오랫동안 심리치료는 심리, 마음, 정신 영역만을 치료 대상으로 삼아신체 영역은 마치 국경선을 그어 놓은 것처럼 별개의 이질적 영역으로 취급했다. 그 때문에 우리는 심인성(心因性) 질환, 격심한 감정적 공포나 상실감이 심근증을 촉발하여 심장마비와 같은 증상을 보이는 것(Nakazawa, 2020), 트라우마 환자에게서 볼 수 있는 신체와 심리의 동시적 경직성 등 신체와 마음에서 동시에 벌어지는 현상들을 이해하고 접근하는 데 많은 한계를 안고 있다. 이에 본 연구는 이러한 한계를 극복하기 위해 신체와 정신 혹은 마음이 어떤 관계를 맺고 있는지 알아보고, 신체와 정신을 함께 다루어 통합적 치유를 시도했을 때 어떤 결과가 나오는지 탐색하고자 한다. 이를 위해, 이론적 근거로 동양의 비이원론적 사유의 심신론과 신체와 정신을 통합적으로 다루는 수행방식을 살펴보았다. 현재 사용되고 있는 많은 치유적 방법의 근원이 주로 동양적 사유에서 출발하였기 때문이다. 그리고 몸을 신체와 정서와 사고의 ...
오랫동안 심리치료는 심리, 마음, 정신 영역만을 치료 대상으로 삼아신체 영역은 마치 국경선을 그어 놓은 것처럼 별개의 이질적 영역으로 취급했다. 그 때문에 우리는 심인성(心因性) 질환, 격심한 감정적 공포나 상실감이 심근증을 촉발하여 심장마비와 같은 증상을 보이는 것(Nakazawa, 2020), 트라우마 환자에게서 볼 수 있는 신체와 심리의 동시적 경직성 등 신체와 마음에서 동시에 벌어지는 현상들을 이해하고 접근하는 데 많은 한계를 안고 있다. 이에 본 연구는 이러한 한계를 극복하기 위해 신체와 정신 혹은 마음이 어떤 관계를 맺고 있는지 알아보고, 신체와 정신을 함께 다루어 통합적 치유를 시도했을 때 어떤 결과가 나오는지 탐색하고자 한다. 이를 위해, 이론적 근거로 동양의 비이원론적 사유의 심신론과 신체와 정신을 통합적으로 다루는 수행방식을 살펴보았다. 현재 사용되고 있는 많은 치유적 방법의 근원이 주로 동양적 사유에서 출발하였기 때문이다. 그리고 몸을 신체와 정서와 사고의 통합체로 바라보는 관점을 지닌 심신 통합예술치료 이론을 살펴보았다. 이 중 신체 동작과 움직임을 따라 발생하는 정서와 인지적 변화들을 탐색하고 이들 간의 상호관계를 파악할 수 있는 Halprin의 5단계 동작예술치료 모형을 차용 한 심신 통합적 예술치료 프로그램을 구성하였다. Halprin의 5단계 동작예술치료는 신체와 심리의 통합적 움직임을 통해 감정, 이야기, 이미지 등의 주관적 체험을 끌어내는 치료 과정이다. 참여자들에게 이 프로그램을 적용했고, 이를 통해 심신 통합예술치료 프로그램이 어떤 치유적 메커니즘과 치유적 함의를 지니는지 탐구하였다. 본 연구에 참여한 4명의 참여자에게 프로그램을 적용한 결과 다음과 같은 현상들을 발견하였다. ■ A의 사례는 주로 이미지와 감각을 움직임으로 표현하면서 정서와 사고의 변화를 가져오는 과정을 잘 보여준다. A는 나른하고 애매한 느낌을 시각적으로 표현한 노을 이미지를 신체 동작으로 표현하면서 그 이미지가 자신이 알지 못하는 ‘자기’의 공허한 부분을 보여주고 있다는 것을 알아챘다. 또한, 자신의 공허는 타인의 시선에 묶여서, 타인의 눈으로 자신과 세상을 바라본 결과였음을 깨닫는다. A는 ‘용기를 못 내겠다, 갈수록 잘 모르겠다’라고 말하면서도, 움직임과 그림에서는 자신을 묶은 끈을 끊어내고, 잠겼다고 생각했던 문이 열린 이미지를 표현하였다. A의 사례는 신체 동작이 생각을 진전시키고 감정의 변화를 가져오며 그 과정에서 알아차림과 마음챙김-메타 인지가 자연스럽게 사용되고 있음을 보여준다. ■ B는 ‘분노, 화, 찌르는 듯한 고통’의 감정에서 시작했다. 감정은 격한 이미지로 표현되었고, 이미지를 표현하는 동작에도 격한 감정과 파괴적 힘이 실려 있었다. 그러나 B는 파괴적 동작을 반복하면서 자신이 진정 원하는 것은 대상을 파괴하는 것이 아니라 자신을 이해하고 수용하는 것이라는 점을 알아챘다. 그 과정에서 B는 신체 움직임을 계속 사용하면서 동작과 일치하는 정서와 생각을 찾아냈고, 이를 탐색하면서 사고의 변화를 가져왔다. ■ C는 의식과 무의식의 줄다리기가 벌어지는 과정을 잘 보여주었다. C가 그린 그림의 내용(무의식)과 그림 제목(의식)이 계속해서 어긋나고 일치하지 않았다. 둥지를 떠나는 듯한 어미 새를 그리고서 알을 품고 있는 어미 새라는 제목을 붙였다. 또한, 제목이 된 중심적 이미지보다 배경처리 한 주변의 사소한 이미지에서 자신의 무의식적 욕구를 발견하였다. 두 마리의 백조라는 제목의 그림은 실제로는 한 마리였다. 그 그림의 뒷배경에 반짝임을 표현한 도형이 겹쳐진 형상과, 몇 걸음 걸으며 거리를 넓히는 동작과 함께 형성된 “거리 두기”의 개념이 C에게 통찰을 가져다 주었다. C의 사례는 이미지를 따라가는 즉흥적 동작이 의식적 사고와 주장 뒤에 숨겨진 무의식적 소망을 드러낸다는 것을 보여준다. ■ D의 사례는 상처를 기억하는 경직된 신체가 감정과 사고의 경직을 동반한다는 것을 잘 보여준다. 그림에서 꼬불꼬불한 선들이 꼬여 있는 것처럼 신체 움직임도 제자리를 뱅뱅 돌았고, 이는 D가 벗어날 수 없는 상처 속에 갇혀 제자리를 맴돌고 있음을 보여주었다. 또한, 이 모든 고통 속에서도 치유가 가져올 변화를 두려워해서 익숙한 자신의 몸과 마음의 고통스러운 상태에 계속 머무르려는 모습도 볼 수 있었다. D의 사례는 신체와 정서와 인지가 서로 호응하고 반응하고, 연결되지 못한다는 것이 역으로 이들이 얼마나 상호의존적인지를 알게 해주었다. 이 세 수준이 서로 연결되지 못했을 때 인간은 고립되고 경직된다는 것을 보여주었다. 또한 D의 사례를 통해 강박적인 사고의 틀에서 벗어나지 못하는 사람에게는 신체적인 접근이 가장 필요하고 효과적이라는 사실도 알게 되었다. 이들 네 사례의 공통점은 신체 움직임을 통해 정서와 인지가 발현되었다는 점이다. ‘손을 내려놓으면서’, ‘다리를 사용하여 몇 걸음 걸으면서’, ‘그림 속 그림자와의 거리, 간격이 눈에 들어오면서’, ‘움직임을 통해 깨 닫게 되었다’, ‘움직임을 통해 몰입, 감정이입, 생각이 출현하고 해소되고 내가 가벼워져서 신기했다’라는 참여자들의 진술이 이를 뒷받침해준다. 