<기생충>은 올해 가장 뜨거운 관심을 받은 영화 중 하나이다. 최우수 원작 각본상, 최우수 국제영화상, 최우수 감독상과 최우수 작품상, 이렇게 네 가지 상을 받음으로 아시아 분만아니라 세계 영화계 에서도 최고의 영예를 안았다. 한국 영화 100주년을 맞아 최고의 선물이 된 <기생충>은 한국이라는 나라를 비록 국토 면적은 크지 않지만 엄청난 에너지가 담긴 나라로 세계 각국의 이목을 집중시켰다. 가난한 자와 부자 사이에...
<기생충>은 올해 가장 뜨거운 관심을 받은 영화 중 하나이다. 최우수 원작 각본상, 최우수 국제영화상, 최우수 감독상과 최우수 작품상, 이렇게 네 가지 상을 받음으로 아시아 분만아니라 세계 영화계 에서도 최고의 영예를 안았다. 한국 영화 100주년을 맞아 최고의 선물이 된 <기생충>은 한국이라는 나라를 비록 국토 면적은 크지 않지만 엄청난 에너지가 담긴 나라로 세계 각국의 이목을 집중시켰다. 가난한 자와 부자 사이에 존재하는 넘을 수 없는 계급의 격차를 그린 이 영화는 신분이 설정된 이원적 대립에서도 감독이 공간이라는 개념으로 차별화하였다. <기생충>은 봉준호의 작품 중 실내 신이 가장 많은 영화이기 때문에 짧은 시간 안에 관객이 자연스럽게 양쪽 가족의 생활공간과 차이를 빨리 알 수 있도록 하는 것이 중요하였다. 본 논문은 영화 기생충의 공간적 서사를 물질 공간, 정신 공간과 사회 공간, 세 가지 측면을 통해 분석했고, 영화의 주제인 사회의 부조리가 사회적 계층과 사회적 갈등의 격화로 이어지는 과정을 살펴보았다. 본 연구는 총 7 장으로 구성되어 있다. 제1장에서는 연구의 목적, 의미, 범위, 방법을 소개하였고 봉준호 감독과 영화 서사 공간에 관한 국내외 연구 현황을 요약하며 봉준호 감독과 사회의 부조리에 관한 선행 연구를 진행하였다. 제2장에서는 봉준호 감독의 영화 제작 경력과 작품 창작 배경, 창작 과정을 소개하였고 봉준호 감독의 영화 특징을 모순적 미학, 사회 부조리, 섬세한 처리 세 가지로 나누어 다룬다. 또한 봉준호의 독특한 영화 공간에 대해서도 자세히 설명하였다. 제3장은 영화 서사학과 공간 서사의 이론개념을 정리하여 영화 공간 서사의 기원과 발전을 밝히고 봉준호 감독의 영화 속 공간표현, 공간 구도, 공간 서사를 심층적으로 분석하였다. 제4장은 영화의 공간 표현이다. 영화의 물리적 공간 시각에서 반지하, 대저택, 지하실의 비밀 공간 세 공간의 표현을 분석함으로써 플롯 발전에 공간의 역할을 설명하였다. 또한 봉준호 작품의 철학 사상도 영화의 공간 구축을 통해 나타나고 있음을 밝힌다. 제5장은 영화의 심리적 공간이다. 공간 서사는 우선 인물 이미지를 구축하는 기능을 가지고 있기 때문에 이 장에서 영화의 공간 서사에 대한 분석을 통해 상류층, 중산층, 하층의 인물들이 어떻게 형상화되고 있는지를 설명하였다. 살인자의 심리를 분석함으로써 인물의 심리적 공간을 구측하고 심리적 공간의 은유 기능을 해석하였다. 또한 공간서사가 클라이막스와 반전에 어떠한 역할을 하는지에 대해 알아보았다. 제6장은 부조리한 사회적 공간, 사회적 부조리 현상, 그리고 계급의 생성과 의미 등 세 가지 측면에서 영화 <기생층> 속의 사회 부조리 주제를 분석하고, 그의 현실적 의미를 살펴보았다. 제7장은 연구의 결론으로 연구를 요약하고 연구의 한계를 지적하고 후속 연구에 대해 제언하였다.
