본 연구는 직업목적 한국어교육 연구에 대하여 연도 및 유형별, 대상별, 주제별, 연구방법별 분류 기준을 설정하고 연구 동향을 분석함으로 연구 현황을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 1988년 서울올림픽 개최 이후 한국의 급속한 경제발전으로 인해 국내외의 직업목적 한국어의 필요성도 증대하였다. 이러한 사회적 상황과 필요로 2001년 구민숙으로부터 시작된 직업목적 한국어교육 연구의 범위도 확대되고 있다. 그러나 다양해진 직업목적 한국어교육 연구의 대상과 연구 주제에 비하여 연구의 동향을 분석한 연구는 김수미(2013), 강병훈(2019), 장경완(2020) 뿐이다. 김수미(2013)와 강병훈(2019)은 각각 ...
본 연구는 직업목적 한국어교육 연구에 대하여 연도 및 유형별, 대상별, 주제별, 연구방법별 분류 기준을 설정하고 연구 동향을 분석함으로 연구 현황을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 1988년 서울올림픽 개최 이후 한국의 급속한 경제발전으로 인해 국내외의 직업목적 한국어의 필요성도 증대하였다. 이러한 사회적 상황과 필요로 2001년 구민숙으로부터 시작된 직업목적 한국어교육 연구의 범위도 확대되고 있다. 그러나 다양해진 직업목적 한국어교육 연구의 대상과 연구 주제에 비하여 연구의 동향을 분석한 연구는 김수미(2013), 강병훈(2019), 장경완(2020) 뿐이다. 김수미(2013)와 강병훈(2019)은 각각 분석 대상의 직종을 사무 종사자와 단순노무 종사자로 한정하였다는 한계가 있다. 그리고 이 세 편의 연구는 모두 직업목적 한국어교육 연구를 분류하는 기준과 분류 틀을 상세하게 연구하는 데까지 나아가지 못하였다. 기존 연구 동향 분석 연구의 한계를 보완하기 위하여 본 연구에서는 분석 대상의 범위를 최대한 확대하고자 하였다. 그뿐만 아니라 각 연구의 특성을 최대한 반영하여 영역별 분류 기준을 설정하고자 하였다. 이를 위하여 2001년부터 2020년 8월까지 발행된 직업목적 한국어교육 연구 총 294편을 분석 대상으로 하였다. 294편의 연구를 귀납적으로 분석하여 연도 및 유형별, 대상별, 주제별, 연구방법별 분류 기준을 설정하고 연구 동향을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연도별 분석 결과 직업목적 한국어교육 연구는 개척기(2001년~2005년), 다양화기(2006년~2017년), 확대기(2018년~2020년)로 각각의 시기별 특징을 나타내었다. 유형별로는 석사학위 논문이 전체에서 약 72%로 가장 큰 비중을 차지하였다. 둘째, 연구 대상을 직종과 국가별로 분류한 결과 직종은 8개 이상으로 다양하였지만 사무직 종사자와 단순노무 종사자 대상 연구가 주를 이루었다. 하나의 국가를 대상으로 한 연구에서는 19개의 국가 중 중국을 대상으로 한 연구가 가장 많았다. 셋째, 연구 주제별 분석 결과 교수학습을 주제로 한 연구물이 가장 많았다. 교수학습의 하위주제에서는 교육과정 개발을 주제로 한 연구의 비중이 가장 높았다. 넷째, 단일 연구가 혼합 연구보다 더 큰 비중을 차지하였다. 단일 연구에서는 조사연구 방법으로 진행된 연구의 수가 가장 많았다. 이와 비슷하게 혼합 연구에서도 조사연구와 또 다른 유형의 연구방법이 함께 사용된 연구의 비중이 가장 크게 나타났다. 위의 네 가지 영역에서 직업목적 한국어교육 연구의 동향을 분석한 결과에서 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 직업목적 한국어교육 연구의 연구 대상, 주제, 연구방법의 범위가 확대되고 있다. 