심각한 대기오염이 일상생활을 위협하는 현재, 교통 부문은 많은 양의 배기가스를 배출한다. 이러한 문제를 해결하는 한편, 현재의 생활방식을 바꾸지 않는 대안으로 전기차가 개발되었다. 그러나 수많은 장점에도 불구하고 여전히 전기차의 판매량은 저조하다. 전기차 구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 선행연구는 존재한다. 그러나 포괄전인 접근법 없이 개별 연구가 사용하는 개념도 상이한 현실로, 새로운 연구의 필요성이 있다. 또한, 최근 급등한 전기차 판매량을 고려할 때, 추가 연구가 필요한 실정이다. 수집된 데이터를 ...
심각한 대기오염이 일상생활을 위협하는 현재, 교통 부문은 많은 양의 배기가스를 배출한다. 이러한 문제를 해결하는 한편, 현재의 생활방식을 바꾸지 않는 대안으로 전기차가 개발되었다. 그러나 수많은 장점에도 불구하고 여전히 전기차의 판매량은 저조하다. 전기차 구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 선행연구는 존재한다. 그러나 포괄전인 접근법 없이 개별 연구가 사용하는 개념도 상이한 현실로, 새로운 연구의 필요성이 있다. 또한, 최근 급등한 전기차 판매량을 고려할 때, 추가 연구가 필요한 실정이다. 수집된 데이터를 AHP기법으로 분석한 결과, 한국의 경우, 제품 품질 (40.9%), 정책 지원 (27.3%), 시장 환경 (18.1%), 소비 의식 (13.7%)의 상대적 중요도가 나타났다. 각 차원 별 요인에 대한 분석 결과 구매보조금 (40.8%), 신뢰성•내구성 (33.5%), 정비서비스 (26.1%), 환경보호 (45.7%)가 전기차 구매 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 중국의 경우, 정책 지원 (54.8%), 소비의식 (33.1%), 제품 품질 (7.4%), 시장 환경 (4.7%)의 상대적 중요도가 나타났다. 각 차원 별 요인에 대한 분석 결과 정부 규제 (75.6%), 제품 성능 (43.4%), 정비서비스 (45.5%), 자원절약 (80.6%)이 전기차 구매 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 정책 수립에 대한 가이드라인과 자동차 회사의 전략 수립을 위한 기초 자료를 제공한다. 또한 본 논문은 전기차의 친환경성과 경제적 측면에 주로 초점을 맞춘 기존 연구와 달리, 신뢰성•내구성 요인의 중요성을 밝혀 새로운 개선 방향을 제시하였다. 이에 더해, 문화적으로 다른 두 집단의 비교를 통해 그 차이를 밝혀 향후 수출계획 수립에 대한 가이드라인을 제시하였다. 그러나 본 논문은 한국과 중국에서 모든 조사를 진행하여 일반성을 확보하지 못하였다. 그 결과 문화가 다른 지역에서 본 연구의 결과와 다른 양상이 나타날 수도 있다. 또한 전기차 시장의 특성상 추적연구를 통해 상대적 중요도의 변화를 조사 할 필요가 있다.
심각한 대기오염이 일상생활을 위협하는 현재, 교통 부문은 많은 양의 배기가스를 배출한다. 이러한 문제를 해결하는 한편, 현재의 생활방식을 바꾸지 않는 대안으로 전기차가 개발되었다. 그러나 수많은 장점에도 불구하고 여전히 전기차의 판매량은 저조하다. 전기차 구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 선행연구는 존재한다. 그러나 포괄전인 접근법 없이 개별 연구가 사용하는 개념도 상이한 현실로, 새로운 연구의 필요성이 있다. 또한, 최근 급등한 전기차 판매량을 고려할 때, 추가 연구가 필요한 실정이다. 수집된 데이터를 AHP기법으로 분석한 결과, 한국의 경우, 제품 품질 (40.9%), 정책 지원 (27.3%), 시장 환경 (18.1%), 소비 의식 (13.7%)의 상대적 중요도가 나타났다. 각 차원 별 요인에 대한 분석 결과 구매보조금 (40.8%), 신뢰성•내구성 (33.5%), 정비서비스 (26.1%), 환경보호 (45.7%)가 전기차 구매 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 중국의 경우, 정책 지원 (54.8%), 소비의식 (33.1%), 제품 품질 (7.4%), 시장 환경 (4.7%)의 상대적 중요도가 나타났다. 각 차원 별 요인에 대한 분석 결과 정부 규제 (75.6%), 제품 성능 (43.4%), 정비서비스 (45.5%), 자원절약 (80.6%)이 전기차 구매 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 정책 수립에 대한 가이드라인과 자동차 회사의 전략 수립을 위한 기초 자료를 제공한다. 또한 본 논문은 전기차의 친환경성과 경제적 측면에 주로 초점을 맞춘 기존 연구와 달리, 신뢰성•내구성 요인의 중요성을 밝혀 새로운 개선 방향을 제시하였다. 이에 더해, 문화적으로 다른 두 집단의 비교를 통해 그 차이를 밝혀 향후 수출계획 수립에 대한 가이드라인을 제시하였다. 그러나 본 논문은 한국과 중국에서 모든 조사를 진행하여 일반성을 확보하지 못하였다. 그 결과 문화가 다른 지역에서 본 연구의 결과와 다른 양상이 나타날 수도 있다. 또한 전기차 시장의 특성상 추적연구를 통해 상대적 중요도의 변화를 조사 할 필요가 있다.
