조선왕조와 명왕조 궁중복식 분석을 통한 현대 디자인 활용 연구 A study on modern design for live use through the analysis of costume of The Court of the Korea and Ming dynasties원문보기
한국과 중국 두 나라는 역사적으로 깊은 관계에 있고 고금의 왕래가 매우 빈번하여 양국민의 문화 인식과 미적 취향에도 뚜렷한 공통성과 관계를 갖고 있다. 그러나 시간의 흐름과 사회의 발전에 따라 각자의 영역과 변화가 나타났다. 근현대 이래 전 세계 정치·경제 일체화의 추진으로 인하여 각 민족, 각 나라의 패션풍조도 국제화와 동일화의 방향으로 발전하게 되었다. 국제화와 동일화는 복식문화의 지역성과 대표성의 유실을 초래하여 패션생태의 균형적인 발전과 인류 전통복식 문명의 활용과 전승의 지속면에서는 역류하는 현상이다. 그러므로 양국의 전통복식 특히 궁중복식에 관한 연구는 국제화에 의한 동일화에 반한 차별화와 개성적인 면을 추구함과 동시에 외교문화적 차원에서도 양국의 문화유산의 일부를 공유하는 장점이 있다. 따라서 한·중 관계에 있어서 같은 시기(1392년-1644년)에 공존한 조선왕조와 명왕조에 대한 궁중복식 연구는 그 시기의 제도적 영향과 더불어 복식의 정통성을 밝힘에 그 의미가 있다고 본다. 이에 본 연구에서는 조선왕조와 명왕조 복식 특징의 비교 연구하고, 현대 디자이너의 디자인 활용 사례분석 및 동양 궁중복식문화에 대한 대중적 인지도 설문 조사를 바탕으로 현대 디자인 작품의 실제 활용을 하고자 한다. 가. 문헌 연구 방면에서 첫째로 본 연구는 한·중 양국가의 대량적인 역사 문헌을 열람, 임용하였다. 『고려사(高麗史)』, 『조선왕조실록 (朝鮮王朝實錄)』, 『舊唐書·輿服誌(구당서·여복지)』, 『新唐書·輿服誌 (신당서·여복지)』, 『宋·輿服誌(송·여복지)』, 『三才圖會(삼재도회)』, 『新定三禮圖(신정삼례도)』, 『대명회전(大明會典)』 등의 역사 문헌을 포함한다. 고서 중의 원문은 리스트로 만들었으며, 본 연구의 비교와 분석에 유익하고 독자의 열람과 전개, 기타연구에 편리하도록 전개 하였다. 열람을 통해 한·중 양국 지역의 지역, 역사, 정치, 인문 등의 역사적 근원도 정리하였다. 둘째로 국내외 아시아 복식역사, ...
한국과 중국 두 나라는 역사적으로 깊은 관계에 있고 고금의 왕래가 매우 빈번하여 양국민의 문화 인식과 미적 취향에도 뚜렷한 공통성과 관계를 갖고 있다. 그러나 시간의 흐름과 사회의 발전에 따라 각자의 영역과 변화가 나타났다. 근현대 이래 전 세계 정치·경제 일체화의 추진으로 인하여 각 민족, 각 나라의 패션풍조도 국제화와 동일화의 방향으로 발전하게 되었다. 국제화와 동일화는 복식문화의 지역성과 대표성의 유실을 초래하여 패션생태의 균형적인 발전과 인류 전통복식 문명의 활용과 전승의 지속면에서는 역류하는 현상이다. 그러므로 양국의 전통복식 특히 궁중복식에 관한 연구는 국제화에 의한 동일화에 반한 차별화와 개성적인 면을 추구함과 동시에 외교문화적 차원에서도 양국의 문화유산의 일부를 공유하는 장점이 있다. 따라서 한·중 관계에 있어서 같은 시기(1392년-1644년)에 공존한 조선왕조와 명왕조에 대한 궁중복식 연구는 그 시기의 제도적 영향과 더불어 복식의 정통성을 밝힘에 그 의미가 있다고 본다. 이에 본 연구에서는 조선왕조와 명왕조 복식 특징의 비교 연구하고, 현대 디자이너의 디자인 활용 사례분석 및 동양 궁중복식문화에 대한 대중적 인지도 설문 조사를 바탕으로 현대 디자인 작품의 실제 활용을 하고자 한다. 가. 문헌 연구 방면에서 첫째로 본 연구는 한·중 양국가의 대량적인 역사 문헌을 열람, 임용하였다. 『고려사(高麗史)』, 『조선왕조실록 (朝鮮王朝實錄)』, 『舊唐書·輿服誌(구당서·여복지)』, 『新唐書·輿服誌 (신당서·여복지)』, 『宋·輿服誌(송·여복지)』, 『三才圖會(삼재도회)』, 『新定三禮圖(신정삼례도)』, 『대명회전(大明會典)』 등의 역사 문헌을 포함한다. 고서 중의 원문은 리스트로 만들었으며, 본 연구의 비교와 분석에 유익하고 독자의 열람과 전개, 기타연구에 편리하도록 전개 하였다. 열람을 통해 한·중 양국 지역의 지역, 역사, 정치, 인문 등의 역사적 근원도 정리하였다. 둘째로 국내외 아시아 복식역사, 패션디자인 역사와 관련된 논문과 저작을 열람함으로써 본 연구의 시대 배경과 역사적 관계의 논술에 대한 이론적 기반을 마련을 하였다. 조선왕조와 명왕조 복식문화의 지역적 특성을 심층적으로 발굴하여 예술디자인, 패션산업 등의 분야에서의 가치구현을 모색하였다. 셋째로 패션 활용 디자인과 무형유산 보호와 전승에 관한 문헌을 통하여 패션 활용 디자인의 경로와 방법을 요약함으로써 동양 전통복식문화 활용을 이론적으로 정립하였다. 나. 조선왕조와 명왕조의 궁중복식 비교에서는 조선왕조와 명왕조 복식예제를 근거로 하여 조선왕조가 명왕조와 나란히 행해졌던 전기와 명왕조 멸망 후기의 명왕조 궁중복식 양식, 예제의 수용과 연계를 중점적으로 연구하였다. 조선왕조 전기의 국왕 복식은 명왕조 친왕(親王)급 복식을 사용하였다. 이러한 사실은 조선왕조의 국왕은 명왕조의 군왕 신분보다 한 단계 높은 대우를 받았음 확인하는 자료이다. 그러나 이 시기 조선왕조 왕비와 세자의 복식 등급은 명왕조군 왕비, 군왕세자의 복식 등급을 그대로 유지하였다. 명왕조가 망한 후 조선왕조 국왕, 왕비, 세자가 명왕조의 예제를 이어갔지만 복원할 수 없는 부분은 국속화(國俗化)하였다. 조선왕조 말기에 이르러서는 왕실 구성원의 복식 등급을 모두 명왕조 복식 예제의 최상급으로 격상시켰다. 조선왕조 국왕, 왕비, 왕세자의 복식 계급이 각각 명왕조 황제, 황후, 황태자의 복식 계급과 같다는 것이다. 조선왕조 백관의 복식은 명왕조와 동급 관료들의 복식 예제보다 두 단계 낮았다. 그러나 명왕조 멸망 이후 조선 백관의 복식은 전기와 거의 비슷한 수준을 유지하고 있었다. 그러나 실제 사용 현황을 보면 다소 부족함과 간소화가 나타나고 있었다. 다. 디자인 활용 이론 기법 연구에서는 국제정치, 경제일체화의 통합의 추세에 힘입어 패션의류도 갈수록 동일화되어 지역색과 민족적 풍모가 사라지고 있다는 현황이다. 패션에 대한 창의적인 마인드가 한계에 다달은 가운데 글로벌 패션 디자이너들은 전통 복식문화와 전통복식기법의 발굴과 개혁에 관심을 쏟고 있다. 글로벌 패션 디자이너 10여 명에 대한 동양적 요소 디자인 활용 분야의 대표적 사례를 분석하였다. 현대적 디자인의 전통 복식문화에 대한 응용 이념과 방법을 각각 실루엣, 스타일, 컬러, 무늬, 기법, 이미지 등을 분석하였다. 조선왕조와 명왕조의 궁중 전통 복식 요소를 현대 의상을 포함한 토탈 디자인 활용 작품으로 실물화함으로써 창작의상의 토대를 마련하였다. 라. 