오늘날 웨딩과정에서 프러포즈는 빼 놓을 수 없는 중요한 웨딩 절차 중의 하나로 인식되고 있다. 웨딩 프러포즈 파티는 예비신랑신부들이 웨딩에 대한 서로의 마음을 확인하고, 책임감을 약속하는 소중한 시간과 공간을 공유하면서 파티요소의 연출을 통해 극적인 경험을 부여한다고 할 수 있다. 결혼을 꿈꾸는 많은 사람들이 프러포즈를 실행하고 아름답고 특색있는 추억을 남기고자 하는 연인들이 늘어나고 있다. 이와 같은 고객들의 기대에 부응하기 위해 웨딩 프러포즈 파티 시장에서는 지속적인 노력을 기울이고 있으며, 개개인에 대한 맞춤 서비스의 중요성은 더욱 커지고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 웨딩 프러포즈 파티에 대하여 초점을 두어 진행되었다. 본 연구의 목적은 파티플래너들에게 웨딩 프러포즈 파티 연출을 위한 자료를 제공하며, 예비신랑신부인 고객들이 선택할 수 있는 웨딩 프러포즈 파티 연출요소에 대해 관심을 확대시킬 수 있도록 하고자 한다. 그리고 웨딩 프러포즈 파티에 관한 독립적인 연구에 대한 관심과 확대를 가져올 수 있는 발전 방향을 모색하고자 한다. 연구목적에 근거한 연구문제로는 첫째, 웨딩 프러포즈 파티의 실태는 어떠한가? 둘째, 웨딩 프러포즈 파티 사례의 특징은 어떠한가? 이다. 연구방법으로는 웨딩프러포즈 파티 실태분석과 사례분석 방법을 적용하였다. 본 연구자가 2012년부터 2019년까지 진행해 온 파티 226회의 실태를 연도, 패키지, 장소, 컬러에 대해 ...
오늘날 웨딩과정에서 프러포즈는 빼 놓을 수 없는 중요한 웨딩 절차 중의 하나로 인식되고 있다. 웨딩 프러포즈 파티는 예비신랑신부들이 웨딩에 대한 서로의 마음을 확인하고, 책임감을 약속하는 소중한 시간과 공간을 공유하면서 파티요소의 연출을 통해 극적인 경험을 부여한다고 할 수 있다. 결혼을 꿈꾸는 많은 사람들이 프러포즈를 실행하고 아름답고 특색있는 추억을 남기고자 하는 연인들이 늘어나고 있다. 이와 같은 고객들의 기대에 부응하기 위해 웨딩 프러포즈 파티 시장에서는 지속적인 노력을 기울이고 있으며, 개개인에 대한 맞춤 서비스의 중요성은 더욱 커지고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 웨딩 프러포즈 파티에 대하여 초점을 두어 진행되었다. 본 연구의 목적은 파티플래너들에게 웨딩 프러포즈 파티 연출을 위한 자료를 제공하며, 예비신랑신부인 고객들이 선택할 수 있는 웨딩 프러포즈 파티 연출요소에 대해 관심을 확대시킬 수 있도록 하고자 한다. 그리고 웨딩 프러포즈 파티에 관한 독립적인 연구에 대한 관심과 확대를 가져올 수 있는 발전 방향을 모색하고자 한다. 연구목적에 근거한 연구문제로는 첫째, 웨딩 프러포즈 파티의 실태는 어떠한가? 둘째, 웨딩 프러포즈 파티 사례의 특징은 어떠한가? 이다. 연구방법으로는 웨딩프러포즈 파티 실태분석과 사례분석 방법을 적용하였다. 본 연구자가 2012년부터 2019년까지 진행해 온 파티 226회의 실태를 연도, 패키지, 장소, 컬러에 대해 빈도 분석 하였으며, 15가지의 파티 사례를 5가지 분석틀인 이미지와 공간 활용, 컬러 사용, 플라워와 오브제, 식음료, 고객후기와 반응을 중심으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 프러포즈 파티의 연도별 패키지 빈도분석에 따르면 고객들은 고가의 패키지보다 가성비가 좋은 패키지의 선호도가 점차 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 프러포즈의 장소로는 5성급 호텔에서 진행하는 비율이 가장 높았다. 셋째, 대부분의 프러포즈 파티를 의뢰하는 고객들은 남성이며, 그들이 원하는 프러포즈 파티의 컬러는 핑크색인 것으로 나타났다. 넷째, 고객은 연인의 취향에 맞춘 고급스럽고 화려한 이미지를 연출한 프러포즈 파티를 원하며 전체적으로 컬러와 플라워를 맞춘 느낌을 원하는 것으로 나타났다. 다섯째, 프러포즈 파티를 파티플래너에게 의뢰하는 고객의 욕구 충족을 위해서는 고급스럽고 화려한 이미지를 위하여 오브제를 많이 사용할 필요는 없으며, 컬러의 활용과 플라워, 공간의 활용이 중요하다고 판단된다. 여섯째, 파티플래너는 파티의 시작에서부터 종료까지 고객과 끊임없이 소통해야 하는 것이 중요하며, 플래너 자신만의 고유 콘셉트를 정하여야 함을 알 수 있다. 웨딩 프러포즈 파티는 예비신랑신부의 약속을 선언하는 하나의 커뮤니케이션이다. 따라서 파티플래너는 자신의 역할에 대한 자긍심을 갖고, 더 나은 연출을 위한 노력을 기울이고 고객과의 커뮤니케이션 능력을 개발할 필요가 있다고 본다. 그리고 본 연구가 앞으로도 웨딩 프러포즈 파티 모형을 구축하는 자료로 유용하게 활용될 수 있기를 기대한다.
