기부동기가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관해 살펴보았다. 기존문헌을 통해 기부동기와 관여도 수준을 고찰하였고, 이타적 동기와 이기적 동기 및 소비자 관여도의 조절적 역할을 실증 분석하였다. 또한 기부동기와 구매의도에 대한 문헌연구를 통해 도출한 연구가설을 검증하기 위해 설문조사를 실시하였다. 기부 경험이 있는 소비자를 시험상대로 이 설문조사 연구 취지를 피험자 집단에게 설명하고 설문을 통해 응답을 받았다. 그리고 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였으며 설문은 일반인 총 239명을 대상으로 실시하였다. 분석은 통계패키지 프로그램 ...
기부동기가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관해 살펴보았다. 기존문헌을 통해 기부동기와 관여도 수준을 고찰하였고, 이타적 동기와 이기적 동기 및 소비자 관여도의 조절적 역할을 실증 분석하였다. 또한 기부동기와 구매의도에 대한 문헌연구를 통해 도출한 연구가설을 검증하기 위해 설문조사를 실시하였다. 기부 경험이 있는 소비자를 시험상대로 이 설문조사 연구 취지를 피험자 집단에게 설명하고 설문을 통해 응답을 받았다. 그리고 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였으며 설문은 일반인 총 239명을 대상으로 실시하였다. 분석은 통계패키지 프로그램 SPSS 23을 사용하여 신뢰도분석, t-test 분석 그리고 이원분산분석(two-way ANOVA) 등을 통해 데이터를 처리하였다. 본 연구에서는 특히 기부동기(이타적 동기 vs. 이기적 동기)에 따라 소비자 관여수준에 대한 피험자의 구매태도가 영향이 있는지를 살펴보았으며 실험한 결과 다음과는 같다. 우선 기부동기에 따라 소비자의 구매 의도는 t-test 분석으로 유의미한 결과가 나타났다. 즉, 이타적 기부동기가 높은 소비자는 이타적 기부동기가 낮은 소비자보다 구매의도가 높고 이기적 기부동기가 높은 소비자는 이기적 기부동기가 낮은 소비자보다 구매의도가 높은 것으로 나타났다. 다음에는 소비자 관여도의 조절효과를 검증하였고, 이에 따라 피험자를 고관여 집단과 저관여 집단으로 세분화 하여 살펴보았다. 고관여 집단의 경우, 이타적 기부동기가 높은 소비자 구매 의도가 더 높지만, 이기적 기부동기가 높은 소비자의 구매 의도는 높지 않은 것으로 나타났다. 반면 저관여 집단의 경우, 이타적 기부동기가 높은 소비자와 이기적 기부동기가 높은 소비자의 구매 의도가 모두 높은 것으로 나타났다. 또한 고관여 집단은 저관여 집단보다 구매의도가 높을 것이다. 마지막으로, 기부 동기와 소비자 관여도의 상호 작용에 따를 구매 의도의 차이는 나타나지 않았다. 기부 동기와 참여도가 구매 의도 형성에 대해서는 상호 작용을 하지 않는 것으로 나타났다.
기부동기가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관해 살펴보았다. 기존문헌을 통해 기부동기와 관여도 수준을 고찰하였고, 이타적 동기와 이기적 동기 및 소비자 관여도의 조절적 역할을 실증 분석하였다. 또한 기부동기와 구매의도에 대한 문헌연구를 통해 도출한 연구가설을 검증하기 위해 설문조사를 실시하였다. 기부 경험이 있는 소비자를 시험상대로 이 설문조사 연구 취지를 피험자 집단에게 설명하고 설문을 통해 응답을 받았다. 그리고 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였으며 설문은 일반인 총 239명을 대상으로 실시하였다. 분석은 통계패키지 프로그램 SPSS 23을 사용하여 신뢰도분석, t-test 분석 그리고 이원분산분석(two-way ANOVA) 등을 통해 데이터를 처리하였다. 본 연구에서는 특히 기부동기(이타적 동기 vs. 이기적 동기)에 따라 소비자 관여수준에 대한 피험자의 구매태도가 영향이 있는지를 살펴보았으며 실험한 결과 다음과는 같다. 우선 기부동기에 따라 소비자의 구매 의도는 t-test 분석으로 유의미한 결과가 나타났다. 즉, 이타적 기부동기가 높은 소비자는 이타적 기부동기가 낮은 소비자보다 구매의도가 높고 이기적 기부동기가 높은 소비자는 이기적 기부동기가 낮은 소비자보다 구매의도가 높은 것으로 나타났다. 다음에는 소비자 관여도의 조절효과를 검증하였고, 이에 따라 피험자를 고관여 집단과 저관여 집단으로 세분화 하여 살펴보았다. 고관여 집단의 경우, 이타적 기부동기가 높은 소비자 구매 의도가 더 높지만, 이기적 기부동기가 높은 소비자의 구매 의도는 높지 않은 것으로 나타났다. 반면 저관여 집단의 경우, 이타적 기부동기가 높은 소비자와 이기적 기부동기가 높은 소비자의 구매 의도가 모두 높은 것으로 나타났다. 또한 고관여 집단은 저관여 집단보다 구매의도가 높을 것이다. 마지막으로, 기부 동기와 소비자 관여도의 상호 작용에 따를 구매 의도의 차이는 나타나지 않았다. 기부 동기와 참여도가 구매 의도 형성에 대해서는 상호 작용을 하지 않는 것으로 나타났다.
