테마파크 목적지 이미지와 이벤트 만족도가 테마파크 만족도 및 재방문 의도에 미치는 영향 : 상하이 디즈니랜드를 중심으로 The impact of theme park destination image and activity satisfaction on theme park satisfaction and intent to revisit : take Shanghai Dsneyland for example원문보기
경제가 계속 성장하면서 테마파크는 테마가 선명하고 발전이 빠른 놀이터로서 전 세계적으로 발전해 온 반세기 이상으로 많은 기업, 정부, 학자 그리고 관련 기관의 관심을 끌었다. 세계관광기구의 예측대로 테마파크는 현재는 물론 미래의 국제관광 발전의 3대 트렌드 중 하나이지만 테마파크 역시 비용이 많이 드는 높은 운영 유지비가 많이 들고 수요도 많다. 고객이 왕인 요즘, 테마파크는 관광객들의 선택의 폭이 넓어진다. 관광객을 끌어들이기 위해 테마파크마다 축제 이벤트를 끼워 넣기 시작했다. 점점 많은 관광객들에게 알려지게 되었고, 테마 이벤트는 현재 테마파크 프로젝트에서 차지하는 ...
경제가 계속 성장하면서 테마파크는 테마가 선명하고 발전이 빠른 놀이터로서 전 세계적으로 발전해 온 반세기 이상으로 많은 기업, 정부, 학자 그리고 관련 기관의 관심을 끌었다. 세계관광기구의 예측대로 테마파크는 현재는 물론 미래의 국제관광 발전의 3대 트렌드 중 하나이지만 테마파크 역시 비용이 많이 드는 높은 운영 유지비가 많이 들고 수요도 많다. 고객이 왕인 요즘, 테마파크는 관광객들의 선택의 폭이 넓어진다. 관광객을 끌어들이기 위해 테마파크마다 축제 이벤트를 끼워 넣기 시작했다. 점점 많은 관광객들에게 알려지게 되었고, 테마 이벤트는 현재 테마파크 프로젝트에서 차지하는 위상도 더욱 중요해지고 있고 테마파크의 경제발전을 어느 정도 이끌었다. 이벤트가 유효한지는 관광객 총수가 얼마나 되는지, 그리고 관광객 만족도가 얼마나 높아졌는지를 보여준다. 그래서 오늘날 여행업계는 관광객 만족 여부를 성공 여부를 평가하는 기준으로 삼고 있어 기업들이 벌이는 마케팅에도 영향을 미치고 있다. 관람객의 체감과 만족도는 테마파크와 테마 이벤트에 대한 만족도를 탐구해 관람객의 시각 파악에 중요한 현실적 의미를 갖는다. 따라서 본 논문은 관광객의 각도에 기초하여 문헌 연구, 실증 분석 등의 방법을 통해 테마파크 목적지 이미지 분석 및 테마 이벤트 만족도가 테마파크 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향을 연구 분석한다. 본 논문은 관광학 등 관련 문헌 연구의 기초 위에, 테마파크 목적지 이미지, 테마 이벤트 만족도와 고객 만족도, 재방문 의도 사이의 관련성 및 관련 정도를 결합하여 탐구하였다. 구체적인 방법을 통해 분석하는 것은, 즉 상관 계수와 관련된 각 변수가 있는지 분석한 사이에 상관관계, 선형과 그 방향, 본 연구에서는 상하이 디즈니랜드를 실증 연구 대상으로 하여 실증 분석을 통해 연구 가설을 검증하였다. 가설1의 검정결과 부분 채택되었다. 분석한 결과는 전체 이미지, 감정 이미지, 인지 이미지는 관광객 만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만 행동의도에서는 유의적이지 못한 결과가 나타났다. 가설2의 검정결과 부분 채택되었다. 분석한 결과는 전체 이미지, 감정 이미지, 행동의도는 재방문 의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 반면에 인지 이미지는 유의적인지 못한 결과를 보였다. 가설3의 검정결과 부분 채택되었다. 분석한 결과는 이벤트 조직관련, 피처링 어트랙터관련은 관광객 만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 장식 분위기는 유의적이지 못한 결과를 보였다. 가설4의 검정결과 채택되었다. 분석한 결과는 이벤트 만족도는 재방문 의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 가설5의 검정결과 채택되었다. 분석한 결과는 관광객 만족도는 재방문 의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 이상의 연구결과에서 알 수 있듯이 상하이 디즈니랜드에 중국 관광객의 테마파크 목적지 이미지와 이벤트 만족도가 테마파크 만족도 및 재방문 의도는 것을 확인할 수 있었다.
