뷰티산업은 현대사회에서 꾸준하게 성장하는 신성장 산업 중 하나로 정보통신기술을 활용한 인공지능 기술이 발전하면서 얼굴 인식을 통해 피부 분석, 화장품 추천, 화장품 리뷰 분석 등 산업 전반에 걸쳐 IT(Information Technology)를 기반으로 한 서비스 ...
국문 초록
얼굴형 이미지와 퍼스널컬러 유형 분류의 연관성 분석
뷰티산업은 현대사회에서 꾸준하게 성장하는 신성장 산업 중 하나로 정보통신기술을 활용한 인공지능 기술이 발전하면서 얼굴 인식을 통해 피부 분석, 화장품 추천, 화장품 리뷰 분석 등 산업 전반에 걸쳐 IT(Information Technology)를 기반으로 한 서비스 인프라가 구축되고 있다. 이러한 사회 현상 속에서 현대인의 외모에 대한 관심은 계속적으로 증가하고 있으며, 개인의 특화된 이미지를 만들기 위해 퍼스널컬러를 적용한 서비스산업이 지속적으로 발전하고 있다. 그 중 뷰티와 패션을 활용한 퍼스널컬러의 연구는 꾸준히 진행되고 있으며, 매우 높은 관심을 끌고 있다. 최근 들어 사물인터넷에 대한 정보 수집에 관한 산업이 발전하면서 뷰티분야에서는 스마트폰 어플리케이션을 통해 얼굴형에 적합한 메이크업 방법과 스타일링 등을 맞춤으로 제안하는 스마트 미러 앱이 개발되었다. 퍼스널컬러는 자신의 유형을 알기위해 타고난 피부색에 집중하는 것이 일반적이지만, 개개인의 성격, 이미지, 체형, 목소리, 체질 등의 여러 가지의 요소를 고려해 평가되어져야 할 사항이기에 본 연구는 기존 퍼스널컬러 진단시 한계점으로 꼽았던 주관적 개입과, 통일되지 않은 도구, 주변 환경의 영향을 배제 할 수 있는 진단 방법으로 형태학적 관점에서 접근하였다. 얼굴 형태는 피부색보다 관능적으로 평가하기 수월하고, 특별한 진단 도구를 필요로 하지 않으며, 주변 환경의 영향을 덜 받는 요소이다. 따라서, 얼굴형을 통해 얼굴형 이미지가 퍼스널컬러 유형과 연관성이 있는지를 알아보기 위해 수도권에 거주하는 20대 여성 504명을 선정하여 퍼스널컬러와 메이크업전문가의 평가를 통해 얼굴형 분포도와 퍼스널컬러 유형 분포도를 알아보고, 얼굴형 이미지 평가지를 구성하여 얼굴형별로 가장 해당이 높은 이미지가 무엇인지 분석하였다. 이를 통해 얼굴형 이미지와 퍼스널컬러 유형 이미지의 연관성을 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 20대 여성에서 가장 분포가 많은 얼굴은 각진형이었고, 다음으로 다이아몬드형, 둥근형, 긴 형, 역삼각형, 계란형 순이었다. 퍼스널컬러 유형은 여름이 가장 많았고, 다음으로 가을, 겨울, 봄 순으로 나타났다. 둘째, 둥근형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘낙천적인’이었고, 다음으로 ‘친근한’, ‘온화한’, ‘발랄한’이었다. 각진형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘신뢰감 있는’이었다. 역삼각형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘지적인’, ‘차가운’이었다. 다이아몬드형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘차가운’이었다. 긴 형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘성숙한’, ‘침착한’, ‘어른스러운’, ‘조용한’, ‘이지적인’, ‘고전적’, ‘여성스러운’, ‘고상한’이었다. 계란형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘부드러운’, ‘자연스러운’, ‘친근한’이었다. 