본 연구는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 통해서 유아의 언어 표현력과 창의적 인성에 대한 실행연구로서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제는 다음과 같다. 1. 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력(단어 수, 문장 수, 내용의 일치, 내용의 연계, 창의적 표현)에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성(독특성-호기심, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 개방성-유머, 독립성-몰두)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 전라북도 G시 소재 J단설유치원의 A반 만 5세 유아 19명을 실험집단으로, B반 만 5세 유아 19명을 비교집단으로 선정하였다. 연구과정은 활동구성, 활동내용 검토 및 수정, 예비검사, ...
본 연구는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 통해서 유아의 언어 표현력과 창의적 인성에 대한 실행연구로서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제는 다음과 같다. 1. 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력(단어 수, 문장 수, 내용의 일치, 내용의 연계, 창의적 표현)에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성(독특성-호기심, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 개방성-유머, 독립성-몰두)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 전라북도 G시 소재 J단설유치원의 A반 만 5세 유아 19명을 실험집단으로, B반 만 5세 유아 19명을 비교집단으로 선정하였다. 연구과정은 활동구성, 활동내용 검토 및 수정, 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 사후분석으로 구성하였다. 실험집단의 유아는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 실시하였고 실험처치 기간은 2020년 1월 6일 ∼ 2020년 2월 11일까지 주 2회 6주 동안 총 12회로 이루어졌으며, 비교집단의 유아들은 실험집단의 같은 글없는 그림책을 감상 및 확장 활동을 실시하였다.
본 연구에서는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력에 미치는 영향을 알아보기 위해서 장영애(1981)가 개발 제작한 도구를 사용하였으며, 유아의 창의적 인성에 미치는 영향을 측정하기 위해서 Rimm(1983)의 Preschool and Kindergathen Interest Descriptor(PKIDE)를 참고하여 이영, 김수연과 심혜원(2002)이 제작한 ‘유아용 창의 행동특성 검사(The Rating Scale for Creative Characteristics of Preschoolers[RSCCP]를 조현정이(2010)이 보완한 검사도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS프로그램으로 실험집단과 비교집단의 사전 및 사후 평균검사와 표준편차를 산출하였으며 t검증을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력에 미치는 영향은 언어 표현력의 하위 요소인 단어 수, 내용의 일치, 내용의 연계, 창의적 표현에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 실험집단과 비교집단 간의 차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 하지만 문장 수에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 창의적 인성에 미치는 영향은 창의적 인성의 하위 요소인 독특성-호기심, 개방성-유머, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 독립성-몰두에 미치는 창의적 인성의 모든 하위 요인에서 통제집단과 비교집단 간의 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이에 따라 본 연구에서 실시한 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동은 유아들의 창의적 인성 향상에 영향을 미침을 알 수 있다. 본 연구 결과는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 연구 계획을 실시한 실험집단의 유아들이 유치원에서 하루 일과 운영 계획에 의한 비교집단의 유아들에 비해 언어 표현력과 창의적 인성 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 글없는 그림책 지니고 있는 특성이 유아들에게 심리적으로 부담없이 자유롭고 재미있는 상상력을 발휘 할 수 있는 적절한 매체였다. 글없는 그림책을 감상한 유아들은 발달 특성상 사물에 대한 호기심을 가지고 있기 때문에 궁금한 것을 질문해 보는 질문중심 하브루타 활동과 유아의 창의적 욕구를 반영한 표현중심 하브루타 활동을 통해 유아의 언어 표현력과 창의적 인성에 효과적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 통해서 유아의 언어 표현력과 창의적 인성에 대한 실행연구로서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제는 다음과 같다. 1. 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력(단어 수, 문장 수, 내용의 일치, 내용의 연계, 창의적 표현)에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성(독특성-호기심, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 개방성-유머, 독립성-몰두)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 전라북도 G시 소재 J단설유치원의 A반 만 5세 유아 19명을 실험집단으로, B반 만 5세 유아 19명을 비교집단으로 선정하였다. 연구과정은 활동구성, 활동내용 검토 및 수정, 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 사후분석으로 구성하였다. 실험집단의 유아는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 실시하였고 실험처치 기간은 2020년 1월 6일 ∼ 2020년 2월 11일까지 주 2회 6주 동안 총 12회로 이루어졌으며, 비교집단의 유아들은 실험집단의 같은 글없는 그림책을 감상 및 확장 활동을 실시하였다.
본 연구에서는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력에 미치는 영향을 알아보기 위해서 장영애(1981)가 개발 제작한 도구를 사용하였으며, 유아의 창의적 인성에 미치는 영향을 측정하기 위해서 Rimm(1983)의 Preschool and Kindergathen Interest Descriptor(PKIDE)를 참고하여 이영, 김수연과 심혜원(2002)이 제작한 ‘유아용 창의 행동특성 검사(The Rating Scale for Creative Characteristics of Preschoolers[RSCCP]를 조현정이(2010)이 보완한 검사도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS프로그램으로 실험집단과 비교집단의 사전 및 사후 평균검사와 표준편차를 산출하였으며 t검증을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 언어 표현력에 미치는 영향은 언어 표현력의 하위 요소인 단어 수, 내용의 일치, 내용의 연계, 창의적 표현에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 실험집단과 비교집단 간의 차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 하지만 문장 수에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 창의적 인성에 미치는 영향은 창의적 인성의 하위 요소인 독특성-호기심, 개방성-유머, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 독립성-몰두에 미치는 창의적 인성의 모든 하위 요인에서 통제집단과 비교집단 간의 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이에 따라 본 연구에서 실시한 글없는 그림책을 활용한 하브루타 활동은 유아들의 창의적 인성 향상에 영향을 미침을 알 수 있다. 본 연구 결과는 글없는 그림책을 활용한 하브루타 연구 계획을 실시한 실험집단의 유아들이 유치원에서 하루 일과 운영 계획에 의한 비교집단의 유아들에 비해 언어 표현력과 창의적 인성 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 글없는 그림책 지니고 있는 특성이 유아들에게 심리적으로 부담없이 자유롭고 재미있는 상상력을 발휘 할 수 있는 적절한 매체였다. 글없는 그림책을 감상한 유아들은 발달 특성상 사물에 대한 호기심을 가지고 있기 때문에 궁금한 것을 질문해 보는 질문중심 하브루타 활동과 유아의 창의적 욕구를 반영한 표현중심 하브루타 활동을 통해 유아의 언어 표현력과 창의적 인성에 효과적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다.
