본 연구는 비폭력대화 모델을 활용하여 의사소통능력 증진 프로그램을 개발하고, 기독대학생의 의사소통능력과 대인관계능력 및 종교적 안녕감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 서울 소재의 4년제 S대학교에 재학 중인 기독대학생 24명을 연구대상으로 선정하여 11명을 실험군으로 구성하고, 13명을 대조군으로 분류한 뒤 통합적 의사소통능력 증진 프로그램을 시행하였다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 연구자가 한국NVC센터의 NVC1과정과 NVC2과정을 이수하고, 비폭력대화에 근거하여 개발하였다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 학기 중에 매주 1회, 90분씩 총 6주간 진행하였다. 본 연구의 통계분석은 ...
국 문 초 록
비폭력대화 모델을 활용한 통합적 의사소통능력 증진 프로그램의 개발 및 효과
구 효 민 삼육대학교 대학원 상담심리학과 상담심리전공
본 연구는 비폭력대화 모델을 활용하여 의사소통능력 증진 프로그램을 개발하고, 기독대학생의 의사소통능력과 대인관계능력 및 종교적 안녕감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 서울 소재의 4년제 S대학교에 재학 중인 기독대학생 24명을 연구대상으로 선정하여 11명을 실험군으로 구성하고, 13명을 대조군으로 분류한 뒤 통합적 의사소통능력 증진 프로그램을 시행하였다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 연구자가 한국NVC센터의 NVC1과정과 NVC2과정을 이수하고, 비폭력대화에 근거하여 개발하였다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 학기 중에 매주 1회, 90분씩 총 6주간 진행하였다. 본 연구의 통계분석은 SPSS for Windows version 25.0을 사용하여, 빈도분석, χ²-검정, 독립표본 t-검증, 공변량 분석(ANCOVA)을 하였다. 연구 결과, 첫째, 통합적 의사소통능력 증진 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 의사소통능력이 유의하게 증가하였다. 둘째, 통합적 의사소통능력 증진 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 대인관계능력의 하위요인인 ‘권리 및 불쾌감 주장’이 유의하게 증가하였다. 셋째, 통합적 의사소통능력 증진 프로그램에 참여한 실험군과 대조군은 종교적 안녕감에서 유의한 변화가 나타나지 않았다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 기독대학생들의 언어적 능력의 유의한 증가를 가져왔으며, 이는 대학생활적응과 사회적 진출을 준비하는데 중요한 영향을 미칠 것으로 기대되었다. 또한 기독대학생의 비언어적 의사소통능력 증진 및 대인관계능력 증진과 하나님과의 관계 증진을 위한 다양한 프로그램들이 지속적으로 개발되기를 제언한다.
국 문 초 록
비폭력대화 모델을 활용한 통합적 의사소통능력 증진 프로그램의 개발 및 효과
구 효 민 삼육대학교 대학원 상담심리학과 상담심리전공
본 연구는 비폭력대화 모델을 활용하여 의사소통능력 증진 프로그램을 개발하고, 기독대학생의 의사소통능력과 대인관계능력 및 종교적 안녕감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 서울 소재의 4년제 S대학교에 재학 중인 기독대학생 24명을 연구대상으로 선정하여 11명을 실험군으로 구성하고, 13명을 대조군으로 분류한 뒤 통합적 의사소통능력 증진 프로그램을 시행하였다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 연구자가 한국NVC센터의 NVC1과정과 NVC2과정을 이수하고, 비폭력대화에 근거하여 개발하였다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 학기 중에 매주 1회, 90분씩 총 6주간 진행하였다. 본 연구의 통계분석은 SPSS for Windows version 25.0을 사용하여, 빈도분석, χ²-검정, 독립표본 t-검증, 공변량 분석(ANCOVA)을 하였다. 연구 결과, 첫째, 통합적 의사소통능력 증진 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 의사소통능력이 유의하게 증가하였다. 둘째, 통합적 의사소통능력 증진 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 대인관계능력의 하위요인인 ‘권리 및 불쾌감 주장’이 유의하게 증가하였다. 셋째, 통합적 의사소통능력 증진 프로그램에 참여한 실험군과 대조군은 종교적 안녕감에서 유의한 변화가 나타나지 않았다. 통합적 의사소통능력 증진 프로그램은 기독대학생들의 언어적 능력의 유의한 증가를 가져왔으며, 이는 대학생활적응과 사회적 진출을 준비하는데 중요한 영향을 미칠 것으로 기대되었다. 또한 기독대학생의 비언어적 의사소통능력 증진 및 대인관계능력 증진과 하나님과의 관계 증진을 위한 다양한 프로그램들이 지속적으로 개발되기를 제언한다.
