침입범죄 예방 인증시설에 의한 타겟하드닝 CPTED가 범죄와 두려움 등에 미치는 영향 (A) Study on The Effect of Trespassing Crime-proof Facilities Relying on Target Hardening CPTED on Crime and Fear원문보기
본 연구에서는 현대사회에서 발생하는 범죄 문제 중에서도 주거지에서의 온전한 휴식과 안정감을 방해하는 침입범죄를 예방하기 위한 인증시설 타겟하드닝 CPTED가 침입범죄와 침입범죄 두려움, 방범성능 인증시설 조성사업의 효과에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 한다. 선행연구들의 조사를 살펴보면 주거에 대한 침입범죄의 경우에는 침입에 곤란을 겪게 되는 경우 침입범죄자들이 상당수 포기하는 경우가 많다. 따라서 각 가정의 침입범죄의 주요 출입구로 사용되는 창문과 현관문에 대한 기본적인 안전만이라도 국가가 나서서 책임져 준다면 우발적으로 발생하는 주거 침입으로 인한 범죄뿐만 아니라 계획적으로 발생하는 침입범죄에 대해서도 그 수는 상당히 감소할 것이다. 각 가정에 설치 되어있는 화재 감지설비와 소방시설 등으로 화재에 대한 위협은 언제나 상존하지만 항상 화재 피해를 당할까봐 염려하면서 주거지에서 불안에 떨지는 않는다. 이처럼 화재의 위험에서 벗어날 수 있는 것은 검증된 인증받은 소방시설이 곳곳에 설치되어 있는데에서 오는 안정감이다. 이처럼 국민의 주거 안전권을 보장할 수 있는 방범 성능 제도화의 궤도에 오르기 위해 많은 시간과 많은 노력이 들어가고 있다. 예산을 들여 취약가구에 대한 방범 성능이 보장되어있는 시설을 설치하려는 지방자치단체들의 노력과 각 지방자치의회에서 변화하는 조례들, 국토교통부의 범죄예방건축기준 고시 개정은 방범시설들도 소방시설처럼 법의 테두리 안에서 의무적으로 설치하게 하여 최소한의 주거 안전권을 지킬 수 있도록 만들어야 한다. 이러한 움직임의 일환으로 충남 공주시에서 2018년에 실시하였던 매산동길 타겟하드닝 CPTED 사업을 추진하여 시행하였다. 따라서 본 연구는 매산동길 타겟하드닝 CPTED 사업의 사전/사후 효과를 분석하고 주요 요소로 추출하여 작성한 설문조사지를 통해 범죄피해경험, 범죄피해 두려움, 방범성능인증시설 조성사업 효과를 ...
본 연구에서는 현대사회에서 발생하는 범죄 문제 중에서도 주거지에서의 온전한 휴식과 안정감을 방해하는 침입범죄를 예방하기 위한 인증시설 타겟하드닝 CPTED가 침입범죄와 침입범죄 두려움, 방범성능 인증시설 조성사업의 효과에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 한다. 선행연구들의 조사를 살펴보면 주거에 대한 침입범죄의 경우에는 침입에 곤란을 겪게 되는 경우 침입범죄자들이 상당수 포기하는 경우가 많다. 따라서 각 가정의 침입범죄의 주요 출입구로 사용되는 창문과 현관문에 대한 기본적인 안전만이라도 국가가 나서서 책임져 준다면 우발적으로 발생하는 주거 침입으로 인한 범죄뿐만 아니라 계획적으로 발생하는 침입범죄에 대해서도 그 수는 상당히 감소할 것이다. 각 가정에 설치 되어있는 화재 감지설비와 소방시설 등으로 화재에 대한 위협은 언제나 상존하지만 항상 화재 피해를 당할까봐 염려하면서 주거지에서 불안에 떨지는 않는다. 이처럼 화재의 위험에서 벗어날 수 있는 것은 검증된 인증받은 소방시설이 곳곳에 설치되어 있는데에서 오는 안정감이다. 이처럼 국민의 주거 안전권을 보장할 수 있는 방범 성능 제도화의 궤도에 오르기 위해 많은 시간과 많은 노력이 들어가고 있다. 예산을 들여 취약가구에 대한 방범 성능이 보장되어있는 시설을 설치하려는 지방자치단체들의 노력과 각 지방자치의회에서 변화하는 조례들, 국토교통부의 범죄예방건축기준 고시 개정은 방범시설들도 소방시설처럼 법의 테두리 안에서 의무적으로 설치하게 하여 최소한의 주거 안전권을 지킬 수 있도록 만들어야 한다. 이러한 움직임의 일환으로 충남 공주시에서 2018년에 실시하였던 매산동길 타겟하드닝 CPTED 사업을 추진하여 시행하였다. 따라서 본 연구는 매산동길 타겟하드닝 CPTED 사업의 사전/사후 효과를 분석하고 주요 요소로 추출하여 작성한 설문조사지를 통해 범죄피해경험, 범죄피해 두려움, 방범성능인증시설 조성사업 효과를 구조방정식을 통해 경로분석하여 가설의 인과관계를 확인하고자 하였다. 