동양 전통복식 요소에 대한 대중들의 이해도와 선호도를 파악하기 위하여 대중의 심리 수요 조사연구 방면에서 동양전통 궁중 복식의 인지도에 관한 다국적인 설문조사를 실시하였다. 설문은 설문별(問卷星) 이라는 인터넷 플랫폼을 사용했으며 다국적 문화의 문자 이해 불일치를 최대한 피하기 위해서 설문의 그림과 글을 이해가 쉽도록 만들었다. 코로나-19로 인해서 설문 조사의 가장 큰 어려움은 설문지 배부와 회수였으며 각국에서 국민의 출국과 외출을 금지하는 국제적 상황으로 인하여 4개 대학의 유학생 담당 부서를 통하여 인터넷설문 QR코드를 유학생 사무실에 보내어서 자발적으로 참가할 수 있도록 하였다. 설문에 참여한 대학은 長春工程學院(창춘공정대학), 長春大學(창춘대학교), 吉林大學(길림대학교), 長春理工大學(창춘이공대학교) 국제 교육 교류 학원이다. 최종 6대주 29개국 112명의 유효한 답안을 회수하였다. 회수한 설문지의 지역, 국적. 문화배경, 교육과정 등 측면의 영향을 받는 범위가 광범위하였다. 설문 결과는 동양 전통의상 문화에 대한 피드백의 인지도가 높고 디자인 활성화와 제품 전환에 대한 기대치가 높았다. 마. 연구 작품의 디자인과 제작은 설문조사를 통해 얻은 동양복식의 전통요소에 대한 대중의 객관적 인식과 주관적 선호 등에 관한 결과를 바탕으로 동양 전통복식 요소에 대한 디자인을 활용한 국제 디자이너의 창의적 기법을 적용하여 총 8개 시리즈 14점의 기성복 연구 작품, 6개 시리즈 23점의 공예 연구 작품, 4개 시리즈 17점의 삽화 연구 작품을 제작하였다. 바. 패션 활용 디자인의 명선(明線)과 암선(暗線)을 결합해 디자인 작품의 클래식 지수가 배가됐다는 사고와 관점을 제시했다. 최종적으로 명선(明線)과 암선(暗線)을 디자인한 복합 방정식의 이론과 방법, 즉 오늘날 유행하는 디자인 작품은 가시화되는 디자인의 누적된 결과일 뿐 한 시대를 반영할 뿐이며 고전이 될 수는 없음을 알 수 있었다. 그러나 아름다운 외관을 바탕으로 한 작품에 정신과 내면적인 의미를 부여하여 작품의 디자인적 가치, 사회적 가치, 시장적 가치의 증가로 작용할 수는 있다. 따라서 지역 전통 복식문화의 발굴과 보호, 전승과 활용을 위해 패션문화학자와 패션 디자이너가 함께 연구하고 발전하여야 함을 제시하였다. 본 연구는 한·중 양국의 전통 복식문화 연구, 보호, 이론적 기초를 마련함과 동시에 현대 디자인 활용의 사고와 기술적인 방법을 통한 동양 전통복식 문화의 전승과 발전을 도모하는 데 그 의의가 있다. 아울러 한·중 양국의 문화학자와 패션 디자이너들이 교류와 소통, 이해를 강화해 대중에게 긍정적인 콘텐츠와 여론을 전달하고 동양 패션문화의 융합과 발전에 적극 기여하기를 기대한다.
한국과 중국 두 나라는 역사적으로 깊은 관계에 있고 고금의 왕래가 매우 빈번하여 양국민의 문화 인식과 미적 취향에도 뚜렷한 공통성과 관계를 갖고 있다. 그러나 시간의 흐름과 사회의 발전에 따라 각자의 영역과 변화가 나타났다. 근현대 이래 전 세계 정치·경제 일체화의 추진으로 인하여 각 민족, 각 나라의 패션풍조도 국제화와 동일화의 방향으로 발전하게 되었다. 국제화와 동일화는 복식문화의 지역성과 대표성의 유실을 초래하여 패션생태의 균형적인 발전과 인류 전통복식 문명의 활용과 전승의 지속면에서는 역류하는 현상이다. 그러므로 양국의 전통복식 특히 궁중복식에 관한 연구는 국제화에 의한 동일화에 반한 차별화와 개성적인 면을 추구함과 동시에 외교문화적 차원에서도 양국의 문화유산의 일부를 공유하는 장점이 있다. 따라서 한·중 관계에 있어서 같은 시기(1392년-1644년)에 공존한 조선왕조와 명왕조에 대한 궁중복식 연구는 그 시기의 제도적 영향과 더불어 복식의 정통성을 밝힘에 그 의미가 있다고 본다. 이에 본 연구에서는 조선왕조와 명왕조 복식 특징의 비교 연구하고, 현대 디자이너의 디자인 활용 사례분석 및 동양 궁중복식문화에 대한 대중적 인지도 설문 조사를 바탕으로 현대 디자인 작품의 실제 활용을 하고자 한다. 가. 문헌 연구 방면에서 첫째로 본 연구는 한·중 양국가의 대량적인 역사 문헌을 열람, 임용하였다. 『고려사(高麗史)』, 『조선왕조실록 (朝鮮王朝實錄)』, 『舊唐書·輿服誌(구당서·여복지)』, 『新唐書·輿服誌 (신당서·여복지)』, 『宋·輿服誌(송·여복지)』, 『三才圖會(삼재도회)』, 『新定三禮圖(신정삼례도)』, 『대명회전(大明會典)』 등의 역사 문헌을 포함한다. 고서 중의 원문은 리스트로 만들었으며, 본 연구의 비교와 분석에 유익하고 독자의 열람과 전개, 기타연구에 편리하도록 전개 하였다. 열람을 통해 한·중 양국 지역의 지역, 역사, 정치, 인문 등의 역사적 근원도 정리하였다. 둘째로 국내외 아시아 복식역사, 패션디자인 역사와 관련된 논문과 저작을 열람함으로써 본 연구의 시대 배경과 역사적 관계의 논술에 대한 이론적 기반을 마련을 하였다. 조선왕조와 명왕조 복식문화의 지역적 특성을 심층적으로 발굴하여 예술디자인, 패션산업 등의 분야에서의 가치구현을 모색하였다. 셋째로 패션 활용 디자인과 무형유산 보호와 전승에 관한 문헌을 통하여 패션 활용 디자인의 경로와 방법을 요약함으로써 동양 전통복식문화 활용을 이론적으로 정립하였다. 나. 조선왕조와 명왕조의 궁중복식 비교에서는 조선왕조와 명왕조 복식예제를 근거로 하여 조선왕조가 명왕조와 나란히 행해졌던 전기와 명왕조 멸망 후기의 명왕조 궁중복식 양식, 예제의 수용과 연계를 중점적으로 연구하였다. 조선왕조 전기의 국왕 복식은 명왕조 친왕(親王)급 복식을 사용하였다. 이러한 사실은 조선왕조의 국왕은 명왕조의 군왕 신분보다 한 단계 높은 대우를 받았음 확인하는 자료이다. 그러나 이 시기 조선왕조 왕비와 세자의 복식 등급은 명왕조군 왕비, 군왕세자의 복식 등급을 그대로 유지하였다. 명왕조가 망한 후 조선왕조 국왕, 왕비, 세자가 명왕조의 예제를 이어갔지만 복원할 수 없는 부분은 국속화(國俗化)하였다. 조선왕조 말기에 이르러서는 왕실 구성원의 복식 등급을 모두 명왕조 복식 예제의 최상급으로 격상시켰다. 조선왕조 국왕, 왕비, 왕세자의 복식 계급이 각각 명왕조 황제, 황후, 황태자의 복식 계급과 같다는 것이다. 조선왕조 백관의 복식은 명왕조와 동급 관료들의 복식 예제보다 두 단계 낮았다. 그러나 명왕조 멸망 이후 조선 백관의 복식은 전기와 거의 비슷한 수준을 유지하고 있었다. 그러나 실제 사용 현황을 보면 다소 부족함과 간소화가 나타나고 있었다. 다. 디자인 활용 이론 기법 연구에서는 국제정치, 경제일체화의 통합의 추세에 힘입어 패션의류도 갈수록 동일화되어 지역색과 민족적 풍모가 사라지고 있다는 현황이다. 패션에 대한 창의적인 마인드가 한계에 다달은 가운데 글로벌 패션 디자이너들은 전통 복식문화와 전통복식기법의 발굴과 개혁에 관심을 쏟고 있다. 