셋째, 둥근형 얼굴은 퍼스널컬러 봄 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 둥근형 얼굴의 ‘발랄한’, ‘젊은’, ‘어려보이는’, ‘귀여운’, ‘쾌활한’ 이미지는 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 넷째, 둥근형과 계란형 얼굴은 퍼스널컬러 여름 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 둥근형 얼굴의 ‘친근한’, ‘온화한’과 계란형 얼굴의 ‘부드러운’, ‘자연스러운’, ‘친근한’, ‘포근한’, ‘온화한’은 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 다섯째, 다이아몬드형 얼굴은 퍼스널컬러 가을 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 다이아몬드형 얼굴에서 느껴지는 ‘성숙한’은 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 또한, 긴형 얼굴에서 느껴지는 ‘성숙한’, ‘침착한’, ‘어른스러운’, ‘조용한’, ‘이지적인’, ‘고전적인’, ‘여성스러움’, ‘고상한’ 이미지는 유형 분류에 있어 의미를 갖는다고 할 수 있다. 특히, ‘고상한’은 긴형과 다이아몬드형 얼굴에서 공통적으로 느껴지는 이미지이고, 다이아몬드형 얼굴에서 더 많이 느껴지므로 주목할 필요가 있다. 여섯째, 각진형, 다이아몬드형, 역삼각형 얼굴은 퍼스널컬러 겨울 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 각진형 얼굴의 ‘당당한’, ‘활동적인’과 다이아몬드형 얼굴의 ‘차가운’ 이미지는 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 또한 역삼각형 얼굴에서 느껴지는 ‘차가운’, ‘날카로운’ 이미지도 유형 분류에 있어 의미를 갖는다고 할 수 있다. 특히, ‘차가운’ 이미지는 다이아몬드와 역삼각형 얼굴에서 공통적으로 느껴지는 이미지이고, 역삼각형 얼굴에서 더 많이 느껴지므로 주목할 필요가 있다. 이상의 연구 결과를 통해 얼굴의 형태와 이미지가 퍼스널컬러 유형 진단의 하나의 변수가 될 수 있음을 확인하였다. 그리고 향후 퍼스널컬러 진단의 척도로 시스템화되어 ICT기술과 IoT기기를 기반으로 다변화되고 있는 뷰티관련 서비스 산업의 활성화에 일조하기를 바란다.
국문 초록
얼굴형 이미지와 퍼스널컬러 유형 분류의 연관성 분석
뷰티산업은 현대사회에서 꾸준하게 성장하는 신성장 산업 중 하나로 정보통신기술을 활용한 인공지능 기술이 발전하면서 얼굴 인식을 통해 피부 분석, 화장품 추천, 화장품 리뷰 분석 등 산업 전반에 걸쳐 IT(Information Technology)를 기반으로 한 서비스 인프라가 구축되고 있다. 이러한 사회 현상 속에서 현대인의 외모에 대한 관심은 계속적으로 증가하고 있으며, 개인의 특화된 이미지를 만들기 위해 퍼스널컬러를 적용한 서비스산업이 지속적으로 발전하고 있다. 그 중 뷰티와 패션을 활용한 퍼스널컬러의 연구는 꾸준히 진행되고 있으며, 매우 높은 관심을 끌고 있다. 최근 들어 사물인터넷에 대한 정보 수집에 관한 산업이 발전하면서 뷰티분야에서는 스마트폰 어플리케이션을 통해 얼굴형에 적합한 메이크업 방법과 스타일링 등을 맞춤으로 제안하는 스마트 미러 앱이 개발되었다. 퍼스널컬러는 자신의 유형을 알기위해 타고난 피부색에 집중하는 것이 일반적이지만, 개개인의 성격, 이미지, 체형, 목소리, 체질 등의 여러 가지의 요소를 고려해 평가되어져야 할 사항이기에 본 연구는 기존 퍼스널컬러 진단시 한계점으로 꼽았던 주관적 개입과, 통일되지 않은 도구, 주변 환경의 영향을 배제 할 수 있는 진단 방법으로 형태학적 관점에서 접근하였다. 얼굴 형태는 피부색보다 관능적으로 평가하기 수월하고, 특별한 진단 도구를 필요로 하지 않으며, 주변 환경의 영향을 덜 받는 요소이다. 따라서, 얼굴형을 통해 얼굴형 이미지가 퍼스널컬러 유형과 연관성이 있는지를 알아보기 위해 수도권에 거주하는 20대 여성 504명을 선정하여 퍼스널컬러와 메이크업전문가의 평가를 통해 얼굴형 분포도와 퍼스널컬러 유형 분포도를 알아보고, 얼굴형 이미지 평가지를 구성하여 얼굴형별로 가장 해당이 높은 이미지가 무엇인지 분석하였다. 