대학 실시간 온라인 수업에서 강의유형과 교과유형의 수업만족도와 학습실재감에 대한 상호작용 분석 Interaction between learning method and course division on the learning satisfaction and learning presence in the synchronous universities online class원문보기
본 연구는 2020년 코로나바이러스감염증-19으로 인해 면대면 학습이 불가능해진 상황하에서 실시된 대학의 실시간 온라인 강의의 수업만족도와 학습실재감을 조사・분석하여 실시간 온라인 강의의 면대면 수업 대체 가능성과 발전 방향 모색을 목적으로 한다. 그 동안 원격 교육에 대한 선행연구는 비실시간 이러닝의 학습 성취 지표에 집중해왔다. 이는 이러닝 학습이 활발히 이루어지는 대학에서 그간 비실시간 이러닝을 채택해왔기 때문이다. 이에 비해 대학 현장에서 상대적으로 낮은 비율로 실시되어 온 실시간 온라인 수업에 대한 학습 성취 지표 관련 연구는 미비한 실정이다. 본 연구는 교육기관 중 대학에서 이루어진 실시간 온라인 수업을 수강한 대학 재학생을 대상으로 하였다. 대학 재학생의 경우 대학이 제공한 교과 유형과 강의 유형에 대한 정보에 따라 학습 내용과 ...
본 연구는 2020년 코로나바이러스감염증-19으로 인해 면대면 학습이 불가능해진 상황하에서 실시된 대학의 실시간 온라인 강의의 수업만족도와 학습실재감을 조사・분석하여 실시간 온라인 강의의 면대면 수업 대체 가능성과 발전 방향 모색을 목적으로 한다. 그 동안 원격 교육에 대한 선행연구는 비실시간 이러닝의 학습 성취 지표에 집중해왔다. 이는 이러닝 학습이 활발히 이루어지는 대학에서 그간 비실시간 이러닝을 채택해왔기 때문이다. 이에 비해 대학 현장에서 상대적으로 낮은 비율로 실시되어 온 실시간 온라인 수업에 대한 학습 성취 지표 관련 연구는 미비한 실정이다. 본 연구는 교육기관 중 대학에서 이루어진 실시간 온라인 수업을 수강한 대학 재학생을 대상으로 하였다. 대학 재학생의 경우 대학이 제공한 교과 유형과 강의 유형에 대한 정보에 따라 학습 내용과 학습 성과를 예상하고 그 결과를 바탕으로 수업의 수강 여부를 결정한다. 본 연구는 실시간 온라인 수업을 선택하는 과정에서도 동일한 정보를 토대로 수업을 선택하였을 것으로 가정하여 강의유형(강의식 수업, 혼합식 수업)과 교과유형(이론 수업, 실습 수업)을 독립변인으로 설정하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 대학 실시간 온라인 수업에서 강의유형과 교과유형에 따른 수업만족도의 차이가 있을 것이다. 둘째, 대학 실시간 온라인 수업에서 강의유형과 교과유형에 따른 학습실재감의 차이가 있을 것이다. 이와 같은 연구가설을 바탕으로 본 연구는 2020년 9월 이전에 실시간 온라인 강의를 수강한 국내 대학 재학생 309명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하였다. 설문지는 선행연구 분석을 통해 개발되었으며, 불성실한 사례 1부를 제외한 308명의 응답을 분석 대상으로 하였다. 본 연구에서는 연구 가설을 검증하기 위해 SPSS.22와 Microsoft Excel을 이용하여 자료를 분석하였으며, 연구 도구의 일관성을 검증하기 위하여 Cronbach’ α 계수를 산출하여 신뢰성 분석(reliability)을 수행하였다. 또한 강의 유형과 교과유형에 따른 수업만족도의 차이를 분석하기 위해 이원분산분석(Two-way ANOVA)을, 강의유형과 교과유형에 따른 학습실재감의 차이를 분석하기 위해 이원다변량분석(Two-way MANOVA)을 실시하였다. 통계 자료 분석의 결과는 다음과 같이 해석된다. 첫째, 대학 실시간 온라인 수업에서 교과유형에 따른 수업만족도는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났고, 강의유형에만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교과유형에 대한 학습실재감은 유의미한 차이가 드러나지 않았다. 셋째, 실시간 온라인 수업에서 교과유형과 강의유형의 상호작용에 따른 수업만족도의 상호작용은 효과가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 실시간 온라인 수업에서 교과유형과 강의유형의 학습실재감에 대한 상호작용 효과가 나타났다. 이는 실시간 온라인 수업에서 학습실재감의 증진을 위해서는 이론 수업은 강의식 수업을, 실습 수업은 혼합식 수업을 채택하는 것이 효과적임을 알 수 있는 자료이다. 끝으로 본 연구의 결과에 따른 제언을 다음과 같이 제안한다. 첫째, 본 연구의 연구대상은 소수의 인원을 대상으로 하고 있으며, 대상 집단의 성질과 학령이 다양하지 못하다. 따라서 보다 일반화된 자료를 얻기 위해서는 연구 대상의 학령과 교육기관을 다양화한 후속 연구가 수행될 필요가 있다. 둘째, 본 연구는 대학 수업의 과목별 특성을 개별적으로 고려하지 못하였다. 수업의 만족도와 학습실재감을 향상시킬 수 있는 구체적인 처방을 제시하기 위해서는 개별 과목의 전략과 특성을 고려해야 할 것이다. 셋째, 본 연구의 결과에 따른 수업만족도 전체 평균은 3.17, 학습실재감의 전체 평균은 2.89로 나타났다. 이는 현재 시행되는 실시간 온라인 강의가 학습자의 학습기대감을 충족하지 못함을 의미한다. 결론적으로, 본 연구는 실시간 온라인 강의가 기존의 면대면 강의를 완전히 대체하기는 어려운 것으로 보았다. 따라서 실시간 온라인 강의가 수행되는 플랫폼의 특성과 학습자의 요구점을 바탕으로 실시간 온라인 수업의 모델의 지속적 연구를 제안한다.
본 연구는 2020년 코로나바이러스감염증-19으로 인해 면대면 학습이 불가능해진 상황하에서 실시된 대학의 실시간 온라인 강의의 수업만족도와 학습실재감을 조사・분석하여 실시간 온라인 강의의 면대면 수업 대체 가능성과 발전 방향 모색을 목적으로 한다. 그 동안 원격 교육에 대한 선행연구는 비실시간 이러닝의 학습 성취 지표에 집중해왔다. 이는 이러닝 학습이 활발히 이루어지는 대학에서 그간 비실시간 이러닝을 채택해왔기 때문이다. 이에 비해 대학 현장에서 상대적으로 낮은 비율로 실시되어 온 실시간 온라인 수업에 대한 학습 성취 지표 관련 연구는 미비한 실정이다. 본 연구는 교육기관 중 대학에서 이루어진 실시간 온라인 수업을 수강한 대학 재학생을 대상으로 하였다. 대학 재학생의 경우 대학이 제공한 교과 유형과 강의 유형에 대한 정보에 따라 학습 내용과 학습 성과를 예상하고 그 결과를 바탕으로 수업의 수강 여부를 결정한다. 