본 논문이 제시하는 심신 통합예술치료 프로그램은 동양적 사유와 수행법이 그 자체로 치유적 메커니즘을 지니고 있음을, 그리고 인간의 신체와 정신이 상호작용하고 상호의존하는 유기적 구조를 가지고 있다는 사실을 확인시켜 주었다. 또한 참여자들이 신체적 움직임을 통해 자신의 무의식적인 정서·인지적 소망과 욕구를 발견한다는 것을 보여주었으며, 신체적 움직임, 이성적 사고, 정서적 반응의 상호작용을 통해 언어 중심의 심리치료가 가진 한계를 극복하는 접근 방식으로서의 유용함을 보여주었다. 본 연구를 통해 우리 몸이 신체와 정신이라는 이분법적 사고로는 담아낼 수 없는 통합된 구조와 상호연관성을 가지고 있음을 확인하였다. 본 연구의 의의는 이러한 인간 본연의 통합성을 회복할 수 있는 방법으로서 동양적 사유와 수행법이 가진 치유메커니즘을 탐색하여 심신 통합예술치료 프로그램에 적용하고 이러한 심신 통합예술치료의 치료적 함의를 제시하는 데 있다.
오랫동안 심리치료는 심리, 마음, 정신 영역만을 치료 대상으로 삼아신체 영역은 마치 국경선을 그어 놓은 것처럼 별개의 이질적 영역으로 취급했다. 그 때문에 우리는 심인성(心因性) 질환, 격심한 감정적 공포나 상실감이 심근증을 촉발하여 심장마비와 같은 증상을 보이는 것(Nakazawa, 2020), 트라우마 환자에게서 볼 수 있는 신체와 심리의 동시적 경직성 등 신체와 마음에서 동시에 벌어지는 현상들을 이해하고 접근하는 데 많은 한계를 안고 있다. 이에 본 연구는 이러한 한계를 극복하기 위해 신체와 정신 혹은 마음이 어떤 관계를 맺고 있는지 알아보고, 신체와 정신을 함께 다루어 통합적 치유를 시도했을 때 어떤 결과가 나오는지 탐색하고자 한다. 이를 위해, 이론적 근거로 동양의 비이원론적 사유의 심신론과 신체와 정신을 통합적으로 다루는 수행방식을 살펴보았다. 현재 사용되고 있는 많은 치유적 방법의 근원이 주로 동양적 사유에서 출발하였기 때문이다. 그리고 몸을 신체와 정서와 사고의 통합체로 바라보는 관점을 지닌 심신 통합예술치료 이론을 살펴보았다. 이 중 신체 동작과 움직임을 따라 발생하는 정서와 인지적 변화들을 탐색하고 이들 간의 상호관계를 파악할 수 있는 Halprin의 5단계 동작예술치료 모형을 차용 한 심신 통합적 예술치료 프로그램을 구성하였다. Halprin의 5단계 동작예술치료는 신체와 심리의 통합적 움직임을 통해 감정, 이야기, 이미지 등의 주관적 체험을 끌어내는 치료 과정이다. 참여자들에게 이 프로그램을 적용했고, 이를 통해 심신 통합예술치료 프로그램이 어떤 치유적 메커니즘과 치유적 함의를 지니는지 탐구하였다. 본 연구에 참여한 4명의 참여자에게 프로그램을 적용한 결과 다음과 같은 현상들을 발견하였다. ■ A의 사례는 주로 이미지와 감각을 움직임으로 표현하면서 정서와 사고의 변화를 가져오는 과정을 잘 보여준다. A는 나른하고 애매한 느낌을 시각적으로 표현한 노을 이미지를 신체 동작으로 표현하면서 그 이미지가 자신이 알지 못하는 ‘자기’의 공허한 부분을 보여주고 있다는 것을 알아챘다. 또한, 자신의 공허는 타인의 시선에 묶여서, 타인의 눈으로 자신과 세상을 바라본 결과였음을 깨닫는다. A는 ‘용기를 못 내겠다, 갈수록 잘 모르겠다’라고 말하면서도, 움직임과 그림에서는 자신을 묶은 끈을 끊어내고, 잠겼다고 생각했던 문이 열린 이미지를 표현하였다. A의 사례는 신체 동작이 생각을 진전시키고 감정의 변화를 가져오며 그 과정에서 알아차림과 마음챙김-메타 인지가 자연스럽게 사용되고 있음을 보여준다. ■ B는 ‘분노, 화, 찌르는 듯한 고통’의 감정에서 시작했다. 감정은 격한 이미지로 표현되었고, 이미지를 표현하는 동작에도 격한 감정과 파괴적 힘이 실려 있었다. 그러나 B는 파괴적 동작을 반복하면서 자신이 진정 원하는 것은 대상을 파괴하는 것이 아니라 자신을 이해하고 수용하는 것이라는 점을 알아챘다. 그 과정에서 B는 신체 움직임을 계속 사용하면서 동작과 일치하는 정서와 생각을 찾아냈고, 이를 탐색하면서 사고의 변화를 가져왔다. ■ C는 의식과 무의식의 줄다리기가 벌어지는 과정을 잘 보여주었다. C가 그린 그림의 내용(무의식)과 그림 제목(의식)이 계속해서 어긋나고 일치하지 않았다. 둥지를 떠나는 듯한 어미 새를 그리고서 알을 품고 있는 어미 새라는 제목을 붙였다. 또한, 제목이 된 중심적 이미지보다 배경처리 한 주변의 사소한 이미지에서 자신의 무의식적 욕구를 발견하였다. 두 마리의 백조라는 제목의 그림은 실제로는 한 마리였다. 그 그림의 뒷배경에 반짝임을 표현한 도형이 겹쳐진 형상과, 몇 걸음 걸으며 거리를 넓히는 동작과 함께 형성된 “거리 두기”의 개념이 C에게 통찰을 가져다 주었다. C의 사례는 이미지를 따라가는 즉흥적 동작이 의식적 사고와 주장 뒤에 숨겨진 무의식적 소망을 드러낸다는 것을 보여준다. ■ D의 사례는 상처를 기억하는 경직된 신체가 감정과 사고의 경직을 동반한다는 것을 잘 보여준다. 그림에서 꼬불꼬불한 선들이 꼬여 있는 것처럼 신체 움직임도 제자리를 뱅뱅 돌았고, 이는 D가 벗어날 수 없는 상처 속에 갇혀 제자리를 맴돌고 있음을 보여주었다. 또한, 이 모든 고통 속에서도 치유가 가져올 변화를 두려워해서 익숙한 자신의 몸과 마음의 고통스러운 상태에 계속 머무르려는 모습도 볼 수 있었다. D의 사례는 신체와 정서와 인지가 서로 호응하고 반응하고, 연결되지 못한다는 것이 역으로 이들이 얼마나 상호의존적인지를 알게 해주었다. 이 세 수준이 서로 연결되지 못했을 때 인간은 고립되고 경직된다는 것을 보여주었다. 또한 D의 사례를 통해 강박적인 사고의 틀에서 벗어나지 못하는 사람에게는 신체적인 접근이 가장 필요하고 효과적이라는 사실도 알게 되었다. 이들 네 사례의 공통점은 신체 움직임을 통해 정서와 인지가 발현되었다는 점이다. ‘손을 내려놓으면서’, ‘다리를 사용하여 몇 걸음 걸으면서’, ‘그림 속 그림자와의 거리, 간격이 눈에 들어오면서’, ‘움직임을 통해 깨 닫게 되었다’, ‘움직임을 통해 몰입, 감정이입, 생각이 출현하고 해소되고 내가 가벼워져서 신기했다’라는 참여자들의 진술이 이를 뒷받침해준다. 