오늘날 웨딩과정에서 프러포즈는 빼 놓을 수 없는 중요한 웨딩 절차 중의 하나로 인식되고 있다. 웨딩 프러포즈 파티는 예비신랑신부들이 웨딩에 대한 서로의 마음을 확인하고, 책임감을 약속하는 소중한 시간과 공간을 공유하면서 파티요소의 연출을 통해 극적인 경험을 부여한다고 할 수 있다. 결혼을 꿈꾸는 많은 사람들이 프러포즈를 실행하고 아름답고 특색있는 추억을 남기고자 하는 연인들이 늘어나고 있다. 이와 같은 고객들의 기대에 부응하기 위해 웨딩 프러포즈 파티 시장에서는 지속적인 노력을 기울이고 있으며, 개개인에 대한 맞춤 서비스의 중요성은 더욱 커지고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 웨딩 프러포즈 파티에 대하여 초점을 두어 진행되었다. 본 연구의 목적은 파티플래너들에게 웨딩 프러포즈 파티 연출을 위한 자료를 제공하며, 예비신랑신부인 고객들이 선택할 수 있는 웨딩 프러포즈 파티 연출요소에 대해 관심을 확대시킬 수 있도록 하고자 한다. 그리고 웨딩 프러포즈 파티에 관한 독립적인 연구에 대한 관심과 확대를 가져올 수 있는 발전 방향을 모색하고자 한다. 연구목적에 근거한 연구문제로는 첫째, 웨딩 프러포즈 파티의 실태는 어떠한가? 둘째, 웨딩 프러포즈 파티 사례의 특징은 어떠한가? 이다. 연구방법으로는 웨딩프러포즈 파티 실태분석과 사례분석 방법을 적용하였다. 본 연구자가 2012년부터 2019년까지 진행해 온 파티 226회의 실태를 연도, 패키지, 장소, 컬러에 대해 빈도 분석 하였으며, 15가지의 파티 사례를 5가지 분석틀인 이미지와 공간 활용, 컬러 사용, 플라워와 오브제, 식음료, 고객후기와 반응을 중심으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 프러포즈 파티의 연도별 패키지 빈도분석에 따르면 고객들은 고가의 패키지보다 가성비가 좋은 패키지의 선호도가 점차 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 프러포즈의 장소로는 5성급 호텔에서 진행하는 비율이 가장 높았다. 셋째, 대부분의 프러포즈 파티를 의뢰하는 고객들은 남성이며, 그들이 원하는 프러포즈 파티의 컬러는 핑크색인 것으로 나타났다. 넷째, 고객은 연인의 취향에 맞춘 고급스럽고 화려한 이미지를 연출한 프러포즈 파티를 원하며 전체적으로 컬러와 플라워를 맞춘 느낌을 원하는 것으로 나타났다. 다섯째, 프러포즈 파티를 파티플래너에게 의뢰하는 고객의 욕구 충족을 위해서는 고급스럽고 화려한 이미지를 위하여 오브제를 많이 사용할 필요는 없으며, 컬러의 활용과 플라워, 공간의 활용이 중요하다고 판단된다. 여섯째, 파티플래너는 파티의 시작에서부터 종료까지 고객과 끊임없이 소통해야 하는 것이 중요하며, 플래너 자신만의 고유 콘셉트를 정하여야 함을 알 수 있다. 웨딩 프러포즈 파티는 예비신랑신부의 약속을 선언하는 하나의 커뮤니케이션이다. 따라서 파티플래너는 자신의 역할에 대한 자긍심을 갖고, 더 나은 연출을 위한 노력을 기울이고 고객과의 커뮤니케이션 능력을 개발할 필요가 있다고 본다. 그리고 본 연구가 앞으로도 웨딩 프러포즈 파티 모형을 구축하는 자료로 유용하게 활용될 수 있기를 기대한다.