개척기(2001년~2005년)에 2가지였던 연구 대상 직종이 다양화기(2006년~2017년)와 확대기(2018년~2020년)를 거쳐 8가지 이상으로 늘어났다. 연구 대상 국가 또한 2개국에서 19개국으로 증가하였다. 그뿐만 아니라 연구 주제의 수와 연구방법 유형의 수 또한 각각 20가지와 8가지로 늘어났다. 둘째, 직업목적 한국어교육 연구물의 수가 연구 대상, 주제, 연구방법의 일부 소수 영역으로 편중되어있다. 연구 범위가 확대되는 것에 비해서 연구물의 수는 연구 대상과 주제, 연구방법 각 영역에서의 편차가 큰 것으로 나타났다. 이러한 결론을 토대로 하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 연구 대상 중 직종과 관련하여서는 ‘전문가 및 관련 종사자(기술 영업, 공무원, 통번역, 정보·통신, 행상 업무, 교원, 연구, 의료, 문화예술 관련 전문직 등)’, ‘서비스 종사자(운송 및 여가, 개인 생활, 경찰 서비스직 등)’를 대상으로 한 연구가 더욱 활발하게 이루어져야 한다. 대상 국가와 관련하여서는 직업목적 한국어 학습자가 증가하고 있는 ‘베트남’, ‘일본’, ‘태국’, ‘인도네시아’ 등의 국가를 대상으로도 더욱 많은 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 연구 주제와 관련하여서는 ‘한국어와 한국어교육’, ‘한국어 정책’, ‘연구동향분석 및 한국어교육’, ‘문법’, ‘대조분석’, ‘교수법 일반’, ‘습득 및 학습’ 등의 하위주제에서 더욱 활발한 연구가 이루어질 필요가 있다. 셋째, 연구방법에서는 ‘문헌연구’, ‘텍스트분석’, ‘교재분석’, ‘담화분석’, ‘사례연구’, ‘내러티브탐구’ 의 연구방법이 다양하게 활용되는 연구가 더욱 활발하게 이루어져야 한다.
본 연구는 직업목적 한국어교육 연구에 대하여 연도 및 유형별, 대상별, 주제별, 연구방법별 분류 기준을 설정하고 연구 동향을 분석함으로 연구 현황을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 1988년 서울올림픽 개최 이후 한국의 급속한 경제발전으로 인해 국내외의 직업목적 한국어의 필요성도 증대하였다. 이러한 사회적 상황과 필요로 2001년 구민숙으로부터 시작된 직업목적 한국어교육 연구의 범위도 확대되고 있다. 그러나 다양해진 직업목적 한국어교육 연구의 대상과 연구 주제에 비하여 연구의 동향을 분석한 연구는 김수미(2013), 강병훈(2019), 장경완(2020) 뿐이다. 김수미(2013)와 강병훈(2019)은 각각 분석 대상의 직종을 사무 종사자와 단순노무 종사자로 한정하였다는 한계가 있다. 그리고 이 세 편의 연구는 모두 직업목적 한국어교육 연구를 분류하는 기준과 분류 틀을 상세하게 연구하는 데까지 나아가지 못하였다. 기존 연구 동향 분석 연구의 한계를 보완하기 위하여 본 연구에서는 분석 대상의 범위를 최대한 확대하고자 하였다. 그뿐만 아니라 각 연구의 특성을 최대한 반영하여 영역별 분류 기준을 설정하고자 하였다. 이를 위하여 2001년부터 2020년 8월까지 발행된 직업목적 한국어교육 연구 총 294편을 분석 대상으로 하였다. 294편의 연구를 귀납적으로 분석하여 연도 및 유형별, 대상별, 주제별, 연구방법별 분류 기준을 설정하고 연구 동향을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연도별 분석 결과 직업목적 한국어교육 연구는 개척기(2001년~2005년), 다양화기(2006년~2017년), 확대기(2018년~2020년)로 각각의 시기별 특징을 나타내었다. 