본 연구는 2019 개정 누리과정에서 강조하는 놀이중심 교육과정 운영에 대해 현직 유아교사들의 인식을 개념도를 통해 밝히고 유아교사의 인식에 대한 중요도를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제는 선정하였다. 연구문제 1. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 내용은 어떠한가? 연구문제 2. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 개념도는 어떠한가? 연구문제 3. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 중요도는 어떠한가? 본 연구의 절차는 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 전라남도 소재 단설유치원 재직 교사 2인을 대상으로 예비연구를 실시한 후 피드백을 얻어 초점질문을 개발하고 놀이중심과 관련된 2015 개정 누리과정과 2019 개정 누리과정의 신구 대조표를 작성하였다. 본 연구에서는 전라남도 소재 공립·사립유치원에 재직중인 유아교사 17명을 5개의 집단으로 나누어 놀이중심 교육과정에 대한 소집단 면담을 실시하였다. 그 결과 277개의 아이디어 진술문이 산출되었고 이는 편집·통합 작업을 거쳐 3회의 작업으로 64개의 진술문으로 축약되었다. 64개의 최종 진술문은 피드백 참여자들에 의하여 문장의 적절성 검토과정을 거쳤다. 소집단 면담에서 아이디어 진술에 참여했던 17명의 유아교사들은 64개의 진술문을 유사성 분류 및 그룹명 명명과 각 진술문에 대한 중요도를 5점 척도로 평정하였다. 유사성 분류 결과를 토대로 집단 유사성 행렬표를 작성하여 ...
본 연구는 2019 개정 누리과정에서 강조하는 놀이중심 교육과정 운영에 대해 현직 유아교사들의 인식을 개념도를 통해 밝히고 유아교사의 인식에 대한 중요도를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제는 선정하였다. 연구문제 1. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 내용은 어떠한가? 연구문제 2. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 개념도는 어떠한가? 연구문제 3. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 중요도는 어떠한가? 본 연구의 절차는 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 전라남도 소재 단설유치원 재직 교사 2인을 대상으로 예비연구를 실시한 후 피드백을 얻어 초점질문을 개발하고 놀이중심과 관련된 2015 개정 누리과정과 2019 개정 누리과정의 신구 대조표를 작성하였다. 본 연구에서는 전라남도 소재 공립·사립유치원에 재직중인 유아교사 17명을 5개의 집단으로 나누어 놀이중심 교육과정에 대한 소집단 면담을 실시하였다. 그 결과 277개의 아이디어 진술문이 산출되었고 이는 편집·통합 작업을 거쳐 3회의 작업으로 64개의 진술문으로 축약되었다. 64개의 최종 진술문은 피드백 참여자들에 의하여 문장의 적절성 검토과정을 거쳤다. 소집단 면담에서 아이디어 진술에 참여했던 17명의 유아교사들은 64개의 진술문을 유사성 분류 및 그룹명 명명과 각 진술문에 대한 중요도를 5점 척도로 평정하였다. 유사성 분류 결과를 토대로 집단 유사성 행렬표를 작성하여 다차원척도 분석과 군집분석을 실시하였으며 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개념도 분석 결과 1차원은 ‘놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 혼란 – 놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 의지’ 차원, 2차원은 ‘놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 부정적인 시각 – 놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 긍정적인 시각’ 차원으로 해석되었다. 둘째, 군집은 총 4개로 도출되었으며 군집1 ‘놀이중심 교육과정의 긍정적인 영향 및 교사의 역할’(17개), 군집2. ‘놀이중심 교육과정 운영 시 필요한 제도적 지원’(19개), 군집3. ‘놀이중심교육과정의 부정적인 영향’(8개), 군집4. ‘놀이중심 교육과정에 대한 유아교사의 고민과 걱정(20개)’로 명명되었다. 셋째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 인식별 중요도를 살펴보면 진술문3 ‘진정한 놀이중심 교육과정이 이루어지려면 교사 대 유아 비율을 줄여야 한다(M=4.94)’를 가장 중요하게 인식했으며 그 다음으로 진술문4 ‘놀이중심 교육과정 운영에 대한 학부모의 인식변화가 필요하다(M=4.88)’, 진술문5 놀이중심 교육과정에서 교사의 전문성과 역량이 매우 중요하다(M=4.88)’, 진술문14 ‘놀이중심 교육과정 운영을 위해 교사의 행정업무 경감과 같은 근무환경이 개선되어야 한다(M=4.76)’ 순서로 중요성을 인식하였다. 반면 진술문42 ‘놀이중심 교육과정은 교사가 유아를 방임하는 느낌이 든다(M=2.41)’, 진술문29 ‘놀이중심 교육과정으로 수업준비에 대한 교사의 부담감이 덜어지는 것 같다(M=2.41)’, 진술문64 ‘놀이중심 교육과정을 받아들이는 것에 교사 자신이 준비가 되어있지 않다(M=2.88)’는 보통(3점) 이하로 평정되어 상대적으로 중요하지 않게 인식하는 것으로 나타났다. 인식에 대한 중요도를 군집별로 살펴보면 군집2 ‘놀이중심 교육과정 운영 시 필요한 제도적 지원(M=4.50)’이 가장 중요하게 나타났다. 본 연구는 2019 개정누리과정에서 강조하는 놀이중심 교육과정에 대한 현직 유아교사의 인식을 보다 현실적으로 살펴볼 수 있었으며 참여자들의 인식 구조를 시각적으로 파악하였다는데 의의가 있다. 이러한 결과는 유아교사가 놀이중심 교육과정에 대해 내면적으로 인식하고 있는 개념적 구조를 통찰할 기회를 제공하며 놀이중심 교육과정의 현장 안착을 위해 실제적으로 요구하는 현장지원의 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 2019 개정 누리과정에서 강조하는 놀이중심 교육과정 운영에 대해 현직 유아교사들의 인식을 개념도를 통해 밝히고 유아교사의 인식에 대한 중요도를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제는 선정하였다. 연구문제 1. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 내용은 어떠한가? 연구문제 2. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 개념도는 어떠한가? 연구문제 3. 