이를 통해 얼굴형 이미지와 퍼스널컬러 유형 이미지의 연관성을 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 20대 여성에서 가장 분포가 많은 얼굴은 각진형이었고, 다음으로 다이아몬드형, 둥근형, 긴 형, 역삼각형, 계란형 순이었다. 퍼스널컬러 유형은 여름이 가장 많았고, 다음으로 가을, 겨울, 봄 순으로 나타났다. 둘째, 둥근형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘낙천적인’이었고, 다음으로 ‘친근한’, ‘온화한’, ‘발랄한’이었다. 각진형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘신뢰감 있는’이었다. 역삼각형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘지적인’, ‘차가운’이었다. 다이아몬드형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘차가운’이었다. 긴 형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘성숙한’, ‘침착한’, ‘어른스러운’, ‘조용한’, ‘이지적인’, ‘고전적’, ‘여성스러운’, ‘고상한’이었다. 계란형에서 가장 많이 느껴지는 이미지는 ‘부드러운’, ‘자연스러운’, ‘친근한’이었다. 셋째, 둥근형 얼굴은 퍼스널컬러 봄 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 둥근형 얼굴의 ‘발랄한’, ‘젊은’, ‘어려보이는’, ‘귀여운’, ‘쾌활한’ 이미지는 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 넷째, 둥근형과 계란형 얼굴은 퍼스널컬러 여름 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 둥근형 얼굴의 ‘친근한’, ‘온화한’과 계란형 얼굴의 ‘부드러운’, ‘자연스러운’, ‘친근한’, ‘포근한’, ‘온화한’은 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 다섯째, 다이아몬드형 얼굴은 퍼스널컬러 가을 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 다이아몬드형 얼굴에서 느껴지는 ‘성숙한’은 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 또한, 긴형 얼굴에서 느껴지는 ‘성숙한’, ‘침착한’, ‘어른스러운’, ‘조용한’, ‘이지적인’, ‘고전적인’, ‘여성스러움’, ‘고상한’ 이미지는 유형 분류에 있어 의미를 갖는다고 할 수 있다. 특히, ‘고상한’은 긴형과 다이아몬드형 얼굴에서 공통적으로 느껴지는 이미지이고, 다이아몬드형 얼굴에서 더 많이 느껴지므로 주목할 필요가 있다. 여섯째, 각진형, 다이아몬드형, 역삼각형 얼굴은 퍼스널컬러 겨울 유형의 가장 많은 분포를 차지하며, 각진형 얼굴의 ‘당당한’, ‘활동적인’과 다이아몬드형 얼굴의 ‘차가운’ 이미지는 퍼스널컬러 유형 분류와 연관성이 있는 이미지라는 것을 알 수 있다. 또한 역삼각형 얼굴에서 느껴지는 ‘차가운’, ‘날카로운’ 이미지도 유형 분류에 있어 의미를 갖는다고 할 수 있다. 특히, ‘차가운’ 이미지는 다이아몬드와 역삼각형 얼굴에서 공통적으로 느껴지는 이미지이고, 역삼각형 얼굴에서 더 많이 느껴지므로 주목할 필요가 있다. 이상의 연구 결과를 통해 얼굴의 형태와 이미지가 퍼스널컬러 유형 진단의 하나의 변수가 될 수 있음을 확인하였다. 그리고 향후 퍼스널컬러 진단의 척도로 시스템화되어 ICT기술과 IoT기기를 기반으로 다변화되고 있는 뷰티관련 서비스 산업의 활성화에 일조하기를 바란다.