<기생충>은 올해 가장 뜨거운 관심을 받은 영화 중 하나이다. 최우수 원작 각본상, 최우수 국제영화상, 최우수 감독상과 최우수 작품상, 이렇게 네 가지 상을 받음으로 아시아 분만아니라 세계 영화계 에서도 최고의 영예를 안았다. 한국 영화 100주년을 맞아 최고의 선물이 된 <기생충>은 한국이라는 나라를 비록 국토 면적은 크지 않지만 엄청난 에너지가 담긴 나라로 세계 각국의 이목을 집중시켰다. 가난한 자와 부자 사이에 존재하는 넘을 수 없는 계급의 격차를 그린 이 영화는 신분이 설정된 이원적 대립에서도 감독이 공간이라는 개념으로 차별화하였다. <기생충>은 봉준호의 작품 중 실내 신이 가장 많은 영화이기 때문에 짧은 시간 안에 관객이 자연스럽게 양쪽 가족의 생활공간과 차이를 빨리 알 수 있도록 하는 것이 중요하였다. 본 논문은 영화 기생충의 공간적 서사를 물질 공간, 정신 공간과 사회 공간, 세 가지 측면을 통해 분석했고, 영화의 주제인 사회의 부조리가 사회적 계층과 사회적 갈등의 격화로 이어지는 과정을 살펴보았다. 본 연구는 총 7 장으로 구성되어 있다. 제1장에서는 연구의 목적, 의미, 범위, 방법을 소개하였고 봉준호 감독과 영화 서사 공간에 관한 국내외 연구 현황을 요약하며 봉준호 감독과 사회의 부조리에 관한 선행 연구를 진행하였다. 제2장에서는 봉준호 감독의 영화 제작 경력과 작품 창작 배경, 창작 과정을 소개하였고 봉준호 감독의 영화 특징을 모순적 미학, 사회 부조리, 섬세한 처리 세 가지로 나누어 다룬다. 또한 봉준호의 독특한 영화 공간에 대해서도 자세히 설명하였다. 제3장은 영화 서사학과 공간 서사의 이론개념을 정리하여 영화 공간 서사의 기원과 발전을 밝히고 봉준호 감독의 영화 속 공간표현, 공간 구도, 공간 서사를 심층적으로 분석하였다. 제4장은 영화의 공간 표현이다. 영화의 물리적 공간 시각에서 반지하, 대저택, 지하실의 비밀 공간 세 공간의 표현을 분석함으로써 플롯 발전에 공간의 역할을 설명하였다. 또한 봉준호 작품의 철학 사상도 영화의 공간 구축을 통해 나타나고 있음을 밝힌다. 제5장은 영화의 심리적 공간이다. 공간 서사는 우선 인물 이미지를 구축하는 기능을 가지고 있기 때문에 이 장에서 영화의 공간 서사에 대한 분석을 통해 상류층, 중산층, 하층의 인물들이 어떻게 형상화되고 있는지를 설명하였다. 살인자의 심리를 분석함으로써 인물의 심리적 공간을 구측하고 심리적 공간의 은유 기능을 해석하였다. 또한 공간서사가 클라이막스와 반전에 어떠한 역할을 하는지에 대해 알아보았다. 제6장은 부조리한 사회적 공간, 사회적 부조리 현상, 그리고 계급의 생성과 의미 등 세 가지 측면에서 영화 <기생층> 속의 사회 부조리 주제를 분석하고, 그의 현실적 의미를 살펴보았다. 제7장은 연구의 결론으로 연구를 요약하고 연구의 한계를 지적하고 후속 연구에 대해 제언하였다.
Parasite won four awards this year: best original script, best international film, best director and best film: it is also the highest honor in Asian film industry won by South Korea. A "parasite" has turned the world`s attention to this country, which is not so large, but contains great energy. In ...
