본 연구는 수술업무역량 향상을 위해 수술실 간호사가 인지하는 수술업무역량과 임상경력에 따른 수술업무역량증진 교육요구도를 분석하여 수술업무역량을 기반으로 한 임상경력에 따른 교육프로그램 개발에 기초자료를 제공하기 위해 시행된 서술적 조사연구이다. 서울 및 경기권에 소재한 상급종합병원 수술실 간호사 318명을 편의 추출하여 수술실 간호사의 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도를 조사하였다. 자료분석은 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 이용해 평균과 ...
본 연구는 수술업무역량 향상을 위해 수술실 간호사가 인지하는 수술업무역량과 임상경력에 따른 수술업무역량증진 교육요구도를 분석하여 수술업무역량을 기반으로 한 임상경력에 따른 교육프로그램 개발에 기초자료를 제공하기 위해 시행된 서술적 조사연구이다. 서울 및 경기권에 소재한 상급종합병원 수술실 간호사 318명을 편의 추출하여 수술실 간호사의 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도를 조사하였다. 자료분석은 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 이용해 평균과 표준편차, 빈도와 백분율, t-test, One way ANOVA, Scheff 사후검정, Pearson의 상관관계를 이용하여 분석하였다. 수술실 간호사의 수술업무역량 평균은 3.78±0.54점으로 협업(4.08±0.55) 역량이 가장 높았으며, 기초지식과 기술(3.98±0.56), 숙련도(3.87±0.64), 공감(3.77±0.77), 전문성 개발(3.65±0.64), 리더십(3.34±0.89) 순으로 나타났다. 수술업무역량은 연령(F=18.265, p<0.001), 최종학력(F=-3.974, p<0.001), 임상경력(F=23.432, p<0.001), 직급(F=16.226, p<0.001), 직무만족도(F=4.006, p<0.01)에서 유의한 차이를 보였다. 임상경력에 따른 수술업무역량은 기초지식과 기술(F=21.080, p<0.001), 리더십(F=30.200, p<0.001), 숙련도(F=30.126, p<0.001), 전문성 개발(F=10.482, p<0.001) 역량에서 유의한 차이가 있었다. 특히 리더십 역량은 7~9년(4.15±0.64)과 10년 이상(4.26±0.51)의 두 그룹에 비해 3년 이하(3.54±0.57)와 4~6년(3.78±0.58)의 두 그룹에서 유의하게 낮게 나타났다. 수술업무역량증진 교육요구도 평균은 4.22점으로 기초지식과 기술(4.42±0.60) 역량 증진을 위한 교육요구도가 가장 높았으며, 숙련도(4.31±0.67), 협업(4.19±0.76), 리더십(4.11±0.75), 공감(3.93±0.88), 전문성 개발(3.92±0.76) 역량 증진 교육요구도 순이었다. 수술업무역량증진 교육요구도는 연령(F=4.345, p<0.05), 성별(t=2.063, p<0.05), 임상경력(F=2.935, p<0.05)에서 유의한 차이를 보였다. 임상경력에 따른 수술업무역량증진 교육요구도는 전문성 개발(F=4.599, p<0.01) 역량증진 교육요구도에서 유의한 차이가 있었다. 수술실 간호사의 임상경력에 따른 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도 간의 상관관계는 양의 상관관계(r=0.234, p<0.001)로, 수술업무역량이 높아도 역량 증진을 위한 교육요구도가 높다는 결과가 나타났다. 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도를 분석한 결과 임상경력이 증가하고 수술업무역량이 증가하더라도 수술업무역량증진 교육요구도가 높아지고 임상경력 간의 교육요구도 차이가 크지 않음을 알 수 있다. 이는 각 임상경력에 맞는 수술업무역량증진 교육이 필요함을 시사한다. 수술업무역량 향상을 위한 경력에 따른 수술업무역량증진 교육프로그램을 개발 시 본 연구 결과를 기초자료로 활용할 수 있으며, 임상경력에 따른 차별화된 교육프로그램 개발이 수술실 간호사의 수술업무역량을 강화시킬 수 있을 것이라 생각한다.
