금세 종식될 것 같았던 코로나 바이러스(COVID-19) 사태는 전 세계 경제를 흔들 만큼 그 위력은 더해져 가고 있다. 이로 인한 인간의 근본적 행동(Behavior) 변화들이 나타나기 시작하면서 사람들과의 접촉에 대한 두려움이 증대하면서 접촉하지 않고 소비하는 비대면 방식인 ‘언택트(Untact)’ 소비가 확산되고 있다. 또한 코로나19 이후 달라진 트렌드로 접촉하지 않고 연결하는 디지털 테크놀로지는 다양한 분야에 결합되고 활용되면서 시간과 공간을 초월하는 ...
금세 종식될 것 같았던 코로나 바이러스(COVID-19) 사태는 전 세계 경제를 흔들 만큼 그 위력은 더해져 가고 있다. 이로 인한 인간의 근본적 행동(Behavior) 변화들이 나타나기 시작하면서 사람들과의 접촉에 대한 두려움이 증대하면서 접촉하지 않고 소비하는 비대면 방식인 ‘언택트(Untact)’ 소비가 확산되고 있다. 또한 코로나19 이후 달라진 트렌드로 접촉하지 않고 연결하는 디지털 테크놀로지는 다양한 분야에 결합되고 활용되면서 시간과 공간을 초월하는 이미지 프로세싱 기술력으로 인해 상상하는 것을 시각적으로 재현 할 수 있게 되었고 이러한 디지털 테크놀로지(Digital Technology)는 다양한 분야에 활용되고 있다. 디지털 기술의 발전은 현대사회의 예술전반에 영향을 미치며 예술가의 창작방법에 변화를 촉진시키고 있으며 메이크업을 위한 창작기술 변화 또한 예외는 아니다. 또한 디지털 문화가 급속도로 발달됨에 따라, 사람들은 불확실성과 불안감의 가중으로 첨단 기술의 반작용현상으로 인간의 본질에 대하여 관심을 가지고 감성에 호소하는 도구로 과거를 그리워함과 동시에 디지털감성과 상반되는 아날로그적 감성문화가 다시 관심을 받기 시작하면서 과거를 회상하거나 추억하는 레트로 경향들이 문화와 예술분야에 두드러지게 나타났다. 그러나 기존의 연구들은 레트로에서 나타난 특징위주의 분석이 주를 이루고 패션에서 나타난 레트로 특성과 메이크업에 대한 연구는 미비한 실정이며, 3D 얼굴 모델링을 통한 작품제작과 기술 활용 및 분석 또한 거의 없는 실정이다. 한편 패션계뿐만 아니라 교육, 문화, 예술 등 비대면 문화에 맞추어 디지털 패션쇼, 비대면 영상강의 등 여러 콘텐츠 변화들이 나타났으며 이러한 디지털 문화시대의 변화된 트렌드를 통해 3D 디지털 메이크업도 중요한 요소로 작용되면서 메이크업 아티스트의 영감 또한 중요한 역할의 필요성을 느꼈다. 따라서 본 연구는 3D 디지털 메이크업 작품 제작 진행에 있어서 레트로의 디자인 특성 및 조형적 특성을 도출 및 분류하고, 특성들을 응용하여 3D 디지털 메이크업 디자인을 제작하는 것에 목적이 있다. 