최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.24 no.2, 2018년, pp.208 - 219
강경아 (삼육대학교 간호학과) , 김성희 (중앙대학교 적십자간호대학) , 김신정 (한림대학교 간호학부.간호학연구소) , 이명남 (강원대학교 보건과학대학 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to explore nursing students' experiences of debriefing after simulation-based learning and to obtain fundamental data to support the development of effective teaching strategies. Methods: Sixty-seven nursing students participated in this study from April to May...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
내용분석 방법이란? | 본 연구는 시뮬레이션 기반 간호교육 후 학생주도의 구조화된 디브리핑 내용을 분석하였기 때문에 이러한 연구에 효과적으로 사용할 수 있는 내용분석 방법(content analysis)을 사용하였다. 내용분석 방법이란 내용을 기술하고 체계적으로 범주화하며, 기록된 정보의 내용을 조사하기 위해 고안된 체계적, 객관적인 방법이다[22]. 따라서 간호학생들이 신생아집중치료실에 입원한 호흡곤란증후군 환아 시나리오로 시뮬레이션 실습 후 학생주도의 구조화된 디브리핑 내용을 분석하는 방법으로 내용 분석을 선택하였다. | |
간호교육에서 시뮬레이션 교육의 장점은? | 이에 임상현장과 유사한 상황을 안전하게 구현할 수 있는 환자 시뮬레이터(human patient simulator)를 활용한 시뮬레이션 기반 교육이 대두되어 현장실습을 보완하는 한 유형으로 자리 잡게 되었다. 시뮬레이션 교육은 임상의 실제 상황과 비슷한 시나리오를 사용하여 안전한 환경 하에서 환자 및 보호자와 의료인과의 의사소통 능력, 환자 안전 관리 능력, 다른 의료팀과의 협력 능력, 상황관리 능력을 습득할 수 있는 장점이 있다[2]. 더욱이 한국간호평가원에서는 간호교육 기관의 질 관리를 위해 간호대학 인증평가 시 시뮬레이션 기반 간호교육을 임상실습 교육의 10%까지 허용하였으며, 다양한 시뮬레이터 등을 필수적으로 준비해야 할 기자재로 선정하여 시뮬레이션 기반 간호교육이 점점 증대되고 있다[3]. | |
간호교육 기관과 간호학생의 수가 증가함에 따라 나타난 영향은? | 최근의 병원환경은 첨단의료 기술의 발전과 더불어 빠르게 변화하고 환자의 권리 향상 및 안위와 안전에 대한 인식이 증대됨에 따라 임상교육 환경도 변화가 불가피하게 되었다[1]. 더욱이 간호교육 기관과 간호학생의 수가 증가함에 따라 한정된 실습지로 인해 간호학생이 직접 간호를 수행하는 기회가 축소되고 관찰 위주의 실습교육이 증가하게 되었다. 이에 임상현장과 유사한 상황을 안전하게 구현할 수 있는 환자 시뮬레이터(human patient simulator)를 활용한 시뮬레이션 기반 교육이 대두되어 현장실습을 보완하는 한 유형으로 자리 잡게 되었다. |
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Certification criteria and handbook [internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2017 [cited 2017 May 10]. Available from: http://kabone.or.kr/kabon02/index04.php.
Komasawa N, Sanuki T, Fujiware S, Haba M, Ueki R, Kaminoh Y, et al. Significance of debriefing methods in simulation-based sedation training courses for medical safety improvement in Japan. SpringerPlus. 2014;28(3):637. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-637
Lee EJ. The cognition type of nursing student on debriefing in simulation learning: A q-methodological approach [master's thesis]. Seoul: Hanyang University; 2013. p. 1-69.
Statistics Korea. 2014 Causes of death statistics in 2014 [Internet]. Seoul: Statistics Korea; 2014 [cited 2017 May 15]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/index.action.
Jang YS. The survey on the actual conditions of neonatal intensive care units and analysis of survival rate of high-risk newborn infants. Health Promotion Report. Seoul: Samsung Medical Center; 2010 November. Report No.:10-11.
Kim JY. Development of a scenario of simulation and analysis of the effect of debriefing: Focused on case of cerebral hemorrhage patients [master's thesis]. Daejeon: Eulji University; 2012. p. 1-75.
Sawyer T, Sierocka-Castaneda A, Chan D, Berg B, Lustik M, Thompson M. The effectiveness of video-assisted debriefing versus oral debriefing alone at improving neonatal resuscitation performance: A randomized trial. Simulation in Healthcare. 2012;7(4):213-221. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3182578eae
Jeong HI. Effects of simulation training with debriefing on knowledge and performance skill of basic CPR (cardiopulmonary resuscitation) among some students in health-related departments [master's thesis]. Gwangju: Chosun University; 2013. p. 1-38.
Jeong KI, Choi JY. Effect of debriefing based on the clinical judgment model on simulation based learning outcomes of end-of-life care for nursing students: A non-randomized controlled trial. Journal of Korean Academy of Nursing. 2017;47(6):842-853. https://doi.org/10.4040/jkan.2017.47.6.842
Cochran WG. Sampling techniques. 3rd ed. New Delhi: Wiley India; 2007. p. 10-20.
Krippendorff K. Content analysis: An introduction to its methodology. 2nd ed. Thousand Oaks, California: Sage; 2004. p. 5-20.
Kim DK, Yu JC. Mass media research. 1st ed. Seoul: Nanam; 2005. p. 25-35.
Eom MR, Kim HS, Kim EK, Seong K. Effects of teaching method using standardized patients on nursing competence in subcutaneous injection, self-directed learning readiness, and problem solving ability. Journal of Korean Academy of Nursing. 2010;40(2):151-160. https://doi.org/10.4040/jkan.2010.40.2.151
Ha EH, Song HS. The effects of structured self-debriefing using on the clinical competency, self-efficacy, and educational satisfaction in nursing students after simulation. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2015;21(4):444-453. https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.4.445
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.