본 연구는 요양병원 간호사의 장루간호와 관련된 전문간호수행 능력의 향상을 위해 장루간호 실무교육프로그램을 개발하고, 그 적용 효과를 검정하기 위해 시도되었다. 1단계에서 장루간호 실무교육프로그램을 개발하기 위하여 Seels와 Richey (1994)가 제시한 ADDIE 모형을 근거로 분석, 설계, 개발단계를 거쳐 프로그램 개발을 진행하였다. 교육 세부내용을 도출하기 위해 요양병원 간호사의 장루간호교육에 대한 요구도 분석과 장루간호 교육프로그램 및 중재 관련 연구에 대한 고찰을 통해 ...
본 연구는 요양병원 간호사의 장루간호와 관련된 전문간호수행 능력의 향상을 위해 장루간호 실무교육프로그램을 개발하고, 그 적용 효과를 검정하기 위해 시도되었다. 1단계에서 장루간호 실무교육프로그램을 개발하기 위하여 Seels와 Richey (1994)가 제시한 ADDIE 모형을 근거로 분석, 설계, 개발단계를 거쳐 프로그램 개발을 진행하였다. 교육 세부내용을 도출하기 위해 요양병원 간호사의 장루간호교육에 대한 요구도 분석과 장루간호 교육프로그램 및 중재 관련 연구에 대한 고찰을 통해 내용 분석을 진행하였으며, 이를 토대로 이론교육과 실습교육, 개인의 간호역량 함양을 위한 개별분석 활동과 장루보유자의 사례를 기반으로 토론식 수업교육으로 구성하였다. 개발된 프로그램과 평가도구에 대하여 전문가 타당도검정을 시행한 후 교육내용을 확정하였다. 2단계에서는 개발된 교육프로그램의 적용 효과를 검정하고자 비동등성 대조군 전후 시차 설계로 2020년 7월 30일부터 9월 30일까지 약 2개월 동안 사전 조사, 실험 처치, 사후 1차, 사후 2차 순으로 진행하였다. 연구대상자는 D광역시의 요양병원 2곳과 C도의 요양병원 2곳에서 근무하는 간호사로 실험군 26명, 대조군 24명이었다. 측정변수는 장루간호에 관한 지식, 장루간호 수행도, 장루보유자에 대한 돌봄태도, 장루보유자에 대한 돌봄부담감, 장루간호에 관한 문제해결능력으로 사전, 사후 1차, 사후 2차에 측정하였다. 수집된 자료는 실수와 백분율, 기술통계, χ²-test, Fisher's exact test, independent t-test, Mann-Whitney U test, Shapiro-Wilk test, repeated measure ANOVA, Bonferroni correction, Friedman test를 이용하여 분석하였다. 개발된 장루간호 실무교육프로그램의 적용효과에 대한 결과는 다음과 같다.
1. ‘실험군은 대조군보다 장루간호에 관한 지식 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(t=4.33, p<.001) 지지되었다.
2. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루간호에 관한 지식 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 사전, 사후 1차, 사후 2차 간에 통계적으로 유의하여(F=31.42, p<.001) 지지되었다.
3. ‘실험군은 대조군보다 장루간호 수행도 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(Z=3.33, p=.001) 지지되었다.
4. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루간호 수행도 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 사전, 사후 1차, 사후 2차 간에 통계적으로 유의하여(F=19.55, p<.001) 지지되었다.
5. ‘실험군은 대조군보다 장루보유자에 대한 돌봄태도 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(t=6.24, p<.001) 지지되었다.
6. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루보유자에 대한 돌봄태도 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 사전, 사후 1차, 사후 2차 간에 통계적으로 유의하여(F=29.35, p<.001) 지지되었다.
7. ‘실험군은 대조군보다 장루보유자에 대한 돌봄부담감 점수가 낮아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(Z=5.10, p<.001) 지지되었다.
8. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루보유자에 대한 돌봄부담감 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(χ²=34.82, p<.001) 지지되었다.
