인간의 아름다움에 대한 끊임없는 욕구는 시대를 초월하여 계속 되어져왔다. 우리 용모에 밀접하게 영향을 미치는 헤어는 가장 큰 관심사이다. 그 중 색감을 바꿀 수 있는 모발염색은 개인의 개성과 스타일 표현, 기분전환, 외적 이미지 변화에 중요한 역할을 하며 패션의 한 부분으로 정착되었다. 그에 따라 모발염색에 대한 관심이 증폭 되었고 염색 시장 규모도 해마다 커지고 있다. 이에, 본 연구에서는 고객의 모발염색에 대한 욕구를 분석하고, 모발염색만족이 심리적 행복감과 더불어 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지알아보고, 모발염색을 통한 긍정적 만족감을 고객에게 제시하여 서비스를 제공하는데 의의가 있다. 검증을 위해 조사 방법으로는 서울 및 성남시 분당구 지역을 중심으로 헤어샵을 이용하는 고객을 대상으로 설정하였다. 자료 수집 방법으로는 SNS를 통한 자기기입식 ...
국문요약
모발염색만족이 심리적 행복감 및 사회성 향상에 미치는 영향
인간의 아름다움에 대한 끊임없는 욕구는 시대를 초월하여 계속 되어져왔다. 우리 용모에 밀접하게 영향을 미치는 헤어는 가장 큰 관심사이다. 그 중 색감을 바꿀 수 있는 모발염색은 개인의 개성과 스타일 표현, 기분전환, 외적 이미지 변화에 중요한 역할을 하며 패션의 한 부분으로 정착되었다. 그에 따라 모발염색에 대한 관심이 증폭 되었고 염색 시장 규모도 해마다 커지고 있다. 이에, 본 연구에서는 고객의 모발염색에 대한 욕구를 분석하고, 모발염색만족이 심리적 행복감과 더불어 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지알아보고, 모발염색을 통한 긍정적 만족감을 고객에게 제시하여 서비스를 제공하는데 의의가 있다. 검증을 위해 조사 방법으로는 서울 및 성남시 분당구 지역을 중심으로 헤어샵을 이용하는 고객을 대상으로 설정하였다. 자료 수집 방법으로는 SNS를 통한 자기기입식 설문지법을 통해 495부가 최종 분석 자료로 사용되었고, 통계 프로그램 SPSS 22.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 일원변량분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 기술통계분석, 회귀분석, 사후검증 Duncan test, 독립표본 t-test 등이 사용 되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 요인의 신뢰도 및 타당성을 알아보기 위해 요인분석을 실시한 결과 모발염색은 ‘자아상 만족’, ‘이미지 만족’. ‘신체적 만족’의 세 가지 요인이 도출되었고 심리적 행복감은 ‘심리적 만족감’, ‘심리적 성취감’의 두 가지 요인으로 도출되었으며 사회성 향상은 ‘활동성’, ‘사교성’, ‘안정성’의 세 가지 요인으로 도출되었다. 둘째, 모발염색이 심리적 행복감에 미치는 영향을 알아본 결과 심리적 성취감은 이미지 만족, 신체적 만족에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인 되었으며 정(+)과 부(-)의 관계를 보였고, 심리적 만족감은 자아상 만족, 이미지 만족, 신체적 만족에 유의미한 정(+)의 관계를 보였다. 셋째, 모발염색이 사회성 향상에 미치는 영향을 알아본 결과 활동성은 신체적 만족, 이미지 만족에 정(+)의 관계를 보였고, 사교성은 신체적 만족, 이미지 만족에 정(+)의 관계를 보이고, 안정성은 신체적 만족, 이미지 만족에 정(+)의 관계를 보였다. 활동성, 사교성, 안정성은 자아상 만족에만 부(-)의 관계를 보였다. 넷째, 심리적 행복감이 사회성 향상에 미치는 영향을 알아본 결과 심리적 성취감과 만족감이 높아질수록 활동성, 사교성, 안정성에 정(+)의 관계를 보였다. 이러한 결과를 바탕으로 경영자와 서비스 종사자가 모발염색에 관한 신체적, 심리적, 외모적 서비스 만족감을 제공하기 위한 서비스 매뉴얼을 체계적으로 구축한다면 모발염색을 통해 심리적 행복감이 높아져 타인에게 매력을 어필하고 인간관계에서 의사소통 같은 사회성 능력도 향상될 것이라 판단되며, 고객이 느끼는 서비스 만족도 향상될 것으로 사료된다. 본 연구는 소비자들에게 모발염색의 긍정적인 효과를 홍보하고 모발염색을 통해 심리적 안정감과 만족감을 고객들이 느낄 수 있도록 하여 모발염색에 대한 고객들의 긍정적인 반응을 높이는데 의의가 있다.
