본 연구는 영유아 교사가 기본생활습관 지도에서 경험한 어려움과 그에 따른 요구사항을 알아보는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 영유아를 대상으로 이루어지는 기본생활습관 지도 현황은 어떠한가? 연구 문제 2. 영아와 유아의 기본생활습관 지도과정에서 나타난 교사들의 어려움은 무엇인가? 연구 문제 3. 효과적인 기본생활습관 지도를 위한 교사들의 요구사항은 무엇인가?
이를 위해 연구자는 어린이집에 근무하는 영아 교사 4명, 유아 교사 4명 총 8명을 7~9월에 걸쳐 2~3회씩 심층 면담하였다.
본 연구를 통하여 분석된 연구 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 영아와 유아의 기본생활습관 지도 현황을 살펴보면 다음과 같다. 영아 교사의 경우 ...
본 연구는 영유아 교사가 기본생활습관 지도에서 경험한 어려움과 그에 따른 요구사항을 알아보는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 영유아를 대상으로 이루어지는 기본생활습관 지도 현황은 어떠한가? 연구 문제 2. 영아와 유아의 기본생활습관 지도과정에서 나타난 교사들의 어려움은 무엇인가? 연구 문제 3. 효과적인 기본생활습관 지도를 위한 교사들의 요구사항은 무엇인가?
이를 위해 연구자는 어린이집에 근무하는 영아 교사 4명, 유아 교사 4명 총 8명을 7~9월에 걸쳐 2~3회씩 심층 면담하였다.
본 연구를 통하여 분석된 연구 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 영아와 유아의 기본생활습관 지도 현황을 살펴보면 다음과 같다. 영아 교사의 경우 모델링, 대리 강화, 대체 방법과 구체적인 전략 제시, 흥미를 반영한 시청각 제시, 가정 연계의 방법을 통해 기본생활습관을 지도하고 있었다. 영아를 대상으로 하는 기본생활습관 지도의 특징으로는 모든 교사가 배변 훈련에 중점을 두고 교육을 하고 있다는 것이었다. 유아 교사는 언어적 발달이 이루어지고 스스로 사고가 가능한 유아를 대상으로 하므로 영아와 공통으로 모델링과 시청각 자료 제시, 가정 연계와 함께 함께 이야기 나누기, 규칙 만들기 활동을 통해 지도하고 있었다. 둘째, 영유아 교사들이 기본생활습관 지도 시 경험한 어려움은 기관, 가정, 국가 차원으로 나누었는데 먼저 기관 차원으로는 영유아의 개별 성향을 고려한 지도 시 어려움, 동료 교사와의 갈등, 과도한 업무와 일과 운영의 흐름 유지 그리고 이론과 현장의 차이에서 오는 괴리감이 있었다. 다음으로 가정 차원으로는 비협조적인 부모의 태도와 함께 교사와 학부모 간의 인식 및 교육관의 차이에서 어려움을 겪고 있었다. 마지막으로 국가 차원으로는 이번 개정 누리과정으로 인해 교사의 개입 정도와 대집단 활동의 인식 저하 등을 꼽고 있었다. 셋째, 기본생활습관 지도에서 교사들이 갖는 기관을 향한 요구사항으로는 다양한 교사 지원, 여유로운 일과 운영, 업무의 양 축소 등이 있었다. 가정에 요구하는 바로는 가정의 적극적이고 협조적인 태도, 국가에 요구하는 바는 아동 대 교사 비율 감소, 교육 기관의 공간적 여유 마련, 기본생활습관과 관련된 교육 자료 배포가 있다.
이상의 결과를 바탕으로 영유아의 기본생활습관 지도 시 교사들이 경험한 어려움과 요구사항에 대해 알 수 있었다. 효과적인 기본생활습관 지도를 위해서는 교사를 위한 다양한 지원, 업무의 축소와 여유로운 일과 운영 그리고 부모교육이 이루어져야 하며, 가정의 협조적인 태도와 함께 적극적인 양육 참여가 필요하다. 더불어 아동 대 교사의 비율 감소, 교육 공간의 확대, 기본생활습관과 관련된 교육 자료 배포가 필요하다.