본 논문이 제시하는 심신 통합예술치료 프로그램은 동양적 사유와 수행법이 그 자체로 치유적 메커니즘을 지니고 있음을, 그리고 인간의 신체와 정신이 상호작용하고 상호의존하는 유기적 구조를 가지고 있다는 사실을 확인시켜 주었다. 또한 참여자들이 신체적 움직임을 통해 자신의 무의식적인 정서·인지적 소망과 욕구를 발견한다는 것을 보여주었으며, 신체적 움직임, 이성적 사고, 정서적 반응의 상호작용을 통해 언어 중심의 심리치료가 가진 한계를 극복하는 접근 방식으로서의 유용함을 보여주었다. 본 연구를 통해 우리 몸이 신체와 정신이라는 이분법적 사고로는 담아낼 수 없는 통합된 구조와 상호연관성을 가지고 있음을 확인하였다. 본 연구의 의의는 이러한 인간 본연의 통합성을 회복할 수 있는 방법으로서 동양적 사유와 수행법이 가진 치유메커니즘을 탐색하여 심신 통합예술치료 프로그램에 적용하고 이러한 심신 통합예술치료의 치료적 함의를 제시하는 데 있다.
Psychotherapy has long focused on one’s psychology, mind, and spirit for treatment while regarding one’s body as a separate aspect as if there is a clear border between the body and the mind. This is why we face a lot of limits to understanding and dealing with phenomena that occur both physically a...
Psychotherapy has long focused on one’s psychology, mind, and spirit for treatment while regarding one’s body as a separate aspect as if there is a clear border between the body and the mind. This is why we face a lot of limits to understanding and dealing with phenomena that occur both physically and mentally, such as psychosomatic illnesses, depression in patients who are physically injured due to a sudden accident, and physical and mental stiffness usually seen among traumatized patients. To overcome these limitations, this study investigates the relationship between the body and the spirit, or mind, and explores the outcomes of the integrated healing by dealing with the body and mind together. To that end, I studied the body-mind non-dualism of the East for theoretical evidence and practices that integrate the body and the mind. This is because many therapeutic methods that are in use today find their roots in the Eastern way of thinking. And then this study examines the integrated arts therapy theory based on body-mind connection that views the soma as a unity that combines the body, emotion and thought. Among others, I based my program on 5-stage movement-based expressive arts therapy model by Halprin, which enables me to explore emotional and cognitive changes induced by physical motions and movements and understand the correlation among them. As a result, I built an integrated arts therapy program based on mind-body connection. Halprin’s 5-stage arts therapy model is a healing process that brings out subjective experiences such as emotions, stories, and images, through integrative movement of the body and mind. I had the participants join this program and looked at what kind of healing mechanism this program had and its therapeutic implication. Four participants of this study took part in the program, and I found out the following phenomena. ‘A’ expressed the image and senses through movements, which well showed how this brought changes to emotions and thoughts. ‘A’ expressed the sunset, which is a visualization of feeling listless and uncertain, through