글로벌 패션 디자이너 10여 명에 대한 동양적 요소 디자인 활용 분야의 대표적 사례를 분석하였다. 현대적 디자인의 전통 복식문화에 대한 응용 이념과 방법을 각각 실루엣, 스타일, 컬러, 무늬, 기법, 이미지 등을 분석하였다. 조선왕조와 명왕조의 궁중 전통 복식 요소를 현대 의상을 포함한 토탈 디자인 활용 작품으로 실물화함으로써 창작의상의 토대를 마련하였다. 라. 동양 전통복식 요소에 대한 대중들의 이해도와 선호도를 파악하기 위하여 대중의 심리 수요 조사연구 방면에서 동양전통 궁중 복식의 인지도에 관한 다국적인 설문조사를 실시하였다. 설문은 설문별(問卷星) 이라는 인터넷 플랫폼을 사용했으며 다국적 문화의 문자 이해 불일치를 최대한 피하기 위해서 설문의 그림과 글을 이해가 쉽도록 만들었다. 코로나-19로 인해서 설문 조사의 가장 큰 어려움은 설문지 배부와 회수였으며 각국에서 국민의 출국과 외출을 금지하는 국제적 상황으로 인하여 4개 대학의 유학생 담당 부서를 통하여 인터넷설문 QR코드를 유학생 사무실에 보내어서 자발적으로 참가할 수 있도록 하였다. 설문에 참여한 대학은 長春工程學院(창춘공정대학), 長春大學(창춘대학교), 吉林大學(길림대학교), 長春理工大學(창춘이공대학교) 국제 교육 교류 학원이다. 최종 6대주 29개국 112명의 유효한 답안을 회수하였다. 회수한 설문지의 지역, 국적. 문화배경, 교육과정 등 측면의 영향을 받는 범위가 광범위하였다. 설문 결과는 동양 전통의상 문화에 대한 피드백의 인지도가 높고 디자인 활성화와 제품 전환에 대한 기대치가 높았다. 마. 연구 작품의 디자인과 제작은 설문조사를 통해 얻은 동양복식의 전통요소에 대한 대중의 객관적 인식과 주관적 선호 등에 관한 결과를 바탕으로 동양 전통복식 요소에 대한 디자인을 활용한 국제 디자이너의 창의적 기법을 적용하여 총 8개 시리즈 14점의 기성복 연구 작품, 6개 시리즈 23점의 공예 연구 작품, 4개 시리즈 17점의 삽화 연구 작품을 제작하였다. 바. 패션 활용 디자인의 명선(明線)과 암선(暗線)을 결합해 디자인 작품의 클래식 지수가 배가됐다는 사고와 관점을 제시했다. 최종적으로 명선(明線)과 암선(暗線)을 디자인한 복합 방정식의 이론과 방법, 즉 오늘날 유행하는 디자인 작품은 가시화되는 디자인의 누적된 결과일 뿐 한 시대를 반영할 뿐이며 고전이 될 수는 없음을 알 수 있었다. 그러나 아름다운 외관을 바탕으로 한 작품에 정신과 내면적인 의미를 부여하여 작품의 디자인적 가치, 사회적 가치, 시장적 가치의 증가로 작용할 수는 있다. 따라서 지역 전통 복식문화의 발굴과 보호, 전승과 활용을 위해 패션문화학자와 패션 디자이너가 함께 연구하고 발전하여야 함을 제시하였다. 본 연구는 한·중 양국의 전통 복식문화 연구, 보호, 이론적 기초를 마련함과 동시에 현대 디자인 활용의 사고와 기술적인 방법을 통한 동양 전통복식 문화의 전승과 발전을 도모하는 데 그 의의가 있다. 아울러 한·중 양국의 문화학자와 패션 디자이너들이 교류와 소통, 이해를 강화해 대중에게 긍정적인 콘텐츠와 여론을 전달하고 동양 패션문화의 융합과 발전에 적극 기여하기를 기대한다.
South Korea and China have a long history, and have connected soil and water, so the interaction between ancient and modern exchanges is very frequent. In history, the people of the two countries have obvious similarities and relations in cultural understanding and aesthetic orientation. But with th...
South Korea and China have a long history, and have connected soil and water, so the interaction between ancient and modern exchanges is very frequent. In history, the people of the two countries have obvious similarities and relations in cultural understanding and aesthetic orientation. But with the passage of time and the development of society, there are different fields and changes. Since modern times, due to the promotion of global political integration and economic integration, the fashion trend of all nationalities and countries has also developed in the direction of internationalization. If this situation continues to develop, it will inevitably lead to the loss of regional and representative clothing culture, which will bring bad results to the balanced development of fashion ecology and the application and inheritance of human traditional clothing civilization. The main problem of this study is the comparison and design of court dress between the Korean Dynasty and the Ming Dynasty. For the comparative study of the clothing characteristics between the Korean Dynasty and the Ming Dynasty, this paper, based on the analysis of modern designers' design application cases and the questionnaire survey on the public awareness of Oriental court clothing culture, launched the investigation and practice of using design works. In terms of literature research, the first task is to read and use a large number of historical documents of Korea and