연구 방법은 3D 디지털 메이크업 작품 제작을 위한 레트로 특성과 디지털 메이크업 선행연구 고찰을 통해 디자인 특성을 도출, 디지털 메이크업의 유형과 표현기법을 분류하고 실제 모델의 3D 얼굴 모델링을 Face Gen과 ZBrush 프로그램을 이용하여 제작 한 후 도출된 레트로의 특성들을 바탕으로 3D 디지털 메이크업 작품으로 제작하였다. 레트로의 특성으로는 복고성, 낭만성, 민속성, 해체성, 키치성을 응용하여 메이크업 디자인을 Adobe Photoshop CC 2020 프로그램, 타블렛, 스타일러 펜을 사용하여 실제 모델을 일러스트 후 드로잉 기법으로 1차 2D 디지털 메이크업을 한 후 3D 모델링 된 모델을 이용하여 레트로 특성을 활용한 3D 디지털 메이크업 작품 10점을 제작하였다. 복고성의 작품으로는 레트로의 대명사 체크무늬와 니트 형태를 변형하여 그래티피 기법으로 재해석 하였고 과거의 아련한 기억을 상기시켜 90년대 복고 메이크업 스타일을 재현하였다. 낭만성의 작품으로는 우아하고 여성적인 로맨티시즘을 표현하여 과잉적인 낭만적 이미지의 홀 기법을 사용하였고 화려한 꽃 장식으로 페이스 페인팅 하여 낭만적 이미지를 표현하였다. 민속성의 작품으로는 자유롭고 열정적인 컬러를 이용한 에스닉한 메이크업 연출을 하였고 스트록 기법과 트라이벌 문양을 이용하여 토속성과 오리엔탈 이미지를 믹스하여 표현하였다. 해체성 작품으로는 콜라주 기법을 이용하여 형태의 확대와 비구조적, 비구성적 표현과 도트기법으로 점, 선을 통한 탈 구성 방식을 표현하였다. 키치성의 작품으로는 내적 감정의 자유로운 표현으로 반미학적이고 변형을 통한 의외성으로 해학적 표현을 하였으며 위조, 위작, 모조, 거짓말의 특성을 활용하여 장난스러운 회화적 기법으로 팝아트 느낌을 유희적으로 표현하였다. 위와 같은 연구를 통하여 레트로의 특성과 중요성을 확인할 수 있었으며 레트로의 특성을 결합하여 작품의 극대화를 할 수 있었다. 또한 3D 얼굴모델링은 다양한 각도와 모델의 자유로운 이동 및 회전 기능을 이용하여 실제와 같은 동일한 메이크업이 가능하며 시대의 흐름을 볼 때 3D 콘텐츠의 확산이 예측되는 가운데 메이크업 아티스트의 창의적인 디자인 제시는 메이크업 디자인 영역의 확대 가능성을 확장 시킬 수 있다. 3D 디지털 메이크업은 시술이 어려운 분야의 특수 메이크업과 아트의 사전시뮬레이션으로 디자인의 정확성을 예측할 수 있으며 이러한 디지털 자료는 영구보관과 품질의 저하가 일어나지 않고 아이디어 수정이 용이하며 재사용이 가능하다. 그러나 메이크업 아티스트들에게 하나의 기능으로 이루어져 있는 소프트웨어의 개발이 이루어지지 않아 각각의 소프트웨어의 기술접근이 힘든 문제점들을 가지고 있었다. 본 연구를 통해 창의적이고 개성적인 디자인 제작 방법과 디자인의 영역 확대의 시발점이 되길 기대하며 IT와 메이크업 산업을 접목시킨 융합 연구가 지속되기를 기대하는 바이다.