본 연구에서는 구조방정식 모형의 구성 및 분석절차, 모형의 적합도를 평가하는 기준들에 대해 정리하고, 실증분석으로 방범성능 인증시설 조성사업지에서 범죄 피해 경험과 범죄 피해 두려움을 매개로 하여 재이용 의사에 미치는 영향을 실제 거주하는 주민들을 168명을 대상으로 구조방정식 모형분석을 하고 최적의 모형을 찾고자 하였다. 최적의 모형을 선택하는데 있어서 관측된 자료들이 설정된 구조방정식 모형에 얼마나 잘 적합 되는지, 추정된 개별 모수 값들이 합리적인 값인지를 통계적 검정 또는 적합도 지수를 통해 최적의 모형을 선택하였다. 또한, 연구가설을 검증하기에 앞서 신뢰성(reliability)과 타당성(validity)을 검증한 결과, 신뢰도는 모든 요인의 Cronbach's α계수가 모두 .9 이상을 상회하는 것으로 나타났고 타당성에도 문제가 없는 것으로 판단되어 그대로 분석에 사용하였다. 본 연구의 구조방정식 모형은 전반적으로 적합도지수가 양호하였으며 범죄피해경험과 범죄피해두려움을 외생잠재변수로, 방범성능 인증시설 조성사업 효과를 내생잠재변수로 사용하여 모형을 설정하여 경로 분석한 결과 범죄피해경험이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업효과성이 높아지는 것으로 나타났고, 범죄피해 두려움이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업효과성이 높아지는 것으로 나타났다. 연구가설 검증에서는 범죄피해경험이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업 효과성이 높아지는 것으로 나타났고, 범죄피해 두려움이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업 효과성 또한 높아지는 것으로 나타났다. 또한 범죄피해경험이 줄어들수록 범죄피해두려움도 낮아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 이전에 이루어지지 못했던 예산을 투입한 타겟하드닝 CPTED 사업이 처음 진행됨으로써 실제 대상지의 설문조사와 인터뷰를 통하여 이러한 타겟하드닝 CPTED 사업이 얼마나 효과성이 있는지에 대한 실증 조사를 하고자 하였다. 하지만 사업지 내의 대상 주민들만을 설문조사 하였기 때문에 168명이라는 적은 표본을 가지고 실험설계를 할 수 밖에 없었다는 점과 실험 전후를 비교하는 데 기간이 5개월 밖에 없었다는 점이 한계로 들 수 있다. 향후 이러한 한계점을 극복하고 추가적인 충남 공주시 타겟하드닝 CPTED 사업에 대한 효과성 여부에 대한 연구가 이루어 진다면 타겟하드닝에 대한 인식과 효과에 대한 실험자료 축적으로 신뢰성 상승에 도움이 될 것이라고 본다. 이를 바탕으로 앞으로의 타겟하드닝 사업은 학계는 물론 실생활에도 자리잡을 수 있는 계기가 되길 기대한다.
본 연구에서는 현대사회에서 발생하는 범죄 문제 중에서도 주거지에서의 온전한 휴식과 안정감을 방해하는 침입범죄를 예방하기 위한 인증시설 타겟하드닝 CPTED가 침입범죄와 침입범죄 두려움, 방범성능 인증시설 조성사업의 효과에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 한다. 선행연구들의 조사를 살펴보면 주거에 대한 침입범죄의 경우에는 침입에 곤란을 겪게 되는 경우 침입범죄자들이 상당수 포기하는 경우가 많다. 따라서 각 가정의 침입범죄의 주요 출입구로 사용되는 창문과 현관문에 대한 기본적인 안전만이라도 국가가 나서서 책임져 준다면 우발적으로 발생하는 주거 침입으로 인한 범죄뿐만 아니라 계획적으로 발생하는 침입범죄에 대해서도 그 수는 상당히 감소할 것이다. 각 가정에 설치 되어있는 화재 감지설비와 소방시설 등으로 화재에 대한 위협은 언제나 상존하지만 항상 화재 피해를 당할까봐 염려하면서 주거지에서 불안에 떨지는 않는다. 이처럼 화재의 위험에서 벗어날 수 있는 것은 검증된 인증받은 소방시설이 곳곳에 설치되어 있는데에서 오는 안정감이다. 이처럼 국민의 주거 안전권을 보장할 수 있는 방범 성능 제도화의 궤도에 오르기 위해 많은 시간과 많은 노력이 들어가고 있다. 