자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구 분석 : 2009˜2019년 문헌을 중심으로 Analysis of Intermediation Research on Social Communication of Children with Autism Spectrum Disorder원문보기
본 연구는 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구의 사용된 매체, 중재 기법, 종속변인으로 설정한 사회적 의사소통 기능을 분석을 통해 연구 동향을 파악하고 그에 따른 시사점을 살펴보고자 한다. 이를 위해 2009년부터 2019년까지의 발행된 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구 48편을 선정하여 분석하였다. 자폐범주성장애 아동은 대체로 늦은 언어발달을 형태를 보이며, 그 특징으로 자발적인 발화 부족, 사회적 의사소통 제한, 반복적인 구어 산출을 보인다. 특히 사회적 의사소통의 부제로 대화 상대자와 상호작용 및 주제 유지가 힘들며, 비언어적 단서를 이해하고 표현에 어려움을 보여 발달에 큰 영향을 미친다. 이에 본 연구는 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통에 대해 분석하였고 다음과 같은 결과를 나타냈다. 첫 번째로 연도와 출판유형에 따른 현황과 연구대상의 일반적인 정보를 살펴본 결과 연도별 게재 수는 2019년도가 가장 많았으며, 학술지 게재보다 석사학위논문이 많았다. 다음으로 연구대상의 일반적인 특징에서 대상자 연령은 학령전기가, 중증도는 경증-중간을 나타낸 연구가 많았으며, 또한, 1명 또는 3명을 대상으로 한 연구의 비중이 높았다. 두 번째로 연구대상의 중재 환경으로 장소는 치료실에서 실시된 연구가 가장 많았으며, 중재자 유형은 연구자 비중이 높았다. 또한, 중재 기간은 11-15회기, 16-20회기가 많았다. 세 번째로 중재목표인 사회적 의사소통을 가르치기 위해 사용된 매체 분석 결과 놀이활동, 컴퓨터 및 기계사용, 그림글자카드 순으로 높은 비중을 차지하였다. 다음으로 중재기법은 보완대체의사소통(...
본 연구는 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구의 사용된 매체, 중재 기법, 종속변인으로 설정한 사회적 의사소통 기능을 분석을 통해 연구 동향을 파악하고 그에 따른 시사점을 살펴보고자 한다. 이를 위해 2009년부터 2019년까지의 발행된 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구 48편을 선정하여 분석하였다. 자폐범주성장애 아동은 대체로 늦은 언어발달을 형태를 보이며, 그 특징으로 자발적인 발화 부족, 사회적 의사소통 제한, 반복적인 구어 산출을 보인다. 특히 사회적 의사소통의 부제로 대화 상대자와 상호작용 및 주제 유지가 힘들며, 비언어적 단서를 이해하고 표현에 어려움을 보여 발달에 큰 영향을 미친다. 이에 본 연구는 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통에 대해 분석하였고 다음과 같은 결과를 나타냈다. 첫 번째로 연도와 출판유형에 따른 현황과 연구대상의 일반적인 정보를 살펴본 결과 연도별 게재 수는 2019년도가 가장 많았으며, 학술지 게재보다 석사학위논문이 많았다. 다음으로 연구대상의 일반적인 특징에서 대상자 연령은 학령전기가, 중증도는 경증-중간을 나타낸 연구가 많았으며, 또한, 1명 또는 3명을 대상으로 한 연구의 비중이 높았다. 두 번째로 연구대상의 중재 환경으로 장소는 치료실에서 실시된 연구가 가장 많았으며, 중재자 유형은 연구자 비중이 높았다. 또한, 중재 기간은 11-15회기, 16-20회기가 많았다. 세 번째로 중재목표인 사회적 의사소통을 가르치기 위해 사용된 매체 분석 결과 놀이활동, 컴퓨터 및 기계사용, 그림글자카드 순으로 높은 비중을 차지하였다. 다음으로 중재기법은 보완대체의사소통(AAC), 가족이 참여한 중재, 상황이야기 스크립트 중재, 환경중심언어중재 순으로 나타났다. 사회적 의사소통 별 분석은 요구하기가 가장 많은 중재 목표로 나타났고 보완대체의사소통(AAC)과 상당 부분 중복되었다. 또한, 자발화를 목표로 하거나 반응하기를 목표로 한 경우도 요구하기와 일정 부분 중복되어 나타났다. 중재 기법에 따른 사회적 의사소통 분석으로 요구하기를 가르치기 위해 사용된 기법은 AAC중재와 상황이야기 스크립트 중재가 많았으며, 자발화는 상황이야기 스크립트 중재와 환경중심 언어중재가 많았다. 반응하기에서는 상황이야기 스크립트 중재와 AAC중재가 많은 것으로 나타났다. 마지막으로 질적수준 분석에서는 유지를 진행한 연구가 많았고 일반화를 진행한 연구가 적었다. 또한 중재 충실도와 사회적 타당도에서도 낮은 결과를 보였다. 설계유형으로는 중다기초선 설계와 중다 간헐 기초선 설계가 많이 사용되었다. 이러한 결과를 토대로 향후 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 연구에서 효과적인 중재기법 선택과 방향에 대해 논의하였다.