Parasite won four awards this year: best original script, best international film, best director and best film: it is also the highest honor in Asian film industry won by South Korea. A "parasite" has turned the world`s attention to this country, which is not so large, but contains great energy. In this film, the Korean director Bong Joon-ho shows class conflicts and unreasonable social contradictions. From "kidnapping the dog at the door" in 2000 to "parasite" who won the Oscar in 2019, Bong Joon-ho spent nearly 20 years from Zhongwu road to Hollywood. This 20 years is also the period of Korean film revitalization. Bong Joon-ho has been breaking the barriers between popular film and art film. His creative content and core motif did not jump out of the habitual field of Korean filmmakers, but he was also rooted in the real society of South Korea and had full social criticism. However, he was able to avoid falling into the conventional way of expression, never shouting to vent, but maintained full rationality and moderation. Bong Joon-ho fills the flesh and blood of the film with extremely realistic and realistic plots through the continuous fabrication of the film screen space and story setting, so as to ensure the authenticity and temperature of the film. In recent years, the narrative space of fengjunhao turns to be clear. From the visual representation of the film space to the immersive experience, the tendency of space narrative makes the audience not simply and purely watch the film, but put the body in a "space environment", and have a conscious interaction with the film in emotion and feeling. Bong Joon-ho made it clear that "we are living in an era when the gap between the rich and the poor will become larger and larger as time goes on. It`s a very Korean style film, full of Korean characteristics and details, but it also has a very common problem in today`s era where the whole world is in the same situation. This film is very meaningful to me personally The description of class problems in the film has aroused the resonance of audiences all over the world. The film tells the class gap that the poor and the rich can`t cross. In terms of the binary opposition of identity setting, the director also uses the concept of "space" to distinguish the two. In terms of the geographical space attribute of the characters` life, the director sets the contrast relations of ground underground (semi underground), large small and light dark, so as to show class opposition. As parasite is the most indoor movie in Bong Joon-ho`s works, it is very important for viewers to quickly know the living space and difference between the two families in a short time. The precise description of each space is not only the display of Bong Joon-ho`s directing skills, but also the embodiment of the film`s spatial narrative. Through the narrative language of film space, director Bong Joon-ho promotes the development of the plot and reflects the psychological contradictions of the characters. We have seen Bong Joon-ho`s unique understanding of space. Therefore, the study of Bong Joon-ho`s film parasites needs to study his film space performance and the text narrative research of space narrative. This paper analyzes the space narrative of film parasites from three aspects of material space, spiritual space and social space, and finally falls on the theme core of the film story -- the unreasonable society, which eventually leads to the intensification of social stratification and social contradictions. Therefore, in Bong Joon-ho`s films, space contains metaphors of class, order, and current social system framework. Under this framework, the class status of characters is fixed, which is difficult to change easily, and the smell of the bottom of the society. When the frustrated middle class suffers disasters, they often only transfer or vent to the weaker people at the bottom. This paper attempts to explore the deeper social connotation behind Bong Joon-ho`s artistic creation from the perspective of narrative space of Bong Joon-ho`s films. This research is composed of seven parts. The first chapter introduces the purpose, significance, scope and method of the research, summarizes the research status of Bong Joon-ho`s director and film narrative space at home and abroad, and makes a preliminary study on Bong Joon-ho`s director and social irrationality. The second chapter introduces the experience, historical environment and creative process of Bong Joon-ho`s film creation. It summarizes Bong Joon-ho`s film creation into three creative features: contradictory aesthetics, exploring "social irrationality", and dealing with details. It also gives a detailed explanation of Bong Joon-ho`s unique film space. The third chapter combs the theoretical concepts of film narratology and spatial narrative, clarifies the origin and development of film spatial narrative, and makes an in-depth analysis of the spatial performance, spatial composition and spatial narrative in Bong Joon-ho`s films. The fourth chapter is about the performance of space narrative in "parasites" movies. From the perspective of physical space, luxury house, semi underground and underground, this paper analyzes the space performance, space promotion theme and space narrative of binary contrast of "parasite" film, and expounds that space is the reason for the advancement of narrative plot. Bong Joon-ho`s heavy philosophical thinking is also presented through its complex space construction. The fifth chapter is the psychological space of parasite. Spatial narrative has the function of shaping the image of characters. Through the analysis of spatial narrative of parasites, we can see how to create the images of upper class, middle class and bottom class. And the murderer`s psychology is analyzed to construct the complex psychological space of the characters. Then it explains the metaphorical function of psychological space, and finally shows the promoting effect of spatial narrative on the development of climax and reversal plot. Chapter six parasite is an unreasonable expression of Korean class society. This paper analyzes the social space expression and the expression of social unreasonable theme in Bong Joon-ho`s film parasite, and sorts out his practical significance. The seventh chapter is a summary of this study, pointing out the limitations of this study, and puts forward suggestions for future research.