Analysis of the association between Face image and Personal color type
Kim, Ga Hyun Dept. of Beauty Art The Graduate school of Seokyeong University
Recent years has witnessed ICT-based beauty industry in place which offers a variety of beauty service throu...
ABSTRACT
Analysis of the association between Face image and Personal color type
Kim, Ga Hyun Dept. of Beauty Art The Graduate school of Seokyeong University
Recent years has witnessed ICT-based beauty industry in place which offers a variety of beauty service through AI-based face perception, including skin analysis, makeup recommendation, and cosmetic reviews. Constantly growing interest in a person’s appearance has promoted development in personal color service aimed at creating a person’s personalized image. Personal color research in beauty and fashion industry is steadily gaining in popularity. With recent advances in IOT(Internet Of Thing), beauty industry has seen smart mirror apps developed for personalizing makeup and styling by face. Personal color type has been explored generally based on skin color so far, but should be evaluated in terms of personal character, image, figure, voice, constitution, etc., for more accuracy. In this study, therefore, we adopted the behavioral approach in order to exclude limitations of existing personal color diagnosis: the subjective intervention, the use of inconsistent tools, and the influence of the surrounding environment. Sensory evaluation is more easily made by facial features than by skin color. And the facial features don’t need any specific diagnosis tool, and are a determining factor which is less influenced by the surrounding environment. Therefore, we examined a facial features distribution and a personal color type distribution through the personal color or/and makeup expert evaluation toward 504 women in their 20s living in a metropolitan area centered in Seoul. And then we configured a face image evaluation sheet and analyzed what is the mode in a face image distribution by facial feature in order to find out an association between face image and personal color type. In this analysis, the findings are as follows. First, what is the most frequent distributed facial feature in women in their 20s is an angled face shape, followed by diamond, round, long, inverted triangle, and oval ones, while what is the most often distributed personal color type is a summer type, followed by autumn, winter, and spring ones. Second, in the round face shape, an optimistic image is most often invoked, followed by ‘friendly’, ‘mild’, and ‘lively’ ones. The angled face shape most often invokes a ‘trustworthy’ image. What the inverted triangle face shape most often invokes is ‘intelligent’ or ‘cool’ images. In the diamond face shape, a ‘cool’ image is most often invoked. The long face shape has people most often invoke ‘mature’, ‘calm’, ‘grown up’, ‘quiet’, ‘intelligent’, ‘classic’, ‘feminine’ or ‘courtly’ images. The oval face shape has people most often invoke ‘soft’, ‘natural’ or ‘friendly’ images. Third, what is the mode in the distribution of spring type of personal color is the round face shape with ‘sporty’, ‘young’, ‘youthful’, ‘cute’ or ‘cheerful’ images – an indication of their association. Fourth, the round face shape with ‘friendly’ or ‘gentle’ images and the oval one with ‘soft’, ‘natural’, ‘friendly’, ‘cozy’ or ‘gentle’ images are most often distributed in the summer type of personal color - a show of their association. Fifth, the diamond face shape with a ‘mature’ image is the mode in the distribution of the autumn type of personal color - an evidence of their association. And ‘mature’, ‘calm’, ‘grown up’, ‘quiet’, ‘intelligent’, ‘classic’, ‘feminine’ or ‘courtly’ images invoked in the long face shape may be meaningful in the type classification. Especially, the ‘courtly’ image merits consideration because it is commonly invoked at once in the long face shape and the diamond one, and more frequently invoked in the latter. Sixth, the angled face shape with ‘gallant’ or ‘active’ images, the diamond one with a ‘cool’ image and the inverted triangle one with ‘cool’ or and ‘sharp’ images are most frequent distributed in the winter type of personal color–a display of their association. And the ‘cool’ or/ and ‘sharp’ images invoked in the inverted triangle face shape may be meaningful in personal color type classification. In particular, the ‘cool’ image deserves attention because it is commonly invoked at once in the diamond face shape and in the inverted triangle one, and especially, more frequently invoked in the latter. In brief, the findings of this study concluded that the facial features and face images can be used as a variable for diagnosing a person’s personal color type. Thus, they are expected to become a standard of diagnostic modalities in the personal color diagnosis system, helping rev up ICT & IOT–based beauty service.