본 연구는 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구의 사용된 매체, 중재 기법, 종속변인으로 설정한 사회적 의사소통 기능을 분석을 통해 연구 동향을 파악하고 그에 따른 시사점을 살펴보고자 한다. 이를 위해 2009년부터 2019년까지의 발행된 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 중재연구 48편을 선정하여 분석하였다. 자폐범주성장애 아동은 대체로 늦은 언어발달을 형태를 보이며, 그 특징으로 자발적인 발화 부족, 사회적 의사소통 제한, 반복적인 구어 산출을 보인다. 특히 사회적 의사소통의 부제로 대화 상대자와 상호작용 및 주제 유지가 힘들며, 비언어적 단서를 이해하고 표현에 어려움을 보여 발달에 큰 영향을 미친다. 이에 본 연구는 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통에 대해 분석하였고 다음과 같은 결과를 나타냈다. 첫 번째로 연도와 출판유형에 따른 현황과 연구대상의 일반적인 정보를 살펴본 결과 연도별 게재 수는 2019년도가 가장 많았으며, 학술지 게재보다 석사학위논문이 많았다. 다음으로 연구대상의 일반적인 특징에서 대상자 연령은 학령전기가, 중증도는 경증-중간을 나타낸 연구가 많았으며, 또한, 1명 또는 3명을 대상으로 한 연구의 비중이 높았다. 두 번째로 연구대상의 중재 환경으로 장소는 치료실에서 실시된 연구가 가장 많았으며, 중재자 유형은 연구자 비중이 높았다. 또한, 중재 기간은 11-15회기, 16-20회기가 많았다. 세 번째로 중재목표인 사회적 의사소통을 가르치기 위해 사용된 매체 분석 결과 놀이활동, 컴퓨터 및 기계사용, 그림글자카드 순으로 높은 비중을 차지하였다. 다음으로 중재기법은 보완대체의사소통(AAC), 가족이 참여한 중재, 상황이야기 스크립트 중재, 환경중심언어중재 순으로 나타났다. 사회적 의사소통 별 분석은 요구하기가 가장 많은 중재 목표로 나타났고 보완대체의사소통(AAC)과 상당 부분 중복되었다. 또한, 자발화를 목표로 하거나 반응하기를 목표로 한 경우도 요구하기와 일정 부분 중복되어 나타났다. 중재 기법에 따른 사회적 의사소통 분석으로 요구하기를 가르치기 위해 사용된 기법은 AAC중재와 상황이야기 스크립트 중재가 많았으며, 자발화는 상황이야기 스크립트 중재와 환경중심 언어중재가 많았다. 반응하기에서는 상황이야기 스크립트 중재와 AAC중재가 많은 것으로 나타났다. 마지막으로 질적수준 분석에서는 유지를 진행한 연구가 많았고 일반화를 진행한 연구가 적었다. 또한 중재 충실도와 사회적 타당도에서도 낮은 결과를 보였다. 설계유형으로는 중다기초선 설계와 중다 간헐 기초선 설계가 많이 사용되었다. 이러한 결과를 토대로 향후 자폐범주성장애 아동의 사회적 의사소통 연구에서 효과적인 중재기법 선택과 방향에 대해 논의하였다.
This study seeks to identify research trends and examine their implications through analysis of the media used in the study of social communication arbitration in children with autism, arbitration techniques, and social communication functions set as the dependent variable. For this purpose, 48 stud...