China. For example, the history of Korea, the record of the Korean Dynasty, the record of the Korean Dynasty, the turn of the Ming Dynasty, the meeting of Sancai Tu Hui, the song · lvfudi and other historical documents. The original texts in ancient books are presented in tabular form, which is conducive to the comparison and analysis of this study, and also convenient for readers to read and carry out other important research. Through reading and sorting out the region, history, politics, humanities and other historical roots of Korea and China. The second task is to consult the papers and works on Asian clothing history and fashion design history at home and abroad, which will provide theoretical support for the discussion of the background and historical relationship of this study. In addition, the article also delves into the regional characteristics of Korean and Ming Dynasty clothing culture, and explores the value embodiment in art design, fashion industry and other fields. The third work is to read the relevant literature of fashion flexible design and intangible heritage protection and inheritance. By using the ways and methods of fashion design, the oriental traditional costume culture is established in theory. In the comparison of court dress between the Korean Dynasty and the Ming Dynasty, based on the examples of the Korean and Ming Dynasties, this paper focuses on the reception and connection of the style and ritual system of the court dress of the Ming Dynasty in the early stage when the Korean Dynasty and the Ming Dynasty kept pace with each other and in the late period of the Ming Dynasty's demise. The king of the early period of the Korean Dynasty used the dress style of the prince of the Ming Dynasty, which shows that this is a higher treatment than the status of the king. But in this period, the dress grade of the imperial concubines and princes of the Korean Dynasty maintained that of the military princesses and princes of the Ming Dynasty. After the fall of the Ming Dynasty, the king, Princess and son of the family of the Korean Dynasty continued the example of the Ming Dynasty, but the part that could not be restored was the custom of South Korea. By the end of the Korean Dynasty, the dress grade of the royal family members was promoted to the highest level of the Ming Dynasty's dress etiquette system. The clothing class of the king, Princess and Prince of Korea is the same as that of the emperor, Queen and crown prince of the Ming Dynasty. When the dress of the officials of the Korean Dynasty coexisted with that of the Ming Dynasty, it was always two stages lower than that of the officials at the same level. However, after the fall of the Ming Dynasty, the clothing of Korean officials almost maintained a similar level with that of the earlier period. However, from the actual use of clothing, there are some shortcomings and simplification. In the research of design application theory and technology, with the help of the integration trend of international politics and economy, fashion clothing is becoming more and more similar, regional color and national style are disappearing. In the face of the limitations of creative thinking on fashion, fashion designers all over the world pay close attention to the excavation and reform