The transportation sector is responsible for a large quantity of air pollutant emission. To solve the problem, electric vehicles were introduced to the market, a mean that can solve the problem without changing the way of transportation that people are used to. However, despite the advantages, the p...
The transportation sector is responsible for a large quantity of air pollutant emission. To solve the problem, electric vehicles were introduced to the market, a mean that can solve the problem without changing the way of transportation that people are used to. However, despite the advantages, the purchase of electric vehicles are taking some time. Past studies have analyzed the factors influencing the purchase intention of electric vehicles. However, they share the limitation of not being able to approach the subject in a comprehensive approach, bringing up the need for a new research. Also, for the case of Korea, a new research is necessary due to recent increases in the purchase of electric vehicles. AHP analysis conducted on the data collected for Korea showed the relative effect of dimensions as product quality (41%), policy support (27%), market environment (18%), and consumption consciousness (14%). For the factors of each dimensions, purchase subsidies (40.8%), reliability and durability (33.5%), maintenance service (26.1%), and environmental protection (45.7%) showed to have the most influence in the purchase intention of electric vehicles. For the case of China, results showed the relative effect of dimensions as policy support (54.8%), consumption consciousness (33.1%), product quality (7.4%), and market environment (4.7%). For the factors of each dimensions, governmental regulation (70.6%), performance (43.4%), maintenance service (45.5%), and resource saving (80.6%) showed to have the most influence in the purchase intention of electric vehicles. The study provides a guideline for policy making and the basis data for strategy establishment of automakers. Also, in contrast to former research that mainly concentrated on the eco-friendliness and economic aspect of electric vehicles, this paper was able to define the importance of reliability and durability as an influencing factor, providing a new direction for improvement. In addition, with the comparison of two culturally distinct groups, the study was able to provide a guideline for exporting situations. However, the study was not able to secure generality, for the survey was only done in Korea and China, resulting in possible difference in nations with different cultures.
The transportation sector is responsible for a large quantity of air pollutant emission. To solve the problem, electric vehicles were introduced to the market, a mean that can solve the problem without changing the way of transportation that people are used to. However, despite the advantages, the purchase of electric vehicles are taking some time. Past studies have analyzed the factors influencing the purchase intention of electric vehicles. However, they share the limitation of not being able to approach the subject in a comprehensive approach, bringing up the need for a new research. Also, for the case of Korea, a new research is necessary due to recent increases in the purchase of electric vehicles. AHP analysis conducted on the data collected for Korea showed the relative effect of dimensions as product quality (41%), policy support (27%), market environment (18%), and consumption consciousness (14%). For the factors of each dimensions, purchase subsidies (40.8%), reliability and durability (33.5%), maintenance service (26.1%), and environmental protection (45.7%) showed to have the most influence in the purchase intention of electric vehicles. For the case of China, results showed the relative effect of dimensions as policy support (54.8%), consumption consciousness (33.1%), product quality (7.4%), and market environment (4.7%). For the factors of each dimensions, governmental regulation (70.6%), performance (43.4%), maintenance service (45.5%), and resource saving (80.6%) showed to have the most influence in the purchase intention of electric vehicles. The study provides a guideline for policy making and the basis data for strategy establishment of automakers. Also, in contrast to former research that mainly concentrated on the eco-friendliness and economic aspect of electric vehicles, this paper was able to define the importance of reliability and durability as an influencing factor, providing a new direction for improvement. In addition, with the comparison of two culturally distinct groups, the study was able to provide a guideline for exporting situations. However, the study was not able to secure generality, for the survey was only done in Korea and China, resulting in possible difference in nations with different cultures.
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