본 연구는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 및 조망수용능력 발달에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 발달에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 마음이론을 활용한 그림책 활동이 ...
본 연구는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 및 조망수용능력 발달에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 발달에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 조망수용능력 발달에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 전라북도 G시 소재 B단설유치원 만 4세 가반 유아 18명을 실험집단과 나반 유아 18명을 통제집단으로 선정하였다. 연구과정 절차는 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 구성된다. 실험집단 유아들은 마음이론을 활용한 그림책 활동을 하였으며 실험처치 기간은 2019년 12월 30일 ∼ 2020년 2월 7일까지 주 2회씩 6주 동안 총 12회 참여하였으며, 통제집단 유아들에게는 누리과정에 기초한 생활주제 그림책 활동에 참여하였다.
본 연구에서는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해 능력발달에 미치는 영향을 알아보기 위해서 이영자, 이종숙, 신은수 (2003)가 사용한 내용교체 과제, 위치이동 과제, 이차 틀린 믿음 과제의 세 유형 과제를 각종 인형과 소품을 사용하여 실시하였다. 유아의 조망수용능력 발달에 미치는 영향을 알아보기 위해서 Hudson, Forman Brion–Meisels(1982)이 개발한 것을 신현옥(1996)이 번안·수정한 측정 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램으로 자료분석을 하였으며 실험집단과 통제집단의 사전 과 사후 평균검사와 표준편차를 산출하였으며 공변량 분석 및 t검증을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 마음이론을 활용한 그림책 활동을 한 실험집단 및 누리과정에 기초한 생활주제 그림책 활동을 실시한 통제집단 간 유아의 마음이해능력 발달에는 유의미한 차이가 있었다. 또한 유아의 마음이해능력에는 실험집단의 내용교체과제, 위치이동 과제, 이차틀린믿음 과제에서 통제집단 보다 높은 것으로 나타났다. 조망수용능력 발달에는 실험집단 및 통제집단 간 유아의 조망수용능력에 유의미한 차이가 있었다. 조망수용능력의 타인 의도조망수용능력, 타인 사고조망수용능력, 타인 감정조망수용능력이 통제집단 보다 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 및 조망수용능력 발달 향상에 긍정적인 영향이 나타났음을 보여준다.
본 연구는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 및 조망수용능력 발달에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 발달에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 조망수용능력 발달에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 전라북도 G시 소재 B단설유치원 만 4세 가반 유아 18명을 실험집단과 나반 유아 18명을 통제집단으로 선정하였다. 연구과정 절차는 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사로 구성된다. 실험집단 유아들은 마음이론을 활용한 그림책 활동을 하였으며 실험처치 기간은 2019년 12월 30일 ∼ 2020년 2월 7일까지 주 2회씩 6주 동안 총 12회 참여하였으며, 통제집단 유아들에게는 누리과정에 기초한 생활주제 그림책 활동에 참여하였다.
본 연구에서는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해 능력발달에 미치는 영향을 알아보기 위해서 이영자, 이종숙, 신은수 (2003)가 사용한 내용교체 과제, 위치이동 과제, 이차 틀린 믿음 과제의 세 유형 과제를 각종 인형과 소품을 사용하여 실시하였다. 유아의 조망수용능력 발달에 미치는 영향을 알아보기 위해서 Hudson, Forman Brion–Meisels(1982)이 개발한 것을 신현옥(1996)이 번안·수정한 측정 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램으로 자료분석을 하였으며 실험집단과 통제집단의 사전 과 사후 평균검사와 표준편차를 산출하였으며 공변량 분석 및 t검증을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 마음이론을 활용한 그림책 활동을 한 실험집단 및 누리과정에 기초한 생활주제 그림책 활동을 실시한 통제집단 간 유아의 마음이해능력 발달에는 유의미한 차이가 있었다. 또한 유아의 마음이해능력에는 실험집단의 내용교체과제, 위치이동 과제, 이차틀린믿음 과제에서 통제집단 보다 높은 것으로 나타났다. 조망수용능력 발달에는 실험집단 및 통제집단 간 유아의 조망수용능력에 유의미한 차이가 있었다. 조망수용능력의 타인 의도조망수용능력, 타인 사고조망수용능력, 타인 감정조망수용능력이 통제집단 보다 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 마음이론을 활용한 그림책 활동이 유아의 마음이해능력 및 조망수용능력 발달 향상에 긍정적인 영향이 나타났음을 보여준다.