본 연구는 실시간 온라인 수업을 선택하는 과정에서도 동일한 정보를 토대로 수업을 선택하였을 것으로 가정하여 강의유형(강의식 수업, 혼합식 수업)과 교과유형(이론 수업, 실습 수업)을 독립변인으로 설정하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 대학 실시간 온라인 수업에서 강의유형과 교과유형에 따른 수업만족도의 차이가 있을 것이다. 둘째, 대학 실시간 온라인 수업에서 강의유형과 교과유형에 따른 학습실재감의 차이가 있을 것이다. 이와 같은 연구가설을 바탕으로 본 연구는 2020년 9월 이전에 실시간 온라인 강의를 수강한 국내 대학 재학생 309명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하였다. 설문지는 선행연구 분석을 통해 개발되었으며, 불성실한 사례 1부를 제외한 308명의 응답을 분석 대상으로 하였다. 본 연구에서는 연구 가설을 검증하기 위해 SPSS.22와 Microsoft Excel을 이용하여 자료를 분석하였으며, 연구 도구의 일관성을 검증하기 위하여 Cronbach’ α 계수를 산출하여 신뢰성 분석(reliability)을 수행하였다. 또한 강의 유형과 교과유형에 따른 수업만족도의 차이를 분석하기 위해 이원분산분석(Two-way ANOVA)을, 강의유형과 교과유형에 따른 학습실재감의 차이를 분석하기 위해 이원다변량분석(Two-way MANOVA)을 실시하였다. 통계 자료 분석의 결과는 다음과 같이 해석된다. 첫째, 대학 실시간 온라인 수업에서 교과유형에 따른 수업만족도는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났고, 강의유형에만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교과유형에 대한 학습실재감은 유의미한 차이가 드러나지 않았다. 셋째, 실시간 온라인 수업에서 교과유형과 강의유형의 상호작용에 따른 수업만족도의 상호작용은 효과가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 실시간 온라인 수업에서 교과유형과 강의유형의 학습실재감에 대한 상호작용 효과가 나타났다. 이는 실시간 온라인 수업에서 학습실재감의 증진을 위해서는 이론 수업은 강의식 수업을, 실습 수업은 혼합식 수업을 채택하는 것이 효과적임을 알 수 있는 자료이다. 끝으로 본 연구의 결과에 따른 제언을 다음과 같이 제안한다. 첫째, 본 연구의 연구대상은 소수의 인원을 대상으로 하고 있으며, 대상 집단의 성질과 학령이 다양하지 못하다. 따라서 보다 일반화된 자료를 얻기 위해서는 연구 대상의 학령과 교육기관을 다양화한 후속 연구가 수행될 필요가 있다. 둘째, 본 연구는 대학 수업의 과목별 특성을 개별적으로 고려하지 못하였다. 수업의 만족도와 학습실재감을 향상시킬 수 있는 구체적인 처방을 제시하기 위해서는 개별 과목의 전략과 특성을 고려해야 할 것이다. 셋째, 본 연구의 결과에 따른 수업만족도 전체 평균은 3.17, 학습실재감의 전체 평균은 2.89로 나타났다. 이는 현재 시행되는 실시간 온라인 강의가 학습자의 학습기대감을 충족하지 못함을 의미한다. 결론적으로, 본 연구는 실시간 온라인 강의가 기존의 면대면 강의를 완전히 대체하기는 어려운 것으로 보았다. 따라서 실시간 온라인 강의가 수행되는 플랫폼의 특성과 학습자의 요구점을 바탕으로 실시간 온라인 수업의 모델의 지속적 연구를 제안한다.
The purpose of this study was to examine interaction between learning method and couse division on learning satisfaction and learning presence in the synchronous universities online class and to search for a possibility of replacement of face-toface classes for synchronous online class and seeking a...
The purpose of this study was to examine interaction between learning method and couse division on learning satisfaction and learning presence in the synchronous universities online class and to search for a possibility of replacement of face-toface classes for synchronous online class and seeking a diretion of development on synchronous online class. In the meantime, prior research of remote education has focused on learning achievement indicators according to the type of content, quality and interaction method of asynchronous e-Learning. This is because universities, a leading research institute for e-Learning, have adopted asynchronous e-learning. On the other hand, research on synchronous online classes conducted at a relatively low rate at university sites is insufficient. This study perfomed the survey with university sudents who took a synchronous class at universities, not any othe education institutions. University students expect the content of the study and the performance of the lecture according to the information of the type of subject and the type of lecture provided by the university and select the lecture based on that results. Assuming that classes were selected in the same way in the process of choosing a synchronous online classes, this study set the learning method and course division as independent variables. The hypothesis of this