지역아동센터 이용 아동의 결핍인식이 우울감에 미치는 영향 : 자아존중감과 사회적지지의 매개효과를 중심으로 The Influence of Deprivation Perceptions of Children Using Local Children's Centers on Depression원문보기
본 연구는 방과후 돌봄이 필요한 지역사회 아동의 건강한 성장을 위한 사회복지시설인 지역아동센터를 이용 하는 아동을 대상으로 아동이 인식하는 결핍인식이 우울감에 미치는 영향을 확인해보았다. 나아가 아동의 자아존중감과 사회적 지지가 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식과 우울감 사이의 관계에서 ...
본 연구는 방과후 돌봄이 필요한 지역사회 아동의 건강한 성장을 위한 사회복지시설인 지역아동센터를 이용 하는 아동을 대상으로 아동이 인식하는 결핍인식이 우울감에 미치는 영향을 확인해보았다. 나아가 아동의 자아존중감과 사회적 지지가 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식과 우울감 사이의 관계에서 매개효과로 작용하는지를 살펴보는 데 그 목적이 있다. 이에 아동이 건강한 사회구성원으로 자리할 수 있도록 아동복지 증진에 필요한 기초자료로 활용하고자 하였다. 이를 위한 분석 자료로는 한국청소년정책연구원에서 보건복지부와 지역아동센터 중앙지원단의 위탁을 받아 수집된「2018년 지역아동센터 아동패널DB」로, 본 연구에서는 2차 자료 분석을 실시하였다. 대상은 전국의 초등학교 4학년 총 628명의 자료를 분석에 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 25.0 프로그램과 AMOS 25.0 프로그램을 이용하여 조사대상 아동의 빈도와 백분율을 산출하였다. 조사대상 아동의 수준을 파악하기 위해 기술통계량 분석을 실시하였으며, 독립표본 t검정, 분산분석, 상관관계분석을 실시하였다. 마지막으로 각 변수 간 영향관계를 검증하기 위한 가설검증은 구조방정식모형분석(SEM)을 실시하였다. 본 연구에서는 지역아동센터 이용 아동의 우울감을 경감하기 위한 연구문제를 다음과 같이 설정하여 제시하였다. 첫째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식은 우울감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식이 우울감에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식이 우울감에 미치는 영향에서 사회적 지지의 매개효과는 어떠한가? 본 연구문제에 따른 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용 아동이 결핍에 대해 더 높게 인식할수록 우울감도 높아지는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 구조방정식 모형을 통한 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식은 자아존중감을 완전매개하여 우울감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식은 사회적 지지에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적 지지를 통한 우울감에는 간접영향을 미치지 않아 매개효과는 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 실천적 및 정책적 방안이 제시되었다. 1) 지역아동센터 이용 아동의 자아존중감 향상 및 우울감 경감을 위해 적절한 휴식과 놀이, 사회관계 형성의 기회를 보장하는 아동의 놀 권리를 확보하여야 한다. 2) 정서지원 및 부모교육을 통한 자아존중감 향상을 위한 정서 환경을 확보하는 실천적 지원이 선행되어야 한다. 3) 결핍되지 않는 환경에서 아동이 안전하고 건강하게 성장할 수 있도록 아동친화도시 인증 등과 같은 정책적 지원이 뒷받침되어야 한다. 4) 아동의 결핍인식 경감 및 자아존중감 향상을 위해 모든 아동이 차별받지 않고 동등한 서비스를 받을 수 있는 정책적 지원체계가 마련되어야 한다. 본 연구의 후속연구로서 아동의 성장 과정에 따른 영향을 파악할 수 있는 종단적 연구, 우울감에 영향을 미치는 다양한 요인과의 관계에 관한 연구, 다양한 연구대상 연령에 대한 연구, 질적 연구 등이 제시되었다.