국문요약
모발염색만족이 심리적 행복감 및 사회성 향상에 미치는 영향
인간의 아름다움에 대한 끊임없는 욕구는 시대를 초월하여 계속 되어져왔다. 우리 용모에 밀접하게 영향을 미치는 헤어는 가장 큰 관심사이다. 그 중 색감을 바꿀 수 있는 모발염색은 개인의 개성과 스타일 표현, 기분전환, 외적 이미지 변화에 중요한 역할을 하며 패션의 한 부분으로 정착되었다. 그에 따라 모발염색에 대한 관심이 증폭 되었고 염색 시장 규모도 해마다 커지고 있다. 이에, 본 연구에서는 고객의 모발염색에 대한 욕구를 분석하고, 모발염색만족이 심리적 행복감과 더불어 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지알아보고, 모발염색을 통한 긍정적 만족감을 고객에게 제시하여 서비스를 제공하는데 의의가 있다. 검증을 위해 조사 방법으로는 서울 및 성남시 분당구 지역을 중심으로 헤어샵을 이용하는 고객을 대상으로 설정하였다. 자료 수집 방법으로는 SNS를 통한 자기기입식 설문지법을 통해 495부가 최종 분석 자료로 사용되었고, 통계 프로그램 SPSS 22.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 일원변량분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 기술통계분석, 회귀분석, 사후검증 Duncan test, 독립표본 t-test 등이 사용 되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 요인의 신뢰도 및 타당성을 알아보기 위해 요인분석을 실시한 결과 모발염색은 ‘자아상 만족’, ‘이미지 만족’. ‘신체적 만족’의 세 가지 요인이 도출되었고 심리적 행복감은 ‘심리적 만족감’, ‘심리적 성취감’의 두 가지 요인으로 도출되었으며 사회성 향상은 ‘활동성’, ‘사교성’, ‘안정성’의 세 가지 요인으로 도출되었다. 둘째, 모발염색이 심리적 행복감에 미치는 영향을 알아본 결과 심리적 성취감은 이미지 만족, 신체적 만족에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인 되었으며 정(+)과 부(-)의 관계를 보였고, 심리적 만족감은 자아상 만족, 이미지 만족, 신체적 만족에 유의미한 정(+)의 관계를 보였다. 셋째, 모발염색이 사회성 향상에 미치는 영향을 알아본 결과 활동성은 신체적 만족, 이미지 만족에 정(+)의 관계를 보였고, 사교성은 신체적 만족, 이미지 만족에 정(+)의 관계를 보이고, 안정성은 신체적 만족, 이미지 만족에 정(+)의 관계를 보였다. 활동성, 사교성, 안정성은 자아상 만족에만 부(-)의 관계를 보였다. 넷째, 심리적 행복감이 사회성 향상에 미치는 영향을 알아본 결과 심리적 성취감과 만족감이 높아질수록 활동성, 사교성, 안정성에 정(+)의 관계를 보였다. 이러한 결과를 바탕으로 경영자와 서비스 종사자가 모발염색에 관한 신체적, 심리적, 외모적 서비스 만족감을 제공하기 위한 서비스 매뉴얼을 체계적으로 구축한다면 모발염색을 통해 심리적 행복감이 높아져 타인에게 매력을 어필하고 인간관계에서 의사소통 같은 사회성 능력도 향상될 것이라 판단되며, 고객이 느끼는 서비스 만족도 향상될 것으로 사료된다. 본 연구는 소비자들에게 모발염색의 긍정적인 효과를 홍보하고 모발염색을 통해 심리적 안정감과 만족감을 고객들이 느낄 수 있도록 하여 모발염색에 대한 고객들의 긍정적인 반응을 높이는데 의의가 있다.
Effects of Hair Dye Satisfaction on the Improvement of Sociality and Psychological Happiness
Lee, Hee Kyung Dept. of Beauty Arts The Graduate School Seokyeong University
The unremitting desire for human beauty has continued throughout th...