study is as follows. First, there will be differences in learning satisfaction depending on the learning method and course division in synchronous online classes at universities. Second, there will be a difference in learning presence depending on the learning method and course division in synchronous online classes at universities. Based on such research theories, the study conducted an online survey of 309 Korean university students who took synchronous online class before September 2020. The questionnaire was developed through a prior study analysis, and 308 respondents, excluding one unfaithful case, were targeted for analysis. The data was analyzed by using the Microsoft Excel spread sheet and SPSS.22 program to verify the research hypothesis. The reliability test was conducted to verity the internal consistency by calculating Cronbach' α coefficient. In addition, a Two-way ANOVA was conducted to analyze the differences in learning satisfaction between he learning method and course division, and a Two-way multivariate analysis of variance(Two-way MANOVA) was conducted to analyze the differences in the learning presence according to he learning method and course division. The results of this study are as follows. First, in synchronous online classes at universities, the learning satisfaction level according to the type of course division was found to be no significant difference, and there were significant differences only in the type of learning method. Second, the presence of learning about the course division did not reveal any significant difference. Third, in synchronous classes, the interaction of learning satisfaction with the interaction of course division and learning method was found to be ineffective. Fourth, the interaction effect of the course division and learning method on the learning presence was shown in synchronous online classes. These results show that it is effective to adopt lecture-style classes for theoretical classes and mixed-style classes for practical classes in order to enhance the learning presence in synchronous online classes. Finally, four suggestions based on the results are here. First, the subjects of research in this study are targeted at a small number of people, and the nature and age of the target group are not diverse. In order to obtain more generalized data, it is necessary to diversify the school-age and educational institutions under study. Second, this study did not consider the characteristics of each subject in the class individually. The characteristics of individual subjects will have to be considered in order to present specific prescriptions that can improve the learning satisfaction and the learning presence of the class. Third, the overall average of the learning satisfaction of this study was 3.17, and the overall average of learning presence was 2.89. This means that synchronous online lectures given in a current method do not meet learners' expectations. In conclusion, this study found that synchronous online lectures were difficult to completely replace existing face-to-face lectures. Therefore, based on the characteristics of the platform on which synchronous online lectures are conducted and the learner's needs, a continuous study of the model of synchronous online classes should be processed.
