소형주택에 대한 수요증가와 1·2인 가구 수 증가로 오피스텔의 수요는 꾸준히 유지되고 있다. 본 연구는 오피스텔 매매가격을 분석해 어떠한 요소들이 오피스텔 매매가격 구성에 영향을 주는지 분석하고자 했다. 분석에 사용된 자료는 민간업체인 부동산114에서 조사한 2019년 오피스텔 면적별 매매가격이며 서울·경기·인천의 총 5,030건의 가격자료를 바탕으로 연구했다. 매매가격을 전용면적으로 나눈 뒤 전용면적당 매매가격을 종속변수로 설정하고 ...
소형주택에 대한 수요증가와 1·2인 가구 수 증가로 오피스텔의 수요는 꾸준히 유지되고 있다. 본 연구는 오피스텔 매매가격을 분석해 어떠한 요소들이 오피스텔 매매가격 구성에 영향을 주는지 분석하고자 했다. 분석에 사용된 자료는 민간업체인 부동산114에서 조사한 2019년 오피스텔 면적별 매매가격이며 서울·경기·인천의 총 5,030건의 가격자료를 바탕으로 연구했다. 매매가격을 전용면적으로 나눈 뒤 전용면적당 매매가격을 종속변수로 설정하고 헤도닉 모형을 통해 추정했다. 그 결과 총 세대수, 건물 층수, 세대당 엘리베이터 수, 지역난방 여부, 1군 건설사 시공 여부, 복층 유무는 오피스텔 매매가격에 양(+) 영향을 미친 것으로 나타났고, 전용면적, 경과 연수, 지하철역과의 거리, 공원과의 거리, 대형 상업시설과의 거리는 전용면적당 매매가격에 부(-) 영향을 미친 것으로 나타났다. 본 연구는 안정적인 월세 수입을 얻을 수 있는 수익형 투자 상품으로 인식되어 있던 오피스텔이 가격상승으로 자본이득까지 확보할 수 있게 된 시장 상황에 주목하여, 기존 서울 및 일부 지역 위주로 진행됐던 오피스텔 매매가격에 관한 연구를 수도권 전역으로 확대해 진행했다는 데 의의가 있다. 본 연구는 지역별, 면적별로 구분된 가격을 제시했다는 점에서 다른 연구와 차별화되며 민간업체의 자료와 일부 공공데이터를 결합해 더욱 의미 있는 가격 결정요인을 분석한 것이 이 연구의 특징이다. 더하여 오피스텔이 아파트를 대체할 수 있는 주거시설로 평가되는 만큼 체계적인 시장 모니터링의 필요성을 제시하고자 한다.
소형주택에 대한 수요증가와 1·2인 가구 수 증가로 오피스텔의 수요는 꾸준히 유지되고 있다. 본 연구는 오피스텔 매매가격을 분석해 어떠한 요소들이 오피스텔 매매가격 구성에 영향을 주는지 분석하고자 했다. 분석에 사용된 자료는 민간업체인 부동산114에서 조사한 2019년 오피스텔 면적별 매매가격이며 서울·경기·인천의 총 5,030건의 가격자료를 바탕으로 연구했다. 매매가격을 전용면적으로 나눈 뒤 전용면적당 매매가격을 종속변수로 설정하고 헤도닉 모형을 통해 추정했다. 그 결과 총 세대수, 건물 층수, 세대당 엘리베이터 수, 지역난방 여부, 1군 건설사 시공 여부, 복층 유무는 오피스텔 매매가격에 양(+) 영향을 미친 것으로 나타났고, 전용면적, 경과 연수, 지하철역과의 거리, 공원과의 거리, 대형 상업시설과의 거리는 전용면적당 매매가격에 부(-) 영향을 미친 것으로 나타났다. 본 연구는 안정적인 월세 수입을 얻을 수 있는 수익형 투자 상품으로 인식되어 있던 오피스텔이 가격상승으로 자본이득까지 확보할 수 있게 된 시장 상황에 주목하여, 기존 서울 및 일부 지역 위주로 진행됐던 오피스텔 매매가격에 관한 연구를 수도권 전역으로 확대해 진행했다는 데 의의가 있다. 본 연구는 지역별, 면적별로 구분된 가격을 제시했다는 점에서 다른 연구와 차별화되며 민간업체의 자료와 일부 공공데이터를 결합해 더욱 의미 있는 가격 결정요인을 분석한 것이 이 연구의 특징이다. 더하여 오피스텔이 아파트를 대체할 수 있는 주거시설로 평가되는 만큼 체계적인 시장 모니터링의 필요성을 제시하고자 한다.
