인간은 사회화를 통해 사회에 적합한 구성원이 되어 간다. 여기에서 중요한 것은 바로 교육이다. 모든 인간은 태어나면서부터 가정에서, 그리고 학교에서 다양한 형태로 사회를 살아가기 위해 필요한 교육을 받게 된다. 유아기에는 특히 이러한 교육이 중요하다. 유아는 초기에 학업 교육을 받기도 하지만 그 이전에 자연과 함께 놀면서 자연 친화적인 태도나 놀이 교육을 통해 신체적으로 성장하고, 정신적, 정서적으로 성숙해지는 과정을 겪는다. 특히 유아기에 이와 같은 자연 친화적인 태도나 놀이 교육이 중요한 이유가 바로 유아들의 성품과 성숙도가 ...
인간은 사회화를 통해 사회에 적합한 구성원이 되어 간다. 여기에서 중요한 것은 바로 교육이다. 모든 인간은 태어나면서부터 가정에서, 그리고 학교에서 다양한 형태로 사회를 살아가기 위해 필요한 교육을 받게 된다. 유아기에는 특히 이러한 교육이 중요하다. 유아는 초기에 학업 교육을 받기도 하지만 그 이전에 자연과 함께 놀면서 자연 친화적인 태도나 놀이 교육을 통해 신체적으로 성장하고, 정신적, 정서적으로 성숙해지는 과정을 겪는다. 특히 유아기에 이와 같은 자연 친화적인 태도나 놀이 교육이 중요한 이유가 바로 유아들의 성품과 성숙도가 결정되면서 이 시기에 자아가 형성되기 때문일 것이다. 유아기 때에는 신체적, 정신적으로 미숙한 상태이기 때문에 올바른 자아를 형성시키기 위해 최대한 다양한 교육을 받을 수 있도록 한다.
일반적으로 교육은 우리나라에서 학업과 관련된 것으로 평가받는다. 경쟁 사회에서 다양한 형태로 교육을 받지만 학업적인 성과를 성취하기 위해 교육을 받는다는 인식이 강한 것이다. 그러나 이것이 유일하게 적용되지 않는다고 볼 수 있는 과정이 바로 유아기이다. 유아기에는 보통 성장을 하는 과정이기 때문에 신체적으로 더 많이 성장할 수 있도록 최대한 자연과 가까이 지내도록 하고, 특히 최근에는 이와 같이 자연 친화적인 교육이 아이들의 건강에 긍정적인 영향을 미친다는 효과가 다양한 선행 연구들을 통해 입증되었기 때문에 자연 친화적인 교육을 받도록 하는 것이 여러 유치원 및 유아교육 전문가들로부터 제기되고 있는 주장이다. 이로 인해 우리나라에서도 유아들이 자연 친화적인 교육을 받을 수 있도록 체육 활동이나 놀이 교육을 유치원 교육과정(curriculum)에 추가시켜 적절한 교육을 받을 수 있도록 독려하고 있다.
따라서 본 연구에서는 유아교육에 있어 자연 친화적인 교육과 놀이성 교육이 유아기의 자아 형성과 사회성 함양에 어떠한 효과를 미칠 수 있는지 확인해보고자 한다. 유아들이 주로 즐기는 자연은 모래 놀이와 같은 것이 있다. 모래 놀이, 찰흙 등과 같은 교육은 직접 손으로 만지고 체험해보면서 자연을 즐길 수 있으며 특히 찰흙 교육은 유아기를 넘어 유치, 초등학교 교육까지 이어지면서 직접 점성이 있는 흙을 활용하여 모형을 만들 수 있기 때문에 공간 지각력과 같은 보다 고차원적인 감각을 기를 수 있게 된다(Huizinga, 2006). 본 연구에서는 이러한 점에 착안하여 모래 놀이를 주요한 자연 친화적인 교육 및 놀이도구로 보고, 이러한 교육을 통해 유아기의 자아 정체성 및 역량 향상에 얼마나 긍정적인 효과를 이끌어낼 수 있는지 확인하고자 한다.