Today, the wedding proposal has been recognized as an important step of the wedding. While groom-to-be and bride-to-be check each other’s thinking about the wedding and share an important time and space to promise responsibility, the wedding proposal party can give them dramatic experiences by d...
Today, the wedding proposal has been recognized as an important step of the wedding. While groom-to-be and bride-to-be check each other’s thinking about the wedding and share an important time and space to promise responsibility, the wedding proposal party can give them dramatic experiences by directing the party. This study focused on the wedding proposal party like this. The purpose of this study is to provide data for creating the wedding proposal party to party planners and to expand interest in directing the wedding proposal party that groom-to-be and bride-to-be can choose. Also, the purpose of this study is to make an attempt in a cursory aspect to expand interest in the independent study in the wedding proposal party. The research questions are as follows. First, what are the present conditions of wedding proposal parties? Second, what are the characteristics of wedding proposal parties? The analysis on the present conditions of wedding proposal parties and case analysis method were applied as the research methods. This research conducted the frequency analysis about years, packages, places, and colors to find out the present conditions of 226 parties from 2012 to 2019. This research analyzed 15 party cases, focusing on image & space use, color use, flower & objet, food & beverage, customer review & response which are five analytical frameworks. The research results are as follows. First, the frequency analysis on each year and package showed that customers gradually preferred cost-effective packages to high-priced packages. Second, the rate of five star hotels as places for proposals was the highest Third, most of men requested proposal parties. The color that they want for proposal parties was pink. Fourth, customers wanted proposal parties to express classy and flamboyant image tailored to couples’ tastes and flower colors suitable for party colors. Fifth, it was thought that much objet needed to be used to express classy and flamboyant image in order to meet needs of customers who requested proposal parties to party planners and uses of colors, flowers, and spaces were important. Sixth, it was important for party planners to steadily communicate with customers from beginning to end of parties. Party planners needed to determine their own concepts. The wedding proposal party is a communication that announces promises of groom-to-be and bride-to-be. Party planners need to have pride in their roles, to make efforts for better direction, and develop communication skills. This study is expected to be usefully utilized as data to establish models of wedding proposal parties.
Today, the wedding proposal has been recognized as an important step of the wedding. While groom-to-be and bride-to-be check each other’s thinking about the wedding and share an important time and space to promise responsibility, the wedding proposal party can give them dramatic experiences by directing the party. This study focused on the wedding proposal party like this. The purpose of this study is to provide data for creating the wedding proposal party to party planners and to expand interest in directing the wedding proposal party that groom-to-be and bride-to-be can choose. Also, the purpose of this study is to make an attempt in a cursory aspect to expand interest in the independent study in the wedding proposal party. The research questions are as follows. First, what are the present conditions of wedding proposal parties? Second, what are the characteristics of wedding proposal parties? The analysis on the present conditions of wedding proposal parties and case analysis method were applied as the research methods. This research conducted the frequency analysis about years, packages, places, and colors to find out the present conditions of 226 parties from 2012 to 2019. This research analyzed 15 party cases, focusing on image & space use, color use, flower & objet, food & beverage, customer review & response which are five analytical frameworks. The research results are as follows. First, the frequency analysis on each year and package showed that customers gradually preferred cost-effective packages to high-priced packages. Second, the rate of five star hotels as places for proposals was the highest Third, most of men requested proposal parties. The color that they want for proposal parties was pink. Fourth, customers wanted proposal parties to express classy and flamboyant image tailored to couples’ tastes and flower colors suitable for party colors. Fifth, it was thought that much objet needed to be used to express classy and flamboyant image in order to meet needs of customers who requested proposal parties to party planners and uses of colors, flowers, and spaces were important. Sixth, it was important for party planners to steadily communicate with customers from beginning to end of parties. Party planners needed to determine their own concepts. The wedding proposal party is a communication that announces promises of groom-to-be and bride-to-be. Party planners need to have pride in their roles, to make efforts for better direction, and develop communication skills. This study is expected to be usefully utilized as data to establish models of wedding proposal parties.
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