본 연구는 영유아 교사가 기본생활습관 지도에서 경험한 어려움과 그에 따른 요구사항을 알아보는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 영유아를 대상으로 이루어지는 기본생활습관 지도 현황은 어떠한가? 연구 문제 2. 영아와 유아의 기본생활습관 지도과정에서 나타난 교사들의 어려움은 무엇인가? 연구 문제 3. 효과적인 기본생활습관 지도를 위한 교사들의 요구사항은 무엇인가?
이를 위해 연구자는 어린이집에 근무하는 영아 교사 4명, 유아 교사 4명 총 8명을 7~9월에 걸쳐 2~3회씩 심층 면담하였다.
본 연구를 통하여 분석된 연구 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 영아와 유아의 기본생활습관 지도 현황을 살펴보면 다음과 같다. 영아 교사의 경우 모델링, 대리 강화, 대체 방법과 구체적인 전략 제시, 흥미를 반영한 시청각 제시, 가정 연계의 방법을 통해 기본생활습관을 지도하고 있었다. 영아를 대상으로 하는 기본생활습관 지도의 특징으로는 모든 교사가 배변 훈련에 중점을 두고 교육을 하고 있다는 것이었다. 유아 교사는 언어적 발달이 이루어지고 스스로 사고가 가능한 유아를 대상으로 하므로 영아와 공통으로 모델링과 시청각 자료 제시, 가정 연계와 함께 함께 이야기 나누기, 규칙 만들기 활동을 통해 지도하고 있었다. 둘째, 영유아 교사들이 기본생활습관 지도 시 경험한 어려움은 기관, 가정, 국가 차원으로 나누었는데 먼저 기관 차원으로는 영유아의 개별 성향을 고려한 지도 시 어려움, 동료 교사와의 갈등, 과도한 업무와 일과 운영의 흐름 유지 그리고 이론과 현장의 차이에서 오는 괴리감이 있었다. 다음으로 가정 차원으로는 비협조적인 부모의 태도와 함께 교사와 학부모 간의 인식 및 교육관의 차이에서 어려움을 겪고 있었다. 마지막으로 국가 차원으로는 이번 개정 누리과정으로 인해 교사의 개입 정도와 대집단 활동의 인식 저하 등을 꼽고 있었다. 셋째, 기본생활습관 지도에서 교사들이 갖는 기관을 향한 요구사항으로는 다양한 교사 지원, 여유로운 일과 운영, 업무의 양 축소 등이 있었다. 가정에 요구하는 바로는 가정의 적극적이고 협조적인 태도, 국가에 요구하는 바는 아동 대 교사 비율 감소, 교육 기관의 공간적 여유 마련, 기본생활습관과 관련된 교육 자료 배포가 있다.
이상의 결과를 바탕으로 영유아의 기본생활습관 지도 시 교사들이 경험한 어려움과 요구사항에 대해 알 수 있었다. 효과적인 기본생활습관 지도를 위해서는 교사를 위한 다양한 지원, 업무의 축소와 여유로운 일과 운영 그리고 부모교육이 이루어져야 하며, 가정의 협조적인 태도와 함께 적극적인 양육 참여가 필요하다. 더불어 아동 대 교사의 비율 감소, 교육 공간의 확대, 기본생활습관과 관련된 교육 자료 배포가 필요하다.
The purpose of this study was to find out the difficulties experienced by infant teachers in guiding basic lifestyle and the corresponding requirements. The research problems are as the followings.
Q1. What is the status of basic lifestyle guidance for infants and children? Q2. What are...
The purpose of this study was to find out the difficulties experienced by infant teachers in guiding basic lifestyle and the corresponding requirements. The research problems are as the followings.
Q1. What is the status of basic lifestyle guidance for infants and children? Q2. What are the difficulties of teachers in guiding basic lifestyles of infants and toddlers? Q3. What are teachers' requirements for effective basic lifestyle guidance?