본 연구는 크게 4장으로 구성하였다. 먼저 서론에서는 연구의 목적과 배경, 필요성과 연구 문제에 대해 설정하고, 2장에서는 선행 연구를 검토함으로써 용어에 대한 의미, 정의에 대해 규정하기로 한다. 이를 통해 이론적 배경을 형성하고, 3장에서는 연구 방법으로 구체적인 데이터를 통해 객관적인 결론을 도출하기로 한다. 자연 친화적인 교육이 유아의 신체, 인지 감각, 사회성 등의 다각적인 영역에서 어떠한 영향을 미칠 수 있는지 확인하며, 마지막 결론에서 연구의 내용을 정리하고 요약하며 결론과 시사점을 도출한다.
인간은 사회화를 통해 사회에 적합한 구성원이 되어 간다. 여기에서 중요한 것은 바로 교육이다. 모든 인간은 태어나면서부터 가정에서, 그리고 학교에서 다양한 형태로 사회를 살아가기 위해 필요한 교육을 받게 된다. 유아기에는 특히 이러한 교육이 중요하다. 유아는 초기에 학업 교육을 받기도 하지만 그 이전에 자연과 함께 놀면서 자연 친화적인 태도나 놀이 교육을 통해 신체적으로 성장하고, 정신적, 정서적으로 성숙해지는 과정을 겪는다. 특히 유아기에 이와 같은 자연 친화적인 태도나 놀이 교육이 중요한 이유가 바로 유아들의 성품과 성숙도가 결정되면서 이 시기에 자아가 형성되기 때문일 것이다. 유아기 때에는 신체적, 정신적으로 미숙한 상태이기 때문에 올바른 자아를 형성시키기 위해 최대한 다양한 교육을 받을 수 있도록 한다.
일반적으로 교육은 우리나라에서 학업과 관련된 것으로 평가받는다. 경쟁 사회에서 다양한 형태로 교육을 받지만 학업적인 성과를 성취하기 위해 교육을 받는다는 인식이 강한 것이다. 그러나 이것이 유일하게 적용되지 않는다고 볼 수 있는 과정이 바로 유아기이다. 유아기에는 보통 성장을 하는 과정이기 때문에 신체적으로 더 많이 성장할 수 있도록 최대한 자연과 가까이 지내도록 하고, 특히 최근에는 이와 같이 자연 친화적인 교육이 아이들의 건강에 긍정적인 영향을 미친다는 효과가 다양한 선행 연구들을 통해 입증되었기 때문에 자연 친화적인 교육을 받도록 하는 것이 여러 유치원 및 유아교육 전문가들로부터 제기되고 있는 주장이다. 이로 인해 우리나라에서도 유아들이 자연 친화적인 교육을 받을 수 있도록 체육 활동이나 놀이 교육을 유치원 교육과정(curriculum)에 추가시켜 적절한 교육을 받을 수 있도록 독려하고 있다.
따라서 본 연구에서는 유아교육에 있어 자연 친화적인 교육과 놀이성 교육이 유아기의 자아 형성과 사회성 함양에 어떠한 효과를 미칠 수 있는지 확인해보고자 한다. 유아들이 주로 즐기는 자연은 모래 놀이와 같은 것이 있다. 모래 놀이, 찰흙 등과 같은 교육은 직접 손으로 만지고 체험해보면서 자연을 즐길 수 있으며 특히 찰흙 교육은 유아기를 넘어 유치, 초등학교 교육까지 이어지면서 직접 점성이 있는 흙을 활용하여 모형을 만들 수 있기 때문에 공간 지각력과 같은 보다 고차원적인 감각을 기를 수 있게 된다(Huizinga, 2006). 본 연구에서는 이러한 점에 착안하여 모래 놀이를 주요한 자연 친화적인 교육 및 놀이도구로 보고, 이러한 교육을 통해 유아기의 자아 정체성 및 역량 향상에 얼마나 긍정적인 효과를 이끌어낼 수 있는지 확인하고자 한다.
본 연구는 크게 4장으로 구성하였다. 먼저 서론에서는 연구의 목적과 배경, 필요성과 연구 문제에 대해 설정하고, 2장에서는 선행 연구를 검토함으로써 용어에 대한 의미, 정의에 대해 규정하기로 한다. 이를 통해 이론적 배경을 형성하고, 3장에서는 연구 방법으로 구체적인 데이터를 통해 객관적인 결론을 도출하기로 한다. 자연 친화적인 교육이 유아의 신체, 인지 감각, 사회성 등의 다각적인 영역에서 어떠한 영향을 미칠 수 있는지 확인하며, 마지막 결론에서 연구의 내용을 정리하고 요약하며 결론과 시사점을 도출한다.
