연구 목적 : 본 연구는 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도 수준, 중요도와 수행도 분석을 통해 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 역량 향상을 위한 교육 요구도의 우선순위를 파악하는 것이다. 연구 방법 : 본 연구는 서술적 조사연구로 국내 간호 시뮬레이션 교수자 143명을 편의표출 하였다. 간호 시뮬레이션 교수자의 일반적 특성, 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도, 디브리핑 역량 자가평가를 자가보고식 웹기반 설문조사를 통해 자료수집 하였다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구의 ...
연구 목적 : 본 연구는 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도 수준, 중요도와 수행도 분석을 통해 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 역량 향상을 위한 교육 요구도의 우선순위를 파악하는 것이다. 연구 방법 : 본 연구는 서술적 조사연구로 국내 간호 시뮬레이션 교수자 143명을 편의표출 하였다. 간호 시뮬레이션 교수자의 일반적 특성, 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도, 디브리핑 역량 자가평가를 자가보고식 웹기반 설문조사를 통해 자료수집 하였다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구의 구성타당도를 확인하기 위해 Principal axis factor loading과 Varimax rotation을 사용한 탐색적 요인분석을 실시하였다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구와 DASH 도구의 상관관계를 Pearson correlation coefficient를 활용하여 분석하였다. 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도간의 차이는 Paired t-teat를 활용하여 분석하였다. 교육의 최우선순위를 설정하기 위해 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도 행렬분석을 실시하였다. 지각된 디브리핑 전문성에 따른 디브리핑 실무표준 이행의 중요도, 수행도 수준과 차이는 One-Way ANOVA (analysis of variance)를 활용하여 분석하였다. 연구 결과 : 디브리핑 실무표준 이행의 수행도 측정도구의 신뢰도는 .951이었다. 탐색적 요인분석을 통한 구성타당도 검증결과 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 실무표준 이행의 요인은 참여적인 디브리핑 학습환경, 디브리퍼의 기술 교육훈련, 구조화된 디브리핑, 토론과 피드백, 디브리핑 시간과 장소로 5개의 요인, 23문항이었으며 설명력은 61.9%이었다. 중요도-수행도 분석결과 디브리핑 시간과 장소(Factor Ⅴ)를 제외한 4개 요인에서 중요도 인식 점수에 비해 수행도 인식 점수가 낮았다. 중요도와 수행도 matrix 분석결과 중요도에 비해 수행도가 낮은 역량 집중 구역은 디브리퍼 기술 교육훈련(Factor Ⅱ) 요인이 확인되었다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구와 DASH 도구의 상관관계를 분석한 결과 디브리핑 실무표준 수행도는 중요도는 유의한 정적 상관관계를 보였다. 지각된 디브리핑 전문성에 따른 디브리핑 실무표준 이행의 중요도, 수행도 차이는 세 그룹 간 유의한 차이가 없었다. 결론 : 간호 시뮬레이션 교수자는 참여적인 디브리핑 학습 환경, 디브리퍼의 기술 교육훈련, 구조화된 디브리핑, 토론과 피드백, 디브리핑 시간과 장소를 포함한 디브리핑 역량 향상을 갖출 필요가 있다. 그 중 디브리퍼 기술 교육 훈련은 중요도에 비해 수행도가 낮으므로 교육요구도가 가장 높은 영역이며 향후 디브리퍼 역량의 향상을 위한 교육이 요구된다.
