맞춤형화장품조제관리사의 경력개발과정 및 자격시험제도 운영에 관한 질적 연구 A Qualitative Study on the Career Development Process and the Operation of the Qualification Test System for Customized Cosmetic Preparation Manager원문보기
2020년에는 산업진흥 및 여성들의 취업을 촉진하기 위해서 맞춤형화장품조제관리사라는 국가공인자격증시험제도가 본격적으로 시작되었다. 그러나 우리나라의 국가기술자격제도는 산업 현장에서 요구하는 직무 수행능력과는 상이하게 미용업계의 현실적 요구를 반영하지 못한 채 비효율적으로 운영되고 있다. 자격증 취득 이후에도 현장에서 자격증 취득자들이 직무역할 수행에 어려움을 겪고 있어 미용 산업계에서 전문성을 인정받지 못하고, 어려움을 겪는다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 2020년 도입되어 시행되고 있는 맞춤형화장품조제관리사 자격증 제도의 활성화를 목적으로 수행되었다. 연구문제는 맞춤형화장품조제관리사가 되기까지의 경력개발 과정과 자격시험제도의 운영과정을 ...
2020년에는 산업진흥 및 여성들의 취업을 촉진하기 위해서 맞춤형화장품조제관리사라는 국가공인자격증시험제도가 본격적으로 시작되었다. 그러나 우리나라의 국가기술자격제도는 산업 현장에서 요구하는 직무 수행능력과는 상이하게 미용업계의 현실적 요구를 반영하지 못한 채 비효율적으로 운영되고 있다. 자격증 취득 이후에도 현장에서 자격증 취득자들이 직무역할 수행에 어려움을 겪고 있어 미용 산업계에서 전문성을 인정받지 못하고, 어려움을 겪는다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 2020년 도입되어 시행되고 있는 맞춤형화장품조제관리사 자격증 제도의 활성화를 목적으로 수행되었다. 연구문제는 맞춤형화장품조제관리사가 되기까지의 경력개발 과정과 자격시험제도의 운영과정을 질적 연구로 수행하고, 문제해결을 위한 대안을 제시하는데 있다. 연구방법은 Strauss와 Corbin(1990)이 제안한 근거이론에 따라 자료를 수집, 분석하는 질적 연구방법을 통해 적용하였다. 연구 참여자는 현재 현장에 취업중인 근로자 또는 취업과 학업을 병행하는 자로 2020년 1차 맞춤형화장품조제관리사 자격증 시험에 합격 또는 불합격한 자, 시험 준비는 하였으나 코로나사태로 인해 응시하지 못했으나 향후 자격증 취득 의사가 있는 총 10명이다. 연구는 근거이론이 제시한 방법을 원칙으로 수행하였으며, 자료 분석을 위해 자료의 수집은 ‘반 구조화된 면담법’으로 진행되었고, 자료의 분석은 근거이론이 제시한 코딩화의 과정을 거쳐 선택코딩을 제시하고 연구의 결론을 제시하였다. 본 연구의 내용은 다음과 같이 구성되었다. II장 이론적 배경 및 선행연구에서는 맞춤형 화장품 조제관리사의 개념 및 국가공인자격증을 고찰하고, 미용관련 자격제도를 국내외로 분류하여 고찰하였다. III장 연구방법에서는 연구의 전 과정을 설명하고 연구 참여자의 특성, 자료수집 및 분석방법을 근거이론으로 분석하고 해석하였다. IV장 연구결과에서는 첫째, 맞춤형화장품조제관리사의 경력개발과정, 둘째, 자격증 시험제도의 문제점을 제시하였다. 이후 연구에서 도출된 내용을 중심으로 자격증 시험제도의 문제점을 중심으로 논의점을 제시하고, 대안을 제시하였다. 연구결과의 두 가지는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 자격증 취득까지의 경력개발과정에서 중년의 연구 참여자들은 중학교 의무교육을 마친 후에 자신의 적성과 흥미를 고려한 진로 설계를 하지 못한 채, 인문계고등학교에 진학하는 것으로 나타났다. 이들은 좌충우돌하면서 화장품 업계에 진입하여 피부 샵을 직접 운영하거나, 미용학원 등에서 배우며 실무능력을 쌓고 전문가가 되기 위해 대학원에 진학하는 것으로 나타났다. 이들은 충분한 현장 경험을 바탕으로 화장품산업에 대한 소비자들의 요구를 정확히 인지하고 내재적 학습동기를 갖고 이론과 실무 경험을 갖춘 전문가로 성장하려는 명확한 직업관을 갖고 있는 것이 특징이다. 이에 학교교육 및 대학 교육과정 속에서도 직업 및 취업교육의 강화와 국가 경쟁력 향상, 화장품업계의 성장을 위해 전문가로 성장하려는 취업자들의 경력개발을 관·민의 협력으로, 국가자격체계에 근거하여 등급화하고, 국가가 직업평생교육의 형태로 계속 지원해야 할 것을 제안하였다. 둘째, 연구 참여자들은 자격시험제도 운영과 관련해서 응시생의 지원 자격에 제한을 두어 맞춤형화장품조제관리사 자격 취득자에 대한 신뢰성을 높여야 할 것, 실기시험을 실시할 것, 직무수행능력을 고려하여 현장근로자들의 자격을 NCS에 기반하여 인정해 줄 것, 시험문제 난이도, 범주 등을 전문가들과 협의하여 출제할 것 등을 요구하는 것으로 나타났다. 또한 맞춤형화장품조제관리사는 피부에 직접 닿는 맟춤형 화장품을 소분하는 일을 하므로 직업윤리에 대한 교육도 매우 필요하다고 보았다. 이에 맞춤형화장품조제관리사 자격시험제도의 개선을 다음과 제언하였다. 자격제도는 급변하는 직업영역에서의 법규관련 지식을 포함하는 다양한 전문적 지식의 함양, 직업 수행에 필요한 실제적 기술력 향상, 그리고 직업인으로서 윤리적 태도와 계속 교육 및 평생 직업교육의 형태로 지원해야 할 것을 제언하였다.