of traditional clothing culture and traditional clothing construction methods. More than 10 global fashion designers analyzed the representative cases of oriental element design application field. The application concepts and methods of traditional clothing culture in modern design have sorted out the outline, style, filter, pattern, technology, image, etc. The design and application works of the elements of the palace traditional costume in the Korean and Ming Dynasties provide the basis for the research of the technical courses. In order to understand the public's understanding and preference for the elements of Oriental traditional costumes, the researchers conducted a multi-national questionnaire survey on the popularity of Oriental traditional palace costumes. The questionnaire uses a network platform, in order to avoid the inconsistent understanding of cross-cultural words to the maximum extent, so that the pictures and articles of the questionnaire are easier to understand. Due to coronal-19, the biggest difficulty in the questionnaire survey is the input and recovery of the questionnaire. Under the condition that all countries prohibit nationals from going abroad and going abroad, the author asks for help from the departments in charge of international students in four universities, and sends the QR code of the online questionnaire to the international students' office, so that they can participate in and convey it by themselves. The participating schools are biblical 37085; biblical 40594; a teacher in the Bible, sun Yanze, School of international education, Changchun Institute of technology; Li Qu, Changchun University; and Wang Xiaohua, Dean of the school of international education and exchange, Changchun University. Finally, 112 valid answers from 29 countries were retrieved, which were related to six major states except the Antarctic continent. In the returned questionnaire, the influence of region, nationality, cultural background, education curriculum and other aspects is extensive, and the statistical results have the corresponding explanatory ability. The feedback results are basically consistent with the expectation, that is to say, the feedback recognition of Oriental traditional clothing culture is high, and the expectation value of active design and product conversion is high. In terms of the design and production of the research works, the traditional elements of Oriental costumes obtained through questionnaire survey are based on the relevant results of the public's objective understanding and subjective preference, using the technical techniques of international designers of Oriental traditional costume elements design, with a total of 14 pieces in 8 series. We have produced clothing research works, 23 craft research works in 6 series and 17 illustration research works in 4 series. Combined with the bright and dark lines of clothing design, this paper puts forward the thinking and viewpoint of multiplying the classic index of design works. Finally, the theory and method to design the compound equation of the open line and the dark line, that is, the popular design works today are only the cumulative results of visual design, and can not become the classic of the popular era. However, based on the beautiful appearance, giving