4차 산업혁명이라는 큰 변화의 물결과 더불어 환경오염과 빈부격차, 기후변화 등 자본주의로 인해 발생한 많은 사회문제가 세계적으로 큰 과제로 떠올랐다. 특히 2020년에는 코로나바이러스로 인해 전세계가 판데믹 상황에 이르렀고, 신흥국이 -2.5퍼센트 성장률로 대공황 이후 60년 만에 경제침체상황에 이를 것이라고 세계은행은 전망했다. 예측 불가능한 사회의 변화와 기업의 사회적 역할 이행에 대한 기대수준이 높아지면서, 지금까지의 이익극대화를 목적으로 하는 기업의 성장전략과 운영방식에 변화가 요구되었다. 본 연구는 빠르게 변화하고 예측하기 어려운 기업의 경영환경에서 기업이 사회와 상생하며 경쟁력있는 기업으로 살아남기 위한 방법으로서 최근 많은 기업들이 채택하고 있는 ...
4차 산업혁명이라는 큰 변화의 물결과 더불어 환경오염과 빈부격차, 기후변화 등 자본주의로 인해 발생한 많은 사회문제가 세계적으로 큰 과제로 떠올랐다. 특히 2020년에는 코로나바이러스로 인해 전세계가 판데믹 상황에 이르렀고, 신흥국이 -2.5퍼센트 성장률로 대공황 이후 60년 만에 경제침체상황에 이를 것이라고 세계은행은 전망했다. 예측 불가능한 사회의 변화와 기업의 사회적 역할 이행에 대한 기대수준이 높아지면서, 지금까지의 이익극대화를 목적으로 하는 기업의 성장전략과 운영방식에 변화가 요구되었다. 본 연구는 빠르게 변화하고 예측하기 어려운 기업의 경영환경에서 기업이 사회와 상생하며 경쟁력있는 기업으로 살아남기 위한 방법으로서 최근 많은 기업들이 채택하고 있는 공유가치창출(CSV) 전략의 패러다임을 분석하고 성공요인을 도출하는 것을 목적으로 한다. 본 논문은 사례연구 방식을 채택하였다. 사례분석을 위해 여러 성과지표 도구를 기반으로 사례분석의 틀을 마련하였다. 분석 툴을 통해 3개의 공유가치창출(CSV) 방법론인 1)제품 및 시장 재정의, 2)가치사슬 혁신, 3)클러스터 구축을 기준으로 사례를 예비 분석한 후 가치사슬의 혁신이 공유가치 창출에 가장 효과적한 방법인 것을 확인하였다. 그리고 가치사슬 혁신 사례로서 Nestle의 사례를 심층 분석하여 다음의 주요 3가지 시사점을 확인하였다. 첫 번째는, 가치사슬 내에서 가장 핵심 부분을 문제해결 과제로 선정해야 근본적인 기업이 핵심역량을 키울 수 있다는 것이다. Nestle에서는 커피캡슐의 가장 핵심인 원두의 공급 부분을 문제로 선정했다. 두 번째는 기존 가치사슬의 범위를 확장하여 외부 기관을 적극적으로 활용함으로써 효율적으로 문제를 해결할 수 있는 것을 확인하였다. 또한, Nestle는 매년 CSV 리포트 발간하여 목표를 세우고 이에 대한 진행 경과를 커뮤니케이션 하였다. 그만큼 가치사슬 내 이해관계자와의 커뮤니케이션이 매우 중요하다는 것을 확인할 수 있었다. 연구의 결과로 본 연구에서 주요 지표로 삼은 3가지 공유가치창출(CSV) 방법론이 기획, 실행, 결과의 전체 과정에서 상호작용을 통해 발현되고, 그 결과로 경제적, 사회적 가치를 창출하는 것을 확인하였다. 본 논문을 통해 공유가치창출(CSV) 방법론이 기업의 가치 창출에 매우 유용한 도구이며, 기업의 핵심역량을 바탕으로 한 가치사슬의 혁신이 공유가치창출에 효과적이라는 것을 확인하고 제시하는 데 의의를 두고자 한다.