ABSTRACT
Analysis of the association between Face image and Personal color type
Kim, Ga Hyun Dept. of Beauty Art The Graduate school of Seokyeong University
Recent years has witnessed ICT-based beauty industry in place which offers a variety of beauty service through AI-based face perception, including skin analysis, makeup recommendation, and cosmetic reviews. Constantly growing interest in a person’s appearance has promoted development in personal color service aimed at creating a person’s personalized image. Personal color research in beauty and fashion industry is steadily gaining in popularity. With recent advances in IOT(Internet Of Thing), beauty industry has seen smart mirror apps developed for personalizing makeup and styling by face. Personal color type has been explored generally based on skin color so far, but should be evaluated in terms of personal character, image, figure, voice, constitution, etc., for more accuracy. In this study, therefore, we adopted the behavioral approach in order to exclude limitations of existing personal color diagnosis: the subjective intervention, the use of inconsistent tools, and the influence of the surrounding environment. Sensory evaluation is more easily made by facial features than by skin color. And the facial features don’t need any specific diagnosis tool, and are a determining factor which is less influenced by the surrounding environment. Therefore, we examined a facial features distribution and a personal color type distribution through the personal color or/and makeup expert evaluation toward 504 women in their 20s living in a metropolitan area centered in Seoul. And then we configured a face image evaluation sheet and analyzed what is the mode in a face image distribution by facial feature in order to find out an association between face image and personal color type. In this analysis, the findings are as follows. First, what is the most frequent distributed facial feature in women in their 20s is an angled face shape, followed by diamond, round, long, inverted triangle, and oval ones, while what is the most often distributed personal color type is a summer type, followed by autumn, winter, and spring ones. Second, in the round face shape, an optimistic image is most often invoked, followed by ‘friendly’, ‘mild’, and ‘lively’ ones. The angled face shape most often invokes a ‘trustworthy’ image. What the inverted triangle face shape most often invokes is ‘intelligent’ or ‘cool’ images. In the diamond face shape, a ‘cool’ image is most often invoked. The long face shape has people most often invoke ‘mature’, ‘calm’, ‘grown up’, ‘quiet’, ‘intelligent’, ‘classic’, ‘feminine’ or ‘courtly’ images. The oval face shape has people most often invoke ‘soft’, ‘natural’ or ‘friendly’ images. Third, what is the mode in the distribution of spring type of personal color is the round face shape with ‘sporty’, ‘young’, ‘youthful’, ‘cute’ or ‘cheerful’ images – an indication of their association. Fourth, the round face shape with ‘friendly’ or ‘gentle’ images and the oval one with ‘soft’, ‘natural’, ‘friendly’, ‘cozy’ or ‘gentle’ images are most often distributed in the summer type of personal color - a show of their association. Fifth, the diamond face shape with a ‘mature’ image is the mode in the distribution of the autumn type of personal color - an evidence of their association. And ‘mature’, ‘calm’, ‘grown up’, ‘quiet’, ‘intelligent’, ‘classic’, ‘feminine’ or ‘courtly’ images invoked in the long face shape may be meaningful in the type classification. Especially, the ‘courtly’ image merits consideration because it is commonly invoked at once in the long face shape and the diamond one, and more frequently invoked in the latter. Sixth, the angled face shape with ‘gallant’ or ‘active’ images, the diamond one with a ‘cool’ image and the inverted triangle one with ‘cool’ or and ‘sharp’ images are most frequent distributed in the winter type of personal color–a display of their association. And the ‘cool’ or/ and ‘sharp’ images invoked in the inverted triangle face shape may be meaningful in personal color type classification. In particular, the ‘cool’ image deserves attention because it is commonly invoked at once in the diamond face shape and in the inverted triangle one, and especially, more frequently invoked in the latter. In brief, the findings of this study concluded that the facial features and face images can be used as a variable for diagnosing a person’s personal color type. Thus, they are expected to become a standard of diagnostic modalities in the personal color diagnosis system, helping rev up ICT & IOT–based beauty service.
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