a work spiritual and internal meaning can increase the design value, social value and market value of the work. Therefore, in order to excavate and protect the regional traditional clothing culture, inherit and use, fashion culture scholars and fashion designers should work together. Looking forward to the future, it is hoped that this study can lay a theoretical foundation for the research, protection and theory of traditional clothing culture in Korea and China. Using design thinking and technical route, we seek the inheritance and development of Oriental traditional clothing culture. At the same time, it is hoped that cultural scholars and fashion designers in South Korea and China will strengthen communication and understanding, convey positive content and public opinion to the public, and actively contribute to the integration and development of Oriental fashion culture.
South Korea and China have a long history, and have connected soil and water, so the interaction between ancient and modern exchanges is very frequent. In history, the people of the two countries have obvious similarities and relations in cultural understanding and aesthetic orientation. But with the passage of time and the development of society, there are different fields and changes. Since modern times, due to the promotion of global political integration and economic integration, the fashion trend of all nationalities and countries has also developed in the direction of internationalization. If this situation continues to develop, it will inevitably lead to the loss of regional and representative clothing culture, which will bring bad results to the balanced development of fashion ecology and the application and inheritance of human traditional clothing civilization. The main problem of this study is the comparison and design of court dress between the Korean Dynasty and the Ming Dynasty. For the comparative study of the clothing characteristics between the Korean Dynasty and the Ming Dynasty, this paper, based on the analysis of modern designers' design application cases and the questionnaire survey on the public awareness of Oriental court clothing culture, launched the investigation and practice of using design works. In terms of literature research, the first task is to read and use a large number of historical documents of Korea and China. For example, the history of Korea, the record of the Korean Dynasty, the record of the Korean Dynasty, the turn of the Ming Dynasty, the meeting of Sancai Tu Hui, the song · lvfudi and other historical documents. The original texts in ancient books are presented in tabular form, which is conducive to the comparison and analysis of this study, and also convenient for readers to read and carry out other important research. Through reading and sorting out the region, history, politics, humanities and other historical roots of Korea and China. The second task is to consult the papers and works on Asian clothing history and fashion design history at home and abroad, which will provide theoretical support for the discussion of the background and historical relationship of this study. In addition, the article also delves into the regional characteristics of Korean and Ming Dynasty clothing culture, and explores the value embodiment