루트비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 프란츠 요제프 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)과 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)와 함께 고전주의를 대표하는 작곡가이다. 베토벤이 창작한 32곡의 피아노 소나타는 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 그의 피아노 소나타는 형식의 변화에 따라 초기, 중기, 후기 세 시기로 나눌 수 있다. 본 논문에서 분석하고자 하는 작품은 베토벤 피아노 소나타 17번 Op. 31, N...
루트비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 프란츠 요제프 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)과 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)와 함께 고전주의를 대표하는 작곡가이다. 베토벤이 창작한 32곡의 피아노 소나타는 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 그의 피아노 소나타는 형식의 변화에 따라 초기, 중기, 후기 세 시기로 나눌 수 있다. 본 논문에서 분석하고자 하는 작품은 베토벤 피아노 소나타 17번 Op. 31, No. 2로 중기에 작곡된 두 번째 작품이다.
본 논문에서는 베토벤 생애 및 작품과 피아노 소나타의 시기별 음악적 특징을 알아보고(제2장), 베토벤 《피아노 소나타 17번 Op. 31, No. 2 》제3악장을 형식과 조성 그리고 화성적 측면에서 분석하고자 한다(제3장). 특별히 이 악장을 전체적으로 16분음표에 동일한 음형을 사용하는 것처럼 보이지만 그 안에서 음형들이 사용되는 것을 알 수 있다. 따라서 본 논문에서는 이런 음형들이 어떻게 변형되고 발전되었는지를 주목하고자 한다.
그 결과 본 논문에서는 6도 도약과 순차 하행진행으로 구성된 음형 a를 위주로 음형 a가 전위, 역행 등을 변형해서 다양한 음형들이 전개되어 나타난다.
루트비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 프란츠 요제프 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)과 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)와 함께 고전주의를 대표하는 작곡가이다. 베토벤이 창작한 32곡의 피아노 소나타는 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 그의 피아노 소나타는 형식의 변화에 따라 초기, 중기, 후기 세 시기로 나눌 수 있다. 본 논문에서 분석하고자 하는 작품은 베토벤 피아노 소나타 17번 Op. 31, No. 2로 중기에 작곡된 두 번째 작품이다.
본 논문에서는 베토벤 생애 및 작품과 피아노 소나타의 시기별 음악적 특징을 알아보고(제2장), 베토벤 《피아노 소나타 17번 Op. 31, No. 2 》제3악장을 형식과 조성 그리고 화성적 측면에서 분석하고자 한다(제3장). 특별히 이 악장을 전체적으로 16분음표에 동일한 음형을 사용하는 것처럼 보이지만 그 안에서 음형들이 사용되는 것을 알 수 있다. 따라서 본 논문에서는 이런 음형들이 어떻게 변형되고 발전되었는지를 주목하고자 한다.
그 결과 본 논문에서는 6도 도약과 순차 하행진행으로 구성된 음형 a를 위주로 음형 a가 전위, 역행 등을 변형해서 다양한 음형들이 전개되어 나타난다.
Ludwig van Beethoven (1770-1827), along with Franz Joseph Haydn (1732-1809) and Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), is a composer representing classicism. The 32 piano sonatas created by Beethoven occupy an important place in the history of music. His piano sonata can be divided into three periods:...
Ludwig van Beethoven (1770-1827), along with Franz Joseph Haydn (1732-1809) and Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), is a composer representing classicism. The 32 piano sonatas created by Beethoven occupy an important place in the history of music. His piano sonata can be divided into three periods: early, middle, and late according to the change of form. The work in this paper is Op. 31, No. 2 This is the second piece composed in the middle of the year.
In this thesis, we investigate the musical characteristics of Beethoven's life, works, and periods of the piano sonata (Chapter 2), and Beethoven's 《Piano Sonata No. 17, Op. 31, No. 2》 To analyze the third movement in terms of form, composition, and harmony (Chapter 3). In particular, this movement seems to use the same sound type for the whole sixteenth note, but it can be seen that the sound type is used by opening it in it. Therefore, in this paper, I would like to pay attention to how these sound types were transformed and developed.
As a result, in this paper, various phenotypes are developed, mainly by phenotype a, which consists of six-degree leaps and sequential descending, by transforming the translocation and regression of the phonic a In this paper, these phonics were found.
Ludwig van Beethoven (1770-1827), along with Franz Joseph Haydn (1732-1809) and Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), is a composer representing classicism. The 32 piano sonatas created by Beethoven occupy an important place in the history of music. His piano sonata can be divided into three periods: early, middle, and late according to the change of form. The work in this paper is Op. 31, No. 2 This is the second piece composed in the middle of the year.
In this thesis, we investigate the musical characteristics of Beethoven's life, works, and periods of the piano sonata (Chapter 2), and Beethoven's 《Piano Sonata No. 17, Op. 31, No. 2》 To analyze the third movement in terms of form, composition, and harmony (Chapter 3). In particular, this movement seems to use the same sound type for the whole sixteenth note, but it can be seen that the sound type is used by opening it in it. Therefore, in this paper, I would like to pay attention to how these sound types were transformed and developed.
As a result, in this paper, various phenotypes are developed, mainly by phenotype a, which consists of six-degree leaps and sequential descending, by transforming the translocation and regression of the phonic a In this paper, these phonics were found.
주제어
#베토벤 피아노 소나타 음형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.