샌포드 마이즈너 테크닉을 활용한 2인극 연기훈련 적용방법 연구 : 아돌 후가드의 <아일랜드>를 중심으로 A Study on the Application Method of Two Player Acting Training Using the Sanford Meisner Technique : Focused on Athol Fugard 원문보기
연기예술은 무대 위에서 상대 배우와 소통하며, 연극 속에 있는 인물들의 초목표를 실현하고, 이를 무대에 실제화하는 작업이라고 할 수 있다. 연기예술에 있어서 가장 중요한 것은 바로 배우들이 주어진 상황 안에서‘상황의 인식’을 통한 ‘갈등의 인식’, ‘갈등’의 발생, 그리고 그 ‘갈등을 해결’하는 과정을 거치게 되고, 이러한 과정 속에서 배우들은 상대 배우와 ‘교감’과 ‘정서의 교류’라는 과정을 거치게 된다. 이는 연기예술은 연기를 하는 배우 본인뿐 만 아니라 상대 배우가 함께 주어진 환경에 따라, 상황에 대한 인물들의 초목표를 수행하기 위해 스스로 행동하며, 서로 간의 인물의 초목표를 수행하기 위해 정서를 전달하고, 정서에 대한 교감을 통한 반응을 수행한다고 할 수 있다. 특히, 이러한 상대 배우와의 교감과 정서적 교류가 중요하게 요구되는 것이 바로 2인극이라고 할 수 있다. 2인극은 다른 공연 연극예술과 다른 형식을 취한다. 2인극은 의사소통의 최소단위인 동시에 단 두 명의 배우가 극을 이끌어 가며 희곡이 제시하고 있는 갈등 구조를 명확하게 보여주어야 하며, 인물의 관계나 인물의 특성을 집중적으로 탐구하여 무대에서 실연해야하기 때문이다. 이에 2인극의 공연 형식에서 배우들은 상대 배우와 충분한 교감이 최우선시된다고 할 수 있다. 이러한 이유로 2인극에서의 연기예술에 있어 가장 핵심적인 부분은 상대 배우와 교감을 극대화시켜 무대화하는 것이라고 할 수 있다. 그리고 이에 따른 방안으로는 상대 배우와 함께 훈련하는 것이 매우 효율적이며 효과적이라고 할 수 있다. 연기는 상대 배우와의 교감을 통해 정서를 불러일으키고 그 정서로 인한 충동을 분출하면서 극 중 역할로서의 인물로 보여질 수 있기 때문에 미국의 연기 교육자 샌포드 마이즈너(Sanford Meisner, 1905-1997)는 배우 혼자 하는 훈련보다는 상대 배우와 교감 할 수 있는 2인 연기훈련을 강조해 왔다. 그동안 마이즈너의 테크닉은 영화나 드라마 등의 영상 매체를 통한 카메라의 연기훈련법으로 각광 받아왔으나, 배우의 연기에 있어‘행위의 사실성’은 연기예술의 본질적인 측면이기 때문에 장르를 막론하고 가장 기초적인 연기훈련으로 적용되어야 한다고 할 수 있다. 이에 따라 샌포드 마이즈너의 연기훈련을 중심으로 한 배우와 배우 사이의 행동 교감, 정서의 교류 등 연기예술의 가장 최소단위인 2인극의 실제적 훈련 ...
