본 연구는 중학생들의 도덕성을 측정할 수 있는 진단 검사를 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기존의 선행 연구로 개발된 ‘한국판 주제 정의 검사(K-DIT)’와 ‘청소년 도덕성 진단 도구(KYMT)’를 활용하여 중학생용 도덕성 진단 검사를 개발하였다. 중학생들이 학교에서 친숙하게 경험할 수 있는 도덕적 딜레마 상황을 포함하였고 Rest의 4 구성요소 이론에 근거하여 도덕성의 4가지 구성요소를 측정할 수 있도록 개발하였다. 도덕적 딜레마 상황은 학교 적응 척도에서 주요한 하위 척도로 연구되어온 ‘교우 관계’, ‘교사 관계’, ‘문제 행동’ 영역에서 각각 하나씩 개발하여 총 세 가지 상황으로 구성하였다. 각각의 스토리에는 Rest의 도덕성의 4 구성요소인 도덕적 감수성, 도덕적 판단력, 도덕적 ...
본 연구는 중학생들의 도덕성을 측정할 수 있는 진단 검사를 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기존의 선행 연구로 개발된 ‘한국판 주제 정의 검사(K-DIT)’와 ‘청소년 도덕성 진단 도구(KYMT)’를 활용하여 중학생용 도덕성 진단 검사를 개발하였다. 중학생들이 학교에서 친숙하게 경험할 수 있는 도덕적 딜레마 상황을 포함하였고 Rest의 4 구성요소 이론에 근거하여 도덕성의 4가지 구성요소를 측정할 수 있도록 개발하였다. 도덕적 딜레마 상황은 학교 적응 척도에서 주요한 하위 척도로 연구되어온 ‘교우 관계’, ‘교사 관계’, ‘문제 행동’ 영역에서 각각 하나씩 개발하여 총 세 가지 상황으로 구성하였다. 각각의 스토리에는 Rest의 도덕성의 4 구성요소인 도덕적 감수성, 도덕적 판단력, 도덕적 동기화, 도덕적 품성화를 측정하는 문항이 각각 두 문항씩 총 여덟 문항으로 구성된다. 각 구성요소별 하위 요소는 KYMT에서 개발된 하위 요소를 참고하였으며 각 문항은 리커르트(Likert)식 척도를 활용하였다. 2020년 5월 예비 조사를 통해 실제 중학생과 교사를 대상으로 문항의 명확성과 이해력을 검토하였고 반응 시간을 측정하였다. 2020년 9월에는 중학교 1학년 학생 200명을 대상으로 K-DIT와 KYMT를 함께 설문을 실시하여 신뢰도와 타당도를 검증하였다. 본 검사 도구에서는 도덕적 감수성은 .657, 도덕적 동기화는 .699, 도덕적 품성화는 .647로 KYMT와 정적 상관이 있음이 나타났다. 본 검사 도구 내에서의 요소별 상관을 확인하여 타당도를 검증하였고 본 검사의 전체 신뢰도는 .772로 확인되었다. 성별에 따른 도덕성의 차이를 분석하여 도덕적 감수성의 경우 여학생이 남학생보다 유의미하게 높음을 확인하였다. 본 연구를 통해 학교 교육 활동에서 중학생들을 대상으로 쉽게 활용할 수 있는 도덕성 검사 도구를 개발하였다. 본 검사 도구는 인지, 정서, 행동의 측면을 모두 고려한 도덕성 전반의 특성에 대한 분석이 가능하고 도덕성 발달 교육에 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 문항의 간소화를 통해 검사 시간을 단축하였고 채점 방식을 스토리별로 동일하게 하여 단순화함으로서 활용도를 높였다. 이를 통해 학교에서 담임교사에게는 학생 상담 및 생활 지도에 활용할 수 있는 구체적인 정보를 제공할 수 있으며 학생들에게는 혼란스러운 상황에 대해 미리 생각해 보고 자신만의 올바른 도덕적 정체성을 형성할 수 있는 교육적 기회를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 중학생들의 도덕성을 측정할 수 있는 진단 검사를 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기존의 선행 연구로 개발된 ‘한국판 주제 정의 검사(K-DIT)’와 ‘청소년 도덕성 진단 도구(KYMT)’를 활용하여 중학생용 도덕성 진단 검사를 개발하였다. 중학생들이 학교에서 친숙하게 경험할 수 있는 도덕적 딜레마 상황을 포함하였고 Rest의 4 구성요소 이론에 근거하여 도덕성의 4가지 구성요소를 측정할 수 있도록 개발하였다. 도덕적 딜레마 상황은 학교 적응 척도에서 주요한 하위 척도로 연구되어온 ‘교우 관계’, ‘교사 관계’, ‘문제 행동’ 영역에서 각각 하나씩 개발하여 총 세 가지 상황으로 구성하였다. 각각의 스토리에는 Rest의 도덕성의 4 구성요소인 도덕적 감수성, 도덕적 판단력, 도덕적 동기화, 도덕적 품성화를 측정하는 문항이 각각 두 문항씩 총 여덟 문항으로 구성된다. 각 구성요소별 하위 요소는 KYMT에서 개발된 하위 요소를 참고하였으며 각 문항은 리커르트(Likert)식 척도를 활용하였다. 2020년 5월 예비 조사를 통해 실제 중학생과 교사를 대상으로 문항의 명확성과 이해력을 검토하였고 반응 시간을 측정하였다. 2020년 9월에는 중학교 1학년 학생 200명을 대상으로 K-DIT와 KYMT를 함께 설문을 실시하여 신뢰도와 타당도를 검증하였다. 본 검사 도구에서는 도덕적 감수성은 .657, 도덕적 동기화는 .699, 도덕적 품성화는 .647로 KYMT와 정적 상관이 있음이 나타났다. 본 검사 도구 내에서의 요소별 상관을 확인하여 타당도를 검증하였고 본 검사의 전체 신뢰도는 .772로 확인되었다. 성별에 따른 도덕성의 차이를 분석하여 도덕적 감수성의 경우 여학생이 남학생보다 유의미하게 높음을 확인하였다. 본 연구를 통해 학교 교육 활동에서 중학생들을 대상으로 쉽게 활용할 수 있는 도덕성 검사 도구를 개발하였다. 본 검사 도구는 인지, 정서, 행동의 측면을 모두 고려한 도덕성 전반의 특성에 대한 분석이 가능하고 도덕성 발달 교육에 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 문항의 간소화를 통해 검사 시간을 단축하였고 채점 방식을 스토리별로 동일하게 하여 단순화함으로서 활용도를 높였다. 이를 통해 학교에서 담임교사에게는 학생 상담 및 생활 지도에 활용할 수 있는 구체적인 정보를 제공할 수 있으며 학생들에게는 혼란스러운 상황에 대해 미리 생각해 보고 자신만의 올바른 도덕적 정체성을 형성할 수 있는 교육적 기회를 제공할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to develop a means of measuring for 4 components in moral skills of middle school students. Morality Scale for Middle School Students tries to measure 4 components of morality based on the theory by James Rest. Morality Scale for Middle School Students is defined as the ...
