본 연구는 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 한 직무스트레스, 직무만족도 및 전문직 삶의 질의 관계를 알아보고, 직무스트레스와 직무만족도가 전문직 삶의 질에 미치는 영향요인을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구대상자는 교육부령이 지정한 대학급 이상의 간호교육 전문기관에서 시행하는 대학원 석사 및 박사학위 과정까지 포함한 공식적인 교육과정을 밟고 있는, 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 D시에서 ...
본 연구는 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 한 직무스트레스, 직무만족도 및 전문직 삶의 질의 관계를 알아보고, 직무스트레스와 직무만족도가 전문직 삶의 질에 미치는 영향요인을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구대상자는 교육부령이 지정한 대학급 이상의 간호교육 전문기관에서 시행하는 대학원 석사 및 박사학위 과정까지 포함한 공식적인 교육과정을 밟고 있는, 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 D시에서 전수조사 하여 148명을 최종분석 대상으로 하였다. 자료수집 기간은 2019년 11월 28일부터 2020년 1월 30일까지이고, 수집된 자료는 SPSSWIN 23.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, Independent-test, one-way ANOVA, Scheffé tset, Pearson's Correlation Coefficient, Stepwise Multiple Regression Analysis을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 직무스트레스의 평균은 2.37±.26점으로 나타났고, 하부 영역별로는 직무요구가 2.61±.26점으로 가장 높게 나타났다. 직무만족도의 평균은 2.89±.30점으로 나타났고, 하부영역별로는 업무요구가 3.05±.49점으로 가장 높게 나타났다. 전문직 삶의 질의 평균은 2.89±.29점으로 나타났고, 하부영역별로는 공감만족이 3.39±.58점으로 가장 높게 나타났다. 2. 연구대상자의 일반적 특성에 따른 직무스트레스는 근무형태(t=3.33, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 직무만족도는 연령 (t=10.898, p<.001), 결혼상태(t=8.64, p<.001), 총 근무경력(t=6.78, p=.002)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 전문직 삶의 질은 학력(t=3.48, p=.033)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3. 연구대상자의 직무스트레스, 직무만족도 및 전문직 삶의 질의 상관관계를 분석한 결과, 직무스트레스와 직무만족도는 유의한 부적(음) 상관관계(r=-.329, p<.001)가 있었으며, 직무스트레스와 전문직 삶의 질과는 유의한 정적(양) 상관관계(r=.181, p=.028)가 있는 것으로 나타났다. 직무만족도와 전문직 삶의 질과는 유의한 정적(양) 상관관계(r=.329, p<.001)가 있는 것으로 나타났다. 4. 연구대상자의 전문직 삶의 질에 영향을 미치는 요인은 직무스트레스(β=.363, p<.001), 직무만족도(β=.423, p<.001), 학력(β=.167, p=.025)으로 확인되었다. 이들 변수에 대한 설명력은 22.8%였다. 이상의 연구결과를 통해 학업을 병행하는 간호사의 전문직 삶의 질에 직무스트레스, 직무만족도, 학력이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학업을 병행하는 간호사의 직무에 대한 만족도를 높이고 전문직 삶의 질을 향상시키는 프로그램을 개발하여 효과를 검증하는 연구가 필요하다.