2020년에는 산업진흥 및 여성들의 취업을 촉진하기 위해서 맞춤형화장품조제관리사라는 국가공인자격증시험제도가 본격적으로 시작되었다. 그러나 우리나라의 국가기술자격제도는 산업 현장에서 요구하는 직무 수행능력과는 상이하게 미용업계의 현실적 요구를 반영하지 못한 채 비효율적으로 운영되고 있다. 자격증 취득 이후에도 현장에서 자격증 취득자들이 직무역할 수행에 어려움을 겪고 있어 미용 산업계에서 전문성을 인정받지 못하고, 어려움을 겪는다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 2020년 도입되어 시행되고 있는 맞춤형화장품조제관리사 자격증 제도의 활성화를 목적으로 수행되었다. 연구문제는 맞춤형화장품조제관리사가 되기까지의 경력개발 과정과 자격시험제도의 운영과정을 질적 연구로 수행하고, 문제해결을 위한 대안을 제시하는데 있다. 연구방법은 Strauss와 Corbin(1990)이 제안한 근거이론에 따라 자료를 수집, 분석하는 질적 연구방법을 통해 적용하였다. 연구 참여자는 현재 현장에 취업중인 근로자 또는 취업과 학업을 병행하는 자로 2020년 1차 맞춤형화장품조제관리사 자격증 시험에 합격 또는 불합격한 자, 시험 준비는 하였으나 코로나사태로 인해 응시하지 못했으나 향후 자격증 취득 의사가 있는 총 10명이다. 연구는 근거이론이 제시한 방법을 원칙으로 수행하였으며, 자료 분석을 위해 자료의 수집은 ‘반 구조화된 면담법’으로 진행되었고, 자료의 분석은 근거이론이 제시한 코딩화의 과정을 거쳐 선택코딩을 제시하고 연구의 결론을 제시하였다. 본 연구의 내용은 다음과 같이 구성되었다. II장 이론적 배경 및 선행연구에서는 맞춤형 화장품 조제관리사의 개념 및 국가공인자격증을 고찰하고, 미용관련 자격제도를 국내외로 분류하여 고찰하였다. III장 연구방법에서는 연구의 전 과정을 설명하고 연구 참여자의 특성, 자료수집 및 분석방법을 근거이론으로 분석하고 해석하였다. IV장 연구결과에서는 첫째, 맞춤형화장품조제관리사의 경력개발과정, 둘째, 자격증 시험제도의 문제점을 제시하였다. 이후 연구에서 도출된 내용을 중심으로 자격증 시험제도의 문제점을 중심으로 논의점을 제시하고, 대안을 제시하였다. 연구결과의 두 가지는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 자격증 취득까지의 경력개발과정에서 중년의 연구 참여자들은 중학교 의무교육을 마친 후에 자신의 적성과 흥미를 고려한 진로 설계를 하지 못한 채, 인문계고등학교에 진학하는 것으로 나타났다. 이들은 좌충우돌하면서 화장품 업계에 진입하여 피부 샵을 직접 운영하거나, 미용학원 등에서 배우며 실무능력을 쌓고 전문가가 되기 위해 대학원에 진학하는 것으로 나타났다. 이들은 충분한 현장 경험을 바탕으로 화장품산업에 대한 소비자들의 요구를 정확히 인지하고 내재적 학습동기를 갖고 이론과 실무 경험을 갖춘 전문가로 성장하려는 명확한 직업관을 갖고 있는 것이 특징이다. 이에 학교교육 및 대학 교육과정 속에서도 직업 및 취업교육의 강화와 국가 경쟁력 향상, 화장품업계의 성장을 위해 전문가로 성장하려는 취업자들의 경력개발을 관·민의 협력으로, 국가자격체계에 근거하여 등급화하고, 국가가 직업평생교육의 형태로 계속 지원해야 할 것을 제안하였다. 둘째, 연구 참여자들은 자격시험제도 운영과 관련해서 응시생의 지원 자격에 제한을 두어 맞춤형화장품조제관리사 자격 취득자에 대한 신뢰성을 높여야 할 것, 실기시험을 실시할 것, 직무수행능력을 고려하여 현장근로자들의 자격을 NCS에 기반하여 인정해 줄 것, 시험문제 난이도, 범주 등을 전문가들과 협의하여 출제할 것 등을 요구하는 것으로 나타났다. 또한 맞춤형화장품조제관리사는 피부에 직접 닿는 맟춤형 화장품을 소분하는 일을 하므로 직업윤리에 대한 교육도 매우 필요하다고 보았다. 이에 맞춤형화장품조제관리사 자격시험제도의 개선을 다음과 제언하였다. 자격제도는 급변하는 직업영역에서의 법규관련 지식을 포함하는 다양한 전문적 지식의 함양, 직업 수행에 필요한 실제적 기술력 향상, 그리고 직업인으로서 윤리적 태도와 계속 교육 및 평생 직업교육의 형태로 지원해야 할 것을 제언하였다.
In 2020, in order to promote the industry and promote women's employment, the nationally accredited certification test system, called a customized cosmetic preparation manager, began in earnest. However, Korea's national technical qualification system is operating inefficiently, not reflecting the a...
In 2020, in order to promote the industry and promote women's employment, the nationally accredited certification test system, called a customized cosmetic preparation manager, began in earnest. However, Korea's national technical qualification system is operating inefficiently, not reflecting the actual demands of the beauty industry, different from the job performance required by industrial sites. Even after obtaining the certification, certification holders in the field have difficulty in performing their job roles, so they are not recognized for their expertise in the beauty industry, and suffer difficulties. With this awareness of the problem, this study was conducted with the aim of revitalizing the customized cosmetic preparation manager certification system introduced and implemented in 2020. The research problem is to conduct qualitative research on the career development process and the operation process of the qualification examination system until becoming a customized cosmetic preparation manager, and to present alternatives for problem solving. The research method was applied through a qualitative research method that collects and analyzes data according to the grounded theory proposed by Strauss and Corbin(1990). Participants in the study are currently employed workers or those who are working and studying at the same time, who have passed or failed the 1st customized cosmetic preparation manager certification exam in 2020. There