본 연구는 수술업무역량 향상을 위해 수술실 간호사가 인지하는 수술업무역량과 임상경력에 따른 수술업무역량증진 교육요구도를 분석하여 수술업무역량을 기반으로 한 임상경력에 따른 교육프로그램 개발에 기초자료를 제공하기 위해 시행된 서술적 조사연구이다. 서울 및 경기권에 소재한 상급종합병원 수술실 간호사 318명을 편의 추출하여 수술실 간호사의 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도를 조사하였다. 자료분석은 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 이용해 평균과 표준편차, 빈도와 백분율, t-test, One way ANOVA, Scheff 사후검정, Pearson의 상관관계를 이용하여 분석하였다. 수술실 간호사의 수술업무역량 평균은 3.78±0.54점으로 협업(4.08±0.55) 역량이 가장 높았으며, 기초지식과 기술(3.98±0.56), 숙련도(3.87±0.64), 공감(3.77±0.77), 전문성 개발(3.65±0.64), 리더십(3.34±0.89) 순으로 나타났다. 수술업무역량은 연령(F=18.265, p<0.001), 최종학력(F=-3.974, p<0.001), 임상경력(F=23.432, p<0.001), 직급(F=16.226, p<0.001), 직무만족도(F=4.006, p<0.01)에서 유의한 차이를 보였다. 임상경력에 따른 수술업무역량은 기초지식과 기술(F=21.080, p<0.001), 리더십(F=30.200, p<0.001), 숙련도(F=30.126, p<0.001), 전문성 개발(F=10.482, p<0.001) 역량에서 유의한 차이가 있었다. 특히 리더십 역량은 7~9년(4.15±0.64)과 10년 이상(4.26±0.51)의 두 그룹에 비해 3년 이하(3.54±0.57)와 4~6년(3.78±0.58)의 두 그룹에서 유의하게 낮게 나타났다. 수술업무역량증진 교육요구도 평균은 4.22점으로 기초지식과 기술(4.42±0.60) 역량 증진을 위한 교육요구도가 가장 높았으며, 숙련도(4.31±0.67), 협업(4.19±0.76), 리더십(4.11±0.75), 공감(3.93±0.88), 전문성 개발(3.92±0.76) 역량 증진 교육요구도 순이었다. 수술업무역량증진 교육요구도는 연령(F=4.345, p<0.05), 성별(t=2.063, p<0.05), 임상경력(F=2.935, p<0.05)에서 유의한 차이를 보였다. 임상경력에 따른 수술업무역량증진 교육요구도는 전문성 개발(F=4.599, p<0.01) 역량증진 교육요구도에서 유의한 차이가 있었다. 수술실 간호사의 임상경력에 따른 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도 간의 상관관계는 양의 상관관계(r=0.234, p<0.001)로, 수술업무역량이 높아도 역량 증진을 위한 교육요구도가 높다는 결과가 나타났다. 수술업무역량과 수술업무역량증진 교육요구도를 분석한 결과 임상경력이 증가하고 수술업무역량이 증가하더라도 수술업무역량증진 교육요구도가 높아지고 임상경력 간의 교육요구도 차이가 크지 않음을 알 수 있다. 이는 각 임상경력에 맞는 수술업무역량증진 교육이 필요함을 시사한다. 수술업무역량 향상을 위한 경력에 따른 수술업무역량증진 교육프로그램을 개발 시 본 연구 결과를 기초자료로 활용할 수 있으며, 임상경력에 따른 차별화된 교육프로그램 개발이 수술실 간호사의 수술업무역량을 강화시킬 수 있을 것이라 생각한다.
The study aims to identify perioperative competence and educational needs for improving competence according to the operating room (OR) nurses' clinical ladder. Participants were randomly selected 318 nurses who work in the operating room at a high-level general hospital located in Seoul and Gye...