경제가 계속 성장하면서 테마파크는 테마가 선명하고 발전이 빠른 놀이터로서 전 세계적으로 발전해 온 반세기 이상으로 많은 기업, 정부, 학자 그리고 관련 기관의 관심을 끌었다. 세계관광기구의 예측대로 테마파크는 현재는 물론 미래의 국제관광 발전의 3대 트렌드 중 하나이지만 테마파크 역시 비용이 많이 드는 높은 운영 유지비가 많이 들고 수요도 많다. 고객이 왕인 요즘, 테마파크는 관광객들의 선택의 폭이 넓어진다. 관광객을 끌어들이기 위해 테마파크마다 축제 이벤트를 끼워 넣기 시작했다. 점점 많은 관광객들에게 알려지게 되었고, 테마 이벤트는 현재 테마파크 프로젝트에서 차지하는 위상도 더욱 중요해지고 있고 테마파크의 경제발전을 어느 정도 이끌었다. 이벤트가 유효한지는 관광객 총수가 얼마나 되는지, 그리고 관광객 만족도가 얼마나 높아졌는지를 보여준다. 그래서 오늘날 여행업계는 관광객 만족 여부를 성공 여부를 평가하는 기준으로 삼고 있어 기업들이 벌이는 마케팅에도 영향을 미치고 있다. 관람객의 체감과 만족도는 테마파크와 테마 이벤트에 대한 만족도를 탐구해 관람객의 시각 파악에 중요한 현실적 의미를 갖는다. 따라서 본 논문은 관광객의 각도에 기초하여 문헌 연구, 실증 분석 등의 방법을 통해 테마파크 목적지 이미지 분석 및 테마 이벤트 만족도가 테마파크 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향을 연구 분석한다. 본 논문은 관광학 등 관련 문헌 연구의 기초 위에, 테마파크 목적지 이미지, 테마 이벤트 만족도와 고객 만족도, 재방문 의도 사이의 관련성 및 관련 정도를 결합하여 탐구하였다. 구체적인 방법을 통해 분석하는 것은, 즉 상관 계수와 관련된 각 변수가 있는지 분석한 사이에 상관관계, 선형과 그 방향, 본 연구에서는 상하이 디즈니랜드를 실증 연구 대상으로 하여 실증 분석을 통해 연구 가설을 검증하였다. 가설1의 검정결과 부분 채택되었다. 분석한 결과는 전체 이미지, 감정 이미지, 인지 이미지는 관광객 만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만 행동의도에서는 유의적이지 못한 결과가 나타났다. 가설2의 검정결과 부분 채택되었다. 분석한 결과는 전체 이미지, 감정 이미지, 행동의도는 재방문 의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 반면에 인지 이미지는 유의적인지 못한 결과를 보였다. 가설3의 검정결과 부분 채택되었다. 분석한 결과는 이벤트 조직관련, 피처링 어트랙터관련은 관광객 만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 장식 분위기는 유의적이지 못한 결과를 보였다. 가설4의 검정결과 채택되었다. 분석한 결과는 이벤트 만족도는 재방문 의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 가설5의 검정결과 채택되었다. 분석한 결과는 관광객 만족도는 재방문 의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 1% 범위 내에서 나타났다. 이상의 연구결과에서 알 수 있듯이 상하이 디즈니랜드에 중국 관광객의 테마파크 목적지 이미지와 이벤트 만족도가 테마파크 만족도 및 재방문 의도는 것을 확인할 수 있었다.
As the economy continues to grow, theme parks are developing globally as a themed, fast-growing amusement park. The half-century to date has attracted the attention of many companies, governments, academics and related institutions. According to the World Tourism Organization's forecast, theme parks...
As the economy continues to grow, theme parks are developing globally as a themed, fast-growing amusement park. The half-century to date has attracted the attention of many companies, governments, academics and related institutions. According to the World Tourism Organization's forecast, theme parks are one of the three major trends in the current and future development of international tourism, but theme parks also It is a high investment tourism project with high operating and maintenance costs and requires a large number of visitors. And in today's era of the customer is God, in the face of many theme parks, tourists have more opportunities to choose. In order to attract tourists each theme park began to add various festivals and theme activities into it, but also gradually known by the majority of tourists, and theme Events are now becoming more and more important in theme park projects, and to some extent are driving the economic development of theme parks. The effectiveness of theme activities is reflected in the total number of visitors, as well as the increase in visitor satisfaction. This is why today's tourism industry uses visitor satisfaction as a criterion for evaluating the success of activities, making the marketing activities carried out by companies also influenced by it. There is a strong relationship between visitors' true feelings and satisfaction, and exploring visitors' satisfaction with the theme park and its thematic activities has a significant impact on visitors' The acquisition of perception perspective is of great practical significance. Therefore, this paper examines the analysis of theme park destination image and the The impact of theme activity satisfaction on theme park satisfaction and intention to revisit. This study was conducted from multiple perspectives, including tourism and statistics, and based on relevant literature research, it combines the theme park destination image, the The correlations between satisfaction with thematic activities, customer satisfaction, and intention to revisit were investigated and their extent. The specific method is correlation analysis through correlation coefficient, that is, analyzing whether there is a linear correlation between the variables and its direction. This study takes Shanghai Disneyland as the empirical research object and validates the research hypothesis through empirical analysis.
As the economy continues to grow, theme parks are developing globally as a themed, fast-growing amusement park. The half-century to date has attracted the attention of many companies, governments, academics and related institutions. According to the World Tourism Organization's forecast, theme parks are one of the three major trends in the current and future development of international tourism, but theme parks also It is a high investment tourism project with high operating and maintenance costs and requires a large number of visitors. And in today's era of the customer is God, in the face of many theme parks, tourists have more opportunities to choose. In order to attract tourists each theme park began to add various festivals and theme activities into it, but also gradually known by the majority of tourists, and theme Events are now becoming more and more important in theme park projects, and to some extent are driving the economic development of theme parks. The effectiveness of theme activities is reflected in the total number of visitors, as well as the increase in visitor satisfaction. This is why today's tourism industry uses visitor satisfaction as a criterion for evaluating the success of activities, making the marketing activities carried out by companies also influenced by it. There is a strong relationship between visitors' true feelings and satisfaction, and exploring visitors' satisfaction with the theme park and its thematic activities has a significant impact on visitors' The acquisition of perception perspective is of great practical significance. Therefore, this paper examines the analysis of theme park destination image and the The impact of theme activity satisfaction on theme park satisfaction and intention to revisit. This study was conducted from multiple perspectives, including tourism and statistics, and based on relevant literature research, it combines the theme park destination image, the The correlations between satisfaction with thematic activities, customer satisfaction, and intention to revisit were investigated and their extent. The specific method is correlation analysis through correlation coefficient, that is, analyzing whether there is a linear correlation between the variables and its direction. This study takes Shanghai Disneyland as the empirical research object and validates the research hypothesis through empirical analysis.
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