본 연구는 대기업 구성원의 코칭 리더십, 직무몰입, 심리적 안전감, 조직시민행동의 영향관계를 살펴보고, 대기업 구성원의 코칭 리더십과 조직시민행동의 관계에서 직무몰입이 매개하는지와 심리적 안전감이 조절효과를 가지는지 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 구성원의 리더십 전략과 조직시민행동 유발을 통해 ...
본 연구는 대기업 구성원의 코칭 리더십, 직무몰입, 심리적 안전감, 조직시민행동의 영향관계를 살펴보고, 대기업 구성원의 코칭 리더십과 조직시민행동의 관계에서 직무몰입이 매개하는지와 심리적 안전감이 조절효과를 가지는지 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 구성원의 리더십 전략과 조직시민행동 유발을 통해 조직효과성 향상을 통한 실제적인 성과창출 방안제시에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 코칭 리더십은 조직시민행동에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 코칭 리더십은 직무몰입에 유의한 영향을 미치는가? 셋째, 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 직무몰입이 매개효과를 가지는가? 넷째, 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 심리적 안전감이 조절 효과를 가지는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 대기업 구성원 대상으로 2020년 10월30일부터 11월13일까지 설문조사를 실시하였다. 총 227부의 설문응답이 회수되었으며, 모두 성실한 답변으로 구성되어 총 225부의 설문응답을 대상으로 AMOS 23.0과 SPSS 23.0을 활용하여 분석하였으며, 분석된 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 상사의 코칭 리더십은 구성원의 조직시민행동에 직접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 상사의 코칭 리더십은 구성원의 직무몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 직무몰입은 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 직무몰입이 코칭 리더십과 조직시민행동 간 영향관계에서 부분매개효과가 존재하는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 심리적 안전감은 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 코칭 리더십과 조직시민행동 간 영향관계에서 심리적 안전감 조절효과는 강화 조절효과인 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 인적자원 관리 및 조직효과성 향상 방안으로 코칭 리더십 교육을 개발/설계, 실행하고 상사들이 구성원들에게 공정하고 합리적인 피드백을 할 수 있는 조직문화와 프로세스를 구축하는 것이 중요할 것이다. 둘째, 코칭 리더십과 조직시민행동 간의 관계를 유의하게 만드는 부분에 대해서, 심리적 안전감이 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 조절효과를 가지는 것으로 검증하였다. 직무몰입을 향상시키는 코칭 리더십과 함께 변화하는 것이 가능하고 안전하다고 느끼도록 심리적 안전감을 가질 수 있도록 만드는 조직문화를 구축하는 것이 4차산업혁명 가운데 경쟁이 치열하고 급변하는 시장 환경에서 생존과 발전을 도모 할 수 있는 솔루션임을 시사해 주고 있다. 셋째, 상대적으로 선행연구에서 검증이 부족했던 코칭 리더십이 조직시민행동을 높이는데 있어 심리적 안전감이 조절역할을 하는지를 실증적으로 검증함에 있어서 시사점을 찾을 수 있다.
본 연구는 대기업 구성원의 코칭 리더십, 직무몰입, 심리적 안전감, 조직시민행동의 영향관계를 살펴보고, 대기업 구성원의 코칭 리더십과 조직시민행동의 관계에서 직무몰입이 매개하는지와 심리적 안전감이 조절효과를 가지는지 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 구성원의 리더십 전략과 조직시민행동 유발을 통해 조직효과성 향상을 통한 실제적인 성과창출 방안제시에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 코칭 리더십은 조직시민행동에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 코칭 리더십은 직무몰입에 유의한 영향을 미치는가? 셋째, 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 직무몰입이 매개효과를 가지는가? 넷째, 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 심리적 안전감이 조절 효과를 가지는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 대기업 구성원 대상으로 2020년 10월30일부터 11월13일까지 설문조사를 실시하였다. 총 227부의 설문응답이 회수되었으며, 모두 성실한 답변으로 구성되어 총 225부의 설문응답을 대상으로 AMOS 23.0과 SPSS 23.0을 활용하여 분석하였으며, 분석된 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 상사의 코칭 리더십은 구성원의 조직시민행동에 직접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 상사의 코칭 리더십은 구성원의 직무몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 직무몰입은 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 직무몰입이 코칭 리더십과 조직시민행동 간 영향관계에서 부분매개효과가 존재하는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 심리적 안전감은 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 코칭 리더십과 조직시민행동 간 영향관계에서 심리적 안전감 조절효과는 강화 조절효과인 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 인적자원 관리 및 조직효과성 향상 방안으로 코칭 리더십 교육을 개발/설계, 실행하고 상사들이 구성원들에게 공정하고 합리적인 피드백을 할 수 있는 조직문화와 프로세스를 구축하는 것이 중요할 것이다. 둘째, 코칭 리더십과 조직시민행동 간의 관계를 유의하게 만드는 부분에 대해서, 심리적 안전감이 코칭 리더십과 조직시민행동 사이에서 조절효과를 가지는 것으로 검증하였다. 직무몰입을 향상시키는 코칭 리더십과 함께 변화하는 것이 가능하고 안전하다고 느끼도록 심리적 안전감을 가질 수 있도록 만드는 조직문화를 구축하는 것이 4차산업혁명 가운데 경쟁이 치열하고 급변하는 시장 환경에서 생존과 발전을 도모 할 수 있는 솔루션임을 시사해 주고 있다. 셋째, 상대적으로 선행연구에서 검증이 부족했던 코칭 리더십이 조직시민행동을 높이는데 있어 심리적 안전감이 조절역할을 하는지를 실증적으로 검증함에 있어서 시사점을 찾을 수 있다.
