아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향 : 초기부적응도식의 매개효과 및 또래애착의 조절효과 The Effects of Childhood Emotional Trauma on Juvenile Delinquency - The Mediation Effects of Early Maladaptive Schemas and Moderating Effects of Peer Attachment -원문보기
본 연구의 목적은 청소년의 사회인구학적 특성에 따른 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식, 또래애착 및 청소년 비행의 차이를 알아보고, 아동기 정서적 외상과 초기부적응도식, 또래애착이 청소년 비행에 미치는 상대적 영향력을 알아보며, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 초기부적응도식의 매개효과와 또래애착의 조절효과를 확인하는 데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 청소년 비행, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착이 청소년 비행에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 초기부적응도식의 매개효과는 어떠한가? 넷째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 또래애착의 조절효과는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 서울, 경기 소재 3개 중학교 및 4개 고등학교의 청소년 700명을 대상으로 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식, 또래애착, 청소년 비행에 대한 설문조사를 실시하였다. 회수된 499부 중 불성실하게(일렬로 줄 세우기, 무작위로 응답하기 등) 응답한 187부를 제외한 총 312부를 최종 분석 자료로 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 청소년의 사회인구학적 특성에 따른 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식, 또래애착 및 청소년 비행의 차이를 알아보고, 아동기 정서적 외상과 초기부적응도식, 또래애착이 청소년 비행에 미치는 상대적 영향력을 알아보며, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 초기부적응도식의 매개효과와 또래애착의 조절효과를 확인하는 데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 청소년 비행, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착이 청소년 비행에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 초기부적응도식의 매개효과는 어떠한가? 넷째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 또래애착의 조절효과는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 서울, 경기 소재 3개 중학교 및 4개 고등학교의 청소년 700명을 대상으로 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식, 또래애착, 청소년 비행에 대한 설문조사를 실시하였다. 회수된 499부 중 불성실하게(일렬로 줄 세우기, 무작위로 응답하기 등) 응답한 187부를 제외한 총 312부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS Win 21.0을 사용하여 t-검정, 일원변량분석(One-way Anova), 단계적(stepwise) 및 위계적(Hierarchical) 중다회귀분석으로 통계 처리하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 초기부적응도식과 청소년 비행은 각각 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 아동기 정서적 외상은 하위 변인 중 정서적 학대에서, 또래애착은 하위 변인 중 의사소통에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 청소년 비행을 설명하는 변인은 청소년의 성별, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 순으로 나타났다. 변인들의 하위 변인별로 살펴보면, 정서적 결핍, 청소년의 성별, 아동기 정서적 외상 순으로 청소년 비행을 설명하는 것으로 나타났다. 셋째, 아동기 정서적 외상과 청소년 비행의 관계에서 초기부적응도식은 부분매개효과가 나타났다. 넷째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대해 또래애착이 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 청소년의 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착이 청소년 비행에 미치는 영향과 함께, 아동기 정서적 외상과 청소년 비행 간의 관계에 대한 초기부적응도식의 매개효과와 또래애착의 조절효과를 살펴봄으로써 청소년 비행행동의 구체적인 기제를 이해하고, 나아가 청소년 비행에 대한 치료적 개입에서의 시사점을 제공할 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 청소년의 사회인구학적 특성에 따른 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식, 또래애착 및 청소년 비행의 차이를 알아보고, 아동기 정서적 외상과 초기부적응도식, 또래애착이 청소년 비행에 미치는 상대적 영향력을 알아보며, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 초기부적응도식의 매개효과와 또래애착의 조절효과를 확인하는 데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 청소년 비행, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착이 청소년 비행에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 초기부적응도식의 매개효과는 어떠한가? 넷째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대한 또래애착의 조절효과는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 서울, 경기 소재 3개 중학교 및 4개 고등학교의 청소년 700명을 대상으로 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식, 또래애착, 청소년 비행에 대한 설문조사를 실시하였다. 회수된 499부 중 불성실하게(일렬로 줄 세우기, 무작위로 응답하기 등) 응답한 187부를 제외한 총 312부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS Win 21.0을 사용하여 t-검정, 일원변량분석(One-way Anova), 단계적(stepwise) 및 위계적(Hierarchical) 중다회귀분석으로 통계 처리하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따른 초기부적응도식과 청소년 비행은 각각 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 아동기 정서적 외상은 하위 변인 중 정서적 학대에서, 또래애착은 하위 변인 중 의사소통에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 청소년 비행을 설명하는 변인은 청소년의 성별, 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 순으로 나타났다. 변인들의 하위 변인별로 살펴보면, 정서적 결핍, 청소년의 성별, 아동기 정서적 외상 순으로 청소년 비행을 설명하는 것으로 나타났다. 셋째, 아동기 정서적 외상과 청소년 비행의 관계에서 초기부적응도식은 부분매개효과가 나타났다. 넷째, 아동기 정서적 외상이 청소년 비행에 미치는 영향에 대해 또래애착이 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 청소년의 아동기 정서적 외상, 초기부적응도식 및 또래애착이 청소년 비행에 미치는 영향과 함께, 아동기 정서적 외상과 청소년 비행 간의 관계에 대한 초기부적응도식의 매개효과와 또래애착의 조절효과를 살펴봄으로써 청소년 비행행동의 구체적인 기제를 이해하고, 나아가 청소년 비행에 대한 치료적 개입에서의 시사점을 제공할 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to examine the differences among childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, peer attachment, and juvenile delinquency according to the social demographic characteristics of adolescents, and to examine the relative effects of childhood emotional trauma, early ...
