본 연구는 만 1세 영아의 신체운동능력과 인지능력을 향상시킬 수 있는 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발을 위한 방향성을 탐색하는 데 그 목적이 있다. 연구자는 이러한 연구목적을 두 가지 연구문제로 나누어 연구를 수행하여 연구목적을 달성하고자 하였다.
첫 번째 연구문제에서는 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발을 위한 방향성 탐색을 하였다. 먼저 모-아 신체접촉놀이에 관한 문헌고찰을 통해 자료를 수집하였고 다음으로 모-아 신...
본 연구는 만 1세 영아의 신체운동능력과 인지능력을 향상시킬 수 있는 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발을 위한 방향성을 탐색하는 데 그 목적이 있다. 연구자는 이러한 연구목적을 두 가지 연구문제로 나누어 연구를 수행하여 연구목적을 달성하고자 하였다.
첫 번째 연구문제에서는 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발을 위한 방향성 탐색을 하였다. 먼저 모-아 신체접촉놀이에 관한 문헌고찰을 통해 자료를 수집하였고 다음으로 모-아 신체접촉놀이에 대한 어머님들의 인식과 실태에 관한 설문조사를 실시하였으며 마지막으로 문헌고찰과 설문조사 결과를 통해 수집된 자료를 토대로 전문가 심층면담을 실시하여 프로그램 구성에 대한 분석 및 검증이 이루어졌다. 두 번째 연구문제에서는 첫 번째 연구문제에서 실시한 방향성 탐색 결과를 근거로 모-아 신체접촉놀이 프로그램의 구성에 대해 목적과 목표, 내용과 방법으로 나누어 개발 방향을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 만 1세 영아를 위한 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발 방향은 다음과 같다. 모-아 신체접촉놀이 프로그램의 목적은 ‘프로그램을 통해 엄마와의 안정된 정서발달을 이루고 영아의 신체운동능력과 인지능력을 향상한다’이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 모-아 신체접촉놀이를 통해 신체를 긍정적으로 인식하고 초보 움직임 및 기본운동 능력 향상과 대소근육 발달을 도모하는 것이다. 또한, 모-아 신체접촉놀이를 통해 다양한 감각을 경험하고 주변을 호기심을 갖고 탐색하며 엄마와 영아 간 애착을 증진하고 놀이에 즐겁게 참여하는 것을 목표로 한다. 프로그램 내용은 ‘신체인식’, ‘신체조절’, ‘신체움직임’, ‘자기정서표현’, ‘타인감정반응’, ‘탐색과 사고’로 선정하였다. 교수-학습 원리를 ‘함께 놀이하기 원리’, ‘상호작용의 원리’, ‘신체접촉의 원리’, ‘과정중심의 원리’, ‘개별화의 원리’, ‘통합의 원리’로 선정하였고 교수-학습 단계를 ‘제시하기’, ‘흥미유발하기’, ‘신체접촉놀이하기’, ‘느낌나누기 및 평가’로 선정하였다. 신체접촉 유형으로는 안아주기, 업어주기, 뽀뽀하기, 마주 대기, 쓰다듬기, 잡기, 간지럼 태우기, 토닥여주기, 손뼉 마주치기, 안고 뒹굴기, 들어 올렸다 내리기로 선정하였고 신체접촉놀이 유형으로는 신체놀이, 감각자극놀이, 게임놀이, 율동놀이로 선정하였다.
결론적으로 본 연구는 모-아 신체접촉놀이 프로그램의 중요성 및 필요성의 이론적 근거와 시사점을 제공하였으며 문헌고찰, 설문조사, 전문가 심층면담 세 단계의 과정을 거쳐 추후 프로그램 개발을 위한 방향성을 제시하였다. 따라서 본 연구는 모-아 신체접촉놀이 프로그램을 개발하는데 기여할 수 있을 것이고 본 연구를 토대로 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발이 하루 속히 이루어져 엄마와 영아가 모-아 신체접촉놀이 프로그램에 참여하여 영아의 신체운동능력과 인지능력이 향상되기를 바라는 바이다.
본 연구는 만 1세 영아의 신체운동능력과 인지능력을 향상시킬 수 있는 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발을 위한 방향성을 탐색하는 데 그 목적이 있다. 연구자는 이러한 연구목적을 두 가지 연구문제로 나누어 연구를 수행하여 연구목적을 달성하고자 하였다.