are a total of 10 people. The research was conducted based on the method suggested by the grounded theory, and data collection for data analysis was conducted in a'semi-structured interview method', and the analysis of the data was selectively coded through the process of coding suggested by the grounded theory. And presented the conclusion of the study. The contents of this study were organized as follows. In Chapter II, Theoretical Background and Prior Research, the concept of customized cosmetic preparation managers and nationally recognized qualifications were considered, and the beauty-related qualification system was categorized into domestic and foreign countries. In Chapter III Research Methods, the entire process of the study was explained, and the characteristics of research participants, data collection and analysis methods were analyzed and interpreted as a basis theory. In Chapter IV research results, first, the career development process of customized cosmetics preparation managers, and second, the problems of the certification examination system were presented. Focusing on the contents derived from the later research, discussion points were presented focusing on the problems of the certification examination system, and alternatives were presented. Two of the research results are as follows. First, it was found that in the career development process up to the acquisition of the license of the research participants, middle-aged research participants entered the humanities high school after completing the compulsory middle school education without designing their career path considering their aptitude and interest. It was found that they entered the cosmetics industry while doing so and run a skin shop directly, or study at nail art and aromatherapy academies to gain practical skills and go to graduate school to become experts. They are characterized by having a clear view of profession to accurately recognize consumers' demands for the cosmetics industry based on sufficient field experience, to grow into experts with intrinsic learning motivation and theoretical and practical experience. Accordingly, the career development of employed people who want to grow into experts for the reinforcement of vocational and employment education, improvement of national competitiveness, and growth of the cosmetic industry even in school education and university curriculum is graded based on the national qualification system, It was proposed that the state should continue to support in the form of vocational lifelong education. Second, in relation to the operation of the qualification examination system, the research participants should increase the credibility of the person who acquires the customized cosmetic preparation manager qualification by limiting the applicant's application qualifications, conduct a practical examination, and take into account the job performance ability of It was found that they asked for qualifications to be recognized based on NCS, difficulty level, and category of test questions in consultation with experts. In addition, since the customized cosmetic preparation manager is subdividing customized cosmetics that directly touch the skin, it is considered that education on professional ethics is also very necessary. Accordingly, the following suggestions were made to improve the qualification examination system for customized cosmetic preparation managers. The qualification system requires the cultivation of various professional knowledge, including knowledge related to laws and regulations in the rapidly changing field of work, improvement of practical skills necessary for job performance, and improvement of ethical attitude as a professional, in the form of continuing education and lifelong vocational education. Suggested.
