한국 라면의 선택속성이 중국 소비자 만족도 및 충성도에 미치는 영향 연구 A Study on the Effects of Selection Attributes of Korean Ramen on Chinese Consumer Satisfaction and Loyalty원문보기
경제 발전에 따라 현대 사회에 사람들의 생활 리듬이 빨라지고 생활 방식이 변화해지면서 편의식품은 점점 더 새로운 인기 품목이 되었다. 그 중 라면은 편의식품 시장에서 90%의 점유율을 차지하고 오랫동안 편의식품의 대명사로 존재하고 있다. 요즘에 중국 국산 라면 산업 판매량이 감소하는 동시에 중국 라면시장에 수입한 라면의 판매량은 점점 늘어가고 있으며, 이 중 한국 라면은 큰 비중을 차지한다. 2019년 한국 라면의 대중국 수출액은 1.24억 달러이고, 10년 간 약 4.4배 늘어나 2019년 중국 라면 충 수입액(2.31억 달러)의 56.7%를 차지하고 있다. 따라서 본 연구는 중국 소비자를 대상으로 한국 라면에 대한 소비자 만족도, 소비자 충성도를 파악하기 위하여 한국 라면에 대한 ...
경제 발전에 따라 현대 사회에 사람들의 생활 리듬이 빨라지고 생활 방식이 변화해지면서 편의식품은 점점 더 새로운 인기 품목이 되었다. 그 중 라면은 편의식품 시장에서 90%의 점유율을 차지하고 오랫동안 편의식품의 대명사로 존재하고 있다. 요즘에 중국 국산 라면 산업 판매량이 감소하는 동시에 중국 라면시장에 수입한 라면의 판매량은 점점 늘어가고 있으며, 이 중 한국 라면은 큰 비중을 차지한다. 2019년 한국 라면의 대중국 수출액은 1.24억 달러이고, 10년 간 약 4.4배 늘어나 2019년 중국 라면 충 수입액(2.31억 달러)의 56.7%를 차지하고 있다. 따라서 본 연구는 중국 소비자를 대상으로 한국 라면에 대한 소비자 만족도, 소비자 충성도를 파악하기 위하여 한국 라면에 대한 선택속성을 변수로 사용하여 최종적으로 한국 라면에 대한 소비자 만족도 및 소비자 충성도에 미치는 영향을 분석해 보았다. 본 연구의 주요 결과 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한국 라면의 선택속성이 소비자 만족도에 미치는 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 한국 라면에 대한 선택속성 중 맛·종류, 영양성분·원재료, 브랜드, 매장, 광고 및 기업신뢰도가 소비자 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 중국 소비자 한국 라면에 대한 맛·종류, 영양성분·원재료, 브랜드, 매장, 광고 및 기업신뢰도가 높을수록 한국 라면에 대한 소비자 만족도가 더 높음을 알 수 있었다. 특히 기업신뢰도의 영향력이 다른 요소보다 더 높음을 알 수 있었다. 따라서 소비자가 소비자 만족도로 이용할 수 있도록 업체들이 한국 라면에 대한 맛·종류, 영양성분·원재료, 브랜드, 매장, 광고 및 기업신뢰도를 계속 유지하여 소비자의 성장이 지속적으로 보상해 주는 방법을 통해 적극적으로 확대할 필요가 있다. 둘째, 한국 라면에 대한 소비자 만족도가 소비자 충성도에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 즉 한국 라면에 대한 소비자 만족도가 높을수록 소비자 충성도가 더 높음을 알 수 있었다. 이는 고객에게 느끼하게 하는 소비자 만족도가 소비자 충성도 상승에 유의한 영향을 미친다고 말하고 있다.
경제 발전에 따라 현대 사회에 사람들의 생활 리듬이 빨라지고 생활 방식이 변화해지면서 편의식품은 점점 더 새로운 인기 품목이 되었다. 그 중 라면은 편의식품 시장에서 90%의 점유율을 차지하고 오랫동안 편의식품의 대명사로 존재하고 있다. 요즘에 중국 국산 라면 산업 판매량이 감소하는 동시에 중국 라면시장에 수입한 라면의 판매량은 점점 늘어가고 있으며, 이 중 한국 라면은 큰 비중을 차지한다. 2019년 한국 라면의 대중국 수출액은 1.24억 달러이고, 10년 간 약 4.4배 늘어나 2019년 중국 라면 충 수입액(2.31억 달러)의 56.7%를 차지하고 있다. 따라서 본 연구는 중국 소비자를 대상으로 한국 라면에 대한 소비자 만족도, 소비자 충성도를 파악하기 위하여 한국 라면에 대한 선택속성을 변수로 사용하여 최종적으로 한국 라면에 대한 소비자 만족도 및 소비자 충성도에 미치는 영향을 분석해 보았다. 본 연구의 주요 결과 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한국 라면의 선택속성이 소비자 만족도에 미치는 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 한국 라면에 대한 선택속성 중 맛·종류, 영양성분·원재료, 브랜드, 매장, 광고 및 기업신뢰도가 소비자 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 중국 소비자 한국 라면에 대한 맛·종류, 영양성분·원재료, 브랜드, 매장, 광고 및 기업신뢰도가 높을수록 한국 라면에 대한 소비자 만족도가 더 높음을 알 수 있었다. 특히 기업신뢰도의 영향력이 다른 요소보다 더 높음을 알 수 있었다. 따라서 소비자가 소비자 만족도로 이용할 수 있도록 업체들이 한국 라면에 대한 맛·종류, 영양성분·원재료, 브랜드, 매장, 광고 및 기업신뢰도를 계속 유지하여 소비자의 성장이 지속적으로 보상해 주는 방법을 통해 적극적으로 확대할 필요가 있다. 둘째, 한국 라면에 대한 소비자 만족도가 소비자 충성도에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 즉 한국 라면에 대한 소비자 만족도가 높을수록 소비자 충성도가 더 높음을 알 수 있었다. 이는 고객에게 느끼하게 하는 소비자 만족도가 소비자 충성도 상승에 유의한 영향을 미친다고 말하고 있다.