연기예술은 무대 위에서 상대 배우와 소통하며, 연극 속에 있는 인물들의 초목표를 실현하고, 이를 무대에 실제화하는 작업이라고 할 수 있다. 연기예술에 있어서 가장 중요한 것은 바로 배우들이 주어진 상황 안에서‘상황의 인식’을 통한 ‘갈등의 인식’, ‘갈등’의 발생, 그리고 그 ‘갈등을 해결’하는 과정을 거치게 되고, 이러한 과정 속에서 배우들은 상대 배우와 ‘교감’과 ‘정서의 교류’라는 과정을 거치게 된다. 이는 연기예술은 연기를 하는 배우 본인뿐 만 아니라 상대 배우가 함께 주어진 환경에 따라, 상황에 대한 인물들의 초목표를 수행하기 위해 스스로 행동하며, 서로 간의 인물의 초목표를 수행하기 위해 정서를 전달하고, 정서에 대한 교감을 통한 반응을 수행한다고 할 수 있다. 특히, 이러한 상대 배우와의 교감과 정서적 교류가 중요하게 요구되는 것이 바로 2인극이라고 할 수 있다. 2인극은 다른 공연 연극예술과 다른 형식을 취한다. 2인극은 의사소통의 최소단위인 동시에 단 두 명의 배우가 극을 이끌어 가며 희곡이 제시하고 있는 갈등 구조를 명확하게 보여주어야 하며, 인물의 관계나 인물의 특성을 집중적으로 탐구하여 무대에서 실연해야하기 때문이다. 이에 2인극의 공연 형식에서 배우들은 상대 배우와 충분한 교감이 최우선시된다고 할 수 있다. 이러한 이유로 2인극에서의 연기예술에 있어 가장 핵심적인 부분은 상대 배우와 교감을 극대화시켜 무대화하는 것이라고 할 수 있다. 그리고 이에 따른 방안으로는 상대 배우와 함께 훈련하는 것이 매우 효율적이며 효과적이라고 할 수 있다. 연기는 상대 배우와의 교감을 통해 정서를 불러일으키고 그 정서로 인한 충동을 분출하면서 극 중 역할로서의 인물로 보여질 수 있기 때문에 미국의 연기 교육자 샌포드 마이즈너(Sanford Meisner, 1905-1997)는 배우 혼자 하는 훈련보다는 상대 배우와 교감 할 수 있는 2인 연기훈련을 강조해 왔다. 그동안 마이즈너의 테크닉은 영화나 드라마 등의 영상 매체를 통한 카메라의 연기훈련법으로 각광 받아왔으나, 배우의 연기에 있어‘행위의 사실성’은 연기예술의 본질적인 측면이기 때문에 장르를 막론하고 가장 기초적인 연기훈련으로 적용되어야 한다고 할 수 있다. 이에 따라 샌포드 마이즈너의 연기훈련을 중심으로 한 배우와 배우 사이의 행동 교감, 정서의 교류 등 연기예술의 가장 최소단위인 2인극의 실제적 훈련 사례 연구를 진행하고자 한다. 이번 연구에 있어 중심이 되는 작품은 연구자가 실제 2019년도 11월 11일, 제17회 소극장 연극제에 참가했던 아돌 후가드의 연극 <아일랜드>이다. 샌포드 마이즈너의 연기훈련을 토대로 연극 <아일랜드>의 ‘존’이라는 인물의 분석과정에서부터 인물의 형상화, 구체화, 실제화 과정에 이를 수 있도록 총 4주간의 상대 배우와의 교감 및 정서적 교류에 맞는 샌포드 마이즈너 테크닉을 훈련하였고, 이를 공연에 적용하였다. 이를 위해, 첫째, 연극에서의 연기훈련의 의미와 아메리칸 액팅 메소드의 형성과정 및 샌포드 마이즈너 테크닉의 형성과정에 관한 선행연구를 기반으로 연기훈련의 변천사를 중점적으로 다루고자 분석한다. 둘째, 2인극인 아돌 후가드의 연극 <아일랜드>의 분석을 통해 작품에 대한 분석 및 인물 분석 및 인물의 형상화, 인물의 구체화를 통해 인물의 장면별 초목표를 설정하여 이에 맞는 연기훈련 프로그램을 구성한다. 셋째, 샌포드 마이즈너의 훈련법을 활용하여 2인 연기에 있어 실제 배우와 배우 사이의 ‘교감’, ‘반응’, ‘충동’, ‘반복’ 등 연극 <아일랜드>에 나오는 인물을 중심으로 실제 사례 연구를 진행한다. 마지막으로 2인극에 있어 샌포드 마이즈너의 배우 연기훈련에 대한 한계점을 분석하고, 이에 따른 전망을 제시해보고자 한다. 샌포드 마이즈너의 훈련방법은 스타니슬랍스키나 미국의 리 스트라스버그, 스텔라 애들러 등의 메소드 연기술 보다는 국내에 소개된 사례가 많지 않고, 사실상 영상 매체를 활용하는 카메라 연기를 중심으로 연기훈련방법이 보편화 되어있어 본 연구에 있어 한계가 있었지만, 연기예술에 있어 가장 근본적이고, 근원적인 “행동의 사실성”과 상대 배우와의 교감에 있어서는 매우 필요한 연기훈련방법이라고 할 수 있다. 샌포드 마이즈너의 훈련방법을 기반으로 하여 후학 연구자들이 상대 배우와의 교감을 할 수 있는 다양한 프로그램이 개발 되어지길 바란다.