본 연구는 방과후 돌봄이 필요한 지역사회 아동의 건강한 성장을 위한 사회복지시설인 지역아동센터를 이용 하는 아동을 대상으로 아동이 인식하는 결핍인식이 우울감에 미치는 영향을 확인해보았다. 나아가 아동의 자아존중감과 사회적 지지가 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식과 우울감 사이의 관계에서 매개효과로 작용하는지를 살펴보는 데 그 목적이 있다. 이에 아동이 건강한 사회구성원으로 자리할 수 있도록 아동복지 증진에 필요한 기초자료로 활용하고자 하였다. 이를 위한 분석 자료로는 한국청소년정책연구원에서 보건복지부와 지역아동센터 중앙지원단의 위탁을 받아 수집된「2018년 지역아동센터 아동패널DB」로, 본 연구에서는 2차 자료 분석을 실시하였다. 대상은 전국의 초등학교 4학년 총 628명의 자료를 분석에 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 25.0 프로그램과 AMOS 25.0 프로그램을 이용하여 조사대상 아동의 빈도와 백분율을 산출하였다. 조사대상 아동의 수준을 파악하기 위해 기술통계량 분석을 실시하였으며, 독립표본 t검정, 분산분석, 상관관계분석을 실시하였다. 마지막으로 각 변수 간 영향관계를 검증하기 위한 가설검증은 구조방정식모형분석(SEM)을 실시하였다. 본 연구에서는 지역아동센터 이용 아동의 우울감을 경감하기 위한 연구문제를 다음과 같이 설정하여 제시하였다. 첫째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식은 우울감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식이 우울감에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식이 우울감에 미치는 영향에서 사회적 지지의 매개효과는 어떠한가? 본 연구문제에 따른 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용 아동이 결핍에 대해 더 높게 인식할수록 우울감도 높아지는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 구조방정식 모형을 통한 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식은 자아존중감을 완전매개하여 우울감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 지역아동센터 이용 아동의 결핍인식은 사회적 지지에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적 지지를 통한 우울감에는 간접영향을 미치지 않아 매개효과는 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 실천적 및 정책적 방안이 제시되었다. 1) 지역아동센터 이용 아동의 자아존중감 향상 및 우울감 경감을 위해 적절한 휴식과 놀이, 사회관계 형성의 기회를 보장하는 아동의 놀 권리를 확보하여야 한다. 2) 정서지원 및 부모교육을 통한 자아존중감 향상을 위한 정서 환경을 확보하는 실천적 지원이 선행되어야 한다. 3) 결핍되지 않는 환경에서 아동이 안전하고 건강하게 성장할 수 있도록 아동친화도시 인증 등과 같은 정책적 지원이 뒷받침되어야 한다. 4) 아동의 결핍인식 경감 및 자아존중감 향상을 위해 모든 아동이 차별받지 않고 동등한 서비스를 받을 수 있는 정책적 지원체계가 마련되어야 한다. 본 연구의 후속연구로서 아동의 성장 과정에 따른 영향을 파악할 수 있는 종단적 연구, 우울감에 영향을 미치는 다양한 요인과의 관계에 관한 연구, 다양한 연구대상 연령에 대한 연구, 질적 연구 등이 제시되었다.
This study examines the influence of the deprivation perception perceived by children on depression for children who use local children's centers, a social welfare facility for the healthy growth of children in communities in need of after-school care. It is also examined whether the self-esteem of ...