첫 번째 연구문제에서는 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발을 위한 방향성 탐색을 하였다. 먼저 모-아 신체접촉놀이에 관한 문헌고찰을 통해 자료를 수집하였고 다음으로 모-아 신체접촉놀이에 대한 어머님들의 인식과 실태에 관한 설문조사를 실시하였으며 마지막으로 문헌고찰과 설문조사 결과를 통해 수집된 자료를 토대로 전문가 심층면담을 실시하여 프로그램 구성에 대한 분석 및 검증이 이루어졌다. 두 번째 연구문제에서는 첫 번째 연구문제에서 실시한 방향성 탐색 결과를 근거로 모-아 신체접촉놀이 프로그램의 구성에 대해 목적과 목표, 내용과 방법으로 나누어 개발 방향을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 만 1세 영아를 위한 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발 방향은 다음과 같다. 모-아 신체접촉놀이 프로그램의 목적은 ‘프로그램을 통해 엄마와의 안정된 정서발달을 이루고 영아의 신체운동능력과 인지능력을 향상한다’이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 모-아 신체접촉놀이를 통해 신체를 긍정적으로 인식하고 초보 움직임 및 기본운동 능력 향상과 대소근육 발달을 도모하는 것이다. 또한, 모-아 신체접촉놀이를 통해 다양한 감각을 경험하고 주변을 호기심을 갖고 탐색하며 엄마와 영아 간 애착을 증진하고 놀이에 즐겁게 참여하는 것을 목표로 한다. 프로그램 내용은 ‘신체인식’, ‘신체조절’, ‘신체움직임’, ‘자기정서표현’, ‘타인감정반응’, ‘탐색과 사고’로 선정하였다. 교수-학습 원리를 ‘함께 놀이하기 원리’, ‘상호작용의 원리’, ‘신체접촉의 원리’, ‘과정중심의 원리’, ‘개별화의 원리’, ‘통합의 원리’로 선정하였고 교수-학습 단계를 ‘제시하기’, ‘흥미유발하기’, ‘신체접촉놀이하기’, ‘느낌나누기 및 평가’로 선정하였다. 신체접촉 유형으로는 안아주기, 업어주기, 뽀뽀하기, 마주 대기, 쓰다듬기, 잡기, 간지럼 태우기, 토닥여주기, 손뼉 마주치기, 안고 뒹굴기, 들어 올렸다 내리기로 선정하였고 신체접촉놀이 유형으로는 신체놀이, 감각자극놀이, 게임놀이, 율동놀이로 선정하였다.
결론적으로 본 연구는 모-아 신체접촉놀이 프로그램의 중요성 및 필요성의 이론적 근거와 시사점을 제공하였으며 문헌고찰, 설문조사, 전문가 심층면담 세 단계의 과정을 거쳐 추후 프로그램 개발을 위한 방향성을 제시하였다. 따라서 본 연구는 모-아 신체접촉놀이 프로그램을 개발하는데 기여할 수 있을 것이고 본 연구를 토대로 모-아 신체접촉놀이 프로그램 개발이 하루 속히 이루어져 엄마와 영아가 모-아 신체접촉놀이 프로그램에 참여하여 영아의 신체운동능력과 인지능력이 향상되기를 바라는 바이다.
The purpose of this study is to explore the direction for the development of a mother-infant physical contact play program that can improve the physical motor ability and cognitive ability of 1-year-old infants. The researcher attempted to achieve the research objectives by dividing these research o...
The purpose of this study is to explore the direction for the development of a mother-infant physical contact play program that can improve the physical motor ability and cognitive ability of 1-year-old infants. The researcher attempted to achieve the research objectives by dividing these research objectives into two research questions and conducting research.
