한국영화의 내‧외적 흥행요인 분석을 통한 시대성 연구 : 1990년대 후반부터 2010년대 후반까지를 중심으로 A study on the characteristics of the times through the analysis of internal and external box office factors of Korean films : From the late 1990s to the late 2010s원문보기
한국 영화는 해마다 빠른 성장을 거듭하며 발전해 왔다. 압축적인 성장을 이룬 한국 영화는 1990년대 초반에는 대기업 자본과 금융자본의 유입으로 산업화의 초석을 만들었고, 1990년대 후반에는 ‘제2의 부흥기’, ‘신 르네상스’라 표현될 만큼 산업적인 부분에 있어서 괄목할 만한 발전을 이루었다. 이렇듯 한국 영화는 질적·양적으로 발전하며 급속도로 성장했으나 흥행요인에 관해 다양한 연구는 아직까지 부족한 실정이다. 본 연구자는 한국 영화 101주년을 맞이하여 한국 영화 중 흥행작들의 시대성과 연관된 흥행요인을 탐구해 보고자 하였다. 그 방법으로는 국내 ...
한국 영화는 해마다 빠른 성장을 거듭하며 발전해 왔다. 압축적인 성장을 이룬 한국 영화는 1990년대 초반에는 대기업 자본과 금융자본의 유입으로 산업화의 초석을 만들었고, 1990년대 후반에는 ‘제2의 부흥기’, ‘신 르네상스’라 표현될 만큼 산업적인 부분에 있어서 괄목할 만한 발전을 이루었다. 이렇듯 한국 영화는 질적·양적으로 발전하며 급속도로 성장했으나 흥행요인에 관해 다양한 연구는 아직까지 부족한 실정이다. 본 연구자는 한국 영화 101주년을 맞이하여 한국 영화 중 흥행작들의 시대성과 연관된 흥행요인을 탐구해 보고자 하였다. 그 방법으로는 국내 멀티플렉스 종합상영관 시스템이 갖춰짐으로써 한국 영화의 본격적인 대중화 시대를 열게 된 1990년대 후반부터 2010년대 후반까지 한국의 대표적인 흥행 영화들로 기준을 잡아 그 대상을 바탕으로 연구하였다. 연구 목적으로는 한국 영화 속에 나타나는 시대성이 어떠한지, 우리 사회의 시대적 상황과 연관성이 있는지, 있다면 시대적 흐름에 따라 영화의 주제가 어떻게 변화되어왔는지 등에 중점을 두고 한국 영화의 흥행에 시대성이 어떤 영향을 주고 있는지를 성찰해 보았다. 이와 관련한 선행연구들로는 보통 특정 영화가 지니고 있는 각종 의미성, 상호 간의 비교 또는 장르 관련 분야 등으로 한정되어 이루어진 연구들이 있기는 하나, 본 연구자는 그 범주를 1990년대 이후 한국 흥행 영화에 관한 정성, 정량적 연구로서 시대별 영화가 반영하고 있는 시대성에 대한 결과를 도출하는 종단연구를 하였다. 제1장 서론에서는 연구의 배경과 목적 그리고 연구의 범위와 방법을 제시하였다. 제2장에서는 이론적 배경으로 한국 영화산업의 특성과 성장과정을 고찰하고 영화흥행 요인을 분석한 후 영화흥행을 위한 플랫폼의 변화를 제시하였다. 제3장에서는 시대성의 개념과 영화의 시대성 반영에 대해 논하고, 정치·경제·사회적 시대성의 함의에 관해 분석한 후 일제강점기에서 현재까지 한국영화의 시대성 반영에 대해 탐구하였다. 제4장에서는 먼저 멀티플렉스 시스템이 도입된 1990년대 후반부터 2010년대 후반까지 한국 사회의 대표적인 시대적 상황을 분석하였다. 첫 번째 시대적 상황으로 김대중·노무현 정부에서는 이전 정부와 달리 대북 화해와 평화체제 구축을 위해 전향적으로 대북정책을 추진하였는데, 이로 인해 남북관계는 어떻게 변화되었는지에 관해 탐구하였다. 두 번째 시대적 상황으로는 1997년의 IMF 사태로 인해 한국사회에 어떤 변화를 가져왔는지 즉, 당시에 심각한 사회문제로 확산되었던 빈부격차 심화·가족해체 및 경제범죄 증가 등에 어떤 영향을 주었는지에 대해 탐구하였다. 