This study is a practice study on improving young children language expression and creative personality through Havruta activities using wordless picture books.
The research questions are as follows. 1. What is the effect of Havruta activities using wordless picture books on young child...
This study is a practice study on improving young children language expression and creative personality through Havruta activities using wordless picture books.
The research questions are as follows. 1. What is the effect of Havruta activities using wordless picture books on young children’s language ability? 2. What is the effect of Havruta activities using wordless picture books on young children’s creative character ? In this study, 19 5-year-old young children in Class A and 19 5-year-old young children in Class B were selected as experimental group and comparative group respectively at J-single kindergarten in G city, Jeollabuk-do.
The research process consisted of activity composition, activity content review and modification, preliminary examination, teacher training, pretest, experimental treatment, follow-up inspection, and follow-up analysis. Young children in the experimental group performed Havruta activities using wordless picture books whereas young children in the comparative group watched the same wordless picture books and conducted extended activities. The experimental treatment was conducted twice a week (12 times in total) for 6 weeks from January 6th to February 11th 2020.
In order to investigate the effect of Habruta activities using wordless picture books on young children’s language expression, a tool developed by Jang Young-ae (1981) was used, and to measure the effect on young children’s creative personality, after ‘The Rating Scale for Creative Characteristics of Preschoolers[RSCCP]’ produced by Lee Young, Kim Soo-yeon and Shim Hye-won by referring to PKIDE of Limm (1983) was complemented by Jo Hyunjeong(2010), it was used as an inspection tool. These data were analyzed by the SPSS program to calculate the pre- and post-average test and standard deviation of the experimental and comparative groups, and t-verification was done.
The results of this study are as follows. First, the effect of the Havruta activities using wordless picture books on young children’ ability to express language had a positive effect on the number of words, content matching, content linking, and creative expression, which are the sub-elements of language expression, and the difference between the experimental group and the comparative group was statistically significant. However, there was no significant difference in the number of sentences. Second, the effect of the Havruta activities using wordless picture books on young children’svcreative personality was statistically significant between the experimental group and the comparative group in all of the sub-elements of creative personality: uniqueness-curiosity, openness-humor, sensitivity-various interests, imagination-playfulness, independence-absorption. As a result, the Havruta activities using wordless picture books conducted in this study can be seen to affect the improvement of the creative character of infants. The results of this study showed that young children in the experimental group who carried out the Havruta study plan using wordless picture books were more effective in language expression and creative character improvement compared to those in the comparative group that did activities based on the daily work and operation plan in kindergarten.
This study is a practice study on improving young children language expression and creative personality through Havruta activities using wordless picture books.
The research questions are as follows. 1. What is the effect of Havruta activities using wordless picture books on young children’s language ability? 2. What is the effect of Havruta activities using wordless picture books on young children’s creative character ? In this study, 19 5-year-old young children in Class A and 19 5-year-old young children in Class B were selected as experimental group and comparative group respectively at J-single kindergarten in G city, Jeollabuk-do.
The research process consisted of activity composition, activity content review and modification, preliminary examination, teacher training, pretest, experimental treatment, follow-up inspection, and follow-up analysis. Young children in the experimental group performed Havruta activities using wordless picture books whereas young children in the comparative group watched the same wordless picture books and conducted extended activities. The experimental treatment was conducted twice a week (12 times in total) for 6 weeks from January 6th to February 11th 2020.
In order to investigate the effect of Habruta activities using wordless picture books on young children’s language expression, a tool developed by Jang Young-ae (1981) was used, and to measure the effect on young children’s creative personality, after ‘The Rating Scale for Creative Characteristics of Preschoolers[RSCCP]’ produced by Lee Young, Kim Soo-yeon and Shim Hye-won by referring to PKIDE of Limm (1983) was complemented by Jo Hyunjeong(2010), it was used as an inspection tool. These data were analyzed by the SPSS program to calculate the pre- and post-average test and standard deviation of the experimental and comparative groups, and t-verification was done.
The results of this study are as follows. First, the effect of the Havruta activities using wordless picture books on young children’ ability to express language had a positive effect on the number of words, content matching, content linking, and creative expression, which are the sub-elements of language expression, and the difference between the experimental group and the comparative group was statistically significant. However, there was no significant difference in the number of sentences. Second, the effect of the Havruta activities using wordless picture books on young children’svcreative personality was statistically significant between the experimental group and the comparative group in all of the sub-elements of creative personality: uniqueness-curiosity, openness-humor, sensitivity-various interests, imagination-playfulness, independence-absorption. As a result, the Havruta activities using wordless picture books conducted in this study can be seen to affect the improvement of the creative character of infants. The results of this study showed that young children in the experimental group who carried out the Havruta study plan using wordless picture books were more effective in language expression and creative character improvement compared to those in the comparative group that did activities based on the daily work and operation plan in kindergarten.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.