놀이중심 교육과정에 대한 유아교사 인식의 중요도는 어떠한가? 본 연구의 절차는 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 전라남도 소재 단설유치원 재직 교사 2인을 대상으로 예비연구를 실시한 후 피드백을 얻어 초점질문을 개발하고 놀이중심과 관련된 2015 개정 누리과정과 2019 개정 누리과정의 신구 대조표를 작성하였다. 본 연구에서는 전라남도 소재 공립·사립유치원에 재직중인 유아교사 17명을 5개의 집단으로 나누어 놀이중심 교육과정에 대한 소집단 면담을 실시하였다. 그 결과 277개의 아이디어 진술문이 산출되었고 이는 편집·통합 작업을 거쳐 3회의 작업으로 64개의 진술문으로 축약되었다. 64개의 최종 진술문은 피드백 참여자들에 의하여 문장의 적절성 검토과정을 거쳤다. 소집단 면담에서 아이디어 진술에 참여했던 17명의 유아교사들은 64개의 진술문을 유사성 분류 및 그룹명 명명과 각 진술문에 대한 중요도를 5점 척도로 평정하였다. 유사성 분류 결과를 토대로 집단 유사성 행렬표를 작성하여 다차원척도 분석과 군집분석을 실시하였으며 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개념도 분석 결과 1차원은 ‘놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 혼란 – 놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 의지’ 차원, 2차원은 ‘놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 부정적인 시각 – 놀이중심 교육과정 운영에 대한 교사의 긍정적인 시각’ 차원으로 해석되었다. 둘째, 군집은 총 4개로 도출되었으며 군집1 ‘놀이중심 교육과정의 긍정적인 영향 및 교사의 역할’(17개), 군집2. ‘놀이중심 교육과정 운영 시 필요한 제도적 지원’(19개), 군집3. ‘놀이중심교육과정의 부정적인 영향’(8개), 군집4. ‘놀이중심 교육과정에 대한 유아교사의 고민과 걱정(20개)’로 명명되었다. 셋째, 놀이중심 교육과정에 대한 교사의 인식별 중요도를 살펴보면 진술문3 ‘진정한 놀이중심 교육과정이 이루어지려면 교사 대 유아 비율을 줄여야 한다(M=4.94)’를 가장 중요하게 인식했으며 그 다음으로 진술문4 ‘놀이중심 교육과정 운영에 대한 학부모의 인식변화가 필요하다(M=4.88)’, 진술문5 놀이중심 교육과정에서 교사의 전문성과 역량이 매우 중요하다(M=4.88)’, 진술문14 ‘놀이중심 교육과정 운영을 위해 교사의 행정업무 경감과 같은 근무환경이 개선되어야 한다(M=4.76)’ 순서로 중요성을 인식하였다. 반면 진술문42 ‘놀이중심 교육과정은 교사가 유아를 방임하는 느낌이 든다(M=2.41)’, 진술문29 ‘놀이중심 교육과정으로 수업준비에 대한 교사의 부담감이 덜어지는 것 같다(M=2.41)’, 진술문64 ‘놀이중심 교육과정을 받아들이는 것에 교사 자신이 준비가 되어있지 않다(M=2.88)’는 보통(3점) 이하로 평정되어 상대적으로 중요하지 않게 인식하는 것으로 나타났다. 인식에 대한 중요도를 군집별로 살펴보면 군집2 ‘놀이중심 교육과정 운영 시 필요한 제도적 지원(M=4.50)’이 가장 중요하게 나타났다. 본 연구는 2019 개정누리과정에서 강조하는 놀이중심 교육과정에 대한 현직 유아교사의 인식을 보다 현실적으로 살펴볼 수 있었으며 참여자들의 인식 구조를 시각적으로 파악하였다는데 의의가 있다. 이러한 결과는 유아교사가 놀이중심 교육과정에 대해 내면적으로 인식하고 있는 개념적 구조를 통찰할 기회를 제공하며 놀이중심 교육과정의 현장 안착을 위해 실제적으로 요구하는 현장지원의 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
The objective of this study is to examine the current early childhood teachers’ perception of the operation of play-centered curriculum emphasized by the 2019 revised Nuri-curriculum through concept mapping, and also to understand the importance of early childhood teachers’ perception. For this, thi...
The objective of this study is to examine the current early childhood teachers’ perception of the operation of play-centered curriculum emphasized by the 2019 revised Nuri-curriculum through concept mapping, and also to understand the importance of early childhood teachers’ perception. For this, this study selected the research questions as follows. Research Question 1. How are the contents of early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum? Research Questions 2. How is the concept mapping of early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum? Research Questions 3. How is the importance of early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum? The procedures of this study were carried out in the process as follows. After conducting a preliminary research targeting two teachers of an independent kindergarten in Jeollanam-do, this study developed the focusing questions by receiving feedbacks from them, and then created a comparison table of the 2015 revised Nuri curriculum and the 2019 revised Nuri curriculum in relation to the play-centeredness. This study conducted the small-group interviews about the play-centered curriculum by dividing total 17 early childhood teachers working for public/private kindergartens located