연기예술은 무대 위에서 상대 배우와 소통하며, 연극 속에 있는 인물들의 초목표를 실현하고, 이를 무대에 실제화하는 작업이라고 할 수 있다. 연기예술에 있어서 가장 중요한 것은 바로 배우들이 주어진 상황 안에서‘상황의 인식’을 통한 ‘갈등의 인식’, ‘갈등’의 발생, 그리고 그 ‘갈등을 해결’하는 과정을 거치게 되고, 이러한 과정 속에서 배우들은 상대 배우와 ‘교감’과 ‘정서의 교류’라는 과정을 거치게 된다. 이는 연기예술은 연기를 하는 배우 본인뿐 만 아니라 상대 배우가 함께 주어진 환경에 따라, 상황에 대한 인물들의 초목표를 수행하기 위해 스스로 행동하며, 서로 간의 인물의 초목표를 수행하기 위해 정서를 전달하고, 정서에 대한 교감을 통한 반응을 수행한다고 할 수 있다. 특히, 이러한 상대 배우와의 교감과 정서적 교류가 중요하게 요구되는 것이 바로 2인극이라고 할 수 있다. 2인극은 다른 공연 연극예술과 다른 형식을 취한다. 2인극은 의사소통의 최소단위인 동시에 단 두 명의 배우가 극을 이끌어 가며 희곡이 제시하고 있는 갈등 구조를 명확하게 보여주어야 하며, 인물의 관계나 인물의 특성을 집중적으로 탐구하여 무대에서 실연해야하기 때문이다. 이에 2인극의 공연 형식에서 배우들은 상대 배우와 충분한 교감이 최우선시된다고 할 수 있다. 이러한 이유로 2인극에서의 연기예술에 있어 가장 핵심적인 부분은 상대 배우와 교감을 극대화시켜 무대화하는 것이라고 할 수 있다. 그리고 이에 따른 방안으로는 상대 배우와 함께 훈련하는 것이 매우 효율적이며 효과적이라고 할 수 있다. 연기는 상대 배우와의 교감을 통해 정서를 불러일으키고 그 정서로 인한 충동을 분출하면서 극 중 역할로서의 인물로 보여질 수 있기 때문에 미국의 연기 교육자 샌포드 마이즈너(Sanford Meisner, 1905-1997)는 배우 혼자 하는 훈련보다는 상대 배우와 교감 할 수 있는 2인 연기훈련을 강조해 왔다. 그동안 마이즈너의 테크닉은 영화나 드라마 등의 영상 매체를 통한 카메라의 연기훈련법으로 각광 받아왔으나, 배우의 연기에 있어‘행위의 사실성’은 연기예술의 본질적인 측면이기 때문에 장르를 막론하고 가장 기초적인 연기훈련으로 적용되어야 한다고 할 수 있다. 이에 따라 샌포드 마이즈너의 연기훈련을 중심으로 한 배우와 배우 사이의 행동 교감, 정서의 교류 등 연기예술의 가장 최소단위인 2인극의 실제적 훈련 사례 연구를 진행하고자 한다. 이번 연구에 있어 중심이 되는 작품은 연구자가 실제 2019년도 11월 11일, 제17회 소극장 연극제에 참가했던 아돌 후가드의 연극 <아일랜드>이다. 샌포드 마이즈너의 연기훈련을 토대로 연극 <아일랜드>의 ‘존’이라는 인물의 분석과정에서부터 인물의 형상화, 구체화, 실제화 과정에 이를 수 있도록 총 4주간의 상대 배우와의 교감 및 정서적 교류에 맞는 샌포드 마이즈너 테크닉을 훈련하였고, 이를 공연에 적용하였다. 이를 위해, 첫째, 연극에서의 연기훈련의 의미와 아메리칸 액팅 메소드의 형성과정 및 샌포드 마이즈너 테크닉의 형성과정에 관한 선행연구를 기반으로 연기훈련의 변천사를 중점적으로 다루고자 분석한다. 둘째, 2인극인 아돌 후가드의 연극 <아일랜드>의 분석을 통해 작품에 대한 분석 및 인물 분석 및 인물의 형상화, 인물의 구체화를 통해 인물의 장면별 초목표를 설정하여 이에 맞는 연기훈련 프로그램을 구성한다. 셋째, 샌포드 마이즈너의 훈련법을 활용하여 2인 연기에 있어 실제 배우와 배우 사이의 ‘교감’, ‘반응’, ‘충동’, ‘반복’ 등 연극 <아일랜드>에 나오는 인물을 중심으로 실제 사례 연구를 진행한다. 마지막으로 2인극에 있어 샌포드 마이즈너의 배우 연기훈련에 대한 한계점을 분석하고, 이에 따른 전망을 제시해보고자 한다. 샌포드 마이즈너의 훈련방법은 스타니슬랍스키나 미국의 리 스트라스버그, 스텔라 애들러 등의 메소드 연기술 보다는 국내에 소개된 사례가 많지 않고, 사실상 영상 매체를 활용하는 카메라 연기를 중심으로 연기훈련방법이 보편화 되어있어 본 연구에 있어 한계가 있었지만, 연기예술에 있어 가장 근본적이고, 근원적인 “행동의 사실성”과 상대 배우와의 교감에 있어서는 매우 필요한 연기훈련방법이라고 할 수 있다. 샌포드 마이즈너의 훈련방법을 기반으로 하여 후학 연구자들이 상대 배우와의 교감을 할 수 있는 다양한 프로그램이 개발 되어지길 바란다.
Acting art can be said to be a work of communicating with other actors on stage, realizing the super goals of the characters in the play, and realizing the m on the stage. Acting art goes through the process of 'recognition of the situ ation', 'conflict awareness', 'conflict occurrence’, and the 'so...
