현대 사회는 지능정보사회로 나아가고 있다. 방대한 정보를 다루고 활용하는 분야가 늘어나며 이와 관련된 인공지능의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 상황에서 국가적 차원에서도 교육에서의 소프트웨어교육 활성화와 AI교육의 기반을 마련하기 위해 관심과 투자를 아끼지 않고 있다. 하지만 기존의 소프트웨어교육만으로 AI교육을 실시하기에는 데이터 기반의 머신러닝 등의 인공지능의 주요 원리를 포함하지 못한다. 이에 인공지능의 주요 원리인 머신러닝을 학습하기 위한 다양한 교수학습방법과 머신러닝 교육용 플랫폼이 제시되고 있지만 다루는 내용과 방법에 다소 차이가 있다. 따라서 본 연구에서는 머신러닝과 관련한 다양한 선행연구의 내용과 단계를 비교 분석해보고 분석 결과에 기반하여 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 본 연구에서는 위의 문제를 해결하기 위하여 머신러닝 플랫폼으로 AI교육을 할 수 있는 프로그램을 제안하고자 하였으며, 학습자의 AI 이해도 향상과 수업 만족도 향상을 위하여 머신러닝 플랫폼과 연계하여 활용이 가능한 AI교육용 로봇을 활용한 프로그램 사례를 제시하였다. 연구 결과 본 연구에서 제안한 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육 프로그램에서는 데이터에 기반한 ...
현대 사회는 지능정보사회로 나아가고 있다. 방대한 정보를 다루고 활용하는 분야가 늘어나며 이와 관련된 인공지능의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 상황에서 국가적 차원에서도 교육에서의 소프트웨어교육 활성화와 AI교육의 기반을 마련하기 위해 관심과 투자를 아끼지 않고 있다. 하지만 기존의 소프트웨어교육만으로 AI교육을 실시하기에는 데이터 기반의 머신러닝 등의 인공지능의 주요 원리를 포함하지 못한다. 이에 인공지능의 주요 원리인 머신러닝을 학습하기 위한 다양한 교수학습방법과 머신러닝 교육용 플랫폼이 제시되고 있지만 다루는 내용과 방법에 다소 차이가 있다. 따라서 본 연구에서는 머신러닝과 관련한 다양한 선행연구의 내용과 단계를 비교 분석해보고 분석 결과에 기반하여 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 본 연구에서는 위의 문제를 해결하기 위하여 머신러닝 플랫폼으로 AI교육을 할 수 있는 프로그램을 제안하고자 하였으며, 학습자의 AI 이해도 향상과 수업 만족도 향상을 위하여 머신러닝 플랫폼과 연계하여 활용이 가능한 AI교육용 로봇을 활용한 프로그램 사례를 제시하였다. 연구 결과 본 연구에서 제안한 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육 프로그램에서는 데이터에 기반한 언플러그드 활동과 AI 교육용 로봇을 활용하여 인공지능의 원리를 이해하는 등 기존 제시된 교육 프로그램 보다 학습자의 인공지능에 대한 학습 효과와 수업 만족도를 위한 내용이 내실 있게 다루어질 수 있었다. 이러한 연구 결과는 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육을 통해 초등 머신러닝 교육의 한 방법을 제시할 수 있었다. 본 연구가 향후 AI교육 연구의 초석이 되어 AI교육 정착에 기여하기를 기대한다.
현대 사회는 지능정보사회로 나아가고 있다. 방대한 정보를 다루고 활용하는 분야가 늘어나며 이와 관련된 인공지능의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 상황에서 국가적 차원에서도 교육에서의 소프트웨어교육 활성화와 AI교육의 기반을 마련하기 위해 관심과 투자를 아끼지 않고 있다. 하지만 기존의 소프트웨어교육만으로 AI교육을 실시하기에는 데이터 기반의 머신러닝 등의 인공지능의 주요 원리를 포함하지 못한다. 이에 인공지능의 주요 원리인 머신러닝을 학습하기 위한 다양한 교수학습방법과 머신러닝 교육용 플랫폼이 제시되고 있지만 다루는 내용과 방법에 다소 차이가 있다. 따라서 본 연구에서는 머신러닝과 관련한 다양한 선행연구의 내용과 단계를 비교 분석해보고 분석 결과에 기반하여 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 본 연구에서는 위의 문제를 해결하기 위하여 머신러닝 플랫폼으로 AI교육을 할 수 있는 프로그램을 제안하고자 하였으며, 학습자의 AI 이해도 향상과 수업 만족도 향상을 위하여 머신러닝 플랫폼과 연계하여 활용이 가능한 AI교육용 로봇을 활용한 프로그램 사례를 제시하였다. 연구 결과 본 연구에서 제안한 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육 프로그램에서는 데이터에 기반한 언플러그드 활동과 AI 교육용 로봇을 활용하여 인공지능의 원리를 이해하는 등 기존 제시된 교육 프로그램 보다 학습자의 인공지능에 대한 학습 효과와 수업 만족도를 위한 내용이 내실 있게 다루어질 수 있었다. 이러한 연구 결과는 머신러닝 플랫폼을 활용한 AI교육을 통해 초등 머신러닝 교육의 한 방법을 제시할 수 있었다. 본 연구가 향후 AI교육 연구의 초석이 되어 AI교육 정착에 기여하기를 기대한다.
Nowadays, the modern society is advancing into Intelligent-Information society. The field of utilizing vast amounts of information is increasing, and the importance of Artificial Intelligence in this regard is emerging. In this situation, in the field of education, competency is concentrated at the ...
Nowadays, the modern society is advancing into Intelligent-Information society. The field of utilizing vast amounts of information is increasing, and the importance of Artificial Intelligence in this regard is emerging. In this situation, in the field of education, competency is concentrated at the national level in order to activate Software education and lay the foundation for A.I education. However, the existing software education alone does not include the main principles of artificial intelligence, such as data-based machine learning, to provide artificial intelligence. Accordingly, various teaching and learning methods and educational platforms of machine learning have been proposed to learn machine learning, which is the main principle of artificial intelligence, but there are some differences in the contents and methods. Therefore, in this study, we tried to compare and analyze the contents and areas of various prior studies related to machine learning, and to develop an AI instructional program using a machine learning platform based on the analysis results. As a result of the study, in the AI instructional program using the machine learning platform proposed in this study, there was a good result in the learning effect and class satisfaction of AI. It is expected that this study will become the cornerstone of AI education research in the future and contribute to the establishment of AI education.
Nowadays, the modern society is advancing into Intelligent-Information society. The field of utilizing vast amounts of information is increasing, and the importance of Artificial Intelligence in this regard is emerging. In this situation, in the field of education, competency is concentrated at the national level in order to activate Software education and lay the foundation for A.I education. However, the existing software education alone does not include the main principles of artificial intelligence, such as data-based machine learning, to provide artificial intelligence. Accordingly, various teaching and learning methods and educational platforms of machine learning have been proposed to learn machine learning, which is the main principle of artificial intelligence, but there are some differences in the contents and methods. Therefore, in this study, we tried to compare and analyze the contents and areas of various prior studies related to machine learning, and to develop an AI instructional program using a machine learning platform based on the analysis results. As a result of the study, in the AI instructional program using the machine learning platform proposed in this study, there was a good result in the learning effect and class satisfaction of AI. It is expected that this study will become the cornerstone of AI education research in the future and contribute to the establishment of AI education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.