이 연구는 초등 인공지능 교육 목표를 ‘인공지능 리터러시(AIliteracy)의 신장’으로 설정하고, 초등학생의 인공지능 리터러시 신장을 위한 교육 프로그램을 개발하고 적용한 후 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 초등 인공지능 교육 프로그램을 개발하였으며, 인공지능과 관련된 교육 경험이 없는 초등학생 25명을 대상으로 해당 교육 프로그램을 적용하고 그 효과를 분석하였다. 연구 결과, 본 교육 프로그램의 적용 전과 비교하여 적용 후에 학습자들의 인공지능 이해, 인공지능 윤리, 인공지능 활용에 대한 ...
이 연구는 초등 인공지능 교육 목표를 ‘인공지능 리터러시(AIliteracy)의 신장’으로 설정하고, 초등학생의 인공지능 리터러시 신장을 위한 교육 프로그램을 개발하고 적용한 후 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 초등 인공지능 교육 프로그램을 개발하였으며, 인공지능과 관련된 교육 경험이 없는 초등학생 25명을 대상으로 해당 교육 프로그램을 적용하고 그 효과를 분석하였다. 연구 결과, 본 교육 프로그램의 적용 전과 비교하여 적용 후에 학습자들의 인공지능 이해, 인공지능 윤리, 인공지능 활용에 대한 효능감의 3개 영역 모두에서 각각 유의미한 향상을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 초등학교에서의 인공지능 교육을 위한 시사점을 논의하였다.
이 연구는 초등 인공지능 교육 목표를 ‘인공지능 리터러시(AI literacy)의 신장’으로 설정하고, 초등학생의 인공지능 리터러시 신장을 위한 교육 프로그램을 개발하고 적용한 후 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 초등 인공지능 교육 프로그램을 개발하였으며, 인공지능과 관련된 교육 경험이 없는 초등학생 25명을 대상으로 해당 교육 프로그램을 적용하고 그 효과를 분석하였다. 연구 결과, 본 교육 프로그램의 적용 전과 비교하여 적용 후에 학습자들의 인공지능 이해, 인공지능 윤리, 인공지능 활용에 대한 효능감의 3개 영역 모두에서 각각 유의미한 향상을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 초등학교에서의 인공지능 교육을 위한 시사점을 논의하였다.
This study set the goal of elementary AI education as “advancing AI literacy”, developed and applied education programs to improve the AI literacy of elementary school students, then tried to verify their effectiveness. To do this, elementary AI education programs were developed and applied to 25 el...
This study set the goal of elementary AI education as “advancing AI literacy”, developed and applied education programs to improve the AI literacy of elementary school students, then tried to verify their effectiveness. To do this, elementary AI education programs were developed and applied to 25 elementary school students who had not have educational experience related to AI, and then their effects were analyzed. As a result of the study, significant improvements were found in all three areas of learners' understanding of artificial intelligence, artificial intelligence ethics, and efficacy in using artificial intelligence after application compared to before application of the education programs. Based on the result, the implications for AI education in elementary schools were discussed.
This study set the goal of elementary AI education as “advancing AI literacy”, developed and applied education programs to improve the AI literacy of elementary school students, then tried to verify their effectiveness. To do this, elementary AI education programs were developed and applied to 25 elementary school students who had not have educational experience related to AI, and then their effects were analyzed. As a result of the study, significant improvements were found in all three areas of learners' understanding of artificial intelligence, artificial intelligence ethics, and efficacy in using artificial intelligence after application compared to before application of the education programs. Based on the result, the implications for AI education in elementary schools were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.