Acting art can be said to be a work of communicating with other actors on stage, realizing the super goals of the characters in the play, and realizing the m on the stage. Acting art goes through the process of 'recognition of the situ ation', 'conflict awareness', 'conflict occurrence’, and the 'solving the conflict' within a given situation. It goes through a process called 'empathy' and ‘exchang e of feeling’. This means that acting art is not just limited by the actor with lines, but also the other actor acting on his or her own to fulfill the super goal of the characters for the situation, depending on the environment given together, and conveying emotions to each other to fulfill the super goal of the character, Can conduct sympathy for emotions with reacting.
In particular, two-person play requires interaction and emotional exchange with the other actor. It takes different form than other performing arts. A two-person play is the smallest unit of communication, and at the same time, only two actors must lead the play and clearly show the conflict structure suggested by the play, and must intensively explore the relationship of the characters and the characteristics of the characters and perform them on stage. Because. Therefore, it can be said that in the performance format of a two-person drama, actors are given top priority for sufficient communication with the other actor. For this reason, most essential part of acting art in a two-person play is to maximize the sympathy with the other actor and make it happen in stage. for that, training together is very efficient and effective.
Acting can be seen as a character arousing emotions through interaction with the other actors, and exuding impulses from those emotions. That is why Sanford Meisner, (1905-1997) always emphasized that rather than training alone, do it together for communion.
Meisner's technique has been in the spotlight as a camera acting training method through video media such as movies and dramas. However, it should be included as basics of acting that ‘the veracity of an acting’ can not be limited by genre. Accordingly, this study intends to proceed with a case study of practical training of two actors, the smallest unit of acting art, such as interaction between actors and actors, and exchange of emotions, centering on Sanford Meissner's acting training. The central work in this study is Adol Hugard's play “the Island”, where the researcher actually participated in the 17th Chungbuk Small Theater Theater Festival on November 11, 2019.
Based on Sanford Meisner's acting training, researcher tried for a total of four weeks of interaction with other actors and emotional exchanges from the analysis process of the character 'John' in the play . it was directly applied to the performance.