유형별로는 석사학위 논문이 전체에서 약 72%로 가장 큰 비중을 차지하였다. 둘째, 연구 대상을 직종과 국가별로 분류한 결과 직종은 8개 이상으로 다양하였지만 사무직 종사자와 단순노무 종사자 대상 연구가 주를 이루었다. 하나의 국가를 대상으로 한 연구에서는 19개의 국가 중 중국을 대상으로 한 연구가 가장 많았다. 셋째, 연구 주제별 분석 결과 교수학습을 주제로 한 연구물이 가장 많았다. 교수학습의 하위주제에서는 교육과정 개발을 주제로 한 연구의 비중이 가장 높았다. 넷째, 단일 연구가 혼합 연구보다 더 큰 비중을 차지하였다. 단일 연구에서는 조사연구 방법으로 진행된 연구의 수가 가장 많았다. 이와 비슷하게 혼합 연구에서도 조사연구와 또 다른 유형의 연구방법이 함께 사용된 연구의 비중이 가장 크게 나타났다. 위의 네 가지 영역에서 직업목적 한국어교육 연구의 동향을 분석한 결과에서 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 직업목적 한국어교육 연구의 연구 대상, 주제, 연구방법의 범위가 확대되고 있다. 개척기(2001년~2005년)에 2가지였던 연구 대상 직종이 다양화기(2006년~2017년)와 확대기(2018년~2020년)를 거쳐 8가지 이상으로 늘어났다. 연구 대상 국가 또한 2개국에서 19개국으로 증가하였다. 그뿐만 아니라 연구 주제의 수와 연구방법 유형의 수 또한 각각 20가지와 8가지로 늘어났다. 둘째, 직업목적 한국어교육 연구물의 수가 연구 대상, 주제, 연구방법의 일부 소수 영역으로 편중되어있다. 연구 범위가 확대되는 것에 비해서 연구물의 수는 연구 대상과 주제, 연구방법 각 영역에서의 편차가 큰 것으로 나타났다. 이러한 결론을 토대로 하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 연구 대상 중 직종과 관련하여서는 ‘전문가 및 관련 종사자(기술 영업, 공무원, 통번역, 정보·통신, 행상 업무, 교원, 연구, 의료, 문화예술 관련 전문직 등)’, ‘서비스 종사자(운송 및 여가, 개인 생활, 경찰 서비스직 등)’를 대상으로 한 연구가 더욱 활발하게 이루어져야 한다. 대상 국가와 관련하여서는 직업목적 한국어 학습자가 증가하고 있는 ‘베트남’, ‘일본’, ‘태국’, ‘인도네시아’ 등의 국가를 대상으로도 더욱 많은 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 연구 주제와 관련하여서는 ‘한국어와 한국어교육’, ‘한국어 정책’, ‘연구동향분석 및 한국어교육’, ‘문법’, ‘대조분석’, ‘교수법 일반’, ‘습득 및 학습’ 등의 하위주제에서 더욱 활발한 연구가 이루어질 필요가 있다. 셋째, 연구방법에서는 ‘문헌연구’, ‘텍스트분석’, ‘교재분석’, ‘담화분석’, ‘사례연구’, ‘내러티브탐구’ 의 연구방법이 다양하게 활용되는 연구가 더욱 활발하게 이루어져야 한다.
The purpose of this study is to analyze the trends in studies of Korean language education for occupational purposes to prepare basic materials for researchers and to suggest direction for future studies. Since 1988, as the Korean economy grew, there has been an increase in the number of foreig...
