국내의 지형적 특성으로 인해 철도건설 시 구조물과 토공이 접하는 접속부의 시공이 증가하고 있다. 철도 분야에서 구조물 접속부는 지지강성이 갑작스럽게 변화하는 구간이다. 구조물 접속부에서 지지강성이 갑작스럽게 변화하면 강성차이로 인해 구조물 접속부에는 부등침하가 발생하게 된다. 이 부등침하는 열차의 주행안전성과 궤도를 지지하는 노반에 문제를 발생시키게 된다. 부등침하를 완화시키기 위해 한국철도시설공단 설계지침에는 구조물 접속부를 구성하는 재료 및 형상을 제시하였다. 특히 교량-토공 접속부에서는 교량, 어프로치블록, 자갈, 토공 순으로 지지강성이 변화하도록 구성 재료 및 형상을 제시하였다. 교량-토공 접속부의 안정성을 검토하기 위한 연구는 대부분 열차하중과 같은 외력을 고려해 접속부의 구성 재료와 형상을 변화시켜 확인하였다. 그러나 최근 지진이 빈번하게 발생하고 있어 지진과 같은 외력을 고려한 연구가 필요하다. 이에 본 구조물 접속부의 형상이 지진 시 교량-토공 접속부의 동적거동에 미치는 영향을 확인하기 위해 구조물 접속부의 형상을 결정하는 어프로치블록의 기울기와 토공의 기울기를 변화시켜 ...
국내의 지형적 특성으로 인해 철도건설 시 구조물과 토공이 접하는 접속부의 시공이 증가하고 있다. 철도 분야에서 구조물 접속부는 지지강성이 갑작스럽게 변화하는 구간이다. 구조물 접속부에서 지지강성이 갑작스럽게 변화하면 강성차이로 인해 구조물 접속부에는 부등침하가 발생하게 된다. 이 부등침하는 열차의 주행안전성과 궤도를 지지하는 노반에 문제를 발생시키게 된다. 부등침하를 완화시키기 위해 한국철도시설공단 설계지침에는 구조물 접속부를 구성하는 재료 및 형상을 제시하였다. 특히 교량-토공 접속부에서는 교량, 어프로치블록, 자갈, 토공 순으로 지지강성이 변화하도록 구성 재료 및 형상을 제시하였다. 교량-토공 접속부의 안정성을 검토하기 위한 연구는 대부분 열차하중과 같은 외력을 고려해 접속부의 구성 재료와 형상을 변화시켜 확인하였다. 그러나 최근 지진이 빈번하게 발생하고 있어 지진과 같은 외력을 고려한 연구가 필요하다. 이에 본 구조물 접속부의 형상이 지진 시 교량-토공 접속부의 동적거동에 미치는 영향을 확인하기 위해 구조물 접속부의 형상을 결정하는 어프로치블록의 기울기와 토공의 기울기를 변화시켜 수치해석을 수행하였다. 그 결과 교량-토공 접속부에서 가속도는 구조물 접속부에 비해 접속부를 구성하는 재료에 의한 영향이 크게 나타났으며, 수평변위는 교대의 수평변형과 구조물 접속부의 형상에 영향을 받는 것으로 나타났고, 수직변위는 구조물 접속부의 형상에 영향을 받는 것으로 나타났다. 그리고 지진 시 교량-토공 접속부에서 열차의 주행안전성과 유지관리 측면에서 구조물 접속부의 형상은 어프로치블록의 기울기가 1:1.5이고 토공의 기울기가 1:2.0인 경우 유리하게 작용할 것으로 보인다.
