현대의 차량엔 점점 더 많은 ECU(Electronic Control Unit)가 탑재되고 있다. 기존의 차량 배선 방법은 증가하는 ECU들을 연결하기에 여러 문제점이 발생하였다. 그리하여 차량용 네트워크(In-Vehicle Network : IVN)의 필요성이 대두되었다. 이를 위해 LIN, CAN, SENT, ...
현대의 차량엔 점점 더 많은 ECU(Electronic Control Unit)가 탑재되고 있다. 기존의 차량 배선 방법은 증가하는 ECU들을 연결하기에 여러 문제점이 발생하였다. 그리하여 차량용 네트워크(In-Vehicle Network : IVN)의 필요성이 대두되었다. 이를 위해 LIN, CAN, SENT, Flexray 등이 개발되었지만, 그중 안전에 가장 밀접한 CAN(Controller Area Network) 버스가 주로 사용되고 있다. 초음파 센서는 ADAS(Advanced Driver Assistance Systems)를 구성하는 다양한 센서 중에서 경제적으로 가장 저렴하고 기술적 접근성이 높아 ADAS의 보조기술로 확대 적용되고 있다. 그중 초음파 센서를 이용한 대표적 기능인 PAS(Parking Assist System)는 초음파 센서를 이용하여 주차 시, 후방의 물체의 거리를 음성 안내로 주차를 도와주는 기능이다. 본 논문에서는 이러한 추세에 맞추어, 가장 안전에 밀접한 IVN인 CAN Protocol을 통하여 RISC-V core에 초음파 센서의 데이터를 보내고 판단하는 PAS(Parking Assist System)를 위한 차량용 ECU 및 CAN Controller 설계를 해보았다.
현대의 차량엔 점점 더 많은 ECU(Electronic Control Unit)가 탑재되고 있다. 기존의 차량 배선 방법은 증가하는 ECU들을 연결하기에 여러 문제점이 발생하였다. 그리하여 차량용 네트워크(In-Vehicle Network : IVN)의 필요성이 대두되었다. 이를 위해 LIN, CAN, SENT, Flexray 등이 개발되었지만, 그중 안전에 가장 밀접한 CAN(Controller Area Network) 버스가 주로 사용되고 있다. 초음파 센서는 ADAS(Advanced Driver Assistance Systems)를 구성하는 다양한 센서 중에서 경제적으로 가장 저렴하고 기술적 접근성이 높아 ADAS의 보조기술로 확대 적용되고 있다. 그중 초음파 센서를 이용한 대표적 기능인 PAS(Parking Assist System)는 초음파 센서를 이용하여 주차 시, 후방의 물체의 거리를 음성 안내로 주차를 도와주는 기능이다. 본 논문에서는 이러한 추세에 맞추어, 가장 안전에 밀접한 IVN인 CAN Protocol을 통하여 RISC-V core에 초음파 센서의 데이터를 보내고 판단하는 PAS(Parking Assist System)를 위한 차량용 ECU 및 CAN Controller 설계를 해보았다.
Modern vehicles are equipped with more and more electronic control units (ECUs). Existing vehicle wiring methods have caused several problems to connect increasing ECUs. Thus, the need for an In-Vehicle Network (IVN) emerged. For this, LIN, CAN, SENT, and Flexray have been developed, but among them,...
Modern vehicles are equipped with more and more electronic control units (ECUs). Existing vehicle wiring methods have caused several problems to connect increasing ECUs. Thus, the need for an In-Vehicle Network (IVN) emerged. For this, LIN, CAN, SENT, and Flexray have been developed, but among them, the CAN (Controller Area Network) bus, which is most closely related to safety, is mainly used. The ultrasonic sensor is the most economically inexpensive and technically accessible among the various sensors constituting ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), so it is widely applied as an auxiliary technology of ADAS. Among them, PAS (Parking Assist System), a representative function using ultrasonic sensors, is a function that assists in parking with voice guidance on the distance of objects in the rear when parking using ultrasonic sensors. In this paper, in line with this trend, we designed a vehicle ECU and CAN controller for a PAS (Parking Assist System) that transmits and determines the data of an ultrasonic sensor to the RISC-V core through the CAN Protocol, which is the most safe IVN.
Modern vehicles are equipped with more and more electronic control units (ECUs). Existing vehicle wiring methods have caused several problems to connect increasing ECUs. Thus, the need for an In-Vehicle Network (IVN) emerged. For this, LIN, CAN, SENT, and Flexray have been developed, but among them, the CAN (Controller Area Network) bus, which is most closely related to safety, is mainly used. The ultrasonic sensor is the most economically inexpensive and technically accessible among the various sensors constituting ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), so it is widely applied as an auxiliary technology of ADAS. Among them, PAS (Parking Assist System), a representative function using ultrasonic sensors, is a function that assists in parking with voice guidance on the distance of objects in the rear when parking using ultrasonic sensors. In this paper, in line with this trend, we designed a vehicle ECU and CAN controller for a PAS (Parking Assist System) that transmits and determines the data of an ultrasonic sensor to the RISC-V core through the CAN Protocol, which is the most safe IVN.
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