This study tried to examine the influence relationship of coaching leadership, work engagement, psychological safety, and organizational citizenship behavior of members of large corporations, and to empirically verify whether work engagement is mediated and psychological safety has a moderating effe...
This study tried to examine the influence relationship of coaching leadership, work engagement, psychological safety, and organizational citizenship behavior of members of large corporations, and to empirically verify whether work engagement is mediated and psychological safety has a moderating effect in the relationship between coaching leadership and organizational citizenship behavior of members of large corporations. Through this, it is intended to provide implications for suggesting practical results-creation plans through improvement of organizational effectiveness through employee leadership strategies and organizational citizenship behavior. The research questions established based on these research objectives are as follows. First, does coaching leadership have a significant effect on organizational citizenship behavior? Second, does coaching leadership have a significant effect on work engagement? Third, does work engagement have a mediating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior? Fourth, does a psychological safety have a moderating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior? To verify these research issues, a survey was conducted for members of large corporations from October 30 to November 13, 2020. A total of 227 survey responses were collected, and 225 survey responses were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The analyzed research results are as follows. First, it was found that the coaching leadership of the supervisor directly had a significant effect on the organizational citizenship behavior of the members. Second, it was found that the coaching leadership of the supervisor had a positive effect on the employees' work engagement. Third, work engagement was found to have a mediating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior. It has been found that there is a partial mediating effect in the relationship between work engagement and the influence of coaching leadership and organizational citizenship behavior. Fourth, it was found that psychological safety had a moderating effect between coaching leadership and organized citizenship behavior. In the influence relationship between coaching leadership and organizational citizenship behavior, it was confirmed that the psychological safety moderating effect was a reinforcing moderating effect. The implications of the research based on these findings are as follows. First, it will be important to develop, design, and execute coaching leadership training as a way to manage human resources and improve organizational effectiveness, and to establish an organizational culture and process in which supervisors can give fair and reasonable feedback to members. Second, regarding the part that makes the relationship between coaching leadership and organizational citizenship behavior significant, it was verified that psychological safety had a moderating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior. Creating a psychological safety along with coaching leadership that improves job commitment provided the basis for suggesting a plan for a change to an organization that enhances organizational effectiveness based on the organizational citizenship behavior of members. Third, it is possible to find implications in empirically verifying whether the psychological safety has a Moderating effect in improving organizational citizenship behavior of coaching leadership, which was relatively insufficient in previous studies.
This study tried to examine the influence relationship of coaching leadership, work engagement, psychological safety, and organizational citizenship behavior of members of large corporations, and to empirically verify whether work engagement is mediated and psychological safety has a moderating effect in the relationship between coaching leadership and organizational citizenship behavior of members of large corporations. Through this, it is intended to provide implications for suggesting practical results-creation plans through improvement of organizational effectiveness through employee leadership strategies and organizational citizenship behavior. The research questions established based on these research objectives are as follows. First, does coaching leadership have a significant effect on organizational citizenship behavior? Second, does coaching leadership have a significant effect on work engagement? Third, does work engagement have a mediating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior? Fourth, does a psychological safety have a moderating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior? To verify these research issues, a survey was conducted for members of large corporations from October 30 to November 13, 2020. A total of 227 survey responses were collected, and 225 survey responses were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The analyzed research results are as follows. First, it was found that the coaching leadership of the supervisor directly had a significant effect on the organizational citizenship behavior of the members. Second, it was found that the coaching leadership of the supervisor had a positive effect on the employees' work engagement. Third, work engagement was found to have a mediating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior. It has been found that there is a partial mediating effect in the relationship between work engagement and the influence of coaching leadership and organizational citizenship behavior. Fourth, it was found that psychological safety had a moderating effect between coaching leadership and organized citizenship behavior. In the influence relationship between coaching leadership and organizational citizenship behavior, it was confirmed that the psychological safety moderating effect was a reinforcing moderating effect. The implications of the research based on these findings are as follows. First, it will be important to develop, design, and execute coaching leadership training as a way to manage human resources and improve organizational effectiveness, and to establish an organizational culture and process in which supervisors can give fair and reasonable feedback to members. Second, regarding the part that makes the relationship between coaching leadership and organizational citizenship behavior significant, it was verified that psychological safety had a moderating effect between coaching leadership and organizational citizenship behavior. Creating a psychological safety along with coaching leadership that improves job commitment provided the basis for suggesting a plan for a change to an organization that enhances organizational effectiveness based on the organizational citizenship behavior of members. Third, it is possible to find implications in empirically verifying whether the psychological safety has a Moderating effect in improving organizational citizenship behavior of coaching leadership, which was relatively insufficient in previous studies.
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