발라드 일렉트릭 기타 세션에 대한 연구 : -2010년대 이후 음원 사이트 시대별 차트 TOP50 안에 들어간 음원을 중심으로- Study of electric guitar sessions in ballads : Focusing on music sources that have entered the top 50 charts by era of music sites since the 2010s원문보기
본 논문은 2010년대 한국의 발라드에서 일렉트릭 기타의 연주 방식과 이에 따라 표현되는 사운드가 곡에 미치는 영향을 연구하고 데이터화 한 것이다. 가상악기 기술이 발전하며 음원제작에 실제 연주를 사용하는 비율이 많이 줄었음에도 불구하고 아직까지 대체 불가능한 악기로 꾸준히 명맥을 이어오고 있는 일렉트릭 기타의 연주에 대한 연구가 필요하다고 판단하였고, 오랜 시간동안 한국에서 인기 장르로 많은 사랑을 받고 있는 발라드라는 장르에서의 주법을 테마로 설정하였다. 트렌드에 따라 빠르게 바뀌는 음악 구성과 기타리스트들의 플레이 특성상 최근 10년인 2010년대 이후를 기준으로 잡게 되었고 대중적인 음악에 들어간 요소들을 분석하고 싶었기에 음원사이트 기준 시대별 차트 Top50에 차트인한 인기 발라드 전곡(113곡)을 표본으로 설정하였다. 연구의 결과 곡의 구성과 강세 별로 선호되는 일렉트릭 기타의 주법과 연주 타이밍, 톤이 있음이 확인되었다. 곡의 초반부에 해당하는 부분에선 건반이나 ...
본 논문은 2010년대 한국의 발라드에서 일렉트릭 기타의 연주 방식과 이에 따라 표현되는 사운드가 곡에 미치는 영향을 연구하고 데이터화 한 것이다. 가상악기 기술이 발전하며 음원제작에 실제 연주를 사용하는 비율이 많이 줄었음에도 불구하고 아직까지 대체 불가능한 악기로 꾸준히 명맥을 이어오고 있는 일렉트릭 기타의 연주에 대한 연구가 필요하다고 판단하였고, 오랜 시간동안 한국에서 인기 장르로 많은 사랑을 받고 있는 발라드라는 장르에서의 주법을 테마로 설정하였다. 트렌드에 따라 빠르게 바뀌는 음악 구성과 기타리스트들의 플레이 특성상 최근 10년인 2010년대 이후를 기준으로 잡게 되었고 대중적인 음악에 들어간 요소들을 분석하고 싶었기에 음원사이트 기준 시대별 차트 Top50에 차트인한 인기 발라드 전곡(113곡)을 표본으로 설정하였다. 연구의 결과 곡의 구성과 강세 별로 선호되는 일렉트릭 기타의 주법과 연주 타이밍, 톤이 있음이 확인되었다. 곡의 초반부에 해당하는 부분에선 건반이나 어쿠스틱 기타를 사용한 서정적인 반주가 주로 이루어지기 때문에 일렉트릭 기타는 볼륨주법이나 로우 게인 오버드라이브로 멜로디가 없는 부분에 라인을 연주해주는 방식이 선호되었고, 이러한 연주는 초반부 반주를 주로 담당하는 어쿠스틱 악기의 빈 부분을 채워주는 역할을 해 적은 악기 구성으로 자칫하면 허전한 느낌을 줄 수 있는 파트를 꾸며주는 역할을 한다. 시작부터 높은 벨로시티로 시작되는 형식에선 디스토션 사운드가 이른 시점에 등장하기도 하였다. 중반부에서는 드럼 리듬에 따라 싱글 노트 주법으로 리듬을 연주하거나 멜로디 라인을 연주하여 1절에 비해 높은 게인량의 오버드라이브 톤을 연출하였고 사용하는 노트수와 테크닉의 빈도도 덩달아 늘어나며 곡의 빌드업에 중요한 역할을 함을 알 수 있었다. 후반부에서는 높은 강세로 연주되는 악기들에 맞춰 강한 드라이브 사운드의 파워코드 백킹을 연주해 웅장함을 더 돋보이게 하는 역할을 하였고 과감한 밴딩과 비브라토를 활용해 멜로디 라인이 화려하게 연주되는 특성을 보인다. 본 연구를 통해 2010년대 발라드에서 일렉트릭 기타의 세션 방식의 틀을 어느 정도 수치화하여 정리할 수 있었다고 판단된다. 지난 10년간 음원차트 최상위권에 있던 발라드 곡들에서의 일렉트릭 기타 연주를 전부 분석하여 각 구성별로 통계를 내고, 주요 사례곡들을 들어 악보와 함께 분석함으로써 대중들에게 가장 많은 사랑을 받은 곡들이 가진 연주적 특성과 패턴을 도출해내었다.
