본 연구는 국가수준 유치원교육과정의 변천에서 나타나는 놀이의 의미를 분석하고 바람직한 놀이중심 교육과정에 대한 방향을 정립하고자 하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 우리나라의 국가수준 유치원교육과정에서 나타나는 놀이의 의미는 어떠한가? 이다. 연구자료는 교육부에서 국가수준으로 고시한 제 1차 유치원교육과정부터 2019 개정누리과정의 고시문과 해설서였다. 2019 개정 누리과정 확정 발표일인 7월부터, 역대 국가수준 유치원교육과정과 놀이에 관한 학술지와 학위논문 수집을 통해 문헌연구가 이루어졌다. 연구의 결과를 요약하면 첫째, 국가수준 유치원교육과정의 변천에 따라 고시문과 해설서에 제시된 놀이 단어 수가 점차적으로 증가되었다. 둘째, 교육방법으로서의 놀이는 활동과 ...
본 연구는 국가수준 유치원교육과정의 변천에서 나타나는 놀이의 의미를 분석하고 바람직한 놀이중심 교육과정에 대한 방향을 정립하고자 하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 우리나라의 국가수준 유치원교육과정에서 나타나는 놀이의 의미는 어떠한가? 이다. 연구자료는 교육부에서 국가수준으로 고시한 제 1차 유치원교육과정부터 2019 개정누리과정의 고시문과 해설서였다. 2019 개정 누리과정 확정 발표일인 7월부터, 역대 국가수준 유치원교육과정과 놀이에 관한 학술지와 학위논문 수집을 통해 문헌연구가 이루어졌다. 연구의 결과를 요약하면 첫째, 국가수준 유치원교육과정의 변천에 따라 고시문과 해설서에 제시된 놀이 단어 수가 점차적으로 증가되었다. 둘째, 교육방법으로서의 놀이는 활동과 교사의 역할에 대한 용어의 변화로 자기주도와 놀이성이 강조되었다. 또한 유아의 놀이와 배움의 의미에 대한 재이해를 추구하는 모습을 보였다. 셋째, 놀이의 개념 및 정의는 놀이에 대한 단순한 설명에서 점차 학습과 관련지어 정의되었으며 나아가 배움으로 재구성되었다. 넷째, 유치원교육과정이 놀이중심임을 명시하며 놀이중심 교육과정으로서의 면모를 갖추었다. 마지막으로 이러한 과정을 통해 국가수준 유치원교육과정을 ‘놀이중심 교육과정의 태동기-도입기-성장기-발전기’로 나눌 수 있었다. 이상과 같은 연구결과에 기초하여 향후 국가수준 유치원교육과정이 놀이중심 교육과정으로 더욱 발전해 나가기 위한 방법을 찾고자 하였다.
본 연구는 국가수준 유치원교육과정의 변천에서 나타나는 놀이의 의미를 분석하고 바람직한 놀이중심 교육과정에 대한 방향을 정립하고자 하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 우리나라의 국가수준 유치원교육과정에서 나타나는 놀이의 의미는 어떠한가? 이다. 연구자료는 교육부에서 국가수준으로 고시한 제 1차 유치원교육과정부터 2019 개정누리과정의 고시문과 해설서였다. 2019 개정 누리과정 확정 발표일인 7월부터, 역대 국가수준 유치원교육과정과 놀이에 관한 학술지와 학위논문 수집을 통해 문헌연구가 이루어졌다. 연구의 결과를 요약하면 첫째, 국가수준 유치원교육과정의 변천에 따라 고시문과 해설서에 제시된 놀이 단어 수가 점차적으로 증가되었다. 둘째, 교육방법으로서의 놀이는 활동과 교사의 역할에 대한 용어의 변화로 자기주도와 놀이성이 강조되었다. 또한 유아의 놀이와 배움의 의미에 대한 재이해를 추구하는 모습을 보였다. 셋째, 놀이의 개념 및 정의는 놀이에 대한 단순한 설명에서 점차 학습과 관련지어 정의되었으며 나아가 배움으로 재구성되었다. 넷째, 유치원교육과정이 놀이중심임을 명시하며 놀이중심 교육과정으로서의 면모를 갖추었다. 마지막으로 이러한 과정을 통해 국가수준 유치원교육과정을 ‘놀이중심 교육과정의 태동기-도입기-성장기-발전기’로 나눌 수 있었다. 이상과 같은 연구결과에 기초하여 향후 국가수준 유치원교육과정이 놀이중심 교육과정으로 더욱 발전해 나가기 위한 방법을 찾고자 하였다.
