이 연구의 목적은 로버트 랜디(Landy, R)의 역할이론을 기반으로 연극치료 프로그램을 설계하고 이를 지적장애 청소년에게 적용하여 그들의 부적응행동에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 따라서 연구자(부록 1 참조, pp. 79-80)는 이와 같은 절차를 통해 연구를 진행했다. 제 1장 서론에서는 지적장애청소년의 부적응행동으로 인해 초래되는 파급효과를 제시하였고 이에 따른 예방방안으로 연극치료 프로그램의 필요성에 대해 강조하며, 연극치료 프로그램 설계, 적용 분석을 연구문제로 설정하였다. 제 2장 이론적 배경에서는 지적장애청소년, 의 부적응행동에 관한 개념적 이해를 위해 지적장애청소년의 정의, 원인 그리고 특성에 대해 고찰하였으며 부적응행동에 대한 정의, 이를 바라보는 다양한 이론적 견해에 대해 제시하였다. 연극치료의 개념적 이론을 통해 본 연구의 연극치료 프로그램 설계와 적용 분석에 대한 이해도를 향상시키기 위해 랜디의 역할이론을 구체화하여 언급하였다. 그리고 예술치료의 선행연구를 통해 과거 진행해왔던 연구를 제시하여 본 연구의 이론적 타당성을 높였다. 제 3장 연구 방법에서는 질적 ...
이 연구의 목적은 로버트 랜디(Landy, R)의 역할이론을 기반으로 연극치료 프로그램을 설계하고 이를 지적장애 청소년에게 적용하여 그들의 부적응행동에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 따라서 연구자(부록 1 참조, pp. 79-80)는 이와 같은 절차를 통해 연구를 진행했다. 제 1장 서론에서는 지적장애청소년의 부적응행동으로 인해 초래되는 파급효과를 제시하였고 이에 따른 예방방안으로 연극치료 프로그램의 필요성에 대해 강조하며, 연극치료 프로그램 설계, 적용 분석을 연구문제로 설정하였다. 제 2장 이론적 배경에서는 지적장애청소년, 의 부적응행동에 관한 개념적 이해를 위해 지적장애청소년의 정의, 원인 그리고 특성에 대해 고찰하였으며 부적응행동에 대한 정의, 이를 바라보는 다양한 이론적 견해에 대해 제시하였다. 연극치료의 개념적 이론을 통해 본 연구의 연극치료 프로그램 설계와 적용 분석에 대한 이해도를 향상시키기 위해 랜디의 역할이론을 구체화하여 언급하였다. 그리고 예술치료의 선행연구를 통해 과거 진행해왔던 연구를 제시하여 본 연구의 이론적 타당성을 높였다. 제 3장 연구 방법에서는 질적 사례연구를 바탕으로 연구 절차를 기재하였으며 연구대상에 대한 구체적 정보를 제시하고 본 연구를 단일사례로 진행했던 당위성에 대해 기술하였다. 제 4장 연구 결과에서는 본 연극치료 프로그램의 설계의 목표 및 구조화과정에 대하여 설명하고 이에 적용된 랜디의 역할이론에 대해 언급하였다. 연극치료 프로그램을 적용한 후 결과를 회기별, 긍정적·부정적 기법별 분류하여 분석하였다. 제 5장 결론 및 제언에서는 연구 결과를 총괄적으로 요약하여 제시하였고 본 연구의 한계점을 제시하여 지적장애청소년, 부적응행동과 연극치료의 추가적인 발전 방향에 대하여 언급하였다.