in art design, fashion industry and other fields. The third work is to read the relevant literature of fashion flexible design and intangible heritage protection and inheritance. By using the ways and methods of fashion design, the oriental traditional costume culture is established in theory. In the comparison of court dress between the Korean Dynasty and the Ming Dynasty, based on the examples of the Korean and Ming Dynasties, this paper focuses on the reception and connection of the style and ritual system of the court dress of the Ming Dynasty in the early stage when the Korean Dynasty and the Ming Dynasty kept pace with each other and in the late period of the Ming Dynasty's demise. The king of the early period of the Korean Dynasty used the dress style of the prince of the Ming Dynasty, which shows that this is a higher treatment than the status of the king. But in this period, the dress grade of the imperial concubines and princes of the Korean Dynasty maintained that of the military princesses and princes of the Ming Dynasty. After the fall of the Ming Dynasty, the king, Princess and son of the family of the Korean Dynasty continued the example of the Ming Dynasty, but the part that could not be restored was the custom of South Korea. By the end of the Korean Dynasty, the dress grade of the royal family members was promoted to the highest level of the Ming Dynasty's dress etiquette system. The clothing class of the king, Princess and Prince of Korea is the same as that of the emperor, Queen and crown prince of the Ming Dynasty. When the dress of the officials of the Korean Dynasty coexisted with that of the Ming Dynasty, it was always two stages lower than that of the officials at the same level. However, after the fall of the Ming Dynasty, the clothing of Korean officials almost maintained a similar level with that of the earlier period. However, from the actual use of clothing, there are some shortcomings and simplification. In the research of design application theory and technology, with the help of the integration trend of international politics and economy, fashion clothing is becoming more and more similar, regional color and national style are disappearing. In the face of the limitations of creative thinking on fashion, fashion designers all over the world pay close attention to the excavation and reform of traditional clothing culture and traditional clothing construction methods. More than 10 global fashion designers analyzed the representative cases of oriental element design application field. The application concepts and methods of traditional clothing culture in modern design have sorted out the outline, style, filter, pattern, technology, image, etc. The design and application works of the elements of the palace traditional costume in the Korean and Ming Dynasties provide the basis for the research of the technical courses. In order to understand the public's understanding and preference for the elements of Oriental traditional costumes, the researchers conducted a multi-national questionnaire survey on the popularity of Oriental traditional palace costumes. The questionnaire uses a network platform, in order to avoid the inconsistent understanding of cross-cultural words to the maximum extent, so that the pictures and