세 번째 시대적 상황으로 미군 장갑차에 의한 ‘효순이·미선이 사망 사건’(2002년)으로 발생한 1차 촛불집회, 국회의 노무현 대통령 탄핵의결(2004년)이 불러온 2차 촛불집회, 미국산 광우병 쇠고기 수입(2008년)에 따른 3차 촛불집회, 2014년 세월호 참사 이후 밝혀진 ‘박근혜·최순실 게이트’(2016년)에 대한 분노가 가져온 4차 촛불집회 등 총 4차례에 걸쳐 진행된 대규모 촛불집회가 한국사회에 어떤 변화를 가져왔는지를 분석하였다. 그 다음, 정치·경제·사회적 시대성이 한국영화에 어떻게 반영되어 있는지 주요 흥행작들을 중심으로 탐색하였다. 그리고 한국 영화의 내·외적 시대성의 특징으로 첫째, 남북관계 변화에 따라 분단영화가 흥행하게 된 점 둘째, IMF 사태가 조폭영화의 토양이 된 경위 셋째, 촛불집회 이후 정의·불평등·민주주의·항일운동 소재 영화가 유행하게 된 점 등을 탐구하고 그 인과관계를 분석하였다. 제5장에서는 주요 흥행 영화 작품들을 중심으로 한국 영화의 흥행요인을 분석하고 제6장에서는 결론을 도출하였다. 본 연구 결과 먼저 남북관계의 변화, IMF 사태로 인한 빈부격차·가족해체·경제범죄 증가, 촛불집회에 따른 사회적 변화 등 시대적 상황이 영화의 흥행에 큰 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 둘째, 김대중·노무현 정부 기간에는 대북 화해정책에 따른 남북관계의 변화에 힘입어 남북 분단문제를 소재로 다룬 영화들이 흥행을 주도하면서 〈실미도〉를 기점으로 1천만 관객 시대를 열었다. 둘째, IMF 사태에 따른 암울한 사회분위기는 조폭 영화의 토양이 되었으며, 민주정권의 표현의 자유의 확장은 여기에 힘을 더하여 조폭영화의 전성기를 만들었다. 셋째, 촛불 항의집회에 이어 박근혜 대통령 탄핵 및 문재인 정부 탄생과정에서 정의, 불평등, 민주주의, 항일 운동을 소재로 다룬 영화들이 흥행에 성공하였다. 특히 시대성을 반영한 흥행 영화들 중 아카데미 시상식을 석권한 봉준호 감독의 〈기생충〉을 통해 불평등 문제의 심각성이 세계적 공감을 불러일으킴으로써 영화를 통해 표현되는 시대성은 지구촌의 공통적인 사회현상임을 확인해 주었다고 볼 수 있다. 넷째, 시대성을 반영한 영화들은 우리 사회에 다시 이슈와 담론을 만들어냄으로써 영화가 사회에 미치는 영향도 크다는 점을 확인하였다.
한국 영화는 해마다 빠른 성장을 거듭하며 발전해 왔다. 압축적인 성장을 이룬 한국 영화는 1990년대 초반에는 대기업 자본과 금융자본의 유입으로 산업화의 초석을 만들었고, 1990년대 후반에는 ‘제2의 부흥기’, ‘신 르네상스’라 표현될 만큼 산업적인 부분에 있어서 괄목할 만한 발전을 이루었다. 이렇듯 한국 영화는 질적·양적으로 발전하며 급속도로 성장했으나 흥행요인에 관해 다양한 연구는 아직까지 부족한 실정이다. 본 연구자는 한국 영화 101주년을 맞이하여 한국 영화 중 흥행작들의 시대성과 연관된 흥행요인을 탐구해 보고자 하였다. 그 방법으로는 국내 멀티플렉스 종합상영관 시스템이 갖춰짐으로써 한국 영화의 본격적인 대중화 시대를 열게 된 1990년대 후반부터 2010년대 후반까지 한국의 대표적인 흥행 영화들로 기준을 잡아 그 대상을 바탕으로 연구하였다. 연구 목적으로는 한국 영화 속에 나타나는 시대성이 어떠한지, 우리 사회의 시대적 상황과 연관성이 있는지, 있다면 시대적 흐름에 따라 영화의 주제가 어떻게 변화되어왔는지 등에 중점을 두고 한국 영화의 흥행에 시대성이 어떤 영향을 주고 있는지를 성찰해 보았다. 