이 연구의 목적은 로버트 랜디(Landy, R)의 역할이론을 기반으로 연극치료 프로그램을 설계하고 이를 지적장애 청소년에게 적용하여 그들의 부적응행동에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 따라서 연구자(부록 1 참조, pp. 79-80)는 이와 같은 절차를 통해 연구를 진행했다. 제 1장 서론에서는 지적장애청소년의 부적응행동으로 인해 초래되는 파급효과를 제시하였고 이에 따른 예방방안으로 연극치료 프로그램의 필요성에 대해 강조하며, 연극치료 프로그램 설계, 적용 분석을 연구문제로 설정하였다. 제 2장 이론적 배경에서는 지적장애청소년, 의 부적응행동에 관한 개념적 이해를 위해 지적장애청소년의 정의, 원인 그리고 특성에 대해 고찰하였으며 부적응행동에 대한 정의, 이를 바라보는 다양한 이론적 견해에 대해 제시하였다. 연극치료의 개념적 이론을 통해 본 연구의 연극치료 프로그램 설계와 적용 분석에 대한 이해도를 향상시키기 위해 랜디의 역할이론을 구체화하여 언급하였다. 그리고 예술치료의 선행연구를 통해 과거 진행해왔던 연구를 제시하여 본 연구의 이론적 타당성을 높였다. 제 3장 연구 방법에서는 질적 사례연구를 바탕으로 연구 절차를 기재하였으며 연구대상에 대한 구체적 정보를 제시하고 본 연구를 단일사례로 진행했던 당위성에 대해 기술하였다. 제 4장 연구 결과에서는 본 연극치료 프로그램의 설계의 목표 및 구조화과정에 대하여 설명하고 이에 적용된 랜디의 역할이론에 대해 언급하였다. 연극치료 프로그램을 적용한 후 결과를 회기별, 긍정적·부정적 기법별 분류하여 분석하였다. 제 5장 결론 및 제언에서는 연구 결과를 총괄적으로 요약하여 제시하였고 본 연구의 한계점을 제시하여 지적장애청소년, 부적응행동과 연극치료의 추가적인 발전 방향에 대하여 언급하였다.
The purpose of this study is to design a drama therapy program based on Robert Landy's role theory and apply it to adolescents with intellectual disabilities to find out the effect on their maladaptive behavior. The researcher(Refer to appendix 1, pp. 79-80) carried out the study through the followi...
The purpose of this study is to design a drama therapy program based on Robert Landy's role theory and apply it to adolescents with intellectual disabilities to find out the effect on their maladaptive behavior. The researcher(Refer to appendix 1, pp. 79-80) carried out the study through the following procedures. In chapter 1 Instroduction, the ripple effect caused by maladjustment behavior of adolescents with intellectual disabilities was presented, and the necessity of drama therapy program was emphasized as a preventive measure. In Chapter 2 Theoretical Background, the definition, causes, and characteristics of adolescents with intellectual disabilities have been reviewed for a conceptual understanding of the maladaptive behaviors of adolescents with intellectual disabilities. Through the conceptual theory of theatrical therapy, Randy's role theory was concretely mentioned to improve the understanding of the design and application analysis of the drama therapy program of this study. In addition, the theoretical validity of this study was enhanced by presenting the studies that have been conducted in the past through prior art therapy studies. In Chapter 3, Research Methods, research procedures were described based on qualitative case studies, and detailed information on the research subject was presented, and the justification for conducting this study as a single case was described. In Chapter 4, the study results explain the design goals and structuring process of this drama therapy program, and mention Randy's role theory applied to it. After applying the drama therapy program, the results were classified and analyzed by session and by positive and negative techniques. In Chapter 5, Conclusions and Recommendations, the results of the study were summarized and presented, and the limitations of this study were presented, and the direction of further development of intellectual disability youth, maladaptive behavior and drama therapy was mentioned.
The purpose of this study is to design a drama therapy program based on Robert Landy's role theory and apply it to adolescents with intellectual disabilities to find out the effect on their maladaptive behavior. The researcher(Refer to appendix 1, pp. 79-80) carried out the study through the following procedures. In chapter 1 Instroduction, the ripple effect caused by maladjustment behavior of adolescents with intellectual disabilities was presented, and the necessity of drama therapy program was emphasized as a preventive measure. In Chapter 2 Theoretical Background, the definition, causes, and characteristics of adolescents with intellectual disabilities have been reviewed for a conceptual understanding of the maladaptive behaviors of adolescents with intellectual disabilities. Through the conceptual theory of theatrical therapy, Randy's role theory was concretely mentioned to improve the understanding of the design and application analysis of the drama therapy program of this study. In addition, the theoretical validity of this study was enhanced by presenting the studies that have been conducted in the past through prior art therapy studies. In Chapter 3, Research Methods, research procedures were described based on qualitative case studies, and detailed information on the research subject was presented, and the justification for conducting this study as a single case was described. In Chapter 4, the study results explain the design goals and structuring process of this drama therapy program, and mention Randy's role theory applied to it. After applying the drama therapy program, the results were classified and analyzed by session and by positive and negative techniques. In Chapter 5, Conclusions and Recommendations, the results of the study were summarized and presented, and the limitations of this study were presented, and the direction of further development of intellectual disability youth, maladaptive behavior and drama therapy was mentioned.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.