For that, First, based on previous studies on the meaning of acting training in theater and the formation process of American Acting Method and the formation process of Sanford Meisner's technique, this first step focuses on the history of acting training.
Second, through the analysis of Adol Hugard's play , which is the centerpiece of this study, through analysis of the work, character analysis, characterization, and characterization of the character, the vegetative goal for each scene was set. Organize a suitable acting training program.
Third, using Sanford Meisner's training method, a real case study was conducted focusing on the characters in the play such as 'communion', 'reaction', 'impulse', 'repetition' between the actor and the actor in acting for two. Proceed.
Finally, in this study, I would like to analyze the limitations of Sanford Meisner's actor acting training in two-person dramas, and present the prospects accordingly.
Sanford Meisner's training method is less introduced in Korea than Stanislawsky, Lee Strasberg, Stella Adler, etc. of the United States. There were limitations in this study, but it can be said that it is a necessary acting training method for the most fundamental "reality of action" in acting art and communication with other actors.
Based on Sanford Meisner's training method, I hope that a variety of programs will be developed to allow researchers of the younger students to interact with other actors.
Acting art can be said to be a work of communicating with other actors on stage, realizing the super goals of the characters in the play, and realizing the m on the stage. Acting art goes through the process of 'recognition of the situ ation', 'conflict awareness', 'conflict occurrence’, and the 'solving the conflict' within a given situation. It goes through a process called 'empathy' and ‘exchang e of feeling’. This means that acting art is not just limited by the actor with lines, but also the other actor acting on his or her own to fulfill the super goal of the characters for the situation, depending on the environment given together, and conveying emotions to each other to fulfill the super goal of the character, Can conduct sympathy for emotions with reacting.
In particular, two-person play requires interaction and emotional exchange with the other actor. It takes different form than other performing arts. A two-person play is the smallest unit of communication, and at the same time, only two actors must lead the play and clearly show the conflict structure suggested by the play, and must intensively explore the relationship of the characters and the characteristics of the characters and perform them on stage. Because. Therefore, it can be said that in the performance format of a two-person drama, actors are given top priority for sufficient communication with the other actor. For this reason, most essential part of acting art in a two-person play is to maximize the sympathy with the other actor and make it happen in stage. for that, training together is very efficient and effective.
Acting can be seen as a character arousing emotions through interaction with the other actors, and exuding impulses from those emotions. That is why Sanford Meisner, (1905-1997) always emphasized that rather than training alone, do it together for communion.
Meisner's technique has been in the spotlight as a camera acting training method through video media such as movies and dramas. However, it should be included as basics of acting that ‘the veracity of an acting’ can not be limited by genre. Accordingly, this study intends to proceed with a case study of practical training of two actors, the smallest unit of acting art, such as interaction between actors and actors, and exchange of emotions, centering on Sanford Meissner's acting training. The central work in this study is Adol Hugard's play “the Island”, where the researcher actually participated in the 17th Chungbuk Small Theater Theater Festival on November 11, 2019.
Based on Sanford Meisner's acting training, researcher tried for a total of four weeks of interaction with other actors and emotional exchanges from the analysis process of the character 'John' in the play . it was directly applied to the performance.
For that, First, based on previous studies on the meaning of acting training in theater and the formation process of American Acting Method and the formation process of Sanford Meisner's technique, this first step focuses on the history of acting training.
Second, through the analysis of Adol Hugard's play , which is the centerpiece of this study, through analysis of the work, character analysis, characterization, and characterization of the character, the vegetative goal for each scene was set. Organize a suitable acting training program.
Third, using Sanford Meisner's training method, a real case study was conducted focusing on the characters in the play such as 'communion', 'reaction', 'impulse', 'repetition' between the actor and the actor in acting for two. Proceed.
Finally, in this study, I would like to analyze the limitations of Sanford Meisner's actor acting training in two-person dramas, and present the prospects accordingly.
Sanford Meisner's training method is less introduced in Korea than Stanislawsky, Lee Strasberg, Stella Adler, etc. of the United States. There were limitations in this study, but it can be said that it is a necessary acting training method for the most fundamental "reality of action" in acting art and communication with other actors.
Based on Sanford Meisner's training method, I hope that a variety of programs will be developed to allow researchers of the younger students to interact with other actors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.