본 논문은 2010년대 한국의 발라드에서 일렉트릭 기타의 연주 방식과 이에 따라 표현되는 사운드가 곡에 미치는 영향을 연구하고 데이터화 한 것이다. 가상악기 기술이 발전하며 음원제작에 실제 연주를 사용하는 비율이 많이 줄었음에도 불구하고 아직까지 대체 불가능한 악기로 꾸준히 명맥을 이어오고 있는 일렉트릭 기타의 연주에 대한 연구가 필요하다고 판단하였고, 오랜 시간동안 한국에서 인기 장르로 많은 사랑을 받고 있는 발라드라는 장르에서의 주법을 테마로 설정하였다. 트렌드에 따라 빠르게 바뀌는 음악 구성과 기타리스트들의 플레이 특성상 최근 10년인 2010년대 이후를 기준으로 잡게 되었고 대중적인 음악에 들어간 요소들을 분석하고 싶었기에 음원사이트 기준 시대별 차트 Top50에 차트인한 인기 발라드 전곡(113곡)을 표본으로 설정하였다. 연구의 결과 곡의 구성과 강세 별로 선호되는 일렉트릭 기타의 주법과 연주 타이밍, 톤이 있음이 확인되었다. 곡의 초반부에 해당하는 부분에선 건반이나 어쿠스틱 기타를 사용한 서정적인 반주가 주로 이루어지기 때문에 일렉트릭 기타는 볼륨주법이나 로우 게인 오버드라이브로 멜로디가 없는 부분에 라인을 연주해주는 방식이 선호되었고, 이러한 연주는 초반부 반주를 주로 담당하는 어쿠스틱 악기의 빈 부분을 채워주는 역할을 해 적은 악기 구성으로 자칫하면 허전한 느낌을 줄 수 있는 파트를 꾸며주는 역할을 한다. 시작부터 높은 벨로시티로 시작되는 형식에선 디스토션 사운드가 이른 시점에 등장하기도 하였다. 중반부에서는 드럼 리듬에 따라 싱글 노트 주법으로 리듬을 연주하거나 멜로디 라인을 연주하여 1절에 비해 높은 게인량의 오버드라이브 톤을 연출하였고 사용하는 노트수와 테크닉의 빈도도 덩달아 늘어나며 곡의 빌드업에 중요한 역할을 함을 알 수 있었다. 후반부에서는 높은 강세로 연주되는 악기들에 맞춰 강한 드라이브 사운드의 파워코드 백킹을 연주해 웅장함을 더 돋보이게 하는 역할을 하였고 과감한 밴딩과 비브라토를 활용해 멜로디 라인이 화려하게 연주되는 특성을 보인다. 본 연구를 통해 2010년대 발라드에서 일렉트릭 기타의 세션 방식의 틀을 어느 정도 수치화하여 정리할 수 있었다고 판단된다. 지난 10년간 음원차트 최상위권에 있던 발라드 곡들에서의 일렉트릭 기타 연주를 전부 분석하여 각 구성별로 통계를 내고, 주요 사례곡들을 들어 악보와 함께 분석함으로써 대중들에게 가장 많은 사랑을 받은 곡들이 가진 연주적 특성과 패턴을 도출해내었다.
This thesis is a study and data conversion of the sound and playing method of electric guitars in Korean ballads in the 2010s. Despite the development of virtual instrument technology and the reduction in the ratio of actual performances used to produce sound sources, it was judged that research...