예산을 들여 취약가구에 대한 방범 성능이 보장되어있는 시설을 설치하려는 지방자치단체들의 노력과 각 지방자치의회에서 변화하는 조례들, 국토교통부의 범죄예방건축기준 고시 개정은 방범시설들도 소방시설처럼 법의 테두리 안에서 의무적으로 설치하게 하여 최소한의 주거 안전권을 지킬 수 있도록 만들어야 한다. 이러한 움직임의 일환으로 충남 공주시에서 2018년에 실시하였던 매산동길 타겟하드닝 CPTED 사업을 추진하여 시행하였다. 따라서 본 연구는 매산동길 타겟하드닝 CPTED 사업의 사전/사후 효과를 분석하고 주요 요소로 추출하여 작성한 설문조사지를 통해 범죄피해경험, 범죄피해 두려움, 방범성능인증시설 조성사업 효과를 구조방정식을 통해 경로분석하여 가설의 인과관계를 확인하고자 하였다. 본 연구에서는 구조방정식 모형의 구성 및 분석절차, 모형의 적합도를 평가하는 기준들에 대해 정리하고, 실증분석으로 방범성능 인증시설 조성사업지에서 범죄 피해 경험과 범죄 피해 두려움을 매개로 하여 재이용 의사에 미치는 영향을 실제 거주하는 주민들을 168명을 대상으로 구조방정식 모형분석을 하고 최적의 모형을 찾고자 하였다. 최적의 모형을 선택하는데 있어서 관측된 자료들이 설정된 구조방정식 모형에 얼마나 잘 적합 되는지, 추정된 개별 모수 값들이 합리적인 값인지를 통계적 검정 또는 적합도 지수를 통해 최적의 모형을 선택하였다. 또한, 연구가설을 검증하기에 앞서 신뢰성(reliability)과 타당성(validity)을 검증한 결과, 신뢰도는 모든 요인의 Cronbach's α계수가 모두 .9 이상을 상회하는 것으로 나타났고 타당성에도 문제가 없는 것으로 판단되어 그대로 분석에 사용하였다. 본 연구의 구조방정식 모형은 전반적으로 적합도지수가 양호하였으며 범죄피해경험과 범죄피해두려움을 외생잠재변수로, 방범성능 인증시설 조성사업 효과를 내생잠재변수로 사용하여 모형을 설정하여 경로 분석한 결과 범죄피해경험이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업효과성이 높아지는 것으로 나타났고, 범죄피해 두려움이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업효과성이 높아지는 것으로 나타났다. 연구가설 검증에서는 범죄피해경험이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업 효과성이 높아지는 것으로 나타났고, 범죄피해 두려움이 줄어들수록 방범성능 인증시설 조성사업 효과성 또한 높아지는 것으로 나타났다. 또한 범죄피해경험이 줄어들수록 범죄피해두려움도 낮아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 이전에 이루어지지 못했던 예산을 투입한 타겟하드닝 CPTED 사업이 처음 진행됨으로써 실제 대상지의 설문조사와 인터뷰를 통하여 이러한 타겟하드닝 CPTED 사업이 얼마나 효과성이 있는지에 대한 실증 조사를 하고자 하였다. 하지만 사업지 내의 대상 주민들만을 설문조사 하였기 때문에 168명이라는 적은 표본을 가지고 실험설계를 할 수 밖에 없었다는 점과 실험 전후를 비교하는 데 기간이 5개월 밖에 없었다는 점이 한계로 들 수 있다. 향후 이러한 한계점을 극복하고 추가적인 충남 공주시 타겟하드닝 CPTED 사업에 대한 효과성 여부에 대한 연구가 이루어 진다면 타겟하드닝에 대한 인식과 효과에 대한 실험자료 축적으로 신뢰성 상승에 도움이 될 것이라고 본다. 이를 바탕으로 앞으로의 타겟하드닝 사업은 학계는 물론 실생활에도 자리잡을 수 있는 계기가 되길 기대한다.
This study will focus on the trespassing crimes that interrupts relaxation on one’s resident, magnifying on the effect Certified Facility ‘Tarket Hardening CPTED’ has on trespassing crimes, fears on trespassing crimes, and creating certified facilities that prevent crimes. Going over past researches...