4차 산업혁명이라는 큰 변화의 물결과 더불어 환경오염과 빈부격차, 기후변화 등 자본주의로 인해 발생한 많은 사회문제가 세계적으로 큰 과제로 떠올랐다. 특히 2020년에는 코로나바이러스로 인해 전세계가 판데믹 상황에 이르렀고, 신흥국이 -2.5퍼센트 성장률로 대공황 이후 60년 만에 경제침체상황에 이를 것이라고 세계은행은 전망했다. 예측 불가능한 사회의 변화와 기업의 사회적 역할 이행에 대한 기대수준이 높아지면서, 지금까지의 이익극대화를 목적으로 하는 기업의 성장전략과 운영방식에 변화가 요구되었다. 본 연구는 빠르게 변화하고 예측하기 어려운 기업의 경영환경에서 기업이 사회와 상생하며 경쟁력있는 기업으로 살아남기 위한 방법으로서 최근 많은 기업들이 채택하고 있는 공유가치창출(CSV) 전략의 패러다임을 분석하고 성공요인을 도출하는 것을 목적으로 한다. 본 논문은 사례연구 방식을 채택하였다. 사례분석을 위해 여러 성과지표 도구를 기반으로 사례분석의 틀을 마련하였다. 분석 툴을 통해 3개의 공유가치창출(CSV) 방법론인 1)제품 및 시장 재정의, 2)가치사슬 혁신, 3)클러스터 구축을 기준으로 사례를 예비 분석한 후 가치사슬의 혁신이 공유가치 창출에 가장 효과적한 방법인 것을 확인하였다. 그리고 가치사슬 혁신 사례로서 Nestle의 사례를 심층 분석하여 다음의 주요 3가지 시사점을 확인하였다. 첫 번째는, 가치사슬 내에서 가장 핵심 부분을 문제해결 과제로 선정해야 근본적인 기업이 핵심역량을 키울 수 있다는 것이다. Nestle에서는 커피캡슐의 가장 핵심인 원두의 공급 부분을 문제로 선정했다. 두 번째는 기존 가치사슬의 범위를 확장하여 외부 기관을 적극적으로 활용함으로써 효율적으로 문제를 해결할 수 있는 것을 확인하였다. 또한, Nestle는 매년 CSV 리포트 발간하여 목표를 세우고 이에 대한 진행 경과를 커뮤니케이션 하였다. 그만큼 가치사슬 내 이해관계자와의 커뮤니케이션이 매우 중요하다는 것을 확인할 수 있었다. 연구의 결과로 본 연구에서 주요 지표로 삼은 3가지 공유가치창출(CSV) 방법론이 기획, 실행, 결과의 전체 과정에서 상호작용을 통해 발현되고, 그 결과로 경제적, 사회적 가치를 창출하는 것을 확인하였다. 본 논문을 통해 공유가치창출(CSV) 방법론이 기업의 가치 창출에 매우 유용한 도구이며, 기업의 핵심역량을 바탕으로 한 가치사슬의 혁신이 공유가치창출에 효과적이라는 것을 확인하고 제시하는 데 의의를 두고자 한다.
The fourth industrial revolution accompanied with critical social problems such as environmental pollution, wealth inequality and climate change has entered into another phase of worldwide challenges. The World Bank has predicted that emerging economies will struggle with –2.5% negative growth rate ...
The fourth industrial revolution accompanied with critical social problems such as environmental pollution, wealth inequality and climate change has entered into another phase of worldwide challenges. The World Bank has predicted that emerging economies will struggle with –2.5% negative growth rate due to the COVID19 pandemic, that appears as the worst economic recession in 60 years since the Great Depression. As such macro environmental changes are unpredictable with expecting higher social responsibilities from companies, they are required to change their strategies seeking for highly maximizing profits so far. A purpose of this study is to analyze the paradigm of creating shared value (CSV) strategy adopted by several leading companies and to find key success factors of companies‘ efforts coexisting in society and surviving as competitive companies in rapidly and unpredictably changing business environments. This study conducts case investigations with case analysis, of which framework is prepared based on various performance indicator tools. Firstly, preliminary analysis is conducted based on three CSV methodologies of (1) product and market redefinition, (2) value chain innovation and (3) cluster construction, and then the analysis confirms that innovation in the value chain is the most effective way of CSV. Next, as a specific example of value chain innovation, the case of Nestle is further analyzed in depth. As a result of the study, it is concluded that the three key indicators of the CSV methodologies are manifested in interaction throughout the whole process of planning, implementation and achievements resulting in economic and social values. In summary, it is meaningful to conclude that the CSV methodologies are very useful tools for creating corporate values, and the value chain innovation based on the core competencies of the company is effective in creating shared value.
The fourth industrial revolution accompanied with critical social problems such as environmental pollution, wealth inequality and climate change has entered into another phase of worldwide challenges. The World Bank has predicted that emerging economies will struggle with –2.5% negative growth rate due to the COVID19 pandemic, that appears as the worst economic recession in 60 years since the Great Depression. As such macro environmental changes are unpredictable with expecting higher social responsibilities from companies, they are required to change their strategies seeking for highly maximizing profits so far. A purpose of this study is to analyze the paradigm of creating shared value (CSV) strategy adopted by several leading companies and to find key success factors of companies‘ efforts coexisting in society and surviving as competitive companies in rapidly and unpredictably changing business environments. This study conducts case investigations with case analysis, of which framework is prepared based on various performance indicator tools. Firstly, preliminary analysis is conducted based on three CSV methodologies of (1) product and market redefinition, (2) value chain innovation and (3) cluster construction, and then the analysis confirms that innovation in the value chain is the most effective way of CSV. Next, as a specific example of value chain innovation, the case of Nestle is further analyzed in depth. As a result of the study, it is concluded that the three key indicators of the CSV methodologies are manifested in interaction throughout the whole process of planning, implementation and achievements resulting in economic and social values. In summary, it is meaningful to conclude that the CSV methodologies are very useful tools for creating corporate values, and the value chain innovation based on the core competencies of the company is effective in creating shared value.
주제어
#공유가치창출 CSV(Creating Shared Value) 공유가치창출 방법론 사회문제 사회적 가치 경제적 가치 가치사슬 혁신 클러스터 Nestle Social Problem Social Value Customer Value Economic Value Value Chain Nespresso
학위논문 정보
저자
최지영
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인경영전공
지도교수
이현수
발행연도
2020
총페이지
vi, 87 p.
키워드
공유가치창출 CSV(Creating Shared Value) 공유가치창출 방법론 사회문제 사회적 가치 경제적 가치 가치사슬 혁신 클러스터 Nestle Social Problem Social Value Customer Value Economic Value Value Chain Nespresso
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