The purpose of this study is to analyze the trends in studies of Korean language education for occupational purposes to prepare basic materials for researchers and to suggest direction for future studies. Since 1988, as the Korean economy grew, there has been an increase in the number of foreign workers in the Korean society. And as Korean companies expanded overseas, Korean language learners learning for business purposes have also been increasing abroad. Therefore, it is essential to conduct studies in Korean language education for occupational purposes for foreign workers who need to learn Korea language for their jobs. To develop studies in Korean language education for occupational purposes, this study analyzed a total of 294 dissertations and academic journals published from 2000 to August 2020. The trends in studies of Korean language education for occupational purposes were analyzed by year, research paper type, research object, research theme, and research method. The results are as follow. Firstly, studies in Korean language education for occupational purposes show different characteristics during each period, the pioneering period (2001-2005), diversification era (2006-2017), and expanders (2018-2020). In total, master's thesis account for the largest proportion of the studies at about 72%. Secondly, eight or more different occupations were studied, but research on clerical workers and simple labor workers accounted for over half of the studies. Among the studies on single nationalities, the most studied nationality among the 19 nationalities was Chinese. Thirdly, among the three research themes, the most researched theme was the theme of teaching and learning. Among the nine sub-themes of teaching and learning, the ratio of research on the theme of curriculum development was the largest, followed by research related to teaching materials. Fourthly, there was a greater proportion of single studies than mixed studies. In single studies, the number of studies conducted through the research method accounted for the largest proportion, but in mixed studies, the percentage of studies in which the research method and another type of study method were used was the largest. Based on the results of analyzing trends in Korean language education and research, I would like to present the direction for future research as follows. First of all, for the needs of Korean learners with various professions, in addition to research targeting clerical workers, there needs to be more active research for occupations such as professional work, service. In addition to Chinese nationalities, research on nationalities such as Vietnam, Thailand, Japan, Russia, Indonesia, and Cambodia, whose economic relations with South Korea are becoming closer and closer, needs to be conducted more actively. Secondly, for the qualitative and quantitative development of each research area, in addition to research on the theme of curriculum development and teaching materials, more research on Korean language education in general, Korean language education content, and teaching and learning is necessary. In other words, subsequent research in 18 research areas and research on new topics must continue. Thirdly, in both single and mixed types of research, literature research, text analysis, discourse analysis, and narrative exploration in addition to survey and interview is required to deeply analyze research issues from various perspectives. Research must proceed through various research methods that suit the characteristics of each research.
The purpose of this study is to analyze the trends in studies of Korean language education for occupational purposes to prepare basic materials for researchers and to suggest direction for future studies. Since 1988, as the Korean economy grew, there has been an increase in the number of foreign workers in the Korean society. And as Korean companies expanded overseas, Korean language learners learning for business purposes have also been increasing abroad. Therefore, it is essential to conduct studies in Korean language education for occupational purposes for foreign workers who need to learn Korea language for their jobs. To develop studies in Korean language education for occupational purposes, this study analyzed a total of 294 dissertations and academic journals published from 2000 to August 2020. The trends in studies of Korean language education for occupational purposes were analyzed by year, research paper type, research object, research theme, and research method. The results are as follow. Firstly, studies in Korean language education for occupational purposes show different characteristics during each period, the pioneering period (2001-2005), diversification era (2006-2017), and expanders (2018-2020). In total, master's thesis account for the largest proportion of the studies at about 72%. Secondly, eight or more different occupations were studied, but research on clerical workers and simple labor workers accounted for over half of the studies. Among the studies on single nationalities, the most studied nationality among the 19 nationalities was Chinese. Thirdly, among the three research themes, the most researched theme was the theme of teaching and learning. Among the nine sub-themes of teaching and learning, the ratio of research on the theme of curriculum development was the largest, followed by research related to teaching materials. Fourthly, there was a greater proportion of single studies than mixed studies. In single studies, the number of studies conducted through the research method accounted for the largest proportion, but in mixed studies, the percentage of studies in which the research method and another type of study method were used was the largest. Based on the results of analyzing trends in Korean language education and research, I would like to present the direction for future research as follows. First of all, for the needs of Korean learners with various professions, in addition to research targeting clerical workers, there needs to be more active research for occupations such as professional work, service. In addition to Chinese nationalities, research on nationalities such as Vietnam, Thailand, Japan, Russia, Indonesia, and Cambodia, whose economic relations with South Korea are becoming closer and closer, needs to be conducted more actively. Secondly, for the qualitative and quantitative development of each research area, in addition to research on the theme of curriculum development and teaching materials, more research on Korean language education in general, Korean language education content, and teaching and learning is necessary. In other words, subsequent research in 18 research areas and research on new topics must continue. Thirdly, in both single and mixed types of research, literature research, text analysis, discourse analysis, and narrative exploration in addition to survey and interview is required to deeply analyze research issues from various perspectives. Research must proceed through various research methods that suit the characteristics of each research.
주제어
#한국어교육 직업목적 한국어교육 연구 동향 분석 연구 현황 Korean Education for occupational purposes analysis of trend
학위논문 정보
저자
권희지
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의한국어교육전공
지도교수
강승혜
발행연도
2021
총페이지
x, 120 p.
키워드
한국어교육 직업목적 한국어교육 연구 동향 분석 연구 현황 Korean Education for occupational purposes analysis of trend
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.