This study will focus on the trespassing crimes that interrupts relaxation on one’s resident, magnifying on the effect Certified Facility ‘Tarket Hardening CPTED’ has on trespassing crimes, fears on trespassing crimes, and creating certified facilities that prevent crimes. Going over past researches on resident trespassing crimes, most trespassing criminals give up when they face obstacles in trespassing. Therefore, if the windows and doors of each residence has the basic safety systems from the government, both accidental and intentional crimes can be decreased by a great amount. There are risks of fire damages regularly, but the dwellers aren’t scared due to the various fire sensor equipment and other certified fire extinguishing facilities around the area. In order to guarantee safety for the citizens with crime prevention systems to work properly, lots of time and budget is being spent. With the budget, local government should try installing facilities that can prevent crime, district councils should change regulations, and the Ministry of Land, Infrastructure should make systems for crime-proof facilities to be installed mandatorily, just like the fire extinguishing facilities. Gongju-si have tried the ‘Target Hardening CPTED’ business beforehand at Maesan-dong road in 2018. Their method was to check the effect before and after the business was enforced. Through survey analysis, they extracted the major elements on experienced crime victimization, fear of harm from crime, effect of crime-proof facility and created a structural equation to confirm the cause-and-effect relationship of the hypothesis. This study reorganized the model of the structural equation, procedure, and the suitability of the evaluation standards; and by proof analysis from 168 civilians on their crime victimization and fear of crime within the certified crime-proof facilities, the study looked for the optimized model. In order to select the optimized model, the study put standards on how well the observed data fit to the structural equation model and whether the parameter value and statistical data was reasonable. Before verifying the hypothesis, the Cronabch’s α coefficiency on ‘reliability’ and ‘validity’ were both over .9, therefore decision was made that since there was no issue on validity, it was utilized in the analysis. The goodness of fit index for the study was good. Analysis between the exogenous latent variable(crime victimization and fear of crime) and the endogenous latent variable(crime-proof certified facility effects) showed that as crime victimization experiences decreased the crime-proof certified facility effects increased. As fear of crime decreased, the crime-proof certified facility effects increased and as crime victimization experienced decreased, the fear of crime decreased as well. This study analyzed the area where the first ‘Target Hardening CPTED’ business was first performed. Through survey analysis and interviews, the study researched on how effective the ‘Target Hardening CPTED’ business is. However, the survey analysis was performed within the 168 civilians of the area and the 5 month short length of research were the study’s limitations. If more studies and research can be made on the Gongju-si ‘Target Hardening CPTED’ business in the future, credibility can be greatly enhanced. I am looking forward for the Target Hardening business to take its place both in the academia and the world.
This study will focus on the trespassing crimes that interrupts relaxation on one’s resident, magnifying on the effect Certified Facility ‘Tarket Hardening CPTED’ has on trespassing crimes, fears on trespassing crimes, and creating certified facilities that prevent crimes. Going over past researches on resident trespassing crimes, most trespassing criminals give up when they face obstacles in trespassing. Therefore, if the windows and doors of each residence has the basic safety systems from the government, both accidental and intentional crimes can be decreased by a great amount. There are risks of fire damages regularly, but the dwellers aren’t scared due to the various fire sensor equipment and other certified fire extinguishing facilities around the area. In order to guarantee safety for the citizens with crime prevention systems to work properly, lots of time and budget is being spent. With the budget, local government should try installing facilities that can prevent crime, district councils should change regulations, and the Ministry of Land, Infrastructure should make systems for crime-proof facilities to be installed mandatorily, just like the fire extinguishing facilities. Gongju-si have tried the ‘Target Hardening CPTED’ business beforehand at Maesan-dong road in 2018. Their method was to check the effect before and after the business was enforced. Through survey analysis, they extracted the major elements on experienced crime victimization, fear of harm from crime, effect of crime-proof facility and created a structural equation to confirm the cause-and-effect relationship of the hypothesis. This study reorganized the model of the structural equation, procedure, and the suitability of the evaluation standards; and by proof analysis from 168 civilians on their crime victimization and fear of crime within the certified crime-proof facilities, the study looked for the optimized model. In order to select the optimized model, the study put standards on how well the observed data fit to the structural equation model and whether the parameter value and statistical data was reasonable. Before verifying the hypothesis, the Cronabch’s α coefficiency on ‘reliability’ and ‘validity’ were both over .9, therefore decision was made that since there was no issue on validity, it was utilized in the analysis. The goodness of fit index for the study was good. Analysis between the exogenous latent variable(crime victimization and fear of crime) and the endogenous latent variable(crime-proof certified facility effects) showed that as crime victimization experiences decreased the crime-proof certified facility effects increased. As fear of crime decreased, the crime-proof certified facility effects increased and as crime victimization experienced decreased, the fear of crime decreased as well. This study analyzed the area where the first ‘Target Hardening CPTED’ business was first performed. Through survey analysis and interviews, the study researched on how effective the ‘Target Hardening CPTED’ business is. However, the survey analysis was performed within the 168 civilians of the area and the 5 month short length of research were the study’s limitations. If more studies and research can be made on the Gongju-si ‘Target Hardening CPTED’ business in the future, credibility can be greatly enhanced. I am looking forward for the Target Hardening business to take its place both in the academia and the world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.