연구 목적 : 본 연구는 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도 수준, 중요도와 수행도 분석을 통해 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 역량 향상을 위한 교육 요구도의 우선순위를 파악하는 것이다. 연구 방법 : 본 연구는 서술적 조사연구로 국내 간호 시뮬레이션 교수자 143명을 편의표출 하였다. 간호 시뮬레이션 교수자의 일반적 특성, 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도, 디브리핑 역량 자가평가를 자가보고식 웹기반 설문조사를 통해 자료수집 하였다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구의 구성타당도를 확인하기 위해 Principal axis factor loading과 Varimax rotation을 사용한 탐색적 요인분석을 실시하였다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구와 DASH 도구의 상관관계를 Pearson correlation coefficient를 활용하여 분석하였다. 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도간의 차이는 Paired t-teat를 활용하여 분석하였다. 교육의 최우선순위를 설정하기 위해 디브리핑 실무표준 이행의 중요도와 수행도 행렬분석을 실시하였다. 지각된 디브리핑 전문성에 따른 디브리핑 실무표준 이행의 중요도, 수행도 수준과 차이는 One-Way ANOVA (analysis of variance)를 활용하여 분석하였다. 연구 결과 : 디브리핑 실무표준 이행의 수행도 측정도구의 신뢰도는 .951이었다. 탐색적 요인분석을 통한 구성타당도 검증결과 간호 시뮬레이션 교수자의 디브리핑 실무표준 이행의 요인은 참여적인 디브리핑 학습환경, 디브리퍼의 기술 교육훈련, 구조화된 디브리핑, 토론과 피드백, 디브리핑 시간과 장소로 5개의 요인, 23문항이었으며 설명력은 61.9%이었다. 중요도-수행도 분석결과 디브리핑 시간과 장소(Factor Ⅴ)를 제외한 4개 요인에서 중요도 인식 점수에 비해 수행도 인식 점수가 낮았다. 중요도와 수행도 matrix 분석결과 중요도에 비해 수행도가 낮은 역량 집중 구역은 디브리퍼 기술 교육훈련(Factor Ⅱ) 요인이 확인되었다. 디브리핑 실무표준 이행 측정도구와 DASH 도구의 상관관계를 분석한 결과 디브리핑 실무표준 수행도는 중요도는 유의한 정적 상관관계를 보였다. 지각된 디브리핑 전문성에 따른 디브리핑 실무표준 이행의 중요도, 수행도 차이는 세 그룹 간 유의한 차이가 없었다. 결론 : 간호 시뮬레이션 교수자는 참여적인 디브리핑 학습 환경, 디브리퍼의 기술 교육훈련, 구조화된 디브리핑, 토론과 피드백, 디브리핑 시간과 장소를 포함한 디브리핑 역량 향상을 갖출 필요가 있다. 그 중 디브리퍼 기술 교육 훈련은 중요도에 비해 수행도가 낮으므로 교육요구도가 가장 높은 영역이며 향후 디브리퍼 역량의 향상을 위한 교육이 요구된다.
Purpose: The aim of the present study was to identify the priorities of nursing simulation educators’ education needs for improving their debriefing competency through the importance-performance analysis of the debriefing standards implementation. Methods: This was a cross-sectional descriptive ...
Purpose: The aim of the present study was to identify the priorities of nursing simulation educators’ education needs for improving their debriefing competency through the importance-performance analysis of the debriefing standards implementation. Methods: This was a cross-sectional descriptive survey with a convenience sample of 143 Korean nursing simulation educators. Data were collected using a web-based questionnaire survey including general characteristics of nursing simulation educators, importance and performance of debriefing standards implementation, and self-assessment of debriefing competency. Data were analyzed using factor analysis with varimax rotation, Pearson correlation coefficient, Paired t-test, importance-performance matrix analysis, and One-Way ANOVA (analysis of variation). Results: The internal consistency reliability of the tool was .951. Factor analysis identified five factors accounting for 61.9% of the variance: 1) Engaging debriefing environment, 2) Debriefer skills development, 3) Structured debriefing, 4) Discussion and feedback, and 5) Debriefing time and place. All factors except debriefing time and place showed a significant difference between importance and performance. The debriefer skills development factor was identified in the competency concentration area where the performance was lower than the perceived importance. There was no significant difference in importance-performance gap according to the perceived debriefing expertise. Conclusion: Nursing simulation educators need to implement the debriefing practice standard including an engaging debriefing environment, debriefers skills development, structured debriefing, discussion and feedback, and debriefing time and place. Further study is needed to identify the effects of debriefers skills development program on nursing simulation educator’s debriefing competency.
Purpose: The aim of the present study was to identify the priorities of nursing simulation educators’ education needs for improving their debriefing competency through the importance-performance analysis of the debriefing standards implementation. Methods: This was a cross-sectional descriptive survey with a convenience sample of 143 Korean nursing simulation educators. Data were collected using a web-based questionnaire survey including general characteristics of nursing simulation educators, importance and performance of debriefing standards implementation, and self-assessment of debriefing competency. Data were analyzed using factor analysis with varimax rotation, Pearson correlation coefficient, Paired t-test, importance-performance matrix analysis, and One-Way ANOVA (analysis of variation). Results: The internal consistency reliability of the tool was .951. Factor analysis identified five factors accounting for 61.9% of the variance: 1) Engaging debriefing environment, 2) Debriefer skills development, 3) Structured debriefing, 4) Discussion and feedback, and 5) Debriefing time and place. All factors except debriefing time and place showed a significant difference between importance and performance. The debriefer skills development factor was identified in the competency concentration area where the performance was lower than the perceived importance. There was no significant difference in importance-performance gap according to the perceived debriefing expertise. Conclusion: Nursing simulation educators need to implement the debriefing practice standard including an engaging debriefing environment, debriefers skills development, structured debriefing, discussion and feedback, and debriefing time and place. Further study is needed to identify the effects of debriefers skills development program on nursing simulation educator’s debriefing competency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.