body motions, and came to realize that this image actually shed a light on the ‘emptiness’ within her that she didn’t even know about. Moreover, she found out that the feeling of emptiness was the result of seeing her and the world through the eyes of others, and had a realization that she was held back by how others saw her. ■A said that “I couldn’t gather up courage,” “I’m becoming more and more unsure”, but in A’s movements and drawings, she cut off the strings that tied her, and depicted an open door that she once thought was shut. A’s case shows that body movements help thoughts move forward and change one’s emotions. During this process, awareness, and mindfulness—metacognition—are naturally at play. ■B began with the feelings of ‘rage, anger, and stabbing pain’. These feelings were expressed in fierce images, and the movements that expressed those images also had an agitated feeling and destructive power in them. However, the repeated destructive movements made her/him realize that what s/he truly wanted was understanding and accepting her/himself, not destroying things. ‘B’ kept using the body movements in the process, thereby identifying the emotions and thoughts that were in line with the movements. Exploring these emotions and thoughts brought ‘B’ a change of thought in the end. ■C showed how a sort of tug-of-war between consciousness and unconsciousness played out. Her/his drawing kept showing the misalignment and mismatch between the content(unconsciousness) and the title of the drawing(consciousness). For example, ‘C’ drew a mother bird poised to leave the nest but put the title ‘a mother bird brooding egg’. Moreover, ‘C’ found her/his unconscious desire in the trivial image set as the backdrop, not in a central image that became the title. In addition, there was only one swan in the drawing named ‘two swans.’ Overlapping figures that represent glitter in the background, along with the concept of ‘distancing’ formed by the movements of taking a few steps to increase the distance gave her/him insight. C’s case indicates that spontaneous movements to follow the image helps reveal the unconscious wishes kept behind the conscious thought and opinion. ■D shows well that a rigid body that remembers injury entails the rigidity of feelings and thoughts. Just as the winding lines are tangled in her/his drawing, ‘D’ too spun in a circle, showing that s/he was trapped by the inescapable injury, going around in circles. Even amid all this pain, however, ‘D’ seemed to be trying to stay in the familiar state of physical and mental suffering, because s/he dreaded changes that healing might bring about. In D’s case where the body, emotions and cognition cannot respond to one another and are disconnected, I found out the interdependency among them. This showed that when these three levels—one’s body, emotions, and cognition—are not connected, one is likely to be isolated and become rigid. In addition, this