9. ‘실험군은 대조군보다 장루간호에 관한 문제해결능력 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(Z=4.43, p<.001) 지지되었다.
10. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루간호에 관한 문제해결능력 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(F=25.65, p<.001) 지지되었다.
이상의 결과를 토대로 본 연구에서 개발된 장루간호 실무교육프로그램은 요양병원 간호사의 장루간호에 관한 지식, 장루간호 수행도, 장루보유자에 대한 돌봄태도를 높이고, 장루보유자에 대한 돌봄부담감을 감소시켜주며, 장루간호에 관한 문제해결능력을 향상시키는데 효과적임이 확인되었다. 따라서 본 교육프로그램은 요양병원 간호사의 장루간호 실무능력을 향상시켜 장루보유자의 간호요구에 적절한 장루간호를 제공하는 데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 요양병원 간호사의 장루간호와 관련된 전문간호수행 능력의 향상을 위해 장루간호 실무교육프로그램을 개발하고, 그 적용 효과를 검정하기 위해 시도되었다. 1단계에서 장루간호 실무교육프로그램을 개발하기 위하여 Seels와 Richey (1994)가 제시한 ADDIE 모형을 근거로 분석, 설계, 개발단계를 거쳐 프로그램 개발을 진행하였다. 교육 세부내용을 도출하기 위해 요양병원 간호사의 장루간호교육에 대한 요구도 분석과 장루간호 교육프로그램 및 중재 관련 연구에 대한 고찰을 통해 내용 분석을 진행하였으며, 이를 토대로 이론교육과 실습교육, 개인의 간호역량 함양을 위한 개별분석 활동과 장루보유자의 사례를 기반으로 토론식 수업교육으로 구성하였다. 개발된 프로그램과 평가도구에 대하여 전문가 타당도검정을 시행한 후 교육내용을 확정하였다. 2단계에서는 개발된 교육프로그램의 적용 효과를 검정하고자 비동등성 대조군 전후 시차 설계로 2020년 7월 30일부터 9월 30일까지 약 2개월 동안 사전 조사, 실험 처치, 사후 1차, 사후 2차 순으로 진행하였다. 연구대상자는 D광역시의 요양병원 2곳과 C도의 요양병원 2곳에서 근무하는 간호사로 실험군 26명, 대조군 24명이었다. 측정변수는 장루간호에 관한 지식, 장루간호 수행도, 장루보유자에 대한 돌봄태도, 장루보유자에 대한 돌봄부담감, 장루간호에 관한 문제해결능력으로 사전, 사후 1차, 사후 2차에 측정하였다. 수집된 자료는 실수와 백분율, 기술통계, χ²-test, Fisher's exact test, independent t-test, Mann-Whitney U test, Shapiro-Wilk test, repeated measure ANOVA, Bonferroni correction, Friedman test를 이용하여 분석하였다. 개발된 장루간호 실무교육프로그램의 적용효과에 대한 결과는 다음과 같다.
1. ‘실험군은 대조군보다 장루간호에 관한 지식 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(t=4.33, p<.001) 지지되었다.
2. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루간호에 관한 지식 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 사전, 사후 1차, 사후 2차 간에 통계적으로 유의하여(F=31.42, p<.001) 지지되었다.
3. ‘실험군은 대조군보다 장루간호 수행도 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(Z=3.33, p=.001) 지지되었다.
4. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루간호 수행도 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 사전, 사후 1차, 사후 2차 간에 통계적으로 유의하여(F=19.55, p<.001) 지지되었다.
5. ‘실험군은 대조군보다 장루보유자에 대한 돌봄태도 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(t=6.24, p<.001) 지지되었다.
6. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루보유자에 대한 돌봄태도 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 사전, 사후 1차, 사후 2차 간에 통계적으로 유의하여(F=29.35, p<.001) 지지되었다.