With economic development, Convenience food has become an increasingly popular item in modern society as people's life rhythms become faster and lifestyles have changed. Among them, ramen have long been used as a synonym for convenience food, taking up 90 percent of the convenience food market. In r...
With economic development, Convenience food has become an increasingly popular item in modern society as people's life rhythms become faster and lifestyles have changed. Among them, ramen have long been used as a synonym for convenience food, taking up 90 percent of the convenience food market. In recent years, sales in Chinese-made ramen industry have decreased. However, sales of imported ramen are increasing in China's ramen market, and Korean ramen accounts for a large part of them. Exports of Korean ramen to China in 2019 amounted to $124 million, up 4.4 times over the past decade, accounting for 56.7 percent of imports of China's import ramen ($231 million) in 2019. Therefore, this study analyzed the impact on consumer satisfaction and consumer loyalty on Korean ramen by using the selection attributes of Korean ramen as variables to identify the consumer satisfaction and consumer loyalty of Chinese consumers. The main results and implications of this study are as follows. First, the selection attributes of Korean ramen have a significant effect on consumer satisfaction. Specifically, among the selection attributes for Korean ramen, the taste and type, nutritional ingredients and raw materials, brand, store, advertisements, and corporate credibility have a significant effect on consumer satisfaction. In other words, the higher the taste and type, nutritional ingredients and raw materials, brand, store, advertisements, and corporate credibility of Chinese consumers, the higher the consumer satisfaction with Korean ramen. In particular, it could be seen that the influence of the corporate credibility was greater than that of other factors. Therefore, to satisfy consumers, it is necessary for companies to continue to maintain the taste and type, nutritional ingredients and raw materials, brand, store, advertisements, and corporate credibility of Korean ramen so that consumers can use it as a consumer satisfaction, and actively expand it through ways to compensate consumers' growth continuously. Second, consumers’ satisfaction with Korean ramen has had a significant effect on consumer loyalty. In other words, the higher the consumer satisfaction with Korean ramen, the higher the consumer loyalty. It says consumer satisfaction, which makes customers feel greasy, has a significant effect on increasing consumer loyalty.
With economic development, Convenience food has become an increasingly popular item in modern society as people's life rhythms become faster and lifestyles have changed. Among them, ramen have long been used as a synonym for convenience food, taking up 90 percent of the convenience food market. In recent years, sales in Chinese-made ramen industry have decreased. However, sales of imported ramen are increasing in China's ramen market, and Korean ramen accounts for a large part of them. Exports of Korean ramen to China in 2019 amounted to $124 million, up 4.4 times over the past decade, accounting for 56.7 percent of imports of China's import ramen ($231 million) in 2019. Therefore, this study analyzed the impact on consumer satisfaction and consumer loyalty on Korean ramen by using the selection attributes of Korean ramen as variables to identify the consumer satisfaction and consumer loyalty of Chinese consumers. The main results and implications of this study are as follows. First, the selection attributes of Korean ramen have a significant effect on consumer satisfaction. Specifically, among the selection attributes for Korean ramen, the taste and type, nutritional ingredients and raw materials, brand, store, advertisements, and corporate credibility have a significant effect on consumer satisfaction. In other words, the higher the taste and type, nutritional ingredients and raw materials, brand, store, advertisements, and corporate credibility of Chinese consumers, the higher the consumer satisfaction with Korean ramen. In particular, it could be seen that the influence of the corporate credibility was greater than that of other factors. Therefore, to satisfy consumers, it is necessary for companies to continue to maintain the taste and type, nutritional ingredients and raw materials, brand, store, advertisements, and corporate credibility of Korean ramen so that consumers can use it as a consumer satisfaction, and actively expand it through ways to compensate consumers' growth continuously. Second, consumers’ satisfaction with Korean ramen has had a significant effect on consumer loyalty. In other words, the higher the consumer satisfaction with Korean ramen, the higher the consumer loyalty. It says consumer satisfaction, which makes customers feel greasy, has a significant effect on increasing consumer loyalty.
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