The purpose of this study is to develop a means of measuring for 4 components in moral skills of middle school students. Morality Scale for Middle School Students tries to measure 4 components of morality based on the theory by James Rest. Morality Scale for Middle School Students is defined as the construct comprised of four factors and eighteen items. The test consumes about 20-30minutes to fill out. The morality scale includes three dilemma situations regarding friend-related, teacher-related, and school-related adjustment. Each story consists of eight items as follows: moral sensitivity(2 items), moral judgement(2 items), moral motivation(2 items), and moral character(2 items). The test was of self-report given in the form of 5-point Likert scale(1= Strongly disagree, 2= Disagree, 3= Neutral, 4= Agree, 5= Strongly agree). The morality scale was developed in three stages. On the first step, the purpose of development was established and the subscale was defined. On the second step, the test items were developed and tested by middle school students. Also, Korean middle school teachers revised some items that are not comprehensible for the students. On the final step, the validity and reliability were established through the field test. The field test was conducted by 200 middle school students on September in 2020. Cronbach’s alpha value for the moral scale was .722. The result of the correlation analysis among factors of the inventory to examine the construct validity showed that the relation was significant and positive. By developing the moral scale for middle school students, it can be used as follows: 1. This moral test takes little time and effort to apply for middle school students. The number of test items are only 24 and they are easy to understand and respond. 2. This moral test can be useful also for the teachers. The evaluation criteria is same as each subscale. So each subscale can be well analyzed. Test results give students concrete information of their own morality. 3. This moral test can be a useful instrument for moral education. The test gives students an opportunity to form appropriate moral identity in that they think what they should do in a dilemma situation.
The purpose of this study is to develop a means of measuring for 4 components in moral skills of middle school students. Morality Scale for Middle School Students tries to measure 4 components of morality based on the theory by James Rest. Morality Scale for Middle School Students is defined as the construct comprised of four factors and eighteen items. The test consumes about 20-30minutes to fill out. The morality scale includes three dilemma situations regarding friend-related, teacher-related, and school-related adjustment. Each story consists of eight items as follows: moral sensitivity(2 items), moral judgement(2 items), moral motivation(2 items), and moral character(2 items). The test was of self-report given in the form of 5-point Likert scale(1= Strongly disagree, 2= Disagree, 3= Neutral, 4= Agree, 5= Strongly agree). The morality scale was developed in three stages. On the first step, the purpose of development was established and the subscale was defined. On the second step, the test items were developed and tested by middle school students. Also, Korean middle school teachers revised some items that are not comprehensible for the students. On the final step, the validity and reliability were established through the field test. The field test was conducted by 200 middle school students on September in 2020. Cronbach’s alpha value for the moral scale was .722. The result of the correlation analysis among factors of the inventory to examine the construct validity showed that the relation was significant and positive. By developing the moral scale for middle school students, it can be used as follows: 1. This moral test takes little time and effort to apply for middle school students. The number of test items are only 24 and they are easy to understand and respond. 2. This moral test can be useful also for the teachers. The evaluation criteria is same as each subscale. So each subscale can be well analyzed. Test results give students concrete information of their own morality. 3. This moral test can be a useful instrument for moral education. The test gives students an opportunity to form appropriate moral identity in that they think what they should do in a dilemma situation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.