금세 종식될 것 같았던 코로나 바이러스(COVID-19) 사태는 전 세계 경제를 흔들 만큼 그 위력은 더해져 가고 있다. 이로 인한 인간의 근본적 행동(Behavior) 변화들이 나타나기 시작하면서 사람들과의 접촉에 대한 두려움이 증대하면서 접촉하지 않고 소비하는 비대면 방식인 ‘언택트(Untact)’ 소비가 확산되고 있다. 또한 코로나19 이후 달라진 트렌드로 접촉하지 않고 연결하는 디지털 테크놀로지는 다양한 분야에 결합되고 활용되면서 시간과 공간을 초월하는 이미지 프로세싱 기술력으로 인해 상상하는 것을 시각적으로 재현 할 수 있게 되었고 이러한 디지털 테크놀로지(Digital Technology)는 다양한 분야에 활용되고 있다. 디지털 기술의 발전은 현대사회의 예술전반에 영향을 미치며 예술가의 창작방법에 변화를 촉진시키고 있으며 메이크업을 위한 창작기술 변화 또한 예외는 아니다. 또한 디지털 문화가 급속도로 발달됨에 따라, 사람들은 불확실성과 불안감의 가중으로 첨단 기술의 반작용현상으로 인간의 본질에 대하여 관심을 가지고 감성에 호소하는 도구로 과거를 그리워함과 동시에 디지털감성과 상반되는 아날로그적 감성문화가 다시 관심을 받기 시작하면서 과거를 회상하거나 추억하는 레트로 경향들이 문화와 예술분야에 두드러지게 나타났다. 그러나 기존의 연구들은 레트로에서 나타난 특징위주의 분석이 주를 이루고 패션에서 나타난 레트로 특성과 메이크업에 대한 연구는 미비한 실정이며, 3D 얼굴 모델링을 통한 작품제작과 기술 활용 및 분석 또한 거의 없는 실정이다. 한편 패션계뿐만 아니라 교육, 문화, 예술 등 비대면 문화에 맞추어 디지털 패션쇼, 비대면 영상강의 등 여러 콘텐츠 변화들이 나타났으며 이러한 디지털 문화시대의 변화된 트렌드를 통해 3D 디지털 메이크업도 중요한 요소로 작용되면서 메이크업 아티스트의 영감 또한 중요한 역할의 필요성을 느꼈다. 따라서 본 연구는 3D 디지털 메이크업 작품 제작 진행에 있어서 레트로의 디자인 특성 및 조형적 특성을 도출 및 분류하고, 특성들을 응용하여 3D 디지털 메이크업 디자인을 제작하는 것에 목적이 있다. 연구 방법은 3D 디지털 메이크업 작품 제작을 위한 레트로 특성과 디지털 메이크업 선행연구 고찰을 통해 디자인 특성을 도출, 디지털 메이크업의 유형과 표현기법을 분류하고 실제 모델의 3D 얼굴 모델링을 Face Gen과 ZBrush 프로그램을 이용하여 제작 한 후 도출된 레트로의 특성들을 바탕으로 3D 디지털 메이크업 작품으로 제작하였다. 레트로의 특성으로는 복고성, 낭만성, 민속성, 해체성, 키치성을 응용하여 메이크업 디자인을 Adobe Photoshop CC 2020 프로그램, 타블렛, 스타일러 펜을 사용하여 실제 모델을 일러스트 후 드로잉 기법으로 1차 2D 디지털 메이크업을 한 후 3D 모델링 된 모델을 이용하여 레트로 특성을 활용한 3D 디지털 메이크업 작품 10점을 제작하였다. 복고성의 작품으로는 레트로의 대명사 체크무늬와 니트 형태를 변형하여 그래티피 기법으로 재해석 하였고 과거의 아련한 기억을 상기시켜 90년대 복고 메이크업 스타일을 재현하였다. 낭만성의 작품으로는 우아하고 여성적인 로맨티시즘을 표현하여 과잉적인 낭만적 이미지의 홀 기법을 사용하였고 화려한 꽃 장식으로 페이스 페인팅 하여 낭만적 이미지를 표현하였다. 민속성의 작품으로는 자유롭고 열정적인 컬러를 이용한 에스닉한 메이크업 연출을 하였고 스트록 기법과 트라이벌 문양을 이용하여 토속성과 오리엔탈 이미지를 믹스하여 표현하였다. 해체성 작품으로는 콜라주 기법을 이용하여 형태의 확대와 비구조적, 비구성적 표현과 도트기법으로 점, 선을 통한 탈 구성 방식을 표현하였다. 키치성의 작품으로는 내적 감정의 자유로운 표현으로 반미학적이고 변형을 통한 의외성으로 해학적 표현을 하였으며 위조, 위작, 모조, 거짓말의 특성을 활용하여 장난스러운 회화적 기법으로 팝아트 느낌을 유희적으로 표현하였다. 위와 같은 연구를 통하여 레트로의 특성과 중요성을 확인할 수 있었으며 레트로의 특성을 결합하여 작품의 극대화를 할 수 있었다. 또한 3D 얼굴모델링은 다양한 각도와 모델의 자유로운 이동 및 회전 기능을 이용하여 실제와 같은 동일한 메이크업이 가능하며 시대의 흐름을 볼 때 3D 콘텐츠의 확산이 예측되는 가운데 메이크업 아티스트의 창의적인 디자인 제시는 메이크업 디자인 영역의 확대 가능성을 확장 시킬 수 있다. 3D 디지털 메이크업은 시술이 어려운 분야의 특수 메이크업과 아트의 사전시뮬레이션으로 디자인의 정확성을 예측할 수 있으며 이러한 디지털 자료는 영구보관과 품질의 저하가 일어나지 않고 아이디어 수정이 용이하며 재사용이 가능하다. 그러나 메이크업 아티스트들에게 하나의 기능으로 이루어져 있는 소프트웨어의 개발이 이루어지지 않아 각각의 소프트웨어의 기술접근이 힘든 문제점들을 가지고 있었다. 본 연구를 통해 창의적이고 개성적인 디자인 제작 방법과 디자인의 영역 확대의 시발점이 되길 기대하며 IT와 메이크업 산업을 접목시킨 융합 연구가 지속되기를 기대하는 바이다.