This study examines the influence of the deprivation perception perceived by children on depression for children who use local children's centers, a social welfare facility for the healthy growth of children in communities in need of after-school care. It is also examined whether the self-esteem of children and the social support for the children have a mediating effect on the relationship between the deprivation perception and the feeling of depression of children using local children's centers. Furthermore, it is intended to be used as basic data necessary for promoting child welfare so that children can be positioned as healthy members of society. The data used for this study is ``2018 Local Children's Center Children's Panel DB'' collected by the National Youth Policy Institute (NYPI) on behalf of the Ministry of Health and Welfare and the National Center for the Rights of the Child. In this study, secondary data analysis was performed based on the data of 628 4th graders nationwide. The data were analyzed using the SPSS 25.0 program and the AMOS 25.0 program to calculate the frequency and percentage of children to be surveyed. Descriptive statistics analysis was performed to determine the level of the children to be surveyed, and independent-sample t-test, analysis of variance, and correlation analysis were performed. Finally, the structural equation model analysis (SEM) was conducted to verify the hypothesis to verify the influence relationship between each variable. In this study, the following research questions were set up and presented to alleviate depression of children using local children's centers. First, how does the deprivation perception of children who use local children's centers affect their depression? Second, what is the mediating effect of self-esteem of children on the influence of the deprivation perception of children who use local children's centers on their depression? Third, what is the mediating effect of social support for the children on the influence of the deprivation perception of children who use local children's centers on depression? The main results with respect to the research questions described above are as follows. First, it was found that there was a correlation that the higher the deprivation perception of children using the local children's center, the higher their depression. Second, it was confirmed through the structural equation model that the deprivation perception of children using the local children's center completely mediated their self-esteem and had an indirect effect on their depression. Third, it was found that the deprivation perception of children using the local children's center had a direct effect on social support for the children, but the mediating effect of the social support for the children on their depression was not detected through the structural equation model as their deprivation perception did not have an indirect effect on their depression through social support. Based on these research results, the following practical and policy measures were suggested. 1) In order to improve self-esteem and reduce depression of children who use local children's centers, children's right to play, which guarantees an opportunity for appropriate rest, play and social relations, should be secured. 2) Practical support for securing an emotional environment for improving self-esteem through emotional support and parental education must precede. 3) Policy support such as child-friendly city certification should be supported so that children can grow safely and healthily in an environment that is not deficient. 4) A policy support system must be prepared so that all children can receive equal services without discrimination in order to reduce the deprivation perception of children and to improve their self-esteem. As follow-up studies of this study, longitudinal studies to understand the effects of children's growth process, studies on the relationship with various factors affecting depression, studies targeting children of various ages, and qualitative studies were proposed.
This study examines the influence of the deprivation perception perceived by children on depression for children who use local children's centers, a social welfare facility for the healthy growth of children in communities in need of after-school care. It is also examined whether the self-esteem of children and the social support for the children have a mediating effect on the relationship between the deprivation perception and the feeling of depression of children using local children's centers. Furthermore, it is intended to be used as basic data necessary for promoting child welfare so that children can be positioned as healthy members of society. The data used for this study is ``2018 Local Children's Center Children's Panel DB'' collected by the National Youth Policy Institute (NYPI) on behalf of the Ministry of Health and Welfare and the National Center for the Rights of the Child. In this study, secondary data analysis was performed based on the data of 628 4th graders nationwide. The data were analyzed using the SPSS 25.0 program and the AMOS 25.0 program to calculate the frequency and percentage of children to be surveyed. Descriptive statistics analysis was performed to determine the level of the children to be surveyed, and independent-sample t-test, analysis of variance, and correlation analysis were performed. Finally, the structural equation model analysis (SEM) was conducted to verify the hypothesis to verify the influence relationship between each variable. In this study, the following research questions were set up and presented to alleviate depression of children using local children's centers. First, how does the deprivation perception of children who use local children's centers affect their depression? Second, what is the mediating effect of self-esteem of children on the influence of the deprivation perception of children who use local children's centers on their depression? Third, what is the mediating effect of social support for the children on the influence of the deprivation perception of children who use local children's centers on depression? The main results with respect to the research questions described above are as follows. First, it was found that there was a correlation that the higher the deprivation perception of children using the local children's center, the higher their depression. Second, it was confirmed through the structural equation model that the deprivation perception of children using the local children's center completely mediated their self-esteem and had an indirect effect on their depression. Third, it was found that the deprivation perception of children using the local children's center had a direct effect on social support for the children, but the mediating effect of the social support for the children on their depression was not detected through the structural equation model as their deprivation perception did not have an indirect effect on their depression through social support. Based on these research results, the following practical and policy measures were suggested. 1) In order to improve self-esteem and reduce depression of children who use local children's centers, children's right to play, which guarantees an opportunity for appropriate rest, play and social relations, should be secured. 2) Practical support for securing an emotional environment for improving self-esteem through emotional support and parental education must precede. 3) Policy support such as child-friendly city certification should be supported so that children can grow safely and healthily in an environment that is not deficient. 4) A policy support system must be prepared so that all children can receive equal services without discrimination in order to reduce the deprivation perception of children and to improve their self-esteem. As follow-up studies of this study, longitudinal studies to understand the effects of children's growth process, studies on the relationship with various factors affecting depression, studies targeting children of various ages, and qualitative studies were proposed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.