최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.28 no.4, 2020년, pp.508 - 526
김고운 (명지대학교 패션디자인전공)
This study has established a fashion illustration education plan using the contour drawing that fosters observational ability and enables creative drawing. This study developed two illustration curriculum proposals consisting of 15 weeks, combining literature and case studies. The researchers organi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
콘투어의 사전적인 의미는 무엇인가? | 콘투어(contour)의 사전적 의미는 윤곽, 외형, 윤곽선, 지형선 등을 뜻하며, 콘투어 라인(contour line)이란 소묘나 그림에서 형태나 형태 집단의 테두리를 나타내는 선을 의미한다(Park, 2013). 즉, 윤곽선을 중심으로 그림을 그려내는 것을 콘투어 드로잉이라 한다. | |
그림을 잘 그리기 위해서는 선천적인 재능이 있어야 한다고 일반적으로 생각하게 되는 이유는 무엇인가? | 드로잉 학습은 사물을 관찰하는 것에서 시작된다. 관찰은 모든 예술 작업의 기본이며 시각예술을 형성하는 기반이 된다. 학생들은 자신이 인지하는 이미지를 의도대로 표현하지 못하면 본인의 시각적인 능력이 부족하다는 생각을 한다. 그로 인해 당황하여 주눅이 들거나 그림그리기에 대한 자신감이 줄어들고, 결국 드로잉에 소질이 없다고 단정 짓게 된다. | |
콘투어 라인이란 무엇인가? | 콘투어(contour)의 사전적 의미는 윤곽, 외형, 윤곽선, 지형선 등을 뜻하며, 콘투어 라인(contour line)이란 소묘나 그림에서 형태나 형태 집단의 테두리를 나타내는 선을 의미한다(Park, 2013). 즉, 윤곽선을 중심으로 그림을 그려내는 것을 콘투어 드로잉이라 한다. |
Baik, J. Y. (2006). A study on development of children's art educational programs based on right brain activity. The Journal of Korea Elementary Education, 16(1), 317-338.
Chang, D. (2001). Fashion croquis (1th ed.). Seoul: Kyomunsa.
Choi, J. H. (2005). A visual expression in fashion illustration using 2d graphics. The Research Journal of the Costume Culture, 13(4), 550-563.
Edwards, B. (2017). The new drawing on the right side of the brain (E. Kang, Trans.). Seoul: Namusoop. (Original work published 1979)
Han, C., & Park, S. (2019). A study on the drawing program using the right-brain to improve observation ability. Art Education Review, 72, 173-200. doi:10.25297/aer.2019.72.173
Hill, E. (2019, January). How blind contour drawing can help you become a better artist. Alison Chiam Art Workshops Jervis Bay, Retrieved May 15, 2020, from http://www.alisonchiamartworkshopsjervisbay.com/blog/how-blind-contour-drawing-can-help-you-become-a-better-artist
Hwang, J. W. (2012). The effects of the program of drawing on the right side of the brain on children's visual thinking. Unpublished master's thesis, Dong-A University, Busan, Korea.
Jeon, S. S. (2007). The intrinsic qualities of art education through brain development and structure. Art Education Research Review, 21(2), 29-59.
Joung, H. O., & Park, S. H. (1997). A study on the effective teaching methods of fashion illustration. Korean Journal of Human Ecology, 6(1), 65-77.
Kim, L. Y., & Park, M. (2005). A study on the distance learning education for fashion illustration. Journal of the Korean Society of Costume, 55(3), 150-163.
Kim, M. H. (2008). Fashion illustration curriculum an analysis in pursuit of better design education. Journal of the Korean Home Economics Association, 46(6), 115-122.
Kim, M. Y. (2012). Summary of thesis research on classroom effect on drawing instruction using the right-brain observation. Unpublished master's thesis, Korea National University Eucation, Chung-Buk, Korea.
Lee, H. S. (2004). A study on how to instruct students in drawing class for their creative expression. Unpublished master's thesis, Korea National University Eucation, Chung-Buk, Korea.
Lee, J. S. (2003). Development of the multimedia contents for the clothing & textiles - Understanding & analysis of textile materials -. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 27(1), 162-168.
Maslen, M. & Southern, J. (2014). Drawing projects (J. H. Lee, Trans.). Seoul: Namusoop. (Original work published 2013)
Migdalia, C. (n.d.). Koreanmodel [Pinterest]. Retrieved August 18, 2020, from https://www.pinterest.com.au/pin/471611392208108047/
Mo McMorrow. (2014). Blind contour drawing [You Tube Channel]. Retrieved June 15, 2020, from https://www.youtube.com/watch?vM1lXKMyVSYs
Moon, C., & Kim, S. K. (2008). A study on the hybrid drawing education for creative thinking - A case of the drawing education curriculum at H Uni. - Journal of Basic Design & Art, 9(1), 367-375.
O, J. H. (2013). A study on fashion illustration technique for fashion majors to improve design expression. Journal of the Korean Society of Design Culture, 19(2), 282-293.
Park, H. S. (2013). The study on case of the contour drawing education for creativity development. Journal of Basic Design & Art, 15(1), 237-243.
Park, K. (2017). A study of basic drawing education using drawing on the right side of the brain. The Treatise on the Plastic Media, 20(3), 66-76.
Park, S. W. (2015). Brain based teaching-learning model design about life drawing-focusing on animation major drawing. Cartoon and Animation Studies, 71-91. doi:10.7230/koscas.2015.38.071
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.