The study aims to identify perioperative competence and educational needs for improving competence according to the operating room (OR) nurses' clinical ladder. Participants were randomly selected 318 nurses who work in the operating room at a high-level general hospital located in Seoul and Gyeonggi area. Data were analyzed using SPSS Statistics 22.0 with descriptive analysis, t-test, One way ANOVA, Scheffe test, Pearson correlation coefficient. The average score of perioperative competence was 3.78±0.54. Among sub- categories of competence, collaboration (4.08±0.55) recorded the highest score. Scores of foundational knowledge and skills (3.98±0.56), proficiency (3.87±0.64), empathy (3.77±0.77), professional development (3.65±0.64), and leadership (3.34±0.89) were appeared in order following the score of collaboration. There was significant difference in perioperative competence: age (F=16.265, p<0.001), education background (F=-3.974, p<0.001), clinical ladder (F=23.432, p<0.001), position at work (F=16.226, p<0.001), and job satisfaction in operating room(F=4.006, p<0.01). There was a significant difference in perioperative competence according to the clinical ladder: Foundational knowledge and skills (F=21.080, p<0.001), leadership (F=30.200, p<0.001), Proficiency (F=30.126, p<0.001), and professional development (F=10.482, p<0.001). In the category of leadership competence, both less than 3 years career group (3.54±0.57) and 4-6 years career group (3.78±0.58) were significantly scored low compared to other groups, especially in 7-10 years career group (4.15±0.64) and over 10 years career group (4.26±0.51). The average score of educational needs of improvement of perioperative competence was 4.22. The educational needs for foundational knowledge and skills(4.42±0.60) were highest, and educational needs for proficiency (4.31±0.67), collaboration(4.19±0.76), leadership (4.11±0.75), empathy (3.93±0.88), and professional development(3.92±0.76) were appeared in order following the needs of the knowledge and skills. The educational needs of improvement of perioperative competence showed significant difference in age(F=4.345, p<0.05), gender(t=2.063, p<0.05), and clinical ladder(F=2.935, p<0.05). The educational needs for improving perioperative competence by clinical ladder showed a significant difference in professional development(F=4.599, p<0.01). Correlation between operating room nurses' perioperative competence and their educational needs for improving the competence were positive (r=0.234, p<0.001). The result showed that educational needs for improving competence were high even though the perioperative nurses' competence already high. Although the clinical experience increased and the surgical competency increased, the educational demand for improving the surgical competency increased, and the difference in the educational demand between clinical experiences was not large. It implies the necessity of education of improvement of perioperative competence per each clinical ladder. The study results would be utilized as fundamental data in developing a program for improving perioperative competence by the clinical ladder.
The study aims to identify perioperative competence and educational needs for improving competence according to the operating room (OR) nurses' clinical ladder. Participants were randomly selected 318 nurses who work in the operating room at a high-level general hospital located in Seoul and Gyeonggi area. Data were analyzed using SPSS Statistics 22.0 with descriptive analysis, t-test, One way ANOVA, Scheffe test, Pearson correlation coefficient. The average score of perioperative competence was 3.78±0.54. Among sub- categories of competence, collaboration (4.08±0.55) recorded the highest score. Scores of foundational knowledge and skills (3.98±0.56), proficiency (3.87±0.64), empathy (3.77±0.77), professional development (3.65±0.64), and leadership (3.34±0.89) were appeared in order following the score of collaboration. There was significant difference in perioperative competence: age (F=16.265, p<0.001), education background (F=-3.974, p<0.001), clinical ladder (F=23.432, p<0.001), position at work (F=16.226, p<0.001), and job satisfaction in operating room(F=4.006, p<0.01). There was a significant difference in perioperative competence according to the clinical ladder: Foundational knowledge and skills (F=21.080, p<0.001), leadership (F=30.200, p<0.001), Proficiency (F=30.126, p<0.001), and professional development (F=10.482, p<0.001). In the category of leadership competence, both less than 3 years career group (3.54±0.57) and 4-6 years career group (3.78±0.58) were significantly scored low compared to other groups, especially in 7-10 years career group (4.15±0.64) and over 10 years career group (4.26±0.51). The average score of educational needs of improvement of perioperative competence was 4.22. The educational needs for foundational knowledge and skills(4.42±0.60) were highest, and educational needs for proficiency (4.31±0.67), collaboration(4.19±0.76), leadership (4.11±0.75), empathy (3.93±0.88), and professional development(3.92±0.76) were appeared in order following the needs of the knowledge and skills. The educational needs of improvement of perioperative competence showed significant difference in age(F=4.345, p<0.05), gender(t=2.063, p<0.05), and clinical ladder(F=2.935, p<0.05). The educational needs for improving perioperative competence by clinical ladder showed a significant difference in professional development(F=4.599, p<0.01). Correlation between operating room nurses' perioperative competence and their educational needs for improving the competence were positive (r=0.234, p<0.001). The result showed that educational needs for improving competence were high even though the perioperative nurses' competence already high. Although the clinical experience increased and the surgical competency increased, the educational demand for improving the surgical competency increased, and the difference in the educational demand between clinical experiences was not large. It implies the necessity of education of improvement of perioperative competence per each clinical ladder. The study results would be utilized as fundamental data in developing a program for improving perioperative competence by the clinical ladder.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.