이와 관련한 선행연구들로는 보통 특정 영화가 지니고 있는 각종 의미성, 상호 간의 비교 또는 장르 관련 분야 등으로 한정되어 이루어진 연구들이 있기는 하나, 본 연구자는 그 범주를 1990년대 이후 한국 흥행 영화에 관한 정성, 정량적 연구로서 시대별 영화가 반영하고 있는 시대성에 대한 결과를 도출하는 종단연구를 하였다. 제1장 서론에서는 연구의 배경과 목적 그리고 연구의 범위와 방법을 제시하였다. 제2장에서는 이론적 배경으로 한국 영화산업의 특성과 성장과정을 고찰하고 영화흥행 요인을 분석한 후 영화흥행을 위한 플랫폼의 변화를 제시하였다. 제3장에서는 시대성의 개념과 영화의 시대성 반영에 대해 논하고, 정치·경제·사회적 시대성의 함의에 관해 분석한 후 일제강점기에서 현재까지 한국영화의 시대성 반영에 대해 탐구하였다. 제4장에서는 먼저 멀티플렉스 시스템이 도입된 1990년대 후반부터 2010년대 후반까지 한국 사회의 대표적인 시대적 상황을 분석하였다. 첫 번째 시대적 상황으로 김대중·노무현 정부에서는 이전 정부와 달리 대북 화해와 평화체제 구축을 위해 전향적으로 대북정책을 추진하였는데, 이로 인해 남북관계는 어떻게 변화되었는지에 관해 탐구하였다. 두 번째 시대적 상황으로는 1997년의 IMF 사태로 인해 한국사회에 어떤 변화를 가져왔는지 즉, 당시에 심각한 사회문제로 확산되었던 빈부격차 심화·가족해체 및 경제범죄 증가 등에 어떤 영향을 주었는지에 대해 탐구하였다. 세 번째 시대적 상황으로 미군 장갑차에 의한 ‘효순이·미선이 사망 사건’(2002년)으로 발생한 1차 촛불집회, 국회의 노무현 대통령 탄핵의결(2004년)이 불러온 2차 촛불집회, 미국산 광우병 쇠고기 수입(2008년)에 따른 3차 촛불집회, 2014년 세월호 참사 이후 밝혀진 ‘박근혜·최순실 게이트’(2016년)에 대한 분노가 가져온 4차 촛불집회 등 총 4차례에 걸쳐 진행된 대규모 촛불집회가 한국사회에 어떤 변화를 가져왔는지를 분석하였다. 그 다음, 정치·경제·사회적 시대성이 한국영화에 어떻게 반영되어 있는지 주요 흥행작들을 중심으로 탐색하였다. 그리고 한국 영화의 내·외적 시대성의 특징으로 첫째, 남북관계 변화에 따라 분단영화가 흥행하게 된 점 둘째, IMF 사태가 조폭영화의 토양이 된 경위 셋째, 촛불집회 이후 정의·불평등·민주주의·항일운동 소재 영화가 유행하게 된 점 등을 탐구하고 그 인과관계를 분석하였다. 제5장에서는 주요 흥행 영화 작품들을 중심으로 한국 영화의 흥행요인을 분석하고 제6장에서는 결론을 도출하였다. 본 연구 결과 먼저 남북관계의 변화, IMF 사태로 인한 빈부격차·가족해체·경제범죄 증가, 촛불집회에 따른 사회적 변화 등 시대적 상황이 영화의 흥행에 큰 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 둘째, 김대중·노무현 정부 기간에는 대북 화해정책에 따른 남북관계의 변화에 힘입어 남북 분단문제를 소재로 다룬 영화들이 흥행을 주도하면서 〈실미도〉를 기점으로 1천만 관객 시대를 열었다. 둘째, IMF 사태에 따른 암울한 사회분위기는 조폭 영화의 토양이 되었으며, 민주정권의 표현의 자유의 확장은 여기에 힘을 더하여 조폭영화의 전성기를 만들었다. 셋째, 촛불 항의집회에 이어 박근혜 대통령 탄핵 및 문재인 정부 탄생과정에서 정의, 불평등, 민주주의, 항일 운동을 소재로 다룬 영화들이 흥행에 성공하였다. 특히 시대성을 반영한 흥행 영화들 중 아카데미 시상식을 석권한 봉준호 감독의 〈기생충〉을 통해 불평등 문제의 심각성이 세계적 공감을 불러일으킴으로써 영화를 통해 표현되는 시대성은 지구촌의 공통적인 사회현상임을 확인해 주었다고 볼 수 있다. 넷째, 시대성을 반영한 영화들은 우리 사회에 다시 이슈와 담론을 만들어냄으로써 영화가 사회에 미치는 영향도 크다는 점을 확인하였다.