in Jeollanam-do, into five groups. As a result, total 277 idea statements were produced, and then, these statements were condensed into 64 statements after going through total three times of editing/integrating work. Those 64 final statements were reviewed by the feedback participants for the propriety of sentences. The 17 early childhood teachers participating in the idea statements of small-group interviews, rated the 64 statements regarding the similarity classification, naming of group name, and the importance of each statement based on the 5-point scale. Creating the group similarity matrix based on the results of similarity classification, this study conducted the multidimensional analysis and cluster analysis, and the results of this study could be summarized as follows. First, in the results of analyzing the concept mapping, the first dimension was interpreted as ‘teachers’ confusion about the operation of play-centered curriculum – teachers’ will for the operation of play- centered curriculum’ while the second dimension was interpreted as ‘teachers’ negative perspective on the operation of play-centered curriculum – teachers’ positive perspective on the operation of play-centered curriculum’. Second, total four clusters were drawn such as Cluster 1 ‘positive effects of play-centered curriculum and teachers’ roles(17 statements)’, Cluster 2 ‘institutional support necessary for the operation of play-centered curriculum(19 statements)’, Cluster 3 ‘negative effects of play- centered curriculum (8 statements)’, and Cluster 4 ‘early childhood teachers’ concerns and worries about play-centered curriculum(20 statements)’. Third, in the importance of teachers’ perception of play-centered curriculum, the 3 ‘The teacher-children ratio should be reduced for the true play-centered curriculum (M=4.94)’ was the most importantly perceived, which was followed by the 4 ‘The parents’ perception of the operation of play- centered curriculum should be changed(M=4.88)’, the 5 ‘The teachers’ professionalism and competencies are very important in the play-centered curriculum(M=4.88)’, and the 14 ‘For the operation of play-centered curriculum, the working environment should be improved such as the reduction of teachers’ administrative work(M=4.76)’ in order. On the other hand, the 42 ‘The teachers seem to leave children alone in the play-centered curriculum(M=2.41)’, the 29 ‘The play- centered curriculum seems to lessen teachers’ pressure of lesson preparation(M=2.41)’, and the 64 ‘The teachers are not ready to accept the play-centered curriculum(M=2.88)’ were rated as average(3points) or lower, so that they were perceived as relatively less important. Regarding the importance of perception in each cluster, the Cluster 2 ‘institutional support necessary for the operation of play-centered curriculum(M=4.50)’ was the most important. The significance of this study was to more realistically examine the current early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum emphasized by the 2019 revised Nuri curriculum, and also to visually understand the participants’ perception structure. Such results of this study could provide an opportunity to have an insight into the conceptual structure of play-centered curriculum internally perceived by early childhood teachers, and also provide the basic data of field support that is actually demanded for the settlement of play-centered curriculum in the field.
