현재의 디지털 사회에는 다양한 길안내 앱 및 차량용 내비게이션 등이 일상화되어 이동 또는 교통편의에 도움을 주고 있다. 하지만 사회 다분야의 발전에도 불구하고 사회적약자의 일상 편의 향상에는 한계가 존재한다. 특히 일반 길안내 앱이나 내비게이션의 경우 차량을 중심으로 서비스되고 있다. 하지만 시각장애인이 이동을 위해 이를 활용하기에는 혼란과 위험요소 등 많은 제약이 따르는 실정이다. 본 연구는 시각장애인과 같이 보행(이동)에 제약을 받는 이동약자 혹은 교통약자를 대상으로 하며, 연구를 위해 ...
현재의 디지털 사회에는 다양한 길안내 앱 및 차량용 내비게이션 등이 일상화되어 이동 또는 교통편의에 도움을 주고 있다. 하지만 사회 다분야의 발전에도 불구하고 사회적약자의 일상 편의 향상에는 한계가 존재한다. 특히 일반 길안내 앱이나 내비게이션의 경우 차량을 중심으로 서비스되고 있다. 하지만 시각장애인이 이동을 위해 이를 활용하기에는 혼란과 위험요소 등 많은 제약이 따르는 실정이다. 본 연구는 시각장애인과 같이 보행(이동)에 제약을 받는 이동약자 혹은 교통약자를 대상으로 하며, 연구를 위해 공간정보 데이터를 기반으로 시각장애인만의 보행 관련 항목과 구성요소를 선정하였다. 또한 선정결과를 이용하여 상용 앱(App)에 접목할 수 있는 보행용 길안내 네트워크를 구성·분석하였다. 공간정보를 기반으로 점자블럭(점형/선형), 음향신호기, 버스정류장, 볼라드 등의 추가적인 시각장애인용 컨텐츠 정보가 확보될 경우 교통약자의 독립적인 보행을 위한 길안내 서비스가 가능함을 확인하였다. 국내 타 기관 또는 여러 부처에서 제공되고 있는 다종의 공간정보 자료를 DB 형태로 구축하여 제공할 경우 기반 데이터 취득의 효율성이 높아질 뿐만 아니라 정확도와 정밀도가 확보된 다양한 서비스의 실현이 가능할 것으로 판단된다. 길안내를 위한 데이터 모델을 정립하고 이를 모바일 앱을 통해 구현하였으며, ICT기술 접목을 통해 다양한 센서 및 음성 기술 등을 연계·활용한다면 고도화 된 시각장애인 전용 내비게이션의 활용이 가능하다.
현재의 디지털 사회에는 다양한 길안내 앱 및 차량용 내비게이션 등이 일상화되어 이동 또는 교통편의에 도움을 주고 있다. 하지만 사회 다분야의 발전에도 불구하고 사회적약자의 일상 편의 향상에는 한계가 존재한다. 특히 일반 길안내 앱이나 내비게이션의 경우 차량을 중심으로 서비스되고 있다. 하지만 시각장애인이 이동을 위해 이를 활용하기에는 혼란과 위험요소 등 많은 제약이 따르는 실정이다. 본 연구는 시각장애인과 같이 보행(이동)에 제약을 받는 이동약자 혹은 교통약자를 대상으로 하며, 연구를 위해 공간정보 데이터를 기반으로 시각장애인만의 보행 관련 항목과 구성요소를 선정하였다. 또한 선정결과를 이용하여 상용 앱(App)에 접목할 수 있는 보행용 길안내 네트워크를 구성·분석하였다. 공간정보를 기반으로 점자블럭(점형/선형), 음향신호기, 버스정류장, 볼라드 등의 추가적인 시각장애인용 컨텐츠 정보가 확보될 경우 교통약자의 독립적인 보행을 위한 길안내 서비스가 가능함을 확인하였다. 국내 타 기관 또는 여러 부처에서 제공되고 있는 다종의 공간정보 자료를 DB 형태로 구축하여 제공할 경우 기반 데이터 취득의 효율성이 높아질 뿐만 아니라 정확도와 정밀도가 확보된 다양한 서비스의 실현이 가능할 것으로 판단된다. 길안내를 위한 데이터 모델을 정립하고 이를 모바일 앱을 통해 구현하였으며, ICT기술 접목을 통해 다양한 센서 및 음성 기술 등을 연계·활용한다면 고도화 된 시각장애인 전용 내비게이션의 활용이 가능하다.
In the current digital society, various directions apps and vehicle navigations are becoming commonplace, helping to move or transport. However, despite the development of various fields of society, there is a limit to improving the daily convenience of the socially disadvantaged. In particular, in ...
In the current digital society, various directions apps and vehicle navigations are becoming commonplace, helping to move or transport. However, despite the development of various fields of society, there is a limit to improving the daily convenience of the socially disadvantaged. In particular, in the case of general directions apps and navigation, services are centered on vehicles.
However, there are many restrictions such as confusion and risk factors for the visually impaired to use it for movement. This study is aimed at the mobility-impaired or traffic-impaired people, such as the visually impaired, who are constrained by walking (movement), and selected items and components related to walking only for the visually impaired based on spatial information data.
In addition, using the selection results, a walking route guidance network that can be applied to a commercial app was constructed and analyzed. Based on the spatial information, it was confirmed that if additional content information for the visually impaired, such as braille blocks (dotted/linear), sound signals, bus stops, and bollards, is secured, it is possible to provide a way guidance service for the independent walking of the traffic weak.
If a variety of spatial information data provided by other domestic institutions or various ministries is constructed and provided in a DB format, it is believed that the efficiency of obtaining the base data will increase, as well as the realization of various services with accuracy and precision secured. A data model for directions was established and implemented through a mobile app. If various sensors and voice technologies are connected and utilized through ICT technology, advanced navigation dedicated to the visually impaired can be utilized.
In the current digital society, various directions apps and vehicle navigations are becoming commonplace, helping to move or transport. However, despite the development of various fields of society, there is a limit to improving the daily convenience of the socially disadvantaged. In particular, in the case of general directions apps and navigation, services are centered on vehicles.
However, there are many restrictions such as confusion and risk factors for the visually impaired to use it for movement. This study is aimed at the mobility-impaired or traffic-impaired people, such as the visually impaired, who are constrained by walking (movement), and selected items and components related to walking only for the visually impaired based on spatial information data.
In addition, using the selection results, a walking route guidance network that can be applied to a commercial app was constructed and analyzed. Based on the spatial information, it was confirmed that if additional content information for the visually impaired, such as braille blocks (dotted/linear), sound signals, bus stops, and bollards, is secured, it is possible to provide a way guidance service for the independent walking of the traffic weak.
If a variety of spatial information data provided by other domestic institutions or various ministries is constructed and provided in a DB format, it is believed that the efficiency of obtaining the base data will increase, as well as the realization of various services with accuracy and precision secured. A data model for directions was established and implemented through a mobile app. If various sensors and voice technologies are connected and utilized through ICT technology, advanced navigation dedicated to the visually impaired can be utilized.
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