연기와 심리학은 밀접한 관계가 있다. 이야기의 본질이 인간의 삶에 있듯이 역할을 이해하기 위해서는 인간의 성질, 즉 인간의 심리를 알아야 할 필요성이 있다. 심리학을 통한 배우의 역할창조에 관한 연구는 스타니슬랍스키를 시작으로 미하일 체홉, 샌포드 마이즈너까지 이어졌으며 이들의 시도와 성과는 배우의 역할창조에 관한 새로운 시각과 효율적인 훈련법을 제공했다. 본 연구자는 관계 속 심리적 요인인 ‘지각, 사고, 감정, 행동’을 활용하여 샌포드 마이즈너 연기 훈련법의 개념, 본질, 목적, 일부 훈련적용 사례 등을 심층적으로 고찰함으로써 관계심리학과의 연관성을 살펴보고 이를 통해 샌포드 마이즈너 연기 훈련법에 대한 효율적인 접근법과 연기 훈련법으로서의 활용 가능성을 제시했다. 본 연구는 배우의 역할창조에서 심리학의 적용과 활용방안을 논의함으로써 ...
연기와 심리학은 밀접한 관계가 있다. 이야기의 본질이 인간의 삶에 있듯이 역할을 이해하기 위해서는 인간의 성질, 즉 인간의 심리를 알아야 할 필요성이 있다. 심리학을 통한 배우의 역할창조에 관한 연구는 스타니슬랍스키를 시작으로 미하일 체홉, 샌포드 마이즈너까지 이어졌으며 이들의 시도와 성과는 배우의 역할창조에 관한 새로운 시각과 효율적인 훈련법을 제공했다. 본 연구자는 관계 속 심리적 요인인 ‘지각, 사고, 감정, 행동’을 활용하여 샌포드 마이즈너 연기 훈련법의 개념, 본질, 목적, 일부 훈련적용 사례 등을 심층적으로 고찰함으로써 관계심리학과의 연관성을 살펴보고 이를 통해 샌포드 마이즈너 연기 훈련법에 대한 효율적인 접근법과 연기 훈련법으로서의 활용 가능성을 제시했다. 본 연구는 배우의 역할창조에서 심리학의 적용과 활용방안을 논의함으로써 학제 간 융합 연구를 도모하고 추후 배우의 역할창조와 연기 훈련법에서 관계심리학의 적용 가능성을 제안하는 초기 연구로서 의의를 갖는다.
연기와 심리학은 밀접한 관계가 있다. 이야기의 본질이 인간의 삶에 있듯이 역할을 이해하기 위해서는 인간의 성질, 즉 인간의 심리를 알아야 할 필요성이 있다. 심리학을 통한 배우의 역할창조에 관한 연구는 스타니슬랍스키를 시작으로 미하일 체홉, 샌포드 마이즈너까지 이어졌으며 이들의 시도와 성과는 배우의 역할창조에 관한 새로운 시각과 효율적인 훈련법을 제공했다. 본 연구자는 관계 속 심리적 요인인 ‘지각, 사고, 감정, 행동’을 활용하여 샌포드 마이즈너 연기 훈련법의 개념, 본질, 목적, 일부 훈련적용 사례 등을 심층적으로 고찰함으로써 관계심리학과의 연관성을 살펴보고 이를 통해 샌포드 마이즈너 연기 훈련법에 대한 효율적인 접근법과 연기 훈련법으로서의 활용 가능성을 제시했다. 본 연구는 배우의 역할창조에서 심리학의 적용과 활용방안을 논의함으로써 학제 간 융합 연구를 도모하고 추후 배우의 역할창조와 연기 훈련법에서 관계심리학의 적용 가능성을 제안하는 초기 연구로서 의의를 갖는다.
Acting and psychology are closely associated. It is because the essence of a story derives from human life. Therefore, in order to understand the role of actors, it is necessary to know the nature of human beings, that is, human psychology. Studies on the psychology-based role creation of actors sta...
Acting and psychology are closely associated. It is because the essence of a story derives from human life. Therefore, in order to understand the role of actors, it is necessary to know the nature of human beings, that is, human psychology. Studies on the psychology-based role creation of actors started with Konstantin Stanislavsky, and then followed by Michael Chekhov and Sanford Meisner, and their attempts and achievements have provided a new vision and an effective training method for the role creation of actors. The author closely examined the concept, nature, goal and some application cases of training of Sanford Meisner’s acting method, based on such psychological factors of relationship as 'perception, thinking, emotion and behavior,' and then looked into its connectivity with the relationship psychology, thus proposing an effective approach to Sanford Meisner’s training method of acting, together with its potential usage as a training method of acting. This study seems to be significant in that by discussing the method of application and use of psychology in the role creation of actors, it attempted an interdisciplinary research in its initial stage of study and then proposed the possibility of applying the relationship psychology to the role creation of actors and to the training method of acting.
Acting and psychology are closely associated. It is because the essence of a story derives from human life. Therefore, in order to understand the role of actors, it is necessary to know the nature of human beings, that is, human psychology. Studies on the psychology-based role creation of actors started with Konstantin Stanislavsky, and then followed by Michael Chekhov and Sanford Meisner, and their attempts and achievements have provided a new vision and an effective training method for the role creation of actors. The author closely examined the concept, nature, goal and some application cases of training of Sanford Meisner’s acting method, based on such psychological factors of relationship as 'perception, thinking, emotion and behavior,' and then looked into its connectivity with the relationship psychology, thus proposing an effective approach to Sanford Meisner’s training method of acting, together with its potential usage as a training method of acting. This study seems to be significant in that by discussing the method of application and use of psychology in the role creation of actors, it attempted an interdisciplinary research in its initial stage of study and then proposed the possibility of applying the relationship psychology to the role creation of actors and to the training method of acting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.