study shows that using physical movements is one of the most necessary and effective approaches for those who find it difficult to get out of the compulsive way of thinking. What was common in all four cases was the fact that emotions and cognition were expressed through body movements. This is evidenced by the testimonies of the subjects, which include ‘putting down the hand’, ‘moving legs to take a few steps’, ‘coming to recognize the distance and gap between the shadows in the drawing’, ‘movements made me realize this’, ‘I was surprised to see that moving my body helped me become immersed, empathize and think, and release unresolved feelings, eventually making me feel lighter.’ The integrated arts therapy program based on body-mind connection that I suggest in this study confirmed the fact that Eastern causes and practices have healing mechanisms in their own right, and the human body and spirit have an organic structure where the two interact with each other and are mutually dependent. In addition, the program showed that the subjects realized their unconscious emotional and cognitive hopes and desires by using their body movements. Moreover, this study showed that this program is a useful approach to overcoming the limitations of verbal language-oriented psychotherapy through interactions among physical movements, rational thinking, and emotional responses. This research confirmed that the soma has an integrated structure and interrelationship between the body and spirit, which goes beyond the dichotomous thinking. The significance of this study is to explore the healing mechanism of Eastern thinking and performance methods as a way to restore this inherent unity of human beings, apply it to the mental and physical integrated art therapy program, and present the therapeutic implications of this mental and physical integrated art therapy.
Psychotherapy has long focused on one’s psychology, mind, and spirit for treatment while regarding one’s body as a separate aspect as if there is a clear border between the body and the mind. This is why we face a lot of limits to understanding and dealing with phenomena that occur both physically and mentally, such as psychosomatic illnesses, depression in patients who are physically injured due to a sudden accident, and physical and mental stiffness usually seen among traumatized patients. To overcome these limitations, this study investigates the relationship between the body and the spirit, or mind, and explores the outcomes of the integrated healing by dealing with the body and mind together. To that end, I studied the body-mind non-dualism of the East for theoretical evidence and practices that integrate the body and the mind. This is because many therapeutic methods that are in use today find their roots in the Eastern way of thinking. And then this study examines the integrated arts therapy theory based on body-mind connection that views the soma as