Demand for officetels in Seoul metropolitan area has been steadily maintained as the number of single-person households and two-person households grew which led to an increase in the demand for small houses in the market. The purpose of this study was to identify what factors affect officetel sales ...
Demand for officetels in Seoul metropolitan area has been steadily maintained as the number of single-person households and two-person households grew which led to an increase in the demand for small houses in the market. The purpose of this study was to identify what factors affect officetel sales price by analyzing final sales price of officetels in Seoul metropolitan area in 2019. Research method used in this study is as follows. Data used for the analysis in this study were 5,030 cases of final sales price by area of officetels in Seoul, Gyeonggi-do and Incheon in 2019 surveyed by a private company, Budongsan 114. In this study, Hedonic price model was used to conclude sales price affecting factors after sales price per exclusive area was set as a dependent variable. As a result, positive influence factors affecting sales price of officetels were the number of households, the number of floors in the building, the number of elevators per household, presence of district heating services, presence of duplex floor and whether it was constructed by top-tier construction companies. On the other hand, exclusive area, distance to local parks, distance to metro stations, distance to local commercial facilities, and building age were found to be negative influence factors. This study focused on the recent market trend that officetels are recognized as a profitable investment product that guarantees stable monthly income and serve as a means to secure capital profit through market price increase as well. The significance of this study was that it was conducted based on rather expanded subject area of Seoul metropolitan area than limited area of Seoul and some additional areas which most research were based on. Another significance of this study is that it presents sales price of officetels by region and area while most other research on sales price of officetels fail to do so. Also, the factors found in this research are more meaningful since it was conducted based on both private and public data. Finally, considering that officetels are evaluated as residential facilities that can replace apartments, this study suggests the necessity of systematic market monitoring in the future.
Demand for officetels in Seoul metropolitan area has been steadily maintained as the number of single-person households and two-person households grew which led to an increase in the demand for small houses in the market. The purpose of this study was to identify what factors affect officetel sales price by analyzing final sales price of officetels in Seoul metropolitan area in 2019. Research method used in this study is as follows. Data used for the analysis in this study were 5,030 cases of final sales price by area of officetels in Seoul, Gyeonggi-do and Incheon in 2019 surveyed by a private company, Budongsan 114. In this study, Hedonic price model was used to conclude sales price affecting factors after sales price per exclusive area was set as a dependent variable. As a result, positive influence factors affecting sales price of officetels were the number of households, the number of floors in the building, the number of elevators per household, presence of district heating services, presence of duplex floor and whether it was constructed by top-tier construction companies. On the other hand, exclusive area, distance to local parks, distance to metro stations, distance to local commercial facilities, and building age were found to be negative influence factors. This study focused on the recent market trend that officetels are recognized as a profitable investment product that guarantees stable monthly income and serve as a means to secure capital profit through market price increase as well. The significance of this study was that it was conducted based on rather expanded subject area of Seoul metropolitan area than limited area of Seoul and some additional areas which most research were based on. Another significance of this study is that it presents sales price of officetels by region and area while most other research on sales price of officetels fail to do so. Also, the factors found in this research are more meaningful since it was conducted based on both private and public data. Finally, considering that officetels are evaluated as residential facilities that can replace apartments, this study suggests the necessity of systematic market monitoring in the future.
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