COVID-19 has evolved into a global event impacting the world economy. As a result, there have been changes in people’s behavior, and they have been avoiding contact with others. In addition, non-contact (‘untact’) consumption has considerably increased. With the emergence of new trends, non-contact ...
COVID-19 has evolved into a global event impacting the world economy. As a result, there have been changes in people’s behavior, and they have been avoiding contact with others. In addition, non-contact (‘untact’) consumption has considerably increased. With the emergence of new trends, non-contact digital technology has been applied to diverse fields, thereby enhancing the visualization of people’s imaginations with image-processing technologies, which go beyond time and space constraints. The growth and development of digital technology have influenced art in modern society, accelerating changes in creation methods, and such trends are also seen in makeup. With the rapid development of digital culture, people started to show interest in analogous sensitivity culture, the opposite of digital sensibility, as a tool to appeal to emotions with interest in human nature due to the increase in uncertainty and anxiety. Therefore, retro trends have emerged in art and culture. However, it has been hard to find studies on the characteristics of retro fashion and makeup. Furthermore, almost no papers have handled design using 3D face modeling and use and skills analysis. In fact, there have been changes in various content (e.g., digital fashion show, non-contract tele-lectures, etc.) according to the untact culture in education, art, culture, and fashion. Due to the new trends in digital culture, 3D digital makeup has also emerged, and makeup stylists’ inspiration now plays a critical role. This study aims to design 3D digital makeup after deriving and classifying the styling and formative characteristics of retro fashion and applying them. For this, this study derived the characteristics of retro fashion by analyzing previous studies and classified the types and expression techniques of digital makeup for creating 3D digital makeup. Based on the characteristics of retro styles derived after 3D face modeling using FACE GEN and ZBRUSH, 3D digital makeup styles were created. Based on retro fashion characteristics (e.g., retrospective, romantic, ethnic, deconstructive, kitsch, etc.), an actual model was illustrated using Adobe Photoshop CC 2020, a tablet, and a stylus pen. Then, after first drawing 2D digital makeup styles, a total of ten different 3D digital makeup styles were created, using the characteristics of retro styles. In terms of retro works, checks and knitted patterns were restyled and reinterpreted, using graffiti techniques. By recalling memories, the retro-makeup style from the 90s was restored. In romantic works, elegant and feminine romanticism was expressed, using hole techniques. In addition, the face was painted, using splendid flower patterns to create a romantic image. Concerning ethnic works, ethnic makeup styles were created, using liberal and passionate colors. Furthermore, indigenous and oriental images were mixed and expressed with tribal patterns, using a stroke technique. For deconstructive works, patterns were expanded using collage techniques. In addition, deconstructive styles were created through non-structural and non-constructive expressions, using dots and lines. For kitsch works, anti-aesthetic and humorous patterns were created through a liberal expression of inner emotions. In other words, a pop-art mood was expressed playfully based on the characteristics of forgery, counterfeiting, imitation, and lies, using painting techniques. This study has confirmed the characteristics and importance of retro fashion and maximized the excellence of works using them. 3D face modeling offers diverse angles and liberal motion and rotation of the model. Considering current trends, the further spread of 3D contents is highly anticipated. Under these circumstances, the suggestion of creative makeup styles can extend the possibility of makeup design. 3D digital makeup makes it possible to predict the exact design through simulations in makeup and art. Such digital data can be kept permanently and is easily editable and reusable. However, the absence of related software has made it hard to approach from a technical perspective. It is anticipated that this study would be a starting point for the expansion of creative and unique styling methods and fields. It is also hoped that there would be further studies on the convergence between the IT and makeup industries.