This study seeks to identify research trends and examine their implications through analysis of the media used in the study of social communication arbitration in children with autism, arbitration techniques, and social communication functions set as the dependent variable. For this purpose, 48 studies on social communication among children with autism category, issued from 2009 to 2019, have been selected and analyzed. Children with autism-category growth generally take the form of slow language development, and it features a lack of spontaneous speech, restriction of social communication, and echolalia. In particular, the subtitle in social communication makes it difficult to interact with and maintain topics with dialogue partners, and shows difficulty in understanding and expressing non-verbal cues, which greatly affect development. This study analyzes the social communication of children with autism and shows the following results. First, as a result of looking into the current status by year and the type of publication and general information of the research subjects, the number of publications per year is the highest in 2019, and there are more master's degree papers than the publication of academic journals. Next, in the general characteristics of the study of the subjects, there are many studies suggesting the age of the subjects is preschool age, the severity of the subjects is mild to moderate, and the proportion of the studies on one or three people is high. Secondly, the place which was the most studied is the treatment room as an arbitration environment for research subjects, and the type of the arbitrators has a high proportion of researchers. In addition, there has a high proportion in 11-15 sessions and 16-20 sessions of the arbitration period. Thirdly, the media analysis used to teach social communication, which is the goal of arbitration, shows that play activities, computer and machine use, and flashcards are the highest in order. Next, in the arbitration techniques, AAC(Augmentative and Alternative Communication) is followed by arbitration involving family members, arbitration of situation story scripts, and milieu language intervention in order. The analysis of social communication indicates that "request" is the most common arbitration goal and is substantially overlapped with the AAC. In addition, there is partial overlap with "request" when it is aimed at spontaneous utterance or response. In the analysis of social communication under arbitration techniques, the popular techniques used to teach “request” are AAC arbitration and situation story script arbitration, and for the sake of spontaneous utterance, there are situation story script arbitration and environment-oriented language arbitration. It turns out that situation story script arbitration and AAC arbitration are widely used for reaction. Finally, in the qualitative analysis of interventions, there are many studies that carried out maintenance and few studies that carried out generalization. In addition, There was also less studies on the degree of fidelity of arbitration and social validity. The design types are heavily used for the design of the multiple-baseline design and multiple-probe design. Based on these results, the selection and direction of effective intervention techniques were discussed in future studies of social communication in children with autism spectrum disorder.
This study seeks to identify research trends and examine their implications through analysis of the media used in the study of social communication arbitration in children with autism, arbitration techniques, and social communication functions set as the dependent variable. For this purpose, 48 studies on social communication among children with autism category, issued from 2009 to 2019, have been selected and analyzed. Children with autism-category growth generally take the form of slow language development, and it features a lack of spontaneous speech, restriction of social communication, and echolalia. In particular, the subtitle in social communication makes it difficult to interact with and maintain topics with dialogue partners, and shows difficulty in understanding and expressing non-verbal cues, which greatly affect development. This study analyzes the social communication of children with autism and shows the following results. First, as a result of looking into the current status by year and the type of publication and general information of the research subjects, the number of publications per year is the highest in 2019, and there are more master's degree papers than the publication of academic journals. Next, in the general characteristics of the study of the subjects, there are many studies suggesting the age of the subjects is preschool age, the severity of the subjects is mild to moderate, and the proportion of the studies on one or three people is high. Secondly, the place which was the most studied is the treatment room as an arbitration environment for research subjects, and the type of the arbitrators has a high proportion of researchers. In addition, there has a high proportion in 11-15 sessions and 16-20 sessions of the arbitration period. Thirdly, the media analysis used to teach social communication, which is the goal of arbitration, shows that play activities, computer and machine use, and flashcards are the highest in order. Next, in the arbitration techniques, AAC(Augmentative and Alternative Communication) is followed by arbitration involving family members, arbitration of situation story scripts, and milieu language intervention in order. The analysis of social communication indicates that "request" is the most common arbitration goal and is substantially overlapped with the AAC. In addition, there is partial overlap with "request" when it is aimed at spontaneous utterance or response. In the analysis of social communication under arbitration techniques, the popular techniques used to teach “request” are AAC arbitration and situation story script arbitration, and for the sake of spontaneous utterance, there are situation story script arbitration and environment-oriented language arbitration. It turns out that situation story script arbitration and AAC arbitration are widely used for reaction. Finally, in the qualitative analysis of interventions, there are many studies that carried out maintenance and few studies that carried out generalization. In addition, There was also less studies on the degree of fidelity of arbitration and social validity. The design types are heavily used for the design of the multiple-baseline design and multiple-probe design. Based on these results, the selection and direction of effective intervention techniques were discussed in future studies of social communication in children with autism spectrum disorder.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.