Korean cinema has continued to develop rapidly every year. In the early 1990s, Korean films, which achieved compressed growth, laid the foundation for industrialization with the influx of large corporations and financial capital. It has made remarkable progress. As such, Korean films have developed ...
Korean cinema has continued to develop rapidly every year. In the early 1990s, Korean films, which achieved compressed growth, laid the foundation for industrialization with the influx of large corporations and financial capital. It has made remarkable progress. As such, Korean films have developed qualitatively and quantitatively and have grown rapidly, but various studies on box office success factors are still insufficient. In celebration of the 101st anniversary of Korean films, this researcher attempted to explore the success factors related to the times of Korean films. As a method, the standard was established as Korea's representative box office films from the late 1990s to the late 2010s, which opened the era of full-scale popularization of Korean films by establishing a domestic multiplex screening system. The purpose of this study is to focus on how the times of Korean movies appear in Korean movies, whether they are related to the times of our society, and, if so, how the themes of movies have changed according to the trend of the times. I tried to see if I was giving. Previous studies in this regard were usually limited to various meanings of specific films, comparisons between them, or genre-related fields, but this researcher classified the categories as qualitative and quantitative studies on Korean box office films since the 1990s. As a study, a longitudinal study was conducted to derive the results of the periodicity reflected in the films of each period. Chapter 1 Introduction presents the background and purpose of the study, and the scope and method of the study. Chapter 2 examines the characteristics and growth process of the Korean film industry as a theoretical background, analyzes the factors of film box offices, and presents changes in the platform for film box offices. Chapter 3 discusses the concept of the times and the reflection of the times in movies, analyzes the implications of political, economic, and social times, and then explores the reflection of the times in Korean films from the Japanese colonial period to the present. Chapter 4 first analyzes the representative times of Korean society from the late 1990s to the late 2010s when the multiplex system was introduced. In the first period of time, the Kim Dae-jung and Roh Moo-hyun administrations proactively promoted North Korea policies to establish a peace regime and reconciliation with the North, unlike the previous governments. This is to explore how inter-Korean relations have changed. As a second periodic situation, it explores how the IMF crisis in 1997 brought changes to Korean society, that is, how it affected the deepening of the gap between the rich and the poor, the dissolution of families, and the increase in economic crimes, which at the time was a serious social problem. In the third era, the first candlelight rally that occurred in the'Hyosooni and Miseon's death incident' (2002) by an armored vehicle of the US military, the second candlelight rally called by the National Assembly's decision to impeach President Roh Moo-hyun (2004), American mad cow beef beef A total of 4 large-scale candlelight rallies were held in Korea, including the 3rd candlelight rally according to imports (2008) and the 4th candlelight rally brought about by anger against'Park Geun-hye and Choi Soon-sil Gate' (2016) revealed after the Sewol ferry disaster in 2014. Analyze what kind of change has been brought to society. After that, it explores how the political, economic, and social times are reflected in Korean films, focusing on major box offices. And as a characteristic of Korean cinema's internal and external times, first, the success of divided films due to changes in inter-Korean relations, second, how the IMF crisis became the ground for gangster films, and third, justice, inequality, democracy, and anti-Japanese movements after the candlelight rally. It explores the fact that the subject film became popular and analyzes its causal relationship. Chapter 5 analyzes the success factors of Korean movies, focusing on major box office films, and Chapter 6 draws conclusions. As a result of this study, first, it was confirmed that the situation of the times, such as the change in inter-Korean relations, the gap between the rich and the poor due to the IMF crisis, the increase in family dissolution, and the increase in economic crimes, and the social changes following candlelight vigils, had a great influence on the success of the movie. First, during the Kim Dae-jung and Roh Moo-hyun administrations, films dealing with the division of the South and North Korea led the box office due to changes in inter-Korean relations following the reconciliation policy toward North Korea. Second, the gloomy social atmosphere caused by the IMF crisis became the soil for gangster films, and the expansion of freedom of expression of the democratic regime added strength to it and made the heyday of gangster films. Third, following the candlelight protest rally, films dealing with justice, inequality, democracy, and the anti-Japanese movement were successful in the process of impeachment of President Park Geun-hye and the birth of the Moon Jae-in administration. In particular, through 〈Parasite〉 by director Bong Joon-ho, who won the Academy Awards, among the box office films that reflect the characteristics of the times, the seriousness of the inequality problem aroused global sympathy, and it is believed that the chronologicality expressed through the film was a common social phenomenon in the global village. I can. Fourth, it was confirmed that films reflecting the characteristics of the times created issues and discourses in our society again, so that films have a great influence on society.