Parasite won four awards this year: best original script, best international film, best director and best film: it is also the highest honor in Asian film industry won by South Korea. A "parasite" has turned the world`s attention to this country, which is not so large, but contains great energy. In this film, the Korean director Bong Joon-ho shows class conflicts and unreasonable social contradictions. From "kidnapping the dog at the door" in 2000 to "parasite" who won the Oscar in 2019, Bong Joon-ho spent nearly 20 years from Zhongwu road to Hollywood. This 20 years is also the period of Korean film revitalization. Bong Joon-ho has been breaking the barriers between popular film and art film. His creative content and core motif did not jump out of the habitual field of Korean filmmakers, but he was also rooted in the real society of South Korea and had full social criticism. However, he was able to avoid falling into the conventional way of expression, never shouting to vent, but maintained full rationality and moderation. Bong Joon-ho fills the flesh and blood of the film with extremely realistic and realistic plots through the continuous fabrication of the film screen space and story setting, so as to ensure the authenticity and temperature of the film. In recent years, the narrative space of fengjunhao turns to be clear. From the visual representation of the film space to the immersive experience, the tendency of space narrative makes the audience not simply and purely watch the film, but put the body in a "space environment", and have a conscious interaction with the film in emotion and feeling. Bong Joon-ho made it clear that "we are living in an era when the gap between the rich and the poor will become larger and larger as time goes on. It`s a very Korean style film, full of Korean characteristics and details, but it also has a very common problem in today`s era where the whole world is in the same situation. This film is very meaningful to me personally The description of class problems in the film has aroused the resonance of audiences all over the world. The film tells the class gap that the poor and the rich can`t cross. In terms of the binary opposition of identity setting, the director also uses the concept of "space" to distinguish the two. In terms of the geographical space attribute of the characters` life, the director sets the contrast relations of ground underground (semi underground), large small and light dark, so as to show class opposition. As parasite is the most indoor movie in Bong Joon-ho`s works, it is very important for viewers to quickly know the living space and difference between the two families in a short time. The precise description of each space is not only the display of Bong Joon-ho`s directing skills, but also the embodiment of the film`s spatial narrative. Through the narrative language of film space, director Bong Joon-ho promotes the development of the plot and reflects the psychological contradictions of the characters. We have seen Bong Joon-ho`s unique understanding of space. Therefore, the study of Bong Joon-ho`s film parasites needs to study his film space performance and the text narrative research of space narrative. This paper analyzes the space narrative of film parasites from three aspects of material space, spiritual space and social space, and finally falls on the theme core of the film story -- the unreasonable society, which eventually leads to the intensification of social stratification and social contradictions. Therefore, in Bong Joon-ho`s films, space contains metaphors of class, order, and current social system framework. Under this framework, the class status of characters is fixed, which is difficult to change easily, and the smell of the bottom of the society. When the frustrated middle class suffers disasters, they often only transfer or vent to the weaker people at the bottom. This paper attempts to explore the deeper social connotation behind Bong Joon-ho`s artistic creation from the perspective of narrative space of Bong Joon-ho`s films. This research is composed of seven parts. The first chapter introduces the purpose, significance, scope and method of the research, summarizes the research status of Bong Joon-ho`s director and film narrative space at home and abroad, and makes a preliminary study on Bong Joon-ho`s director and social irrationality. The second chapter introduces the experience, historical environment and creative process of Bong Joon-ho`s film creation. It summarizes Bong Joon-ho`s film creation into three creative features: contradictory aesthetics, exploring "social irrationality", and dealing with details. It also gives a detailed explanation of Bong Joon-ho`s unique film space. The third chapter combs the theoretical concepts of film narratology and spatial narrative, clarifies the origin and development of film spatial narrative, and makes an in-depth analysis of the spatial performance, spatial composition and spatial narrative in Bong Joon-ho`s films. The fourth chapter is about the performance of space narrative in "parasites" movies. From the perspective of physical space, luxury house, semi underground and underground, this paper analyzes the space performance, space promotion theme and space narrative of binary contrast of "parasite" film, and expounds that space is the reason for the advancement of narrative plot. Bong Joon-ho`s heavy philosophical thinking is also presented through its complex space construction. The fifth chapter is the psychological space of parasite. Spatial narrative has the function of shaping the image of characters. Through the analysis of spatial narrative of parasites, we can see how to create the images of upper class, middle class and bottom class. And the murderer`s psychology is analyzed to construct the complex psychological space of the characters. Then it explains the metaphorical function of psychological space, and finally shows the promoting effect of spatial narrative on the development of climax and reversal plot. Chapter six parasite is an unreasonable expression of Korean class society. This paper analyzes the social space expression and the expression of social unreasonable theme in Bong Joon-ho`s film parasite, and sorts out his practical significance. The seventh chapter is a summary of this study, pointing out the limitations of this study, and puts forward suggestions for future research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.