To answer these questions, What are teachers' requirements for effective basic lifestyle guidance?The researchers interviewed in-depth two to three times over the July-September period, including four infant teachers and a total of eight infant teachers at daycare centers.
The results of the research analyzed through this study are summarized according to the research questions as follows.
First, if you look at the current status of basic living habits of infants and toddlers, the following is the case. In the case of infant teachers, they were guiding basic lifestyle through modelling, strengthening proxy, presenting alternative methods and specific strategies, presenting audiovisuals reflecting interest, and methods of family linkage. One of the characteristics of the basic lifestyle guidance for infants was that all teachers focus on bowel movements. Since infant teachers target infants who have linguistic development and are able to think on their own, they were guiding infants through modeling, presenting audiovisual data, talking with family connections, and rule-making activities. Second, The difficulties experienced by infant and child teachers in guiding basic lifestyle were divided into institutional, family and national levels, but first of all, there were differences at the institutional level, considering the individual tendencies of infants, conflicts with fellow teachers, maintaining the flow of excessive work and work operations, and differences between theory and field. Next, at the family level, they were struggling with the uncooperative attitudes of their parents, as well as the differences in perception and education views between teachers and parents. Finally, at the national level, the revised Nuri program cited how much teachers intervened and how much they perceived large groups. Third, the requirements for institutions that teachers have in guiding basic living habits included support for various teachers, leisurely work and operation, and reducing the amount of work. Family demands include active and cooperative attitudes in the family, reduced child-to-teacher ratios and distribution of educational materials related to basic living habits. Based on the above results, we could learn about the difficulties and requirements experienced by teachers in guiding infants' basic lifestyle. Effective basic lifestyle guidance requires various support for teachers, reduction of work and leisurely work and operation, and active participation in parenting along with the cooperative attitude of the family. In addition, education materials related to children-to-teacher ratio and basic lifestyle needs to be distributed.
The purpose of this study was to find out the difficulties experienced by infant teachers in guiding basic lifestyle and the corresponding requirements. The research problems are as the followings.
Q1. What is the status of basic lifestyle guidance for infants and children? Q2. What are the difficulties of teachers in guiding basic lifestyles of infants and toddlers? Q3. What are teachers' requirements for effective basic lifestyle guidance?
To answer these questions, What are teachers' requirements for effective basic lifestyle guidance?The researchers interviewed in-depth two to three times over the July-September period, including four infant teachers and a total of eight infant teachers at daycare centers.
The results of the research analyzed through this study are summarized according to the research questions as follows.
First, if you look at the current status of basic living habits of infants and toddlers, the following is the case. In the case of infant teachers, they were guiding basic lifestyle through modelling, strengthening proxy, presenting alternative methods and specific strategies, presenting audiovisuals reflecting interest, and methods of family linkage. One of the characteristics of the basic lifestyle guidance for infants was that all teachers focus on bowel movements. Since infant teachers target infants who have linguistic development and are able to think on their own, they were guiding infants through modeling, presenting audiovisual data, talking with family connections, and rule-making activities. Second, The difficulties experienced by infant and child teachers in guiding basic lifestyle were divided into institutional, family and national levels, but first of all, there were differences at the institutional level, considering the individual tendencies of infants, conflicts with fellow teachers, maintaining the flow of excessive work and work operations, and differences between theory and field. Next, at the family level, they were struggling with the uncooperative attitudes of their parents, as well as the differences in perception and education views between teachers and parents. Finally, at the national level, the revised Nuri program cited how much teachers intervened and how much they perceived large groups. Third, the requirements for institutions that teachers have in guiding basic living habits included support for various teachers, leisurely work and operation, and reducing the amount of work. Family demands include active and cooperative attitudes in the family, reduced child-to-teacher ratios and distribution of educational materials related to basic living habits. Based on the above results, we could learn about the difficulties and requirements experienced by teachers in guiding infants' basic lifestyle. Effective basic lifestyle guidance requires various support for teachers, reduction of work and leisurely work and operation, and active participation in parenting along with the cooperative attitude of the family. In addition, education materials related to children-to-teacher ratio and basic lifestyle needs to be distributed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.