This study is to explore the effect of picture book activity with theory of mind on development of mind understanding ability and perspective taking ability
The research questions are as below,
1. To what extent does picture book activity by using theory of mind influence on devel...
This study is to explore the effect of picture book activity with theory of mind on development of mind understanding ability and perspective taking ability
The research questions are as below,
1. To what extent does picture book activity by using theory of mind influence on development of mind understanding ability of 4-years-old children? 2. To what extent does picture book activity by using theory of mind influence on perspective taking ability of 4-years-old children ?
The research was conducted in G city of North Jeolla Province with the experimental group that consisted of 18 children as class A and another 18 children as controlled group, class B. Each group age was 4 years old. The research process were prep test, teacher training, pretest experiment procedure, and Post-hoc. The experimental group was participated in picture book activity with theory of mind. The duration is from 30th Dec, 2019 to Feb 7th, 2020. Twice a week for six weeks, the research practice conducted 12 times. The controlled group followed basic picture book activity based on Noori process.
In this study, in order to reveal how picture book activity influences on development of children's mind understanding, Lee, Youngja, Lee, Jongsook, and Shin, Eunsoo(2003)'s three types of content switch task, position moving task, second-false belief were employed with dolls and other stuffs. In order to explore children's perspective taking ability, Hudson, Forman, and Brion-Meisels(1982)'s tool which was translated and revised by Shin, Hyeonok(1999) was used. The data was analyzed by SPSS 22.0. The average test of before and after, standard deviation were derived from both the experimental and controlled group. Also analysis of covariance and t-test were conducted.
The results are below,
There was the meaningful difference of development of mind understanding ability between the experimental group that used picture book activity with TOM and controlled group that used basic picture book activity based on the Noori process. The experimental group shows higher mind understanding ability based on content switch task, position moving task, second-false belief than the controlled group. Also, the experimental group shows higher others intention perspective taking ability, others thought perspective taking ability, and others emotion perspective taking ability of perspective taking ability. Thus, picture book activity with TOM positively influences on development of mind understanding ability and perspective taking ability.
This study is to explore the effect of picture book activity with theory of mind on development of mind understanding ability and perspective taking ability
The research questions are as below,
1. To what extent does picture book activity by using theory of mind influence on development of mind understanding ability of 4-years-old children? 2. To what extent does picture book activity by using theory of mind influence on perspective taking ability of 4-years-old children ?
The research was conducted in G city of North Jeolla Province with the experimental group that consisted of 18 children as class A and another 18 children as controlled group, class B. Each group age was 4 years old. The research process were prep test, teacher training, pretest experiment procedure, and Post-hoc. The experimental group was participated in picture book activity with theory of mind. The duration is from 30th Dec, 2019 to Feb 7th, 2020. Twice a week for six weeks, the research practice conducted 12 times. The controlled group followed basic picture book activity based on Noori process.
In this study, in order to reveal how picture book activity influences on development of children's mind understanding, Lee, Youngja, Lee, Jongsook, and Shin, Eunsoo(2003)'s three types of content switch task, position moving task, second-false belief were employed with dolls and other stuffs. In order to explore children's perspective taking ability, Hudson, Forman, and Brion-Meisels(1982)'s tool which was translated and revised by Shin, Hyeonok(1999) was used. The data was analyzed by SPSS 22.0. The average test of before and after, standard deviation were derived from both the experimental and controlled group. Also analysis of covariance and t-test were conducted.
The results are below,
There was the meaningful difference of development of mind understanding ability between the experimental group that used picture book activity with TOM and controlled group that used basic picture book activity based on the Noori process. The experimental group shows higher mind understanding ability based on content switch task, position moving task, second-false belief than the controlled group. Also, the experimental group shows higher others intention perspective taking ability, others thought perspective taking ability, and others emotion perspective taking ability of perspective taking ability. Thus, picture book activity with TOM positively influences on development of mind understanding ability and perspective taking ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.