본 연구는 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 한 직무스트레스, 직무만족도 및 전문직 삶의 질의 관계를 알아보고, 직무스트레스와 직무만족도가 전문직 삶의 질에 미치는 영향요인을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구대상자는 교육부령이 지정한 대학급 이상의 간호교육 전문기관에서 시행하는 대학원 석사 및 박사학위 과정까지 포함한 공식적인 교육과정을 밟고 있는, 학업을 병행하는 간호사를 대상으로 D시에서 전수조사 하여 148명을 최종분석 대상으로 하였다. 자료수집 기간은 2019년 11월 28일부터 2020년 1월 30일까지이고, 수집된 자료는 SPSS WIN 23.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, Independent-test, one-way ANOVA, Scheffé tset, Pearson's Correlation Coefficient, Stepwise Multiple Regression Analysis을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 직무스트레스의 평균은 2.37±.26점으로 나타났고, 하부 영역별로는 직무요구가 2.61±.26점으로 가장 높게 나타났다. 직무만족도의 평균은 2.89±.30점으로 나타났고, 하부영역별로는 업무요구가 3.05±.49점으로 가장 높게 나타났다. 전문직 삶의 질의 평균은 2.89±.29점으로 나타났고, 하부영역별로는 공감만족이 3.39±.58점으로 가장 높게 나타났다. 2. 연구대상자의 일반적 특성에 따른 직무스트레스는 근무형태(t=3.33, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 직무만족도는 연령 (t=10.898, p<.001), 결혼상태(t=8.64, p<.001), 총 근무경력(t=6.78, p=.002)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 전문직 삶의 질은 학력(t=3.48, p=.033)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3. 연구대상자의 직무스트레스, 직무만족도 및 전문직 삶의 질의 상관관계를 분석한 결과, 직무스트레스와 직무만족도는 유의한 부적(음) 상관관계(r=-.329, p<.001)가 있었으며, 직무스트레스와 전문직 삶의 질과는 유의한 정적(양) 상관관계(r=.181, p=.028)가 있는 것으로 나타났다. 직무만족도와 전문직 삶의 질과는 유의한 정적(양) 상관관계(r=.329, p<.001)가 있는 것으로 나타났다. 4. 연구대상자의 전문직 삶의 질에 영향을 미치는 요인은 직무스트레스(β=.363, p<.001), 직무만족도(β=.423, p<.001), 학력(β=.167, p=.025)으로 확인되었다. 이들 변수에 대한 설명력은 22.8%였다. 이상의 연구결과를 통해 학업을 병행하는 간호사의 전문직 삶의 질에 직무스트레스, 직무만족도, 학력이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학업을 병행하는 간호사의 직무에 대한 만족도를 높이고 전문직 삶의 질을 향상시키는 프로그램을 개발하여 효과를 검증하는 연구가 필요하다.
This paper presents a descriptive survey research to examine relations among the job stress, job satisfaction and professional quality of life of nurses juggling work and study and investigate the effects of job stress and job satisfaction on professional quality of life among them. Complete enu...
This paper presents a descriptive survey research to examine relations among the job stress, job satisfaction and professional quality of life of nurses juggling work and study and investigate the effects of job stress and job satisfaction on professional quality of life among them. Complete enumeration was conducted of the nurse subjects who completed official education curricula including, executed through professional institutions for nursing education designated by the of Education that are higher than or equal to the university level as well as master and doctor degree programs and nurse specialist curriculum: among them, 148 nurse were selected as study subjects. D Metropolitan City Data were collected from November 28, 2019 to January 30, 2020. Collected data were analyzed by frequency, percentage, mean and standard deviation, Independent-test, one-way ANOVA, Scheffé tset, Pearson's Correlation Coefficient, and Stepwise Multiple Regression Analysis using the SPSS WIN 23.0 program. The results of this study are as follows. 1. The average value for job stress of the study subjects was 2.37±.26 points, and job requirement had the highest subcategory score at 2.61±.26 points. The average academic job satisfaction value of the study subjects was 2.89±.30 points, and business requirement had the highest subcategory score at 3.05±.49 points. The average professional quality of life value of the study subjects was 2.89±.29 points, and compassion satisfaction had the highest subcategory score at 3.39±.58 points. 2. Regarding job stress levels according to the patient’s general characteristics, there were statistically significant differences in working pattern(t=5.87, p=.004). Job satisfaction was a statistically significant difference in the age(t=10.898, p<.001), marital status(t=8.64, p<.001), and total work experience(t=6.78, p=.002). Professional quality of life was a statistically significant difference in the academic background(t=3.48, p=.033). 3. As a result of analyzing the correlations between the job stress, job satisfaction and professional quality of life of the subjects, job stress was significantly negatively correlated with job satisfaction(r=-.329, p<.001) and professional quality of life(r=.181, p=.028) was significantly positively correlated. Job satisfaction was significantly positively correlated with professional quality of life(r=.329, p<.001). 4. The study conducted stepwise regression analysis to analyze the factors influencing their professional quality of life and found that job stress(β=.363, p<.001), job satisfaction(β=.423, p<.001), and academic background(β=.167, p=.025). The explanatory power for these variables was 22.8%. The results of this study showed that job stress, job satisfaction and academic background influence the professional quality of life of nurses in schoolwork. in conclusion, it is required that the supporting be improved to relieve the nurses job stress and to increase their job satisfaction, programs that enhance professional quality of life and studies that validate program efficacy should also be conducted.