The purpose of this study was to examine interaction between learning method and couse division on learning satisfaction and learning presence in the synchronous universities online class and to search for a possibility of replacement of face-toface classes for synchronous online class and seeking a diretion of development on synchronous online class. In the meantime, prior research of remote education has focused on learning achievement indicators according to the type of content, quality and interaction method of asynchronous e-Learning. This is because universities, a leading research institute for e-Learning, have adopted asynchronous e-learning. On the other hand, research on synchronous online classes conducted at a relatively low rate at university sites is insufficient. This study perfomed the survey with university sudents who took a synchronous class at universities, not any othe education institutions. University students expect the content of the study and the performance of the lecture according to the information of the type of subject and the type of lecture provided by the university and select the lecture based on that results. Assuming that classes were selected in the same way in the process of choosing a synchronous online classes, this study set the learning method and course division as independent variables. The hypothesis of this study is as follows. First, there will be differences in learning satisfaction depending on the learning method and course division in synchronous online classes at universities. Second, there will be a difference in learning presence depending on the learning method and course division in synchronous online classes at universities. Based on such research theories, the study conducted an online survey of 309 Korean university students who took synchronous online class before September 2020. The questionnaire was developed through a prior study analysis, and 308 respondents, excluding one unfaithful case, were targeted for analysis. The data was analyzed by using the Microsoft Excel spread sheet and SPSS.22 program to verify the research hypothesis. The reliability test was conducted to verity the internal consistency by calculating Cronbach' α coefficient. In addition, a Two-way ANOVA was conducted to analyze the differences in learning satisfaction between he learning method and course division, and a Two-way multivariate analysis of variance(Two-way MANOVA) was conducted to analyze the differences in the learning presence according to he learning method and course division. The results of this study are as follows. First, in synchronous online classes at universities, the learning satisfaction level according to the type of course division was found to be no significant difference, and there were significant differences only in the type of learning method. Second, the presence of learning about the course division did not reveal any significant difference. Third, in synchronous classes, the interaction of learning satisfaction with the interaction of course division and learning method was found to be ineffective. Fourth, the interaction effect of the course division and learning method on the learning presence was shown in synchronous online classes. These results show that it is effective to adopt lecture-style classes for theoretical classes and mixed-style classes for practical classes in order to enhance the learning presence in synchronous online classes. Finally, four suggestions based on the results are here. First, the subjects of research in this study are targeted at a small number of people, and the nature and age of the target group are not diverse. In order to obtain more generalized data, it is necessary to diversify the school-age and educational institutions under study. Second, this study did not consider the characteristics of each subject in the class individually. The characteristics of individual subjects will have to be considered in order to present specific prescriptions that can improve the learning satisfaction and the learning presence of the class. Third, the overall average of the learning satisfaction of this study was 3.17, and the overall average of learning presence was 2.89. This means that synchronous online lectures given in a current method do not meet learners' expectations. In conclusion, this study found that synchronous online lectures were difficult to completely replace existing face-to-face lectures. Therefore, based on the characteristics of the platform on which synchronous online lectures are conducted and the learner's needs, a continuous study of the model of synchronous online classes should be processed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.