a unity that combines the body, emotion and thought. Among others, I based my program on 5-stage movement-based expressive arts therapy model by Halprin, which enables me to explore emotional and cognitive changes induced by physical motions and movements and understand the correlation among them. As a result, I built an integrated arts therapy program based on mind-body connection. Halprin’s 5-stage arts therapy model is a healing process that brings out subjective experiences such as emotions, stories, and images, through integrative movement of the body and mind. I had the participants join this program and looked at what kind of healing mechanism this program had and its therapeutic implication. Four participants of this study took part in the program, and I found out the following phenomena. ‘A’ expressed the image and senses through movements, which well showed how this brought changes to emotions and thoughts. ‘A’ expressed the sunset, which is a visualization of feeling listless and uncertain, through body motions, and came to realize that this image actually shed a light on the ‘emptiness’ within her that she didn’t even know about. Moreover, she found out that the feeling of emptiness was the result of seeing her and the world through the eyes of others, and had a realization that she was held back by how others saw her. ■A said that “I couldn’t gather up courage,” “I’m becoming more and more unsure”, but in A’s movements and drawings, she cut off the strings that tied her, and depicted an open door that she once thought was shut. A’s case shows that body movements help thoughts move forward and change one’s emotions. During this process, awareness, and mindfulness—metacognition—are naturally at play. ■B began with the feelings of ‘rage, anger, and stabbing pain’. These feelings were expressed in fierce images, and the movements that expressed those images also had an agitated feeling and destructive power in them. However, the repeated destructive movements made her/him realize that what s/he truly wanted was understanding and accepting her/himself, not destroying things. ‘B’ kept using the body movements in the process, thereby identifying the emotions and thoughts that were in line with the movements. Exploring these emotions and thoughts brought ‘B’ a change of thought in the end. ■C showed how a sort of tug-of-war between consciousness and unconsciousness played out. Her/his drawing kept showing the misalignment and mismatch between the content(unconsciousness) and the title of the drawing(consciousness). For example, ‘C’ drew a mother bird poised to leave the nest but put the title ‘a mother bird brooding egg’. Moreover, ‘C’ found her/his unconscious desire in the trivial image set as the backdrop, not in a central image that became the title. In addition, there was only one swan in the drawing named ‘two swans.’ Overlapping figures that represent glitter in the background, along with the concept of ‘distancing’ formed by the movements of taking a few steps to increase the distance gave her/him insight. C’s case indicates that spontaneous movements to follow the image helps reveal the unconscious wishes kept behind the conscious thought and opinion. ■D shows well that a rigid body that remembers injury entails the rigidity of feelings and thoughts. Just as the winding lines are tangled in her/his drawing, ‘D’ too spun in a circle, showing that s/he was trapped by the inescapable injury, going around in circles. Even amid all this pain, however, ‘D’ seemed to be trying to stay in the familiar state of physical and mental suffering, because s/he dreaded changes that healing might bring about. In D’s case where the body, emotions and cognition cannot respond to one another and are disconnected, I found out the interdependency among them. This showed that when these three levels—one’s body, emotions, and cognition—are not connected, one is likely to be isolated and become rigid. In addition, this study shows that using physical movements is one of the most necessary and effective approaches for those who find it difficult to get out of the compulsive way of thinking. What was common in all four cases was the fact that emotions and cognition were expressed through body movements. This is evidenced by the testimonies of the subjects, which include ‘putting down the hand’, ‘moving legs to take a few steps’, ‘coming to recognize the distance and gap between the shadows in the drawing’, ‘movements made me realize this’, ‘I was surprised to see that moving my body helped me become immersed, empathize and think, and release unresolved feelings, eventually making me feel lighter.’ The integrated arts therapy program based on body-mind connection that I suggest in this study confirmed the fact that Eastern causes and practices have healing mechanisms in their own right, and the human body and spirit have an organic structure where the two interact with each other and are mutually dependent. In addition, the program showed that the subjects realized their unconscious emotional and cognitive hopes and desires by using their body movements. Moreover, this study showed that this program is a useful approach to overcoming the limitations of verbal language-oriented psychotherapy through interactions among physical movements, rational thinking, and emotional responses. This research confirmed that the soma has an integrated structure and interrelationship between the body and spirit, which goes beyond the dichotomous thinking. The significance of this study is to explore the healing mechanism of Eastern thinking and performance methods as a way to restore this inherent unity of human beings, apply it to the mental and physical integrated art therapy program, and present the therapeutic implications of this mental and physical integrated art therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.