Humans become suitable members of society through socialization. The important thing here is education. At birth, all human beings receive the education they need to live in various forms, both at home and at school. This is especially important in early childhood. Infants receive early academic edu...
Humans become suitable members of society through socialization. The important thing here is education. At birth, all human beings receive the education they need to live in various forms, both at home and at school. This is especially important in early childhood. Infants receive early academic education, but before they play with nature, they develop physically, mature mentally and emotionally through nature-friendly attitudes and play education. In particular, this kind of nature-friendly attitude or play education is important in infancy because the self is formed at this time when the character and maturity of the infant are determined. In infancy, they are physically and mentally immature so that they can get as much education as possible to build their right self.
In general, education is regarded as academically related in Korea. Although they are educated in a variety of forms in a competitive society, they have a strong perception that they are educated to achieve academic results. However, the only process in which this does not apply is infancy. Because it is a normal growth process in early childhood, try to get as close to nature as possible to grow more physically. In particular, recent studies have shown that the effects of nature-friendly education have a positive effect on children's health. It has been proven by many kindergarten and early childhood education professionals to ensure that they receive a natural education. For this reason, in Korea, children are encouraged to receive appropriate education by adding physical activity or play education to the kindergarten curriculum so that they can receive a friendly education.
Therefore, this study is to examine the effects of nature-friendly education and playfulness education on early childhood self- formation and social cultivation. The nature that young children enjoy is something like sand play. Education such as sand play and clay can be enjoyed by touching and experiencing it with hands. Especially, clay education can be used to create models by using clay with direct viscosity, which leads to early childhood education and elementary school education. It is possible to develop a higher level sense such as (Huizinga, 2006). Based on this, this study considers sand play as a major nature-friendly education and play tool, and examines how positively it can lead to the improvement of self-identity and competence in early childhood.
This study consists of four chapters. In the introduction, the purpose, background, necessity, and research problems of the study are set, and in chapter 2, the meaning and definition of terms are defined by examining the preceding studies. Through this, the theoretical background is formed, and in chapter 3, empirical analysis is conducted and objective conclusions are drawn through more specific data. This paper examines how nature-friendly education can affect children's physical, cognitive, and social aspects, and draws conclusions and implications from the final conclusion.
Humans become suitable members of society through socialization. The important thing here is education. At birth, all human beings receive the education they need to live in various forms, both at home and at school. This is especially important in early childhood. Infants receive early academic education, but before they play with nature, they develop physically, mature mentally and emotionally through nature-friendly attitudes and play education. In particular, this kind of nature-friendly attitude or play education is important in infancy because the self is formed at this time when the character and maturity of the infant are determined. In infancy, they are physically and mentally immature so that they can get as much education as possible to build their right self.
In general, education is regarded as academically related in Korea. Although they are educated in a variety of forms in a competitive society, they have a strong perception that they are educated to achieve academic results. However, the only process in which this does not apply is infancy. Because it is a normal growth process in early childhood, try to get as close to nature as possible to grow more physically. In particular, recent studies have shown that the effects of nature-friendly education have a positive effect on children's health. It has been proven by many kindergarten and early childhood education professionals to ensure that they receive a natural education. For this reason, in Korea, children are encouraged to receive appropriate education by adding physical activity or play education to the kindergarten curriculum so that they can receive a friendly education.
Therefore, this study is to examine the effects of nature-friendly education and playfulness education on early childhood self- formation and social cultivation. The nature that young children enjoy is something like sand play. Education such as sand play and clay can be enjoyed by touching and experiencing it with hands. Especially, clay education can be used to create models by using clay with direct viscosity, which leads to early childhood education and elementary school education. It is possible to develop a higher level sense such as (Huizinga, 2006). Based on this, this study considers sand play as a major nature-friendly education and play tool, and examines how positively it can lead to the improvement of self-identity and competence in early childhood.
This study consists of four chapters. In the introduction, the purpose, background, necessity, and research problems of the study are set, and in chapter 2, the meaning and definition of terms are defined by examining the preceding studies. Through this, the theoretical background is formed, and in chapter 3, empirical analysis is conducted and objective conclusions are drawn through more specific data. This paper examines how nature-friendly education can affect children's physical, cognitive, and social aspects, and draws conclusions and implications from the final conclusion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.