The objective of this study is to examine the current early childhood teachers’ perception of the operation of play-centered curriculum emphasized by the 2019 revised Nuri-curriculum through concept mapping, and also to understand the importance of early childhood teachers’ perception. For this, this study selected the research questions as follows. Research Question 1. How are the contents of early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum? Research Questions 2. How is the concept mapping of early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum? Research Questions 3. How is the importance of early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum? The procedures of this study were carried out in the process as follows. After conducting a preliminary research targeting two teachers of an independent kindergarten in Jeollanam-do, this study developed the focusing questions by receiving feedbacks from them, and then created a comparison table of the 2015 revised Nuri curriculum and the 2019 revised Nuri curriculum in relation to the play-centeredness. This study conducted the small-group interviews about the play-centered curriculum by dividing total 17 early childhood teachers working for public/private kindergartens located in Jeollanam-do, into five groups. As a result, total 277 idea statements were produced, and then, these statements were condensed into 64 statements after going through total three times of editing/integrating work. Those 64 final statements were reviewed by the feedback participants for the propriety of sentences. The 17 early childhood teachers participating in the idea statements of small-group interviews, rated the 64 statements regarding the similarity classification, naming of group name, and the importance of each statement based on the 5-point scale. Creating the group similarity matrix based on the results of similarity classification, this study conducted the multidimensional analysis and cluster analysis, and the results of this study could be summarized as follows. First, in the results of analyzing the concept mapping, the first dimension was interpreted as ‘teachers’ confusion about the operation of play-centered curriculum – teachers’ will for the operation of play- centered curriculum’ while the second dimension was interpreted as ‘teachers’ negative perspective on the operation of play-centered curriculum – teachers’ positive perspective on the operation of play-centered curriculum’. Second, total four clusters were drawn such as Cluster 1 ‘positive effects of play-centered curriculum and teachers’ roles(17 statements)’, Cluster 2 ‘institutional support necessary for the operation of play-centered curriculum(19 statements)’, Cluster 3 ‘negative effects of play- centered curriculum (8 statements)’, and Cluster 4 ‘early childhood teachers’ concerns and worries about play-centered curriculum(20 statements)’. Third, in the importance of teachers’ perception of play-centered curriculum, the 3 ‘The teacher-children ratio should be reduced for the true play-centered curriculum (M=4.94)’ was the most importantly perceived, which was followed by the 4 ‘The parents’ perception of the operation of play- centered curriculum should be changed(M=4.88)’, the 5 ‘The teachers’ professionalism and competencies are very important in the play-centered curriculum(M=4.88)’, and the 14 ‘For the operation of play-centered curriculum, the working environment should be improved such as the reduction of teachers’ administrative work(M=4.76)’ in order. On the other hand, the 42 ‘The teachers seem to leave children alone in the play-centered curriculum(M=2.41)’, the 29 ‘The play- centered curriculum seems to lessen teachers’ pressure of lesson preparation(M=2.41)’, and the 64 ‘The teachers are not ready to accept the play-centered curriculum(M=2.88)’ were rated as average(3points) or lower, so that they were perceived as relatively less important. Regarding the importance of perception in each cluster, the Cluster 2 ‘institutional support necessary for the operation of play-centered curriculum(M=4.50)’ was the most important. The significance of this study was to more realistically examine the current early childhood teachers’ perception of play-centered curriculum emphasized by the 2019 revised Nuri curriculum, and also to visually understand the participants’ perception structure. Such results of this study could provide an opportunity to have an insight into the conceptual structure of play-centered curriculum internally perceived by early childhood teachers, and also provide the basic data of field support that is actually demanded for the settlement of play-centered curriculum in the field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.