In the first research question, a direction search was conducted for the development of a mother-infant physical contact play program. First, data was collected through a literature review on mother-infant physical contact play. Next, a questionnaire survey was conducted on mothers' perception and actual condition of mother-infant physical contact play. Finally, data were collected through literature review and survey results. Based on the data, in-depth interviews with experts were conducted to analyze and verify the program composition. In the second research question, based on the results of the direction search conducted in the first research question, the composition of the mother-infant physical contact play program was divided into purpose, goal, content and method, and the development direction was presented. The directions for developing mother-infant physical contact play program for 1-year-old infants presented in this study are as follows. The purpose of the mother-infant physical contact play program is ‘To achieve stable emotional development with the mother through the program and to improve the infant's physical motor and cognitive ability.' The goal to achieve this goal is: It is to positively recognize the body through mother-infant physical contact play, improve beginner movements, basic motor skills, and promote large and small muscle development. In addition, it aims to experience various sensations through mother-infant physical contact play, explore the surroundings with curiosity, promote attachment between mother and infant, and participate in play happily. The contents of the program were selected as 'Body Recognition', 'Body Control', 'Body Movement','Self-Emotion Expression','Emotional Response to Others', and 'Search and Thinking'. Teaching-learning principles were selected as 'Principle of Playing Together', 'Principle of Interaction', 'Principle of Body Contact', 'Principle of Process-oriented', 'Principle of Individualization', and 'Principle of Integration'. The stages were selected as 'presenting', 'provoking interest', 'body-contacting play', and 'sharing feeling and evaluation'. The body contact type was selected as hug, lift, kiss, face to face, pet, catch, tickle, pat, pat, clap, hug and roll, and lift and lower. It was selected as physical play, sensory stimulation play, game play, and rhythm play.
In conclusion, this study provided the theoretical basis and implications for the importance and necessity of the mother-infant physical contact play program, and presented the direction for future program development through the process of literature review, questionnaire survey, and in-depth expert interview. Therefore, this study will be able to contribute to the development of the mother-infant physical contact play program. Based on this study, the mother-infant physical contact play program is developed as soon as possible. It is hoped that the physical motor skills and cognitive skills will improve.
The purpose of this study is to explore the direction for the development of a mother-infant physical contact play program that can improve the physical motor ability and cognitive ability of 1-year-old infants. The researcher attempted to achieve the research objectives by dividing these research objectives into two research questions and conducting research.
In the first research question, a direction search was conducted for the development of a mother-infant physical contact play program. First, data was collected through a literature review on mother-infant physical contact play. Next, a questionnaire survey was conducted on mothers' perception and actual condition of mother-infant physical contact play. Finally, data were collected through literature review and survey results. Based on the data, in-depth interviews with experts were conducted to analyze and verify the program composition. In the second research question, based on the results of the direction search conducted in the first research question, the composition of the mother-infant physical contact play program was divided into purpose, goal, content and method, and the development direction was presented. The directions for developing mother-infant physical contact play program for 1-year-old infants presented in this study are as follows. The purpose of the mother-infant physical contact play program is ‘To achieve stable emotional development with the mother through the program and to improve the infant's physical motor and cognitive ability.' The goal to achieve this goal is: It is to positively recognize the body through mother-infant physical contact play, improve beginner movements, basic motor skills, and promote large and small muscle development. In addition, it aims to experience various sensations through mother-infant physical contact play, explore the surroundings with curiosity, promote attachment between mother and infant, and participate in play happily. The contents of the program were selected as 'Body Recognition', 'Body Control', 'Body Movement','Self-Emotion Expression','Emotional Response to Others', and 'Search and Thinking'. Teaching-learning principles were selected as 'Principle of Playing Together', 'Principle of Interaction', 'Principle of Body Contact', 'Principle of Process-oriented', 'Principle of Individualization', and 'Principle of Integration'. The stages were selected as 'presenting', 'provoking interest', 'body-contacting play', and 'sharing feeling and evaluation'. The body contact type was selected as hug, lift, kiss, face to face, pet, catch, tickle, pat, pat, clap, hug and roll, and lift and lower. It was selected as physical play, sensory stimulation play, game play, and rhythm play.
In conclusion, this study provided the theoretical basis and implications for the importance and necessity of the mother-infant physical contact play program, and presented the direction for future program development through the process of literature review, questionnaire survey, and in-depth expert interview. Therefore, this study will be able to contribute to the development of the mother-infant physical contact play program. Based on this study, the mother-infant physical contact play program is developed as soon as possible. It is hoped that the physical motor skills and cognitive skills will improve.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.