국내의 지형적 특성으로 인해 철도건설 시 구조물과 토공이 접하는 접속부의 시공이 증가하고 있다. 철도 분야에서 구조물 접속부는 지지강성이 갑작스럽게 변화하는 구간이다. 구조물 접속부에서 지지강성이 갑작스럽게 변화하면 강성차이로 인해 구조물 접속부에는 부등침하가 발생하게 된다. 이 부등침하는 열차의 주행안전성과 궤도를 지지하는 노반에 문제를 발생시키게 된다. 부등침하를 완화시키기 위해 한국철도시설공단 설계지침에는 구조물 접속부를 구성하는 재료 및 형상을 제시하였다. 특히 교량-토공 접속부에서는 교량, 어프로치블록, 자갈, 토공 순으로 지지강성이 변화하도록 구성 재료 및 형상을 제시하였다. 교량-토공 접속부의 안정성을 검토하기 위한 연구는 대부분 열차하중과 같은 외력을 고려해 접속부의 구성 재료와 형상을 변화시켜 확인하였다. 그러나 최근 지진이 빈번하게 발생하고 있어 지진과 같은 외력을 고려한 연구가 필요하다. 이에 본 구조물 접속부의 형상이 지진 시 교량-토공 접속부의 동적거동에 미치는 영향을 확인하기 위해 구조물 접속부의 형상을 결정하는 어프로치블록의 기울기와 토공의 기울기를 변화시켜 수치해석을 수행하였다. 그 결과 교량-토공 접속부에서 가속도는 구조물 접속부에 비해 접속부를 구성하는 재료에 의한 영향이 크게 나타났으며, 수평변위는 교대의 수평변형과 구조물 접속부의 형상에 영향을 받는 것으로 나타났고, 수직변위는 구조물 접속부의 형상에 영향을 받는 것으로 나타났다. 그리고 지진 시 교량-토공 접속부에서 열차의 주행안전성과 유지관리 측면에서 구조물 접속부의 형상은 어프로치블록의 기울기가 1:1.5이고 토공의 기울기가 1:2.0인 경우 유리하게 작용할 것으로 보인다.
The construction of transition between structures and the earthwork has been increased due to the topographical characteristics in Korea. The transition is the zone where support stiffness suddenly increases in the railway industry. If the support stiffness increases, differential settlement will oc...
The construction of transition between structures and the earthwork has been increased due to the topographical characteristics in Korea. The transition is the zone where support stiffness suddenly increases in the railway industry. If the support stiffness increases, differential settlement will occur at the transition due to difference of stiffness, and the differential settlement causes problems for the train running safety and the roadbed that supports the track. The materials and shapes of the transition are presented in the design guidelines published by Korea National Railway in order to reduce the differential settlement. In particular, the constituent materials and shapes were presented to change support stiffness in the order of bridge, approach block, gravel and earthwork at the bridge-earthwork transition. The stability of the bridge-earthwork transition has been discussed by changing the constituent materials and shapes of the transition considering external forces such as railway load in the various studies. However, earthquakes have been occurred frequently in the recent, and it is necessary to consider external forces such as earthquakes. Therefore, numerical analysis has been performed by converting the inclination of approach block, which determines the shape of the transition, and earthwork in order to verify the effect of the shape of the transition on the dynamic behavior at the bridge-earthwork transition. The result shows that the acceleration at the bridge-earthwork transition was more affected by the materials that consist of the transition than at the transition. Also, horizontal displacement was affected by the horizontal deformation of the span and the shape of the transition, and vertical displacement was affected by the shape of the transition. Furthermore, the shape of the transition seems to affect favorably when the slope of approach block is 1:1.5 and the slope of the earthwork is 1:2.0 in terms of train running safety and maintenance at the bridge-earthwork transition during earthquake.
The construction of transition between structures and the earthwork has been increased due to the topographical characteristics in Korea. The transition is the zone where support stiffness suddenly increases in the railway industry. If the support stiffness increases, differential settlement will occur at the transition due to difference of stiffness, and the differential settlement causes problems for the train running safety and the roadbed that supports the track. The materials and shapes of the transition are presented in the design guidelines published by Korea National Railway in order to reduce the differential settlement. In particular, the constituent materials and shapes were presented to change support stiffness in the order of bridge, approach block, gravel and earthwork at the bridge-earthwork transition. The stability of the bridge-earthwork transition has been discussed by changing the constituent materials and shapes of the transition considering external forces such as railway load in the various studies. However, earthquakes have been occurred frequently in the recent, and it is necessary to consider external forces such as earthquakes. Therefore, numerical analysis has been performed by converting the inclination of approach block, which determines the shape of the transition, and earthwork in order to verify the effect of the shape of the transition on the dynamic behavior at the bridge-earthwork transition. The result shows that the acceleration at the bridge-earthwork transition was more affected by the materials that consist of the transition than at the transition. Also, horizontal displacement was affected by the horizontal deformation of the span and the shape of the transition, and vertical displacement was affected by the shape of the transition. Furthermore, the shape of the transition seems to affect favorably when the slope of approach block is 1:1.5 and the slope of the earthwork is 1:2.0 in terms of train running safety and maintenance at the bridge-earthwork transition during earthquake.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.