ABSTRACT
Effects of Hair Dye Satisfaction on the Improvement of Sociality and Psychological Happiness
Lee, Hee Kyung Dept. of Beauty Arts The Graduate School Seokyeong University
The unremitting desire for human beauty has continued throughout the ages. Hair, which closely influences our appearance, is the biggest concern. Among them, hair dye, which can change color, has been settled as a part of fashion, playing an important role in individual personality and style expression, mood change and external image change. As a result, interest in hair dyeing has been amplified, and the dyeing market is growing every year. In this study, it is meaningful to analyze customers' desire to dye their hair, to find out how they affect social improvement along with their psychological happiness, and to provide services by presenting positive satisfaction through hair dyeing to customers. For verification purposes, the survey method was set for customers who use hair shops in Seoul and Bundang-gu, Seongnam-si. As for data collection methods, 495 copies were used as final analysis data through self-report questionnaire via SNS, and frequency analysis, factor analysis, one-way variable analysis, reliability analysis, correlation analysis, technical statistical analysis, regression analysis, post-test Duncan test, independent sample t-test, etc. were used using the statistical program SPSS 22.0. The results of the study are as follows: First, as a result of a factor analysis to determine the reliability and validity of each factor, hair dye is 'self-satisfied' and 'image satisfied'. Three factors of 'physical satisfaction' were derived, and a sense of psychological well-being was derived from two factors: 'psychological satisfaction' and 'psychological fulfillment', and social improvement was derived from three factors: 'activity', 'sociality' and 'stability'. Second, the effect of hair dye on psychological euphoria was found to have a significant effect on image satisfaction, physical satisfaction, positive and negative, and psychological satisfaction showed a significant positive relationship to self-satisfaction, image satisfaction and physical satisfaction. Third, as a result of examining the effect of hair dye on improving sociality, activity showed positive relationship to physical satisfaction, image satisfaction, sociality showed positive relationship to physical satisfaction, image satisfaction, stability showed positive relationship to physical satisfaction, image satisfaction. Activity, sociality and stability have shown wealth-relationship only with self-satisfaction. Fourth, after examining the effect of psychological happiness on social improvement, the more psychological fulfillment and satisfaction, the more positive the relationship between activity, sociality and stability was. Based on these results, it is believed that if the service manual is systematically established to provide physical, psychological, and appearance service satisfaction regarding hair dyeing, psychological happiness will be increased through hair dyeing, appealing to others, and social skills such as communication in human relations will also be improved, and customer service satisfaction will be improved. This study is meaningful in promoting the positive effect of hair dye to consumers and increasing the positive response of customers to hair dye by allowing customers to feel psychological stability and satisfaction through hair dye.
ABSTRACT
Effects of Hair Dye Satisfaction on the Improvement of Sociality and Psychological Happiness
Lee, Hee Kyung Dept. of Beauty Arts The Graduate School Seokyeong University
The unremitting desire for human beauty has continued throughout the ages. Hair, which closely influences our appearance, is the biggest concern. Among them, hair dye, which can change color, has been settled as a part of fashion, playing an important role in individual personality and style expression, mood change and external image change. As a result, interest in hair dyeing has been amplified, and the dyeing market is growing every year. In this study, it is meaningful to analyze customers' desire to dye their hair, to find out how they affect social improvement along with their psychological happiness, and to provide services by presenting positive satisfaction through hair dyeing to customers. For verification purposes, the survey method was set for customers who use hair shops in Seoul and Bundang-gu, Seongnam-si. As for data collection methods, 495 copies were used as final analysis data through self-report questionnaire via SNS, and frequency analysis, factor analysis, one-way variable analysis, reliability analysis, correlation analysis, technical statistical analysis, regression analysis, post-test Duncan test, independent sample t-test, etc. were used using the statistical program SPSS 22.0. The results of the study are as follows: First, as a result of a factor analysis to determine the reliability and validity of each factor, hair dye is 'self-satisfied' and 'image satisfied'. Three factors of 'physical satisfaction' were derived, and a sense of psychological well-being was derived from two factors: 'psychological satisfaction' and 'psychological fulfillment', and social improvement was derived from three factors: 'activity', 'sociality' and 'stability'. Second, the effect of hair dye on psychological euphoria was found to have a significant effect on image satisfaction, physical satisfaction, positive and negative, and psychological satisfaction showed a significant positive relationship to self-satisfaction, image satisfaction and physical satisfaction. Third, as a result of examining the effect of hair dye on improving sociality, activity showed positive relationship to physical satisfaction, image satisfaction, sociality showed positive relationship to physical satisfaction, image satisfaction, stability showed positive relationship to physical satisfaction, image satisfaction. Activity, sociality and stability have shown wealth-relationship only with self-satisfaction. Fourth, after examining the effect of psychological happiness on social improvement, the more psychological fulfillment and satisfaction, the more positive the relationship between activity, sociality and stability was. Based on these results, it is believed that if the service manual is systematically established to provide physical, psychological, and appearance service satisfaction regarding hair dyeing, psychological happiness will be increased through hair dyeing, appealing to others, and social skills such as communication in human relations will also be improved, and customer service satisfaction will be improved. This study is meaningful in promoting the positive effect of hair dye to consumers and increasing the positive response of customers to hair dye by allowing customers to feel psychological stability and satisfaction through hair dye.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.