본 연구는 새로운 시청 환경의 새로운 콘텐츠인 TV 프로그램 클립 시청에 영향을 미치는 구조적 요인을 확인하였다. TV 프로그램 클립은 텔레비전을 통해 방영되는 프로그램을 분절화 등을 통해 재가공을 하거나 TV 프로그램과 관련하여 새롭게 제작한 짧은 길이의 영상을 의미한다. 기존의 TV 프로그램 시청에 영향을 미치는 요인 중 TV 프로그램 클립 시청에도 적용될 수 있는 요인들, TV 프로그램 클립만의 새로운 시청 환경에 대한 선택적 노출과 비의도적 노출의 관점으로부터 비롯되는 구조적 요인들, 그리고 다중 미디어 환경에서의 매체 간 대체, 보완 관계의 관점을 반영한 프로그램의 TV 시청률을 함께 살펴보았다. 시청률 데이터와 웹스크래핑 기법을 이용한 TV 프로그램 클립 관련 실증 데이터를 수집, 분석하였다. 분석 결과, 프로그램의 TV 시청률과 장르가 TV 프로그램 클립 시청에도 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. TV 프로그램 클립의 새로운 구조적 요인으로는 프로그램 채널 구독자 수, 매체별 온라인 ...
본 연구는 새로운 시청 환경의 새로운 콘텐츠인 TV 프로그램 클립 시청에 영향을 미치는 구조적 요인을 확인하였다. TV 프로그램 클립은 텔레비전을 통해 방영되는 프로그램을 분절화 등을 통해 재가공을 하거나 TV 프로그램과 관련하여 새롭게 제작한 짧은 길이의 영상을 의미한다. 기존의 TV 프로그램 시청에 영향을 미치는 요인 중 TV 프로그램 클립 시청에도 적용될 수 있는 요인들, TV 프로그램 클립만의 새로운 시청 환경에 대한 선택적 노출과 비의도적 노출의 관점으로부터 비롯되는 구조적 요인들, 그리고 다중 미디어 환경에서의 매체 간 대체, 보완 관계의 관점을 반영한 프로그램의 TV 시청률을 함께 살펴보았다. 시청률 데이터와 웹스크래핑 기법을 이용한 TV 프로그램 클립 관련 실증 데이터를 수집, 분석하였다. 분석 결과, 프로그램의 TV 시청률과 장르가 TV 프로그램 클립 시청에도 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. TV 프로그램 클립의 새로운 구조적 요인으로는 프로그램 채널 구독자 수, 매체별 온라인 포털사이트 메인화면 노출, 급상승 검색어 노출이 클립 시청에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석 결과를 토대로 뉴미디어 및 다중 미디어 환경에서의 콘텐츠 시청에 영향을 미칠 수 있는 구조적 요인에 관하여 논의하였다.
본 연구는 새로운 시청 환경의 새로운 콘텐츠인 TV 프로그램 클립 시청에 영향을 미치는 구조적 요인을 확인하였다. TV 프로그램 클립은 텔레비전을 통해 방영되는 프로그램을 분절화 등을 통해 재가공을 하거나 TV 프로그램과 관련하여 새롭게 제작한 짧은 길이의 영상을 의미한다. 기존의 TV 프로그램 시청에 영향을 미치는 요인 중 TV 프로그램 클립 시청에도 적용될 수 있는 요인들, TV 프로그램 클립만의 새로운 시청 환경에 대한 선택적 노출과 비의도적 노출의 관점으로부터 비롯되는 구조적 요인들, 그리고 다중 미디어 환경에서의 매체 간 대체, 보완 관계의 관점을 반영한 프로그램의 TV 시청률을 함께 살펴보았다. 시청률 데이터와 웹스크래핑 기법을 이용한 TV 프로그램 클립 관련 실증 데이터를 수집, 분석하였다. 분석 결과, 프로그램의 TV 시청률과 장르가 TV 프로그램 클립 시청에도 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. TV 프로그램 클립의 새로운 구조적 요인으로는 프로그램 채널 구독자 수, 매체별 온라인 포털사이트 메인화면 노출, 급상승 검색어 노출이 클립 시청에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석 결과를 토대로 뉴미디어 및 다중 미디어 환경에서의 콘텐츠 시청에 영향을 미칠 수 있는 구조적 요인에 관하여 논의하였다.
This study identified the structural factors affecting watching TV program clips, a new content in the new media environment. A TV program clip refers to a short-length video that has been reprocessed, unbundled or newly produced in connection with a TV program. This study examined these factors tog...
This study identified the structural factors affecting watching TV program clips, a new content in the new media environment. A TV program clip refers to a short-length video that has been reprocessed, unbundled or newly produced in connection with a TV program. This study examined these factors together: 1) TV ratings for programs in terms of substitutional or complementary relationships between media in the multi-media environment, 2) structural determinants of watching TV programs that could also be applied to TV program clip viewing, and 3) new structural factors originating from the new media environment of clips in the context of selective exposure and incidental exposure. The empirical data related to clips were collected using web-scraping techniques and analyzed together with ratings data from Nielsen Korea. According to the analysis, the TV ratings and genres of the program also had a statistically significant impact on watching TV program clips. As new structural factors of TV program clips, it was found that the number of program channel subscribers, exposure to the main screen of the online portal site(PC, Mobile), and exposure to the rapidly rising search query on the online portal site had a positively significant impact on the clip viewing. Based on the analysis results, this study discussed the structural determinants for content viewing in new media and multi-media environments.
This study identified the structural factors affecting watching TV program clips, a new content in the new media environment. A TV program clip refers to a short-length video that has been reprocessed, unbundled or newly produced in connection with a TV program. This study examined these factors together: 1) TV ratings for programs in terms of substitutional or complementary relationships between media in the multi-media environment, 2) structural determinants of watching TV programs that could also be applied to TV program clip viewing, and 3) new structural factors originating from the new media environment of clips in the context of selective exposure and incidental exposure. The empirical data related to clips were collected using web-scraping techniques and analyzed together with ratings data from Nielsen Korea. According to the analysis, the TV ratings and genres of the program also had a statistically significant impact on watching TV program clips. As new structural factors of TV program clips, it was found that the number of program channel subscribers, exposure to the main screen of the online portal site(PC, Mobile), and exposure to the rapidly rising search query on the online portal site had a positively significant impact on the clip viewing. Based on the analysis results, this study discussed the structural determinants for content viewing in new media and multi-media environments.
주제어
#TV 프로그램 클립 구조적 요인 선택적 노출 비의도적 노출 수용자 흐름 TV 시청률 뉴미디어 시청 환경 다중 미디어 이용 TV program clip Structural determinants Structural factors New media Multi-media environment Ratings Substitutional and complementary relationships between media selective exposure incidental exposure
학위논문 정보
저자
서준완
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
언론홍보영상학과
지도교수
최양수
발행연도
2020
총페이지
iv, 47 p.
키워드
TV 프로그램 클립 구조적 요인 선택적 노출 비의도적 노출 수용자 흐름 TV 시청률 뉴미디어 시청 환경 다중 미디어 이용 TV program clip Structural determinants Structural factors New media Multi-media environment Ratings Substitutional and complementary relationships between media selective exposure incidental exposure
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