This thesis is a study and data conversion of the sound and playing method of electric guitars in Korean ballads in the 2010s. Despite the development of virtual instrument technology and the reduction in the ratio of actual performances used to produce sound sources, it was judged that research on electric guitars, which has steadily continued to be established as an irreplaceable instrument, was necessary, and a popular genre in Korea for a long time. The theme was set to play in the genre called ballad, which is loved by many. I wanted to analyze the elements of popular music, so I set a sample of popular ballad songs that were charted in the Top 100 of the sound source site, and the music composition that changes rapidly according to the trend and the characteristics of guitarists' play made it a standard since the last decade, the 2010s. . As a result of the study, it was confirmed that there are preferred electric guitar playing methods, playing timings, and tones for each composition and accent. Since lyrical accompaniment using a keyboard or acoustic guitar is mainly performed in the part corresponding to the beginning of the song, the method of playing the line in the part without a melody was preferred in the electric guitar by volume play or low gain overdrive. In the form that starts with velocity, distortion sound appeared at an early point. In the mid-section, the rhythm was played with a single-note playing method or a melody line was played according to the drum rhythm, and the overdrive tone with a higher gain compared to verse 1 was produced, and the number of notes and the frequency of techniques used increased steadily. In the second half, the power cord backing of the drive sound was played in accordance with instruments played with high stress to further highlight the grandeur, and the melody line was played gorgeously using bold banding and vibrato. Through this study, it is judged that the framework of the session method of electric guitars in ballads in the 2010s could be quantified to some extent. In the second half, a power cord backing with a strong drive sound was played in accordance with instruments played with high stress, and the melody line played brilliantly using bold banding and vibrato. Through this study, it is judged that the framework of the session method of electric guitars in ballads in the 2010s could be quantified to some extent. By analyzing all electric guitar performances in the ballad songs that were at the top of the sound chart for the past 10 years, statistics for each composition, and analysis of major case songs along with the score, the performance of the songs most loved by the public Characteristics and patterns were derived.
This thesis is a study and data conversion of the sound and playing method of electric guitars in Korean ballads in the 2010s. Despite the development of virtual instrument technology and the reduction in the ratio of actual performances used to produce sound sources, it was judged that research on electric guitars, which has steadily continued to be established as an irreplaceable instrument, was necessary, and a popular genre in Korea for a long time. The theme was set to play in the genre called ballad, which is loved by many. I wanted to analyze the elements of popular music, so I set a sample of popular ballad songs that were charted in the Top 100 of the sound source site, and the music composition that changes rapidly according to the trend and the characteristics of guitarists' play made it a standard since the last decade, the 2010s. . As a result of the study, it was confirmed that there are preferred electric guitar playing methods, playing timings, and tones for each composition and accent. Since lyrical accompaniment using a keyboard or acoustic guitar is mainly performed in the part corresponding to the beginning of the song, the method of playing the line in the part without a melody was preferred in the electric guitar by volume play or low gain overdrive. In the form that starts with velocity, distortion sound appeared at an early point. In the mid-section, the rhythm was played with a single-note playing method or a melody line was played according to the drum rhythm, and the overdrive tone with a higher gain compared to verse 1 was produced, and the number of notes and the frequency of techniques used increased steadily. In the second half, the power cord backing of the drive sound was played in accordance with instruments played with high stress to further highlight the grandeur, and the melody line was played gorgeously using bold banding and vibrato. Through this study, it is judged that the framework of the session method of electric guitars in ballads in the 2010s could be quantified to some extent. In the second half, a power cord backing with a strong drive sound was played in accordance with instruments played with high stress, and the melody line played brilliantly using bold banding and vibrato. Through this study, it is judged that the framework of the session method of electric guitars in ballads in the 2010s could be quantified to some extent. By analyzing all electric guitar performances in the ballad songs that were at the top of the sound chart for the past 10 years, statistics for each composition, and analysis of major case songs along with the score, the performance of the songs most loved by the public Characteristics and patterns were derived.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.