The purpose of this study is to analyze the meaning of play in the transition of the Korean national kindergarten curriculum and to establish a future direction for an ideal play-centered curriculum. To this end, the following research question was established: “What is the meaning of play in the Ko...
The purpose of this study is to analyze the meaning of play in the transition of the Korean national kindergarten curriculum and to establish a future direction for an ideal play-centered curriculum. To this end, the following research question was established: “What is the meaning of play in the Korean kindergarten curriculum?" For the study, the notices and manuals of the first kindergarten curriculum through the 2019 revised Nuri Curriculum announced by the Ministry of Education at the national level were analyzed. In addition, a literature review was performed from July, when the final announcement of the 2019 revised Nuri Curriculum was made, based on academic journals and dissertations on the past Korean national kindergarten curricula and play. The results of the study are summarized as follows: First, the number of play words suggested in the notices and manuals gradually increased as the Korean national kindergarten curriculum changed. Second, self-directed learning and play ability were emphasized for play as an educational method due to changes in the terms related to activities and the role of teachers. In addition, re-understanding of the meaning of children's play and learning was pursued. Third, the concept and definition of play gradually changed from a simple explanation of play to a definition related to learning and then were reorganized into learning. Fourth, the kindergarten curriculum became play-centered by specifying that on the documents. Lastly, based on the process, the Korean national kindergarten curriculum was ‘divided into the beginning, introduction, growth, and development periods of the play-centered curriculum’. This study intended to find a way to further develop the Korean national kindergarten curriculum into a play-centered curriculum based on the above research results.
The purpose of this study is to analyze the meaning of play in the transition of the Korean national kindergarten curriculum and to establish a future direction for an ideal play-centered curriculum. To this end, the following research question was established: “What is the meaning of play in the Korean kindergarten curriculum?" For the study, the notices and manuals of the first kindergarten curriculum through the 2019 revised Nuri Curriculum announced by the Ministry of Education at the national level were analyzed. In addition, a literature review was performed from July, when the final announcement of the 2019 revised Nuri Curriculum was made, based on academic journals and dissertations on the past Korean national kindergarten curricula and play. The results of the study are summarized as follows: First, the number of play words suggested in the notices and manuals gradually increased as the Korean national kindergarten curriculum changed. Second, self-directed learning and play ability were emphasized for play as an educational method due to changes in the terms related to activities and the role of teachers. In addition, re-understanding of the meaning of children's play and learning was pursued. Third, the concept and definition of play gradually changed from a simple explanation of play to a definition related to learning and then were reorganized into learning. Fourth, the kindergarten curriculum became play-centered by specifying that on the documents. Lastly, based on the process, the Korean national kindergarten curriculum was ‘divided into the beginning, introduction, growth, and development periods of the play-centered curriculum’. This study intended to find a way to further develop the Korean national kindergarten curriculum into a play-centered curriculum based on the above research results.
주제어
#국가수준 유치원교육과정 놀이 놀이의 의미 유치원교육과정 놀이중심 교육과정 유치원교육과정 변천
학위논문 정보
저자
오예지
학위수여기관
경남대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육전공
지도교수
한미라
발행연도
2021
총페이지
112
키워드
국가수준 유치원교육과정 놀이 놀이의 의미 유치원교육과정 놀이중심 교육과정 유치원교육과정 변천
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.