Korean cinema has continued to develop rapidly every year. In the early 1990s, Korean films, which achieved compressed growth, laid the foundation for industrialization with the influx of large corporations and financial capital. It has made remarkable progress. As such, Korean films have developed qualitatively and quantitatively and have grown rapidly, but various studies on box office success factors are still insufficient. In celebration of the 101st anniversary of Korean films, this researcher attempted to explore the success factors related to the times of Korean films. As a method, the standard was established as Korea's representative box office films from the late 1990s to the late 2010s, which opened the era of full-scale popularization of Korean films by establishing a domestic multiplex screening system. The purpose of this study is to focus on how the times of Korean movies appear in Korean movies, whether they are related to the times of our society, and, if so, how the themes of movies have changed according to the trend of the times. I tried to see if I was giving. Previous studies in this regard were usually limited to various meanings of specific films, comparisons between them, or genre-related fields, but this researcher classified the categories as qualitative and quantitative studies on Korean box office films since the 1990s. As a study, a longitudinal study was conducted to derive the results of the periodicity reflected in the films of each period. Chapter 1 Introduction presents the background and purpose of the study, and the scope and method of the study. Chapter 2 examines the characteristics and growth process of the Korean film industry as a theoretical background, analyzes the factors of film box offices, and presents changes in the platform for film box offices. Chapter 3 discusses the concept of the times and the reflection of the times in movies, analyzes the implications of political, economic, and social times, and then explores the reflection of the times in Korean films from the Japanese colonial period to the present. Chapter 4 first analyzes the representative times of Korean society from the late 1990s to the late 2010s when the multiplex system was introduced. In the first period of time, the Kim Dae-jung and Roh Moo-hyun administrations proactively promoted North Korea policies to establish a peace regime and reconciliation with the North, unlike the previous governments. This is to explore how inter-Korean relations have changed. As a second periodic situation, it explores how the IMF crisis in 1997 brought changes to Korean society, that is, how it affected the deepening of the gap between the rich and the poor, the dissolution of families, and the increase in economic crimes, which at the time was a serious social problem. In the third era, the first candlelight rally that occurred in the'Hyosooni and Miseon's death incident' (2002) by an armored vehicle of the US military, the second candlelight rally called by the National Assembly's decision to impeach President Roh Moo-hyun (2004), American mad cow beef beef A total of 4 large-scale candlelight rallies were held in Korea, including the 3rd candlelight rally according to imports (2008) and the 4th candlelight rally brought about by anger against'Park Geun-hye and Choi Soon-sil Gate' (2016) revealed after the Sewol ferry disaster in 2014. Analyze what kind of change has been brought to society. After that, it explores how the political, economic, and social times are reflected in Korean films, focusing on major box offices. And as a characteristic of Korean cinema's internal and external times, first, the success of divided films due to changes in inter-Korean relations, second, how the IMF crisis became the ground for gangster films, and third, justice, inequality, democracy, and anti-Japanese movements after the candlelight rally. It explores the fact that the subject film became popular and analyzes its causal relationship. Chapter 5 analyzes the success factors of Korean movies, focusing on major box office films, and Chapter 6 draws conclusions. As a result of this study, first, it was confirmed that the situation of the times, such as the change in inter-Korean relations, the gap between the rich and the poor due to the IMF crisis, the increase in family dissolution, and the increase in economic crimes, and the social changes following candlelight vigils, had a great influence on the success of the movie. First, during the Kim Dae-jung and Roh Moo-hyun administrations, films dealing with the division of the South and North Korea led the box office due to changes in inter-Korean relations following the reconciliation policy toward North Korea. Second, the gloomy social atmosphere caused by the IMF crisis became the soil for gangster films, and the expansion of freedom of expression of the democratic regime added strength to it and made the heyday of gangster films. Third, following the candlelight protest rally, films dealing with justice, inequality, democracy, and the anti-Japanese movement were successful in the process of impeachment of President Park Geun-hye and the birth of the Moon Jae-in administration. In particular, through 〈Parasite〉 by director Bong Joon-ho, who won the Academy Awards, among the box office films that reflect the characteristics of the times, the seriousness of the inequality problem aroused global sympathy, and it is believed that the chronologicality expressed through the film was a common social phenomenon in the global village. I can. Fourth, it was confirmed that films reflecting the characteristics of the times created issues and discourses in our society again, so that films have a great influence on society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.