Development and Verification of Integrated Communication Enhancement Program Using Non-Violent Communication Model
Gu, Hyo Min Major in Counseling Psychology Department of Counseling Psychology Graduate School of Sahmyook University
...
ABSTRACT
Development and Verification of Integrated Communication Enhancement Program Using Non-Violent Communication Model
Gu, Hyo Min Major in Counseling Psychology Department of Counseling Psychology Graduate School of Sahmyook University
The purpose of this study is to develop a communication enhancement program by utilizing a nonviolent dialogue model, and to verify the effects on communication ability, interpersonal ability, and religious well-being of Christian college students. The subjects of the study were 24 Christian college students, of which 11 were experimental group and 13 were control group. The integrated communication enhancement program was developed based on Non-Violent Communication(NVC) by researchers who completed NVC1 and NVC2 courses at the NVC Center in Korea. The integrated communication enhancement program was conducted once a week during the semester for a total of six weeks, 90 minutes per week. Data were analyzed using SPSS program for Windows version 25.0, and frequency analysis, χ²-test, independent t-test, and ANCOVA(Analysis of Covariate) were performed. As a results of this study, first, the experimental group had significantly increased communication skills than the control group. Second, the experimental group had significantly increased the ‘claim of rights and discomfort’ in interpersonal skills than the control group. Third, the experimental and control groups showed no significant changes in religious well-being. The integrated communication enhancement program brought about a significant increase in the linguistic ability of Christian college students, which was expected to have an important impact on preparing for college life adaptation and social activity. It is also suggested that various programs will be continuously developed to promote non-verbal communication skills of Christian college students, enhance interpersonal skills, and promote relations with God.
ABSTRACT
Development and Verification of Integrated Communication Enhancement Program Using Non-Violent Communication Model
Gu, Hyo Min Major in Counseling Psychology Department of Counseling Psychology Graduate School of Sahmyook University
The purpose of this study is to develop a communication enhancement program by utilizing a nonviolent dialogue model, and to verify the effects on communication ability, interpersonal ability, and religious well-being of Christian college students. The subjects of the study were 24 Christian college students, of which 11 were experimental group and 13 were control group. The integrated communication enhancement program was developed based on Non-Violent Communication(NVC) by researchers who completed NVC1 and NVC2 courses at the NVC Center in Korea. The integrated communication enhancement program was conducted once a week during the semester for a total of six weeks, 90 minutes per week. Data were analyzed using SPSS program for Windows version 25.0, and frequency analysis, χ²-test, independent t-test, and ANCOVA(Analysis of Covariate) were performed. As a results of this study, first, the experimental group had significantly increased communication skills than the control group. Second, the experimental group had significantly increased the ‘claim of rights and discomfort’ in interpersonal skills than the control group. Third, the experimental and control groups showed no significant changes in religious well-being. The integrated communication enhancement program brought about a significant increase in the linguistic ability of Christian college students, which was expected to have an important impact on preparing for college life adaptation and social activity. It is also suggested that various programs will be continuously developed to promote non-verbal communication skills of Christian college students, enhance interpersonal skills, and promote relations with God.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.