 단계로 구성되어 제시한다. 토론 준비 단계는 사가 토론에 규칙을 안내하고 논제를 선정한다. 이는 학습자가 토론 수업에 관한 기본 지식을 파악하는 중요한 과정이다. 마지막 마무리 단계는 청종 질문을 통해 토론 실행 과정에서 미처 언급하지 못했거나 놓쳐버린 쟁점에 대해 다시 생각해 볼 수 있는 기회를 제공한다. 그리고 토론 총평에서 [표-16] 한국어 토론 평가지를 이용하여 스스로 자신에 대한 평가를 할 때 어떤 점이 부족했는지 흥미로웠던 활동은 무엇이었는지 등에 대해 평가한다. 본 연구는 중국인 고급 학습자의 한국어 말하기 능력 향상시키기 위해 효과적인 토론 수업 방안을 제시했지만 이 교육 방안은 실제 교육 현장에서 실행하지 못하기 때문에 교육 방안에 관한 부족함과 한계점을 알게 되지 못한다. 따라서 이 교육 방안은 어떤 효과가 나타날 수 있을 지에 대해 현장 사례도 필요하다고 생각한다. 그리고 잎으로 한국어 교실에서 중국인 고급 학습자를 대상으로 더 효율적인 수업 방안을 개발하기 위해 많은 후속 연구들이 등장하기 바란다.
Discussion is an act of mutual communication in which people who have mutually opposing opinions on a topic logically make a decision on a claim made through argumentation. The debate was a form of discourse on which the pros and cons of each subject raised their arguments and asserted that their ar...
Discussion is an act of mutual communication in which people who have mutually opposing opinions on a topic logically make a decision on a claim made through argumentation. The debate was a form of discourse on which the pros and cons of each subject raised their arguments and asserted that their arguments were correct, and that the opponents' arguments and arguments were burdened. When participating in debate activities, learners can exchange opinions on topics of discussion, organize debates, solve problems using Korean in real life, or understand Korean culture. Also, Koreans naturally acquire vocabulary, grammar and expressions on a daily basis. This gives learners the opportunity to freely express their assertions and opinions in Korean and utilize various vocabulary and grammar. Discussions are said to be the best way to improve academic skills for foreign learners. Therefore, this study aims to study an effective discussion-oriented speaking method for Chinese first aid learners. To this end, this study examines the discussion class model presented in the previous study and presents the discussion model in terms of the pre-discussion stage, the debate stage, and the post-discussion stage. The preparatory stage guides the rule on saga discussions and selects topics. This is an important process for learners to grasp the basic knowledge of discussion classes. The final stage provides an opportunity to rethink the issues that have not been mentioned or missed in the course of the discussion through the Hearing question. Then, in the general review of the discussion, [Table 16], using the Korean discussion sheet, evaluate what you lacked and what interesting activities you had when evaluating yourself. This study suggested an effective discussion class method to improve the Korean speaking ability of advanced Chinese learners, but this education method is not practical in the field of education, so the lack and limitations of the education method are not known. Therefore, I think it is necessary to have field examples of how this education plan could be effective. Also, I hope that many follow-up studies will appear to develop more effective teaching methods for Chinese advanced learners in the Korean classroom.
Discussion is an act of mutual communication in which people who have mutually opposing opinions on a topic logically make a decision on a claim made through argumentation. The debate was a form of discourse on which the pros and cons of each subject raised their arguments and asserted that their arguments were correct, and that the opponents' arguments and arguments were burdened. When participating in debate activities, learners can exchange opinions on topics of discussion, organize debates, solve problems using Korean in real life, or understand Korean culture. Also, Koreans naturally acquire vocabulary, grammar and expressions on a daily basis. This gives learners the opportunity to freely express their assertions and opinions in Korean and utilize various vocabulary and grammar. Discussions are said to be the best way to improve academic skills for foreign learners. Therefore, this study aims to study an effective discussion-oriented speaking method for Chinese first aid learners. To this end, this study examines the discussion class model presented in the previous study and presents the discussion model in terms of the pre-discussion stage, the debate stage, and the post-discussion stage. The preparatory stage guides the rule on saga discussions and selects topics. This is an important process for learners to grasp the basic knowledge of discussion classes. The final stage provides an opportunity to rethink the issues that have not been mentioned or missed in the course of the discussion through the Hearing question. Then, in the general review of the discussion, [Table 16], using the Korean discussion sheet, evaluate what you lacked and what interesting activities you had when evaluating yourself. This study suggested an effective discussion class method to improve the Korean speaking ability of advanced Chinese learners, but this education method is not practical in the field of education, so the lack and limitations of the education method are not known. Therefore, I think it is necessary to have field examples of how this education plan could be effective. Also, I hope that many follow-up studies will appear to develop more effective teaching methods for Chinese advanced learners in the Korean classroom.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.