The purpose of this study is to examine the differences among childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, peer attachment, and juvenile delinquency according to the social demographic characteristics of adolescents, and to examine the relative effects of childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and peer attachment on juvenile delinqeuncy. Moreover, it is to verify the mediated effects of early maladaptive schemas and regulated effects of peer attachment depending on the influence of childhood emotional trauma to juvenile delinquency of adolescents. Accordingly, the research questions are: First, are there any significant differences in juvenile delinquency, childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and peer attachment regulated by adolescent’s gender? Second, what is the relative influence of childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and peer attachment on juvenile delinquency? Third, what about the mediated effects of early maladaptive schemas triggered by childhood emotional trauma on juvenile delinquency? Fourth, what is the regulated effects of peer attachment on the effects of childhood emotional trauma on juvenile delinquency? To this end, the study surveyed 700 students from three middle schools and four high schools based in Seoul, Gyeonggi on childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, peer attachment and juvenile delinquency. A total of 312 of the 499 collected questionnaires were used as final analysis, excluding 187 that were answered insincerely. As for data analysis, statistics were processed by T-test, One-way Anova, simple circuit analysis, and multiple return analysis using SPSS Win 21.0 The main results of this study are as follows. First, early maladaptive schemas, juvenile delinquency were found to differ significantly depending on adolescent’s gender, but only sub-variable emotional trauma in childhood emotional trauma was found, and sub-variable communication in peer attachment was found to differ significantly depending on adolescent’s gender. Second, the variables that explains juvenile delinquency were in the order of adolescent’ gender, childhood emotional trauma, and early maladaptive schemas. looking at each sub-variable of early maladaptive schemas as a mediating variable, the result of juvenile delinquency were found in the order of emotional deficiency, adolescent’s gender, and childhood emotional trauma. Third, after examining the mediating of the early maladaptive schemas in the relationship between childhood emotional trauma and juvenile delinquency, it was found to have partial effects. Fourth, peer attachment has been shown to have controlling effects on the effects of childhood emotional trauma and juvenile delinquency. This study is expected to help understand the specific mechanisms and factors of adolescent’s juvenile delinquency by examining the social-demographic characteristics of adolescents, childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and the effects of peer attachment on juvenile delinquency and the moderating effects of peer attachment. Moreover, it is expected to be helpful and suggestive in therapeutic intervention.
The purpose of this study is to examine the differences among childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, peer attachment, and juvenile delinquency according to the social demographic characteristics of adolescents, and to examine the relative effects of childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and peer attachment on juvenile delinqeuncy. Moreover, it is to verify the mediated effects of early maladaptive schemas and regulated effects of peer attachment depending on the influence of childhood emotional trauma to juvenile delinquency of adolescents. Accordingly, the research questions are: First, are there any significant differences in juvenile delinquency, childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and peer attachment regulated by adolescent’s gender? Second, what is the relative influence of childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and peer attachment on juvenile delinquency? Third, what about the mediated effects of early maladaptive schemas triggered by childhood emotional trauma on juvenile delinquency? Fourth, what is the regulated effects of peer attachment on the effects of childhood emotional trauma on juvenile delinquency? To this end, the study surveyed 700 students from three middle schools and four high schools based in Seoul, Gyeonggi on childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, peer attachment and juvenile delinquency. A total of 312 of the 499 collected questionnaires were used as final analysis, excluding 187 that were answered insincerely. As for data analysis, statistics were processed by T-test, One-way Anova, simple circuit analysis, and multiple return analysis using SPSS Win 21.0 The main results of this study are as follows. First, early maladaptive schemas, juvenile delinquency were found to differ significantly depending on adolescent’s gender, but only sub-variable emotional trauma in childhood emotional trauma was found, and sub-variable communication in peer attachment was found to differ significantly depending on adolescent’s gender. Second, the variables that explains juvenile delinquency were in the order of adolescent’ gender, childhood emotional trauma, and early maladaptive schemas. looking at each sub-variable of early maladaptive schemas as a mediating variable, the result of juvenile delinquency were found in the order of emotional deficiency, adolescent’s gender, and childhood emotional trauma. Third, after examining the mediating of the early maladaptive schemas in the relationship between childhood emotional trauma and juvenile delinquency, it was found to have partial effects. Fourth, peer attachment has been shown to have controlling effects on the effects of childhood emotional trauma and juvenile delinquency. This study is expected to help understand the specific mechanisms and factors of adolescent’s juvenile delinquency by examining the social-demographic characteristics of adolescents, childhood emotional trauma, early maladaptive schemas, and the effects of peer attachment on juvenile delinquency and the moderating effects of peer attachment. Moreover, it is expected to be helpful and suggestive in therapeutic intervention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.