7. ‘실험군은 대조군보다 장루보유자에 대한 돌봄부담감 점수가 낮아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(Z=5.10, p<.001) 지지되었다.
8. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루보유자에 대한 돌봄부담감 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(χ²=34.82, p<.001) 지지되었다.
9. ‘실험군은 대조군보다 장루간호에 관한 문제해결능력 점수가 높아질 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(Z=4.43, p<.001) 지지되었다.
10. ‘실험군의 사전·사후 1차·사후 2차 간 장루간호에 관한 문제해결능력 점수는 유의한 차이가 있을 것이다’의 가설은 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하여(F=25.65, p<.001) 지지되었다.
이상의 결과를 토대로 본 연구에서 개발된 장루간호 실무교육프로그램은 요양병원 간호사의 장루간호에 관한 지식, 장루간호 수행도, 장루보유자에 대한 돌봄태도를 높이고, 장루보유자에 대한 돌봄부담감을 감소시켜주며, 장루간호에 관한 문제해결능력을 향상시키는데 효과적임이 확인되었다. 따라서 본 교육프로그램은 요양병원 간호사의 장루간호 실무능력을 향상시켜 장루보유자의 간호요구에 적절한 장루간호를 제공하는 데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
This study developed a practical education program for ostomy care intended to improve professional nursing care competence related to such care among long-term care hospital nurses, and verified the effects of the program. In the first stage, a practical education program for ostomy care was de...
This study developed a practical education program for ostomy care intended to improve professional nursing care competence related to such care among long-term care hospital nurses, and verified the effects of the program. In the first stage, a practical education program for ostomy care was developed through the phases of analysis, design, and development using Seels and Richey’s (1994) ADDIE model. To derive detailed educational contents, content analysis was performed through analyzing the needs for ostomy care among long-term care hospital nurses, and a review of studies regarding education programs and interventions for ostomy care. Based on the results, a program was composed of theoretical education, practical education, individual analysis activities for cultivating individual nursing competency, and discussion-type teaching based on cases of ostomy. After testing an expert validity for the developed program and evaluation tools, the educational contents were determined. In the second stage, a non-equivalent control group pretest-posttest design was used to test the effects of the program. The pretest, the experimental treatment, the 1st posttest, and the 2nd posttest were performed for about two months from July 30, 2020 to September 30, 2020. The subjects of the present study were nurses working in two long-term care hospitals located in Metropolitan City D, and two long-term care hospitals located in Province C, South Korea, and consisted of 26 nurses in an experimental group and 24 in a control group. The measured variables included knowledge about ostomy care, performance of ostomy care, care attitude toward patients with an ostomy, care burden for patients with an ostomy, and problem-solving ability for ostomy care, and were measured at the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest. The data collected were analyzed using real number, percentage, descriptive statistics, χ²-test, Fisher's exact test, independent t-test, Mann-Whitney U test, Shapiro-Wilk test, repeated measure ANOVA, Bonferroni correction, and Friedman test.
The effects of the developed practical educational program for ostomy care are as follows:
1. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for knowledge about ostomy care than the control group” was supported because there was a statistically significant difference in the score for knowledge about ostomy care between the two groups (t=4.33, p<.001). 2. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for knowledge about ostomy care in the experimental group between the pretest, the 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest (F=31.42, p<.001).
3. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for performance of ostomy care than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (Z=3.33, p=.001).
4. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for the performance of ostomy care in the experimental group between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest (F=19.55, p<.001)
5. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for care attitude toward patients with an ostomy than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (t=6.24, p<.001).
6. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for care attitude toward patients with ostomy in the experimental group between the pretest, 1st posttest and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest (F=29.35, p<.001).
7. The hypothesis that “the experimental group will have a lower score for care burden for patients with an ostomy than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (Z=5.10, p<.001). 8. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for care burden for patients with an ostomy in the experimental group between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (χ² =34.82, p<.001).
9. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for problem-solving ability for ostomy care than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (Z=4.43, p<.001).
10. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for problem-solving ability for ostomy care in the experimental group between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant between the two groups (F=25.65, p<.001).
Based on the aforementioned results, the practical education program for ostomy care developed in the present study was found to be effective in increasing knowledge about ostomy care, performance of ostomy care, care attitude toward patients with an ostomy, reducing care burden for patients, and improving problem-solving ability related to ostomy care among long-term care hospital nurses. Therefore, this educational program is expected to contribute to improving practical ability for ostomy care among long-term care hospital nurses, and to providing appropriate ostomy care for the needs of patients with an ostomy.
This study developed a practical education program for ostomy care intended to improve professional nursing care competence related to such care among long-term care hospital nurses, and verified the effects of the program. In the first stage, a practical education program for ostomy care was developed through the phases of analysis, design, and development using Seels and Richey’s (1994) ADDIE model. To derive detailed educational contents, content analysis was performed through analyzing the needs for ostomy care among long-term care hospital nurses, and a review of studies regarding education programs and interventions for ostomy care. Based on the results, a program was composed of theoretical education, practical education, individual analysis activities for cultivating individual nursing competency, and discussion-type teaching based on cases of ostomy. After testing an expert validity for the developed program and evaluation tools, the educational contents were determined. In the second stage, a non-equivalent control group pretest-posttest design was used to test the effects of the program. The pretest, the experimental treatment, the 1st posttest, and the 2nd posttest were performed for about two months from July 30, 2020 to September 30, 2020. The subjects of the present study were nurses working in two long-term care hospitals located in Metropolitan City D, and two long-term care hospitals located in Province C, South Korea, and consisted of 26 nurses in an experimental group and 24 in a control group. The measured variables included knowledge about ostomy care, performance of ostomy care, care attitude toward patients with an ostomy, care burden for patients with an ostomy, and problem-solving ability for ostomy care, and were measured at the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest. The data collected were analyzed using real number, percentage, descriptive statistics, χ²-test, Fisher's exact test, independent t-test, Mann-Whitney U test, Shapiro-Wilk test, repeated measure ANOVA, Bonferroni correction, and Friedman test.
The effects of the developed practical educational program for ostomy care are as follows:
1. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for knowledge about ostomy care than the control group” was supported because there was a statistically significant difference in the score for knowledge about ostomy care between the two groups (t=4.33, p<.001). 2. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for knowledge about ostomy care in the experimental group between the pretest, the 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest (F=31.42, p<.001).
3. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for performance of ostomy care than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (Z=3.33, p=.001).
4. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for the performance of ostomy care in the experimental group between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest (F=19.55, p<.001)
5. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for care attitude toward patients with an ostomy than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (t=6.24, p<.001).
6. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for care attitude toward patients with ostomy in the experimental group between the pretest, 1st posttest and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest (F=29.35, p<.001).
7. The hypothesis that “the experimental group will have a lower score for care burden for patients with an ostomy than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (Z=5.10, p<.001). 8. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for care burden for patients with an ostomy in the experimental group between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (χ² =34.82, p<.001).
9. The hypothesis that “the experimental group will have a higher score for problem-solving ability for ostomy care than the control group” was supported because there was a statistically significant difference between the two groups (Z=4.43, p<.001).
10. The hypothesis that “there will be a significant difference in the score for problem-solving ability for ostomy care in the experimental group between the pretest, 1st posttest, and 2nd posttest” was supported because there was a statistically significant between the two groups (F=25.65, p<.001).
Based on the aforementioned results, the practical education program for ostomy care developed in the present study was found to be effective in increasing knowledge about ostomy care, performance of ostomy care, care attitude toward patients with an ostomy, reducing care burden for patients, and improving problem-solving ability related to ostomy care among long-term care hospital nurses. Therefore, this educational program is expected to contribute to improving practical ability for ostomy care among long-term care hospital nurses, and to providing appropriate ostomy care for the needs of patients with an ostomy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.