In 2020, in order to promote the industry and promote women's employment, the nationally accredited certification test system, called a customized cosmetic preparation manager, began in earnest. However, Korea's national technical qualification system is operating inefficiently, not reflecting the actual demands of the beauty industry, different from the job performance required by industrial sites. Even after obtaining the certification, certification holders in the field have difficulty in performing their job roles, so they are not recognized for their expertise in the beauty industry, and suffer difficulties. With this awareness of the problem, this study was conducted with the aim of revitalizing the customized cosmetic preparation manager certification system introduced and implemented in 2020. The research problem is to conduct qualitative research on the career development process and the operation process of the qualification examination system until becoming a customized cosmetic preparation manager, and to present alternatives for problem solving. The research method was applied through a qualitative research method that collects and analyzes data according to the grounded theory proposed by Strauss and Corbin(1990). Participants in the study are currently employed workers or those who are working and studying at the same time, who have passed or failed the 1st customized cosmetic preparation manager certification exam in 2020. There are a total of 10 people. The research was conducted based on the method suggested by the grounded theory, and data collection for data analysis was conducted in a'semi-structured interview method', and the analysis of the data was selectively coded through the process of coding suggested by the grounded theory. And presented the conclusion of the study. The contents of this study were organized as follows. In Chapter II, Theoretical Background and Prior Research, the concept of customized cosmetic preparation managers and nationally recognized qualifications were considered, and the beauty-related qualification system was categorized into domestic and foreign countries. In Chapter III Research Methods, the entire process of the study was explained, and the characteristics of research participants, data collection and analysis methods were analyzed and interpreted as a basis theory. In Chapter IV research results, first, the career development process of customized cosmetics preparation managers, and second, the problems of the certification examination system were presented. Focusing on the contents derived from the later research, discussion points were presented focusing on the problems of the certification examination system, and alternatives were presented. Two of the research results are as follows. First, it was found that in the career development process up to the acquisition of the license of the research participants, middle-aged research participants entered the humanities high school after completing the compulsory middle school education without designing their career path considering their aptitude and interest. It was found that they entered the cosmetics industry while doing so and run a skin shop directly, or study at nail art and aromatherapy academies to gain practical skills and go to graduate school to become experts. They are characterized by having a clear view of profession to accurately recognize consumers' demands for the cosmetics industry based on sufficient field experience, to grow into experts with intrinsic learning motivation and theoretical and practical experience. Accordingly, the career development of employed people who want to grow into experts for the reinforcement of vocational and employment education, improvement of national competitiveness, and growth of the cosmetic industry even in school education and university curriculum is graded based on the national qualification system, It was proposed that the state should continue to support in the form of vocational lifelong education. Second, in relation to the operation of the qualification examination system, the research participants should increase the credibility of the person who acquires the customized cosmetic preparation manager qualification by limiting the applicant's application qualifications, conduct a practical examination, and take into account the job performance ability of It was found that they asked for qualifications to be recognized based on NCS, difficulty level, and category of test questions in consultation with experts. In addition, since the customized cosmetic preparation manager is subdividing customized cosmetics that directly touch the skin, it is considered that education on professional ethics is also very necessary. Accordingly, the following suggestions were made to improve the qualification examination system for customized cosmetic preparation managers. The qualification system requires the cultivation of various professional knowledge, including knowledge related to laws and regulations in the rapidly changing field of work, improvement of practical skills necessary for job performance, and improvement of ethical attitude as a professional, in the form of continuing education and lifelong vocational education. Suggested.
주제어
#국가자격시험제도 국가자격체계에 기반한 맞춤형화장품 인재 양성 맞춤형화장품조제관리사 맞춤형화장품조제관리사 자격시험제도 개선 산업교육 화장품학의 국가자격체계
학위논문 정보
저자
심정희
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
화장품공학과 화장품공학전공
지도교수
김영삼
발행연도
2021
총페이지
119
키워드
국가자격시험제도 국가자격체계에 기반한 맞춤형화장품 인재 양성 맞춤형화장품조제관리사 맞춤형화장품조제관리사 자격시험제도 개선 산업교육 화장품학의 국가자격체계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.