articles of the questionnaire are easier to understand. Due to coronal-19, the biggest difficulty in the questionnaire survey is the input and recovery of the questionnaire. Under the condition that all countries prohibit nationals from going abroad and going abroad, the author asks for help from the departments in charge of international students in four universities, and sends the QR code of the online questionnaire to the international students' office, so that they can participate in and convey it by themselves. The participating schools are biblical 37085; biblical 40594; a teacher in the Bible, sun Yanze, School of international education, Changchun Institute of technology; Li Qu, Changchun University; and Wang Xiaohua, Dean of the school of international education and exchange, Changchun University. Finally, 112 valid answers from 29 countries were retrieved, which were related to six major states except the Antarctic continent. In the returned questionnaire, the influence of region, nationality, cultural background, education curriculum and other aspects is extensive, and the statistical results have the corresponding explanatory ability. The feedback results are basically consistent with the expectation, that is to say, the feedback recognition of Oriental traditional clothing culture is high, and the expectation value of active design and product conversion is high. In terms of the design and production of the research works, the traditional elements of Oriental costumes obtained through questionnaire survey are based on the relevant results of the public's objective understanding and subjective preference, using the technical techniques of international designers of Oriental traditional costume elements design, with a total of 14 pieces in 8 series. We have produced clothing research works, 23 craft research works in 6 series and 17 illustration research works in 4 series. Combined with the bright and dark lines of clothing design, this paper puts forward the thinking and viewpoint of multiplying the classic index of design works. Finally, the theory and method to design the compound equation of the open line and the dark line, that is, the popular design works today are only the cumulative results of visual design, and can not become the classic of the popular era. However, based on the beautiful appearance, giving a work spiritual and internal meaning can increase the design value, social value and market value of the work. Therefore, in order to excavate and protect the regional traditional clothing culture, inherit and use, fashion culture scholars and fashion designers should work together. Looking forward to the future, it is hoped that this study can lay a theoretical foundation for the research, protection and theory of traditional clothing culture in Korea and China. Using design thinking and technical route, we seek the inheritance and development of Oriental traditional clothing culture. At the same time, it is hoped that cultural scholars and fashion designers in South Korea and China will strengthen communication and understanding, convey positive content and public opinion to the public, and actively contribute to the integration and development of Oriental fashion culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.