COVID-19 has evolved into a global event impacting the world economy. As a result, there have been changes in people’s behavior, and they have been avoiding contact with others. In addition, non-contact (‘untact’) consumption has considerably increased. With the emergence of new trends, non-contact digital technology has been applied to diverse fields, thereby enhancing the visualization of people’s imaginations with image-processing technologies, which go beyond time and space constraints. The growth and development of digital technology have influenced art in modern society, accelerating changes in creation methods, and such trends are also seen in makeup. With the rapid development of digital culture, people started to show interest in analogous sensitivity culture, the opposite of digital sensibility, as a tool to appeal to emotions with interest in human nature due to the increase in uncertainty and anxiety. Therefore, retro trends have emerged in art and culture. However, it has been hard to find studies on the characteristics of retro fashion and makeup. Furthermore, almost no papers have handled design using 3D face modeling and use and skills analysis. In fact, there have been changes in various content (e.g., digital fashion show, non-contract tele-lectures, etc.) according to the untact culture in education, art, culture, and fashion. Due to the new trends in digital culture, 3D digital makeup has also emerged, and makeup stylists’ inspiration now plays a critical role. This study aims to design 3D digital makeup after deriving and classifying the styling and formative characteristics of retro fashion and applying them. For this, this study derived the characteristics of retro fashion by analyzing previous studies and classified the types and expression techniques of digital makeup for creating 3D digital makeup. Based on the characteristics of retro styles derived after 3D face modeling using FACE GEN and ZBRUSH, 3D digital makeup styles were created. Based on retro fashion characteristics (e.g., retrospective, romantic, ethnic, deconstructive, kitsch, etc.), an actual model was illustrated using Adobe Photoshop CC 2020, a tablet, and a stylus pen. Then, after first drawing 2D digital makeup styles, a total of ten different 3D digital makeup styles were created, using the characteristics of retro styles. In terms of retro works, checks and knitted patterns were restyled and reinterpreted, using graffiti techniques. By recalling memories, the retro-makeup style from the 90s was restored. In romantic works, elegant and feminine romanticism was expressed, using hole techniques. In addition, the face was painted, using splendid flower patterns to create a romantic image. Concerning ethnic works, ethnic makeup styles were created, using liberal and passionate colors. Furthermore, indigenous and oriental images were mixed and expressed with tribal patterns, using a stroke technique. For deconstructive works, patterns were expanded using collage techniques. In addition, deconstructive styles were created through non-structural and non-constructive expressions, using dots and lines. For kitsch works, anti-aesthetic and humorous patterns were created through a liberal expression of inner emotions. In other words, a pop-art mood was expressed playfully based on the characteristics of forgery, counterfeiting, imitation, and lies, using painting techniques. This study has confirmed the characteristics and importance of retro fashion and maximized the excellence of works using them. 3D face modeling offers diverse angles and liberal motion and rotation of the model. Considering current trends, the further spread of 3D contents is highly anticipated. Under these circumstances, the suggestion of creative makeup styles can extend the possibility of makeup design. 3D digital makeup makes it possible to predict the exact design through simulations in makeup and art. Such digital data can be kept permanently and is easily editable and reusable. However, the absence of related software has made it hard to approach from a technical perspective. It is anticipated that this study would be a starting point for the expansion of creative and unique styling methods and fields. It is also hoped that there would be further studies on the convergence between the IT and makeup industries.
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