Scrutinized the donate motive effects on consumer's purchasing intention. By current literature, inspected donate motive and degree of involvement, then used empirical investigation analyzed the altruistic motive and egoistic motive and consumer's involvement degree's regulatory effects. Through lit...
Scrutinized the donate motive effects on consumer's purchasing intention. By current literature, inspected donate motive and degree of involvement, then used empirical investigation analyzed the altruistic motive and egoistic motive and consumer's involvement degree's regulatory effects. Through literature research, donate motive and purchasing intention were found, then questionnaire survey was conducted to verify the research hypothesis. The aim of the questionnaire survey was explained to the group of consumers with experience of donation, and was answered through the questionnaire. And used 5-point Likert Type was used to measure, and 239 ordinary people were selected for the questionnaire. Used the statistics package program SPSS 23 , reliability analyze, t-test analyze and two-way ANOVA to processed data. In this research, according to the donate motive(altruistic motive vs. egoistic motive) examined whether the purchasing intention of the subjects influenced on the level of consumer involvement .Experimental results are as follows. First, depending on the donate motive, the consumer's purchasing intentions showed significant results with t-test analysis. Namely, the consumers with high altruistic donate motives have higher purchasing intentions than consumers with lower altruistic donate motives, and consumers with higher egoistic donate motives have more purchasing intentions than consumers with lower egoistic donate motivations. At next, it was verified the regulatory effect of consumer involvement degree, and testers are subdivided into high-involved groups and low-involved groups. In the case of high-level groups, testers with high altruistic donate motive, purchasing intention are higher, but the testers with high egoistic donate motive, purchasing intention are not high. On the other hand, in the case of low-involve groups, all of the consumers with high egoistic donate motive and the consumers with high altruistic donate motive, purchasing intention are high. In addition, high-involve groups will have a higher purchasing intention than the low-involve group. Finally, there was no difference in the purchasing intention to follow the interaction of the donate motive and consumer's involvement degree. Donate motive and involvement degree were shown not to interact with the purchasing intentions.
Scrutinized the donate motive effects on consumer's purchasing intention. By current literature, inspected donate motive and degree of involvement, then used empirical investigation analyzed the altruistic motive and egoistic motive and consumer's involvement degree's regulatory effects. Through literature research, donate motive and purchasing intention were found, then questionnaire survey was conducted to verify the research hypothesis. The aim of the questionnaire survey was explained to the group of consumers with experience of donation, and was answered through the questionnaire. And used 5-point Likert Type was used to measure, and 239 ordinary people were selected for the questionnaire. Used the statistics package program SPSS 23 , reliability analyze, t-test analyze and two-way ANOVA to processed data. In this research, according to the donate motive(altruistic motive vs. egoistic motive) examined whether the purchasing intention of the subjects influenced on the level of consumer involvement .Experimental results are as follows. First, depending on the donate motive, the consumer's purchasing intentions showed significant results with t-test analysis. Namely, the consumers with high altruistic donate motives have higher purchasing intentions than consumers with lower altruistic donate motives, and consumers with higher egoistic donate motives have more purchasing intentions than consumers with lower egoistic donate motivations. At next, it was verified the regulatory effect of consumer involvement degree, and testers are subdivided into high-involved groups and low-involved groups. In the case of high-level groups, testers with high altruistic donate motive, purchasing intention are higher, but the testers with high egoistic donate motive, purchasing intention are not high. On the other hand, in the case of low-involve groups, all of the consumers with high egoistic donate motive and the consumers with high altruistic donate motive, purchasing intention are high. In addition, high-involve groups will have a higher purchasing intention than the low-involve group. Finally, there was no difference in the purchasing intention to follow the interaction of the donate motive and consumer's involvement degree. Donate motive and involvement degree were shown not to interact with the purchasing intentions.
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