This paper presents a descriptive survey research to examine relations among the job stress, job satisfaction and professional quality of life of nurses juggling work and study and investigate the effects of job stress and job satisfaction on professional quality of life among them. Complete enumeration was conducted of the nurse subjects who completed official education curricula including, executed through professional institutions for nursing education designated by the of Education that are higher than or equal to the university level as well as master and doctor degree programs and nurse specialist curriculum: among them, 148 nurse were selected as study subjects. D Metropolitan City Data were collected from November 28, 2019 to January 30, 2020. Collected data were analyzed by frequency, percentage, mean and standard deviation, Independent-test, one-way ANOVA, Scheffé tset, Pearson's Correlation Coefficient, and Stepwise Multiple Regression Analysis using the SPSS WIN 23.0 program. The results of this study are as follows. 1. The average value for job stress of the study subjects was 2.37±.26 points, and job requirement had the highest subcategory score at 2.61±.26 points. The average academic job satisfaction value of the study subjects was 2.89±.30 points, and business requirement had the highest subcategory score at 3.05±.49 points. The average professional quality of life value of the study subjects was 2.89±.29 points, and compassion satisfaction had the highest subcategory score at 3.39±.58 points. 2. Regarding job stress levels according to the patient’s general characteristics, there were statistically significant differences in working pattern(t=5.87, p=.004). Job satisfaction was a statistically significant difference in the age(t=10.898, p<.001), marital status(t=8.64, p<.001), and total work experience(t=6.78, p=.002). Professional quality of life was a statistically significant difference in the academic background(t=3.48, p=.033). 3. As a result of analyzing the correlations between the job stress, job satisfaction and professional quality of life of the subjects, job stress was significantly negatively correlated with job satisfaction(r=-.329, p<.001) and professional quality of life(r=.181, p=.028) was significantly positively correlated. Job satisfaction was significantly positively correlated with professional quality of life(r=.329, p<.001). 4. The study conducted stepwise regression analysis to analyze the factors influencing their professional quality of life and found that job stress(β=.363, p<.001), job satisfaction(β=.423, p<.001), and academic background(β=.167, p=.025). The explanatory power for these variables was 22.8%. The results of this study showed that job stress, job satisfaction and academic background influence the professional quality of life of nurses in schoolwork. in conclusion, it is required that the supporting be improved to relieve the nurses job stress and to increase their job satisfaction, programs that enhance professional quality of life and studies that validate program efficacy should also be conducted.
주제어
#학업 병행 간호사 직무스트레스 직무만족도 전문직 삶의 질 Nurses in Schoolwork Job Stress Job Satisfaction Professional Quality of Life
학위논문 정보
저자
전은미
학위수여기관
건양대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과
지도교수
임효남
발행연도
2020
총페이지
85
키워드
학업 병행 간호사 직무스트레스